Вчені назвали дієту, яка продовжує життя

Відразу дві групи біологів перевірили ефективність популярної сьогодні кетодієти на мишах і довели, що вона дійсно покращує роботу мозку в старості і помітно підвищує шанси прожити довге і здорове життя, говориться в статтях, опублікованих у журналі Cell Metabolism.

"Те, що ця дієта так сильно впливає на пам'ять і роботу мозку в похилі роки життя, дуже надихає нас. Літні миші, що харчувалися так само, мали більш міцну пам'ять, ніж молоді гризуни на звичайній дієті. Це дійсно дивовижне відкриття", – розповідає Ерік Вердін (Eric Verdin), один з авторів статей з університету Каліфорнії в Сан-Франциско (США).

Так звана кетодієта стрімко набирає сьогодні популярність серед любителів фітнесу та спорту. Її головною відмінністю від інших дієт є те, що основну частину калорій в ній становлять не вуглеводи, а жири і білки. Подібна заміна змушує мозок та інші органи тіла використовувати не глюкозу, а жирні кислоти і кетони в якості основного джерела енергії.

Це переводить м'язи і клітини мозку в особливий режим "заощадження енергії", в результаті чого перші стають більш витривалими, а другі – повільніше старіють. З цієї причини кетонова дієта сьогодні стала особливо популярною серед велосипедистів, бігунів-марафонців і представників інших спортивних дисциплін, де важлива витривалість.

Як зазначає Вердін, ніхто раніше не перевіряв, як подібний перехід в режим "заощадження енергії" впливає на тривалість життя людини і тварин, не дивлячись на всі її можливі плюси. Його наукова команда і група вчених з університету Каліфорнії в Девісі (США) спробували знайти відповідь на це питання, спостерігаючи за життям декількох груп мишей, яких біологи посадили на різні версії кетодієти.

Ці спостереження показали, що кетонові дієта у всіх її варіаціях дійсно покращує роботу мозку в літні роки. Миші, які харчувалися так само, набагато краще і швидше запам'ятовували положення виходу з лабіринту і вирішували інші завдання, пов'язані з кмітливістю і пам'яттю, ніж їхні родичі на звичайній або просто жирній дієті. До того ж, кетодієта помітно знижувала ймовірність померти в середні роки життя, але при цьому не підвищувала максимальну тривалість життя.

Ці позитивні зміни, як вважають вчені, були пов'язані з тим, що перехід на кетоновий метаболізм міняв те, як інсулін впливає на клітини організму, а також "включав" гени, пов'язані з голодом і постійним недоліком поживних речовин. Завдяки цим змінам, за словами біологів, літні миші не тільки зберігали високу гостроту розуму, але і фізичну силу, якщо вчені обмежували число споживаних ними калорій.

"Те, якими великими були ці зміни, дуже сильно вразило мене. Ми і раніше припускали, що перехід на кетоновий метаболізм позитивно позначиться на процесі старіння, але масштаб тих змін, які ми зафіксували, цілком заслуговував подиву", – робить висновок Джон Ремзі (John Ramsey), керівник групи з університету Каліфорнії в Девісі.

Раніше вчені назвали спосіб продовження життя.