Вчені з'ясували, чому і як зарядка продовжує життя

Активний спосіб життя особливо корисний в літньому віці

Фізичні вправи і високий рівень активності в старості можуть продовжувати життя людини з тієї причини , що вони активують ген NRF1 , що захищає кінці молекул ДНК від пошкоджень , йдеться в статті , опублікованій в журналі Science Advances , передає РИА Новости.

Теломери – це кінцеві ділянки хромосом , що знаходяться в ядрі кожної клітини людського організму . Теломери захищають ДНК від пошкоджень . При кожному діленні клітини вони стають коротшими , коли їх довжини виявляється недостатньо для нового ділення , клітина гине .

Відносно недавно вчені виявили , що довжина теломер і їх стан можуть змінюватися не тільки з віком , але і в результаті різних процесів в організмі , пов'язаних з депресією , бідністю і стресом . При цьому , чим сильніше були симптоми психічного розладу і чим довше вони зберігалися , тим коротше були теломери .
Аннабель Декоттінье ( Anabelle Decottingnies ) з Льовенського університету в Брюсселі ( Бельгія ) і її колеги несподівано з'ясували , як теломери пов'язані з зарядкою і тим , чому помірні заняття спортом подовжують життя людині .

Вони вивчали те , як клітина " зчитує " теломери і виробляє особливі молекули TERRA , які заважають особливому ферменту теломерази " лагодити " кінцеві ділянки хромосом в той час , коли вона не ділиться , що зазвичай призводить до вкрай неприємних наслідків .

Спостерігаючи за культурами клітин в пробірці , вчені несподівано виявили , що зростання і падіння концентрації молекул TERRA залежали від двох генів і пов'язаних з ними білків – NRF1 і PPAR – гамма . Перший відповідає за так зване " ядерне дихання " клітини і управляє метаболізмом всього організму , диригуючи поведінкою мітохондрій , клітинних " енергостанцій " , і регулюючи рівні антиоксидантів в тілі . Другий ген відповідає за запасання жиру , апетит і ряд інших аспектів обміну речовин .

Обидва цих ділянки ДНК активізуються в нашому тілі під час зарядки і інтенсивних фізичних навантажень , що наштовхнуло вчених на думку перевірити , як їх активація впливає на стан теломер і роботу молекул TERRA в організмі людини . Для цього вчені набрали групу з кількох добровольців , які крутили педалі велотренажера протягом 45 хвилин і після цього здавали проби слини і крові .

Як показав цей експеримент , заняття спортом дійсно сприяли збільшенню числа молекул TERRA в ядрі клітин людського тіла , тим самим покращуючи захист теломер від пошкоджень .

Подібний механізм " включення " системи захисту теломер , на думку біологів , може пояснювати те , чому активний спосіб життя і зарядка продовжують життя людині , особливо в літньому віці . Крім того , ця ж сама система " включається " не тільки при високих навантаженнях , але і при обмеженні числа калорій в дієті , що може так само пояснювати те , чому низькокалорійна дієта продовжувала життя мишам в декількох експериментах , проведених в кінці 20 і початку 21 століть .