Олексій Коган: "Я хочу, щоб джаз в Україні був потрібен, як тарілка вівсянки для людини, яка страждає від виразки шлунка"

Ексклюзивне інтерв'ю з Олексієм Коганом про джазові фестивалі, кумирів і нові проекти

Український джазмен, автор і ведучий радіопрограм Олексій Коган розповів Сьогодні.Lifestyle про те, як почалася його "любов з джазом", про підготовку до 10-го фестивалю Leopolis Jazz Fest, а також своїх кумирів.

Олексію, у Вас доволі бібліотечне книжкове минуле. Розкажіть про цей період життя і чому Ви пішли на заочне відділення в Інститут культури?

Реклама

Я вступив до Інституту культури (КНУКіМ – ред.) на заочне. Я був переконаний, що чоловік повинен працювати перед тим, як отримати вищу освіту. Тим більше, я знав, що потрібно йти в армію і діяв за принципом – "Раніше сядеш – раніше вийдеш". І коли я прийшов вступати до інституту, то мені сказали: "Може, давайте пізніше?". Я відповів, що не хочу і пішов в армію. Також встиг попрацювати рік. Я працював в Центральній Науковій Бібліотеці в відділі комплектування.

Я був переконаний, що чоловік повинен працювати перед тим, як отримати вищу освіту

Хтось витрачав гроші на пиво, а хтось на ксерокопії. На ксерокопії витрачав гроші я. А вся ця техніка була під ковпаком у КДБ, тому що це розмножувальна техніка. Але я швидко знайшов спільну мову з жінками, які працювали в бібліотеці і мав доступ в спецсхов. Мене найбільше цікавила музична література та музична періодика. Але ви не забувайте, що ЦНБ – це була бібліотека обов'язкового примірника. Один примірник друкованої продукції мав бути в цій бібліотеці. І до речі кажучи, я брав активну участь у будівництві нового корпусу бібліотеки.

/ Фото: Олег Батрак

Реклама

Я тоді вже грав – до армії і після армії – на бас-гітарі. І коли мого сина в садочку запитували, незважаючи на те, що я працював у ЦНБ, – "де працює твій тато?", він відповідав, що мій тато працює на будівництві, а ввечері грає на бас-гітарі за гроші.

Я закінчив Інститут культури, і закінчив добре. Потім працював в студії "Фонограма". А потім сталося ... у мене була зустріч з батьком, а мій батько ніколи не спізнювався. І батько запізнився на 20 хвилин. Може випадковість, може ні. І я зустрів Миколу Миколайовича Амосова. Не плутайте з хірургом (сміється). Це автор першої на українському радіо програми "25 хвилин джазової музики". І ось він запропонував мені працювати на радіо. Це абсолютна випадковість! Микола Миколайович запрошував на роботу не мене, а мої диски. Я до цього вже працював позаштатним автором на радіо "Промінь". Записував музику, писав тексти, які в ефірі читали інші люди.

Читайте також:

Реклама

Знаєте, іноді бували страшні речі. Ти чуєш по радіо програму, де написаний твій текст і звучить твоя музика, а той, хто читає цей текст, робить це набагато краще за тебе: де зробить паузу, десь поміняє пропозицію місцями – це вже майстерність.

А1 березня 1992 року я потрапив в штат оновленого радіо "Промінь" і стартував з програмою "Година меломана" з 18-ої до 19-ої щодня. І почалася історія роботи на радіо. Це були незабутні дні, незабутні роки.

/ Фото: Олег Батрак

Як почався Ваш роман з джазом?

Я стільки раз про це розповідав, що навіть незручно! (Сміється). Давайте коротко. Все почалося з того, що рідний брат моєї мами Захар Брагінський – він був робітником на заводі Київського торгового машинобудування – дуже любив музику. Він грав весілля на акордеоні, я з ним встиг ще пограти. І він дуже любив джаз. І коли приїхав до Києва Дюк Еллінгтон, це був 1971-й рік, я вчився в 7-му класі. Я як зараз пам'ятаю: він приходив з роботи, приймав душ, одягав кращу сорочку, красивий костюм, краватку, завжди хустинка в кишені. Він мене називав "синочка". Він говорив: одягайся, синочка, ми йдемо на всі концерти Дюка Еллінгтона – коли ти виростеш, він вже помре. І ось я був три дні на всіх чотирьох концертах Дюка Еллінгтона. Я зрозумів, що мені це цікаво. Ви ж не забувайте, що я ще 11 років на скрипці грав.

А чому покинули?

Я просто зрозумів, що інша музика мені не так цікава. А ці люди, які сиділи на сцені і яких я бачив чотири дні поспіль, грали оновлену програму на 70-80% щодня. Я зрозумів, що це те, що цікаво. Ці люди могли грати мертвими. Вони випромінювали якусь неймовірну, я б сказав тваринну енергію. Вони кайфували від того, що вони роблять.

У вас є кумир?

Кумир є у мене, і не один. У мене їх багато. Якщо називати декількох, то, напевно, Йоганн Себастьян Бах, Дюк Еллінгтон, Джон Колтрейн, мій батько і Курт Воннегут.

/ Фото: Олег Батрак

Розкажіть про фестивалі (Jazz in Kiev, "Alfa Jazz Fest", "Джаз Коктебель"). З чого все починалося?

Починати щось завжди складно. Але створення джазових фестивалів в Україні, перш за все, впирається в фінансування. Є фінансування – є фестиваль. Можете порахувати, що я хвалюся, але я ніколи не ходив до спонсорів. Знову ж, батько навчив: якщо ти йдеш до когось просити на щось гроші, ти повинен пам'ятати, що ця людина тобі нічого не винна.

Створення джазових фестивалів в Україні, насамперед, упирається в фінансування. Є фінансування – є фестиваль.

Всі партнери, які є і зараз, зверталися до мене самі. Але починалося все не з фестивалю, а з локальних концертів. Потім з'явився фестиваль Jazz in Kiev. А наступного року – час біжить дуже швидко – буде 10-й фестиваль Leopolis Jazz Fest!

Але ви знаєте, дуже багатьом не подобається те, що я знову взяв у руки бас-гітару. А я ще страшно комплексував на фестивалях, якщо ми грали після колективу, де грають молоді, яких я знаю. І тільки один раз контрабасист Денис Дудко сказав мені: "Чого ти комплексуєш? Кожен грає як уміє. Забий ти на всіх, кому щось не подобається? Ти що, долар, щоб усім подобатися?". Я зрозумів, чого я повинен звертати на це увагу?!

Мені 61 рік і я повинен робити те, що я хочу, а не звертати увагу на те, що комусь не подобається.

Розкажіть про 10-й фестиваль Leopolis Jazz Fest? Як триває підготовка?

Ви знаєте, вчитися ніколи не пізно. Ми навчилися багатьом речам у людей, які приїжджають на фестиваль. І ось Рей Джеффорд, директор відомого контрабастиста Авішая Коена, який, до речі – і це не секрет – буде на фестивалі, сказав дві речі. Перше: "Якщо ви закінчили фестиваль і починаєте готуватися до наступного через три дні, пам'ятайте, що спізнюєтеся рівно на три дні". А друге: "Не возіть музикантів, яких ви слухали в юності, а возіть музикантів, на які люди купують квитки".

Ми навчилися багатьом речам у людей, які приїжджають на фестиваль

Також у нас є вже кілька контрактів, які я не маю права розголошувати, крім Авішая Коена. Фестиваль триватиме 5 днів. І дійсно, це буде щось, адже це 10-й фестиваль. Ми з друзями жартома говоримо, що будемо проводити фестиваль, поєднуючи приємне з помпезним.

Також вже почався відбір українських музикантів. Єдине, що хотів би сказати, що в наступному році в рамках фестивалю має відбутися презентація дуже цікавої джазової книги, яку написала Лорі Верхомін, остання любов Білла Еванса, з якою тяжкохворий музикант провів 18 місяців свого життя. І у Білла, і у Лорі українське коріння. Я з нею познайомився в інтернеті і у нас виникла ідея перекласти книгу українською мовою. Зараз цим займається "Видавництво Старого Лева". Величезне їм спасибі за підтримку.

/ Фото: Олег Батрак

Чим дивуватимете на концерті "Джаз для дорослих", який відбудеться ось вже 19 жовтня в Caribbean Club?

Коли ти на радіо 31 рік і до тебе приходить багато різних музикантів, коли ти їздиш за кордон і знаєш ще одну купу музикантів, коли ти робиш фестиваль, на який приїжджає гора різних музикантів, звичайно з багатьма у тебе склалися дуже теплі стосунки.

Є багато історій, а людям цікаво, чим живе ця людина поза сценою. І у мене дуже багато історій, які я назбирав. У мене є чотири диска під назвою "Джазові історії з Олексієм Коганом".

Історії звучать перед кожною піснею. Те, що може зацікавити. У кожної пісні є своя історія, у кожної музики є своя історія. Якщо ви знаєте цю історію, розкажіть її людям. Так воно і відбувається. Джазові історії. Іноді люди ходять з інтересом, а іноді в залі стільки людей, що хочеться грати "Чай для одного".

В одному з інтерв'ю ви розповіли, що вам писали багато листів? Ви завжди на них відповідали?

Відповісти на всі листи неможливо. Та й для мене живе спілкування завжди цікавіше.

Зараз джаз в Україні на якому рівні? Чи є талановиті музиканти, яких можна порівняти зі світовими зірками?

Абсолютно на нормальному рівні. Я хочу, щоб джаз в цій країні був потрібен, як тарілка вівсяної каші для людини, яка страждає на виразку шлунку. Я хочу, щоб у людей був вибір. Джаз – це музика вільних людей. Потрібно дати людині вибір.

Я хочу, щоб джаз в цій країні був потрібен, як тарілка вівсяної каші для людини, яка страждає на виразку шлунка

Ви ще питали про кумирів, я забув одного кумира. Це людина, яка 42 роки пропрацював на радіо "Голос Америки", автор щоденної програми "Джазова година" Вілліс Коновер.

Читайте також інтерв'ю з Владом Троїцьким – про Євробачення, Винника, національну ідею та Францію.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти