Ще в 20-х роках минулого століття почалися перші дослідження зв'язку IQ людини з його успішністю. І досить довго після цього існувала думка, що у "розумників" з високим IQ набагато більше шансів досягти успіху в суспільстві, ніж у їхніх товаришів з більш низьким показником.
Однак наприкінці 1980-х-початку 1990-х років стався справжній переворот! Причина тому – висновки, зроблені психологами, які вивчали навички успішних і багатих лідерів. З'ясувалося, що IQ впливає на успіх дуже мало: набагато більше на нього впливає ефективна взаємодія з іншими; здатність сприймати емоції як важливі сигнали; здатність мотивувати себе та інших, позитивно впливати на людей і ситуацію в цілому; здатність керувати власними емоціями, не дозволяючи їм заважати досягненню мети. Традиційне розуміння інтелекту і рівня IQ не входило б ці аспекти. Тому ввели нове поняття – емоційний інтелект (ЕІ). Він показує здатність людини розпізнавати емоції, наміри, бажання – свої та інших людей, і управляти ними.
У 1995 році вийшла книга американського психолога Деніела Гоулман, який зараз вважається класиком у вивченні й популяризації ідеї ЕІ. Книга так і називалася – Emotional Intelligence. У ній автор описав історію розвитку ЕІ і представив свою модель цього поняття. Зараз ця книга вважається книгою про соціальні науки, а її тираж в світі складає понад 5 млн екземплярів. З моменту виходу книги Гоулмана за ЕІ закріпилося звання найважливішої якості для досягнення успіху в кар'єрі і житті.
Треба відзначити, що перед її написанням автор довго жив і працював в Тибеті, побагато спілкувався з Далай Ламою і чимало чого почерпнув від буддистського розуміння особистості.
Цікаво, що електронне видання набагато нижче у молодих людей – тому що вони відвикають спілкуватися наживо. З самого дитинства молоді люди 21 століття багато часу проводять за комп'ютером, стають менш комунікабельними, гірше "читають" інших людей і рідко встановлюють з ними живий контакт. У деяких країнах, наприклад, США, є цілі програми, за якими молодь вчать розвивати ЕІ. Як саме? За Гоулманом, для його розвитку треба освоїти 4 основних навички (до слова, пік розвитку IQ досягається до 17 років, ЕІ ж може бути поліпшений в будь-якому віці).
1. Розуміти свої емоції.Наскільки добре людина розуміє себе, настільки добре розвинений її ЕІ. По-перше, треба навчитися прислухатися до своїх емоційних реакцій. Розширювати свій емоційний словник, навчаючись називати свої статки і намагаючись не витісняти власні емоції. Наприклад, якщо вас щось дратує, важливо не робити вигляд, що все добре і ви любите всіх і вся, а визнати свій стан і постаратися зрозуміти його причину. Так набагато легше знайти шляхи з ним впоратися. Те ж стосується і позитивних емоцій – треба вміти розрізняти їх тонкощі, шукати джерела ресурсів і радості.
2. Контролювати емоції. Якщо у людини погано з емоційним контролем – її чекає багато складнощів на шляху до успіху. Безконтрольний гнів, образа, сльози, агресія на оточуючих, відстороненість, депресії і незліченна кількість інших подібних реакцій зіпсували кар'єру і бізнес не одній розумній людині. При цьому контролювати емоції – не означає придушувати і витісняти їх. Це означає визнати їх наявність і вміти правильно з ними справлятися. Запам'ятайте правило 6-ти секунд – саме стільки проходить між першою емоційноюї і другою продуманою реакцією. Це час вам дається, щоб ви змовчали і тим самим не встигли накоїти лиха, а впоралися з емоціями і відреагували адекватно. Успішні лідери, учасники переговорів і управлінці володіють саме такою, "інтелектуально-емоційною", продуманою, а не безконтрольною руйнівною реакцією.
3. Бути емпатичним, або розуміти почуття інших. Якщо у вас всередині вирує емоційна буря, ви не в змозі тонко і точно сприймати те, що відбувається з тими, хто вас оточує. Оволодівши першими двома навичками, розвивається і здатність краще відчувати і розуміти інших людей. І тоді ви перестанете лізти з важливими питаннями до роздратованого начальника, а прийдете в потрібний момент. Ви будете знаходити переконливі аргументи на складних переговорах; ви будете розуміти, що насправді мотивує ваших підлеглих.
4. Впливати на інших людей. Найбільш ефективно ми можемо це робити, коли у нас добре розвинені три попередніх навички. Дослідники ЕІ стверджують, що ми впливаємо один на одного, навіть коли мовчки їдемо в одному ліфті. Це пов'язано з тим, що та система людини, що пов'язана з емоціями, на відміну від всіх інших систем, відкрита: по ледь помітним і тонким, але численним сигналам ми відчуваємо емоційний стан один одного, навіть коли нічого не говоримо. Крім того, емоції і стан заразні: побувши разом якийсь час, люди переймаються однаковим емоційним станом. Якщо розвивати цю сферу ЕІ – наприклад, на тренінгах по психології впливу, – можна навчитися заражати людей потрібної ідеєю і емоцією; переконувати, розуміючи інтереси і бажання опонента; створювати потрібну атмосферу і емоційний клімат в своєму колективі .
6 КОРИСНИХ КНИГ
Всі вони є в бібліотеці кожного психолога , але далеко не всі інші " прості смертні " чули про них . А тим часом вони вчать навичкам , які дозволять вам зробити життя кращим
"Емоційний інтелект"
Автор — Деніел Гоулман
Гоулман 12 років писав статті для The New York Times , спеціалізуючись на психології і науках про мозок . Написав понад 10 книг з психології , освіті та лідерства .
"Важливіше , ніж IQ"
Автор — Гіту Бхарвані
Книга написана без використання професійного жаргону , а всі терміни , які можуть здатися " прикордонними " , роз'яснені в глосарії .
"Емоційне лідерство"
Автори — Деніел Гоулман , Річард Бояціс , Енні Маккі
Книга адресована перш за все керівникам компаній і менеджерам будь-якого рівня , викладачам і студентам шкіл менеджменту .
"Емоції і робота"
Автори — Рой Л. Пейн, Кері Л. Купер
Ця книга буде корисна і теоретикам , і практикам , які в своїй професії мають справу з яскравими емоціями і ефективною роботою .
"Психологія емоцій"
Автор — Пол Екман
Знаменита книга про розпізнавання брехунів , просто і захоплююче написана . По ній знято не менш знаменитий американський серіал " Теорія брехні " .
"Переваги EQ"
Автори — Стівен Дж. Стейн, Говард І. Бук
Ця книга про те , як розвинути здібності людини розуміти , усвідомлювати свої емоції і контролювати їх .