Головна Сьогодні

"Ці пісні не для стадіонів": чим і як живуть барди

Їх половинки вчаться бути тінню, автори замість гітари грають на кобзі, а майбутнє пісень – в чесності

Біля вогнища. Авторська пісня дуже інтимна. Важливо, щоб виконавець
Біля вогнища. Авторська пісня дуже інтимна. Важливо, щоб виконавець

Літні фестивалі, пісні під гітару біля вогнища – все ці атрибути бардівського життя не померли до сих пір. Правда, зараз для багатьох ночівля в наметі прирівнюється до екстриму, бардівська пісня плутається з шансоном або попсою, а хтось може виконувати пісню, не знаючи, що вона належить Візбору або Галичу. "Сегодня" вирішила розібратися, в чому особливість авторських пісень і що залишилося від колись масового і улюбленого нашими батьками руху – клубів бардівської пісні. Для цього ми поспілкувалися з президентом Асоціації авторської пісні України Вадимом Гефтером і його колегами-бардами – Ксенією Колесніченко із Запоріжжя, Ігорем Добровольським з Сум і полтавчанином Сергієм Зосимовим.

ХТО ТАКІ БАРДИ. "Дивлячись по телевізору на Висоцького, Галича, барди здавалися мені величезними людьми, просто велетнями, – згадує Вадим Гефтер. - Набагато пізніше, побачивши бардів вживу, я був вражений! Це були звичайні люди; вони зазвичай говорили, одягалися в звичайний одяг. Єдине, що відрізняє бардів від інших людей, – це гітара і складені ними пісні. Багато хто намагався придумати термін, який відрізняв би авторську, авторську пісню від суміжних жанрів – шансону, попси. Найбільш точно і коротко її позначив Окуджава: "Думаюча пісня для думаючих людей". Найважливіше для авторської пісні – поезія, яку не повинна "вбивати" музика.

Термін "авторська пісня" ввів Висоцький, і він позначив ним ту композицію, яку автор придумав, створив і сам же подав глядачеві. На відміну від неї шансон, наприклад, може виконати будь-який співак з відповідним голосом. Спроби комусь наслідувати і вигадувати унікальний музичний супровід в авторській пісні не обов'язкові. Потрібно бути собою і виконувати своє. Послухайте Галича, і ви зрозумієте: щоб донести свою думку до глядача, музичні шедеври не обов'язкові. Є такий російський автор Юз Алешковський – він виконував свої твори, акомпануючи лише шурхотом сірникової коробки! Бардівська пісня не може збирати стадіони (Висоцький – швидше виняток). Для бардівської пісні важливо, щоб виконавець і слухач були на одній хвилі, а інтонації співака глядач вважав схожими на свої. У тисячному натовпі це неможливо – авторська пісня дуже інтимна".

УКРАЇНСЬКЕ КОРІННЯ.Добардівськогорухуприєдналосячималоукраїнців-ОлександрГаличбувродомз Дніпропетровська,авторпісні"Гренада"ВікторБерковськийіучасникдуету"Івасі"ГеоргійВасильєвродоміз Запоріжжя.Більштого,кількароківпоспільРусланаТурянськазСуміВалерійМащенкоз РівногобулилауреатамизнаменитогоГрушинськогопісенногофестивалю,якиймайже50роківвважаєтьсяголовнимбардівськимнапострадянськомупросторі.

new_image7_55

Емоції.БорисБурда-тойсамийМюнхгаузенфестивалю"32травня".

ОЛЕКСАНДР ВЕРТИНСЬКИЙ І ФРОНТОВИКИ

new_image5_84

Виступаввжанріміськогоромансу.Йогоможнаназватипопередникомбардівськоїпісні.КожнапісняВертинського-цемаленькийспектакль,пісеннамініатюра.Навиступахавторділивсяпереживаннями,дававглядачевінеймовірнийемоційнийзарядіїжудлярозуму.Приміром,йогопісня"Юнкера",присвяченагероямбоюпідКрутами,-крикдушііпривідзадуматися.ПродовжувачамисправиВертинськогосталипоети-фронтовики(Охріменко,Агранович,Анчаров),якіспівалиправдивоіпростопро подіїДругої світової.

ВОЛОДИМИР ВИСОЦЬКИЙ: ІСТОРІЇ НА РОЗРИВ

new_image_123

Зробивавторськупіснюмасовою ізакохавусебемільйони.Йогопіснівпершучергунеслисерйознийіпристраснийтекст.Вінрозповідавсвоїісторіїнарозрив,чимздійсниввавторській піснісправжнюреволюцію.

БУЛАТ ОКУДЖАВА: БЕЗ "МИ"

new_image8_39

Середзагальноприйнятоготоді"ми","нам"Окуджававсвоїйпоезіїговорив"я","мені".Тодіцебувпроривкрізьсистемудо конкретної людини.Йомуналежитьфраза:"Давайтерозумітиодин одногозпівслова",хіт"Беришинель,пішлидодому".Вінне тількинамагавсяпочутивсіх,алеісамувійшоввдушукожного.

ОЛЕКСАНДР ГАЛИЧ: ЩЕ РАЗ ПРО ЧОРТА

new_image3_115

Сценаристідраматург,членСоюзуписьменниківіСпілкикінематографістів,обласканийвладою,вінпереставписатисценарії,якідоходилидоглядачалишепісляцензури.Ставспілкуватисязіслухачембезпосередньо,піснями,якібулидужеспівчутливими,простимиізрозумілими("Колияповернуся","Щеразпро чорта").Зацепозбувсязваньібуввигнанийзкраїни.

ПО-УКРАЇНСЬКИ: У НАС БАРДИ СТАЛИ КОБЗАРЯМИ

Іхочавжанріавторськоїпісніпереважає російська мова,існуєчималоталановитихбардівськихкомпозиційі українською.З'явилосяінаправлення українськихбардів,яківиконуютьсвоїпісніне тількипідгітару,а йпідкобзу,якцеробитькиянинЕдуардДрач.Прикладпатріотичноїукраїнськоїавторськоїпісніможнабулопобачитипід часєвромайдануу виконанніхарків'янинаМиколиВоловика("Солдат,солдат","Блюзпро війну").

Крімтого,вУкраїніпроходитьцілийрядфестивалівбардівськоїпісні."Булат"вСумахпройшовцієї веснивжев28разпоспіль.Вінпоправувважаєтьсялідеромсередукраїнськихфестивалівавторськоїпісні,маєстатусміжнародного,-кажейогокерівникІгорДобровольський.-УнасвиступалифранцузФранкБюрле,американецьДжошЛанца,болгариЖивкаіЯвірГеоргієва.Крімтого,миростимомолоде поколіннябардів-нашіймолодіжній студіївже6років".

Полтавський фестиваль "Автограф" зазвичай проходить в дитячому спортивному таборі, де є кілька будиночків, намети. А в Донецьку з 2001 року і до початку війни проводився фест авторської пісні "32 травня". Незримим учасником був барон Мюнхгаузен, за прикладом якого щороку "фестивальники" здійснювали який-небудь подвиг. Наприклад, епізод, де Карл розрубав свого коня навпіл в бою, обігравався як спроба творчістю з'єднати розділену на захід і схід України. Також Мюнхаузен обирався на посаду президента, добував для країни безкоштовний газ, вступав в Європу.

Одним же з перших бардівських фестивалів в Україні став запорізький, який відбувся 33 роки тому на острові Хортиця. "Влада всіляко заважала його проведенню, і ми придумали хитрість, – каже співорганізатор Ксенія Калиниченко. - Ми відправили авторам, яких хотіли бачити на фестивалі, запрошення не на авторську тусовку, а на ювілей Олександри Кужель, яка була не тільки політактивісткою, але ще і нашою учасницею. Кагебешники дивувалися: хто така ця Кужель, що до неї на ювілей з'їжджаються з найвіддаленіших точок СРСР? А щоб вже точно позбутися нежданих гостей, провели всі на острові Байда, куди добратися можна тільки на човні або вплав. Свято пройшло чудово, були тільки свої. І з тих пір фестиваль наш став називатися "Байда" та проводиться до сих пір".

"КОЛИ ЧОЛОВІК НА КУХНІ ТВОРИТЬ , Я НІБИ ТІНЬ"

Як ви будете почуватися – жити з людиною, яка найвищою цінністю вважає творчість і готовий цілодобово тримати в руках гітару, ми поговорили з дружиною Вадима Гефтера Ольгою. "Якщо це улюблений бард, тебе нічого в ньому не дратує, – з посмішкою говорить вона. - Напевно, дружині творчої людини потрібно в першу чергу вміння бути тінню. Наприклад, під час створення чергової композиції Вадим усамітнюється з комп'ютером на кухні. Якщо я почну його відволікати або буду намагатися з'ясувати, чим саме він зайнятий, це викличе лише роздратування. А нагородою моїм очікуванням служить прем'єра, на якій присутня тільки я. І я можу чесно сказати свою думку про неї.

Мизустрілисявмагазині,деяторгувалапосудом,алетодівінне сильноменевразив.Розтанулажя,колинаодній з вечерьвінвзявгітару.Хоча,на жаль,пісні,присвяченоїмені,покинемає("Якнемає?!Такмайжевсі!"-відреагувавнацейзакидВадимГефтер.-Авт.).

ВзагаліжзВадимомвесело.ЯкосьпісляфестивалювБакумизнимідочкоюВізбораТетяноюпішлизасувенірами.Знайшовшипідходящі,виявилося,щовонизанадто дорогими.Вадимставторгуватисяісказав,що,мовляв,потрапивупікантнуситуацію-виявивсявБакуздружиноюікоханкоюодночасно:грошінамежі,адогодитипотрібнообом.Тойзапитав,дедружина,адекоханка.Вадимсказав,щокоханка-Таня.Продавецьне повірив,сказав,щокоханкая,алецінувдвічітакизнизив".

new_image6_66

Гефтери.ВадимпідкоривОльгунаполегливістюісвоїмипіснями.

ВАДИМ ГЕФТЕР: "Мивсізітканізпідтекстів"

Відомий український бард – про заздрість колег, порівняно з Висоцьким і про те, яке майбутнє чекає авторську пісню

new_image4_101

ВадимЯкович,багато хто вважає,щобарди-цепережитокрадянськогоминулого.Це так

Авторська пісня сьогодні в стані стагнації. Так, еволюції поки не видно. Але не тому, що нинішні автори стали гірше. Просто заробляти піснею сьогодні, на жаль, неможливо. Барди завжди прагнули на естраду, але у неї адже свої закони: потрібно регулярно створювати шлягери, щорічно випускати альбоми, поставивши творчість на конвеєр. А бард – це синонім свободи. Якщо немає натхнення, то видавити з себе щось цікаве дуже складно. Хоча, звичайно, є і виключення – Розенбаум, Мітяєв. Але мені, припустимо, подобається далеко не все з того, що вони стали робити, потрапивши в цю колію. Бард зобов'язаний писати так, як він відчуває, незалежно від популярності. У цьому сенсі це серйозний шлях розвитку, пошук свого глядача. Вдалий приклад сучасного барда – колишній кавеенщик Семен Слєпаков.

Заразбагато хлопцівтакожзбираютьсяналавочкахіспіваютьпідгітару.Знихможутьвийтибарди

Зпацанів,які співаютьвечораминалавочках,стовідсотковібардиті,хтошукаєсебе.Нехайспочаткувонинавітьспіваютьнеавжливийрепертуар-нічого,аджевонипокичисті аркуші,наякихпишетьсяїхтворчемайбутнє.Раночипізноїмзахочетьсячогосьбільшдосконалого-ну,абовонитакізалишаться"пацанаминалавочці".Двори,багаття-цетакийнеформальнийінститут,черезякийпроходивкоженбард,іявтомучислі.Такщоганятиїхзлавочокне варто.Може,білявашогобудинкуростеОкуджаваXXIстоліття

Зараз,напевно,немаєособливоїконкуренції,аджебардівнебагато.

Конкуренція буде, навіть якщо нас залишиться всього двоє. Не секрет, що барди не зовсім люблять успіхи колег. Якось я з задоволенням розповідав колегам, що до мене підійшов один з глядачів і порівняв з Висоцьким. Ти б бачив обличчя моїх колег! Вони не повірили, напружилися, і тоді я розкрив карти. Та людина дійсно підійшла до мене і сказала: "Ти такий класний, і пісні у тебе відмінні. Але в порівнянні з Висоцьким ти – ніхто!" Взагалі життя барда – це життя з підтекстом, ми з них виткані. Якось на нашому фестивалі був присутній інтелектуал Борис Бурда, який забив всіх тим, що на будь-яке питання давав вичерпну відповідь на кілька годин. Мій колега навіть склав про нього анекдот: "Біжить мужик в пошуках туалету. Назустріч йому Бурда. Той зрадів: "Шановний! Скажіть, де тут туалет?" – "На Ваше питання я відповім притчею", – почав свою відповідь Борис Оскарович".

Івсеж,які перспективиавторськоїпіснівнашійкраїні?

Я абсолютно переконаний в довгого життя цього жанру. Сьогодні, наприклад, є ідея зробити фестиваль "Хмари" пам'яті Галича на його батьківщині в Дніпрі. Розуміння серед міської влади є, так що, сподіваюся, незабаром цей захід відбудеться. Йдучи пліч-о-пліч зі своїм слухачем, ми тим самим коригуємо один одного. Будь-яка авторська пісня має свій сюжет і драматургію, які можуть трансформуватися в міні-спектакль. Чому б і ні? Авторська пісня буде жити, поки буде жити людина, що дає бардам теми для творчості. Хлопчаки завжди будуть любити, хвилюватися, складати свої переживання в рими. До речі, авторська пісня нагодувала не одне покоління жебраків, які співають в електричках, на вокзалах, ринках. Адже в основі своїй вони дуже надривісти і правдиві. Так що у жанру є майбутнє. А з огляду на те, що саме авторська пісня здатна точно передати те, про що "не пишуть в газетах", у цього жанру буде нове, чесне майбутнє.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь