I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Ексклюзивний репортаж з Ле-Бурже 2015: авіація безкрилою не буває

Враження, висновки та уроки 51-го Міжнародного авіасалону від спецкорів "Сегодня"

Вчора в Ле-Бурже – передмісті французької столиці, офіційно завершився найбільший в світі Міжнародний авіакосмічний салон International Paris Airshow. Протягом семи днів найавторитетніші розробники, виробники, експлуатанти показували досягнення у сфері високих технологій. Вони привезли сюди новітні інженерно-конструкторські рішення, намагаючись зазирнути в майбутнє і спрогнозувати шляхи розвитку галузі.

Кожен такий салон, скликаний раз в два роки, – це оглядини і виразне змагання конкурентів за ринки збуту. Адже підсумком шоу є не стільки ефектні демонстраційні польоти цивільних лайнерів і бойових машин, фігури вищого пілотажу, сучасний дизайн і ошатні лівреї повітряних суден, що викликають непідробний інтерес і захоплення відвідувачів, скільки реальні контракти на поставки нових літальних апаратів, двигунів, обладнання і всього, що пов'язане з авіацією і ракетно-космічною технікою. Що ж привезли і чим порадували українці?

Реклама

З КОРАБЛЯ НА БАЛ. Основним учасником, як і очікувалося, стала фірма "Антонов". Вона блиснула своїм свіжим амбітним дебютантом – близькомагістральним реактивним Ан-178, лише недавно, трохи більше місяця тому, який залишив заводський цех і допущеним до льотних випробувань.

Випадок воістину небувалий: у квітні відбулася викочування машини, в травні вона вперше піднялася в небо, а вже в червні, тільки-тільки пофарбована в темно-сірий колір, постала перед ясні очі відвідувачів Ле-Бурже. Як кажуть, з корабля на бал. Саме через настільки гранично малого нальоту організатори не дали здійснити демонстраційний політ, визначивши місце тільки для статичного показу.

Тим не менш, слід визнати: 178-й – вельми перспективна і конкурентоспроможна машина, на яку творці не дарма зробили основну ставку

Вона стала продовженням лінійки регіональних реактивних пасажирських Ан-148 і Ан-158, тільки у видозміненій спеціалізації – транспортному і військово-транспортному варіантах.

Реклама

Крейсерська швидкість новачка – 825 км/год – майже як у середньо- і далекомагістральних лайнерів класу "Боїнг" і "Ербас". Стеля ідентична – 11-12 км. Дальність польоту – 5500 км, вантажопідйомність – 15-18 тонн. Експлуатувати його можна на будь-яких, навіть непристосованих майданчиках – високогірних, ґрунтових, піщаних та інших. Золото, а не транспортник. Потреба в 178-х, за найскромнішими прикидками, – більше 800 одиниць в найближчі 10-12 років, а у віддаленій перспективі – до 2 тисяч! Попит колосальний, що практично одноголосно підтвердили і на авіасалоні.

new_image4_58

"Вертольоти Росії". Нинішня експозиція блідіша, ніж у 2013-му.

Реклама

СУМНІВИ І ВИКЛИКИ. Перше. 178-й – плід україно-російського співробітництва. У його розробці частка участі підприємств РФ була досить істотною. Події на Донбасі різко змінили підходи – по цілому ряду проектів роботи з росіянами були скорочені або згорнуті. У терміновому порядку, на ходу, довелося перебудовуватися на продукцію вітчизняних постачальників – заводів "Прогрес", ФЕД, інших. І паралельно шукати адекватне імпортозаміщення комплектуючих із західними партнерами, які погодилися розділити з антонівцями цілком виправдані ризики. Проблема вирішується, хоча повністю не вирішена.

Друге. Ан-178 поки існує в єдиному екземплярі. До завершення робіт по другому далеко. До налагодження серійного виробництва – ще далі.

Третє. Дуже важливо, щоб новий літак не повторив долю одного з попередників-бідолах. Військово-транспортний Ан-70 теж з гордістю показували на салонах, нагороджуючи втішними словами "прорив", "сенсація", "фурор", розписуючи його переваги перед А-400М євроконцерна "Ербас". Але нещасливий Ан-70 так і залишається в єдиному екземплярі. А його конкурент вже запущений в серію і давно літає. Нещодавно, правда, під Барселоною один такий літак впав. Але від катастроф ніхто не застрахований. Головне не в цьому – чужинців європейці не дарують, зате своїх виробників пестять-плекають.

Чи розуміють небезпеку для Ан-178 творці машини? Судячи з усього, так, і намагаються грати на випередження.

new_image3_76

132-й поки в проекті. Буде оснащений двигунами з Канади і системою навігації з США.

Уже в перші дні роботи авіасалону керівництво "Антонова" підписало контракти на поставки відразу десяти Ан-178 Азербайджану і двох – Китаю. Деталі третього не розголошуються. Контракти названі "багатомільйонними".

Оголошене і те, що нова версія 178-го буде оснащена двигунами західного виробництва – "Пратт енд Уїтні" або "Дженерал електрик". Це має прискорити сертифікацію літака, його просування на європейські та світові ринки повітряних перевезень

Перед відкриттям салону в Ле-Бурже прийшла звістка про перепідпорядкування "Антонова". Підприємство виведено з Мінпромполітики і увійшло в "Укроборонпром". Глава концерну Роман Романов обгрунтував зміну підпорядкованості завданнями "збільшити виробництво літаків, що випускаються в рази, забезпечивши їх продажу і налагодивши потужну систему супроводу в експлуатації". Озвучив Романов та обсяги: випускати спочатку 50, а потім – близько 200 літаків на рік, досягнувши рівня часів Союзу. Вельми амбітні рубежі, враховуючи серйозний кадровий голод.

Заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Руслан Корж пішов ще далі, запевнивши, що українські літаки вже не вимагають комплектуючих російського виробництва, зусилля з імпортозаміщення вузлів і агрегатів йдуть дуже високими темпами, і ця програма буде продовжена.

new_image2_107

Двигун – серце літака. Важливі й потужність, і екологія.

Про потребу не менше двох десятків 178-х для Повітряних Сил України на салоні заявив командувач ЗСУ генерал Юрій Байдак.

Не залишена без уваги і "семидесятка". Перепризначений генконструктор ДП "Антонов" Дмитро Ківа (раніше суміщав цю посаду з приставкою "президент") розповів в Ле-Бурже, що на базі Ан-70 створюється принципово нова версія – Ан-188. Її хочуть оснастити двигунами турбовентиляторів і авіонікою як української, так і західної розробок. Новина відразу ж поспішили затролліл в "Рособоронекспорт", глава якого Сергій Корнєв раптом перейнявся правом інтелектуальної власності – мовляв, частки України та Росії з юридичної точки зору є рівними...

ЗАВОД У ПУСТЕЛІ. Крім згаданих, "Антонов" представив на авіасалоні проект легкого транспортного Ан-132. За великим рахунком, це глибоко модернізований Ан-32, що добре зарекомендував себе за десятиліття експлуатації і в Україні, і за кордоном.

Спеціально для виробництва його молодшого і відповідного сучасним вимогам побратима заплановано будівництво великого авіакомплексу в Саудівській Аравії. Як повідомили журналістам організатори, спорудження об'єкта прямо в пустелі планується завершити вже до кінця 2016 року, а перший примірник 132-го побачить світ через рік-півтора. За оцінками фахівців, потреба світового ринку в літаках такого класу оцінюється в 1100 штук до 2035 року.

2_73

Безпілотники. Такі розвідники вельми згодилися б на Донбасі.

Є намітки і щодо вдосконалення великовагових Ан-124-100 "Руслан", парк яких потребує оновлення. Ці гіганти успішно працюють на ринку перевезень негабаритних вантажів в будь-якій точці земної кулі. Спектр їхніх послуг постійно розширюється.

Як бачимо, планів громаддя. За ними – вирішення багатьох гострих економічних проблем, набувають особливої актуальності в умовах воєнних дій на Донбасі. Що з наміченого вдасться виконати, а чого, як не раз, на жаль, бувало, так і судилося залишитися безкрилими прожектами, залежить не тільки від творців авіаційної техніки, зусиль трудових колективів, а й від ефективної підтримки на державному рівні.

ПІДСУМКИ САЛОНУ. Офіційного резюме Ле-Бурже організатори поки не оголосили. Але у світовій пресі вже з'являються матеріали про те, що ніяких мегасенсація і гучних відкриттів нинішній форум не приніс. Частково з цим можна погодитися: ербасівські А-380, А-350, А-400М, "Дрімлайнер" компанії "Боїнг" вже демонструвалися на попередніх авіасалонах...

З нечисленних новітніх розробок – експериментальний літак, здатний літати на електричної енергії (запасу вистачає поки лише на годину перебування в повітрі).

Привернули увагу фахівців надлегкі і безпілотні літальні апарати. Підполковник ЗСУ Олександр Лісовий навчається в Національній академії збройних сил Франції і вважає, що така техніка для України була б дуже доречною.

new_image_98

Вищий пілотаж. Екіпажі аеробусів і Боїнгів політали всмак.

- Я вперше в Ле-Бурже, але найсильніше враження на мене справили новітні дрони, які можна було б застосовувати вже зараз на Донбасі, – говорить він. – Від найменших, мініатюрних, до величезних розмірів. Ці дрони здатні виконувати розвідувальні, наглядові функції. Для України техніка дуже актуальна.

Великий інтерес фахівців викликали силові агрегати і системи, обладнання різних модифікацій.

Ось, мабуть, і все. Не густо.

Але тому саме зараз, на переломі, незважаючи на бойові дії на сході країни, спад економіки, інші зовнішні і внутрішні виклики, Україні вкрай важливо використовувати весь свій багатий, десятиліттями напрацьований потенціал, щоб її авіація зробила різкий ривок вперед. Просуваючи той же Ан-178, інші проекти і доводячи, хто є хто сьогодні і на що здатний завтра.

Було б бажання...


"ПОБУВАВШИ НА ЛЕ-БУРЖЕ, МИ ПРОСТО ПІДБАДЬОРИЛИСЯ!"

Міжнародний авіакосмічний салон в Ле-Бурже відвідали 109 студентів, які стали переможцями відкритого всеукраїнського конкурсу "Авіатор". Як писала "Сегодня", його вже четвертий рік проводить Благодійний Фонд Бориса Колеснікова.

- Мета цього творчого конкурсу – підтримати найбільш активних і талановитих вихованців авіаційних вишів, стимулювати їх тягу до знань, розширенню кругозору, сприяти працевлаштуванню після навчання, – говорить директор фонду Марина Деденко. – За першість боролися близько двох тисяч студентів з першого по шостий курси.

Днями група юнаків і дівчат, які навчаються в НАУ, ХАІ, КПІ та Кіровоградській льотній академії, повернулася з Парижа. Вона відвідала авіасалон, познайомилася з його експонатами, в тому числі і Ан-178, поспілкувалася з фахівцями.

Ось що розповіли нам хлопці про конкурс та Ле-Бурже.

Станіслав Сікульський, студент ХАІ:

- Дуже цікаво все, що показали, розповіли про Ан-178. Був вражений тим, що за такий короткий термін – трохи більше місяця – пройшли льотні випробування, і ось цей літак вже в Ле-Бурже. Я-то думав: щось буде ще випробовуватися, доопрацьовуватися, а він вже своїм ходом сюди прилетів – і хоч зараз знову в небо. Нас пустили в кабіну пілотів, члени екіпажу дали пояснення по авіоніки, управління машиною. Цього року на авіасалоні 178-й якраз новий літак, інші були представлені тут у минулі роки. На попередньому, ювілейному салоні в 2013-му, ми заходили в літаючу лабораторію аеробуса А-380. Там, як і тут, була видна вся проводка, вся схема...

new_image6_27

Поруч з дебютантом салону. Під час екскурсії на Ан-178 діти дізналися чимало цікавого.

Атта Боатенг Джеймс, студент Національного аерокосмічного університету імені Жуковського "Харківський авіаційний інститут":

- В Україні я приїхав з Гани. Навчаюся на другому курсі ХАІ. У конкурсі "Авіатор" беру участь вперше. Чому прийняв таке рішення? Дуже люблю авіацію і хочу більше про неї знати. На авіасалоні побачив новинки в галузі авіабудування, які там були широко представлені. Після навчання буду працювати, можливо, в США, можливо, в Україні або який-небудь іншій країні.

Василь Загута, п'ятикурсник НАУ:

- Тема моєї дипломної роботи – проект літака з системами генерації інертного газу. Хочу, щоб такі системи були не тільки на лайнерах "Ербаса" і "Боїнга", а й на українських Ан-148, Ан-158 та інших. Участь у конкурсі та відвідання Ле-Бурже дозволило розширити коло знань у цій сфері.

Андрій Гергун, студент НАУ:

- У музеї нашого вишу є експонати, що відображають досягнення в авіабудуванні. Але це все-таки музей – там не відчуваєш дух неба. Щоб сповна його відчути, варто було побувати на Ле-Бурже. Мене цікавлять технічні новинки. І все, що з'являється нового в галузі, важливо. Багато чого є в інтернеті. Але ти не уявляєш, як ці технічні рішення працюють на практиці. І коли я це побачив, то навіть думати, мені здається, почав по-іншому. Чи вважаю, що у авіації України є майбутнє? Звичайно. Просто нам зараз дуже заважає війна. Ви знаєте сайт Flightradar24? Бачили, наскільки після катастрофи малайзійського Боїнга повітряний простір України ізольований? А раз так, то і приплив грошей за обслуговування повітряних суден дуже низький. І розвиток авіації стопориться. Припиняться на сході країни бойові дії, стане безпечно літати, відновиться рух і збільшиться приплив грошей в казну, які можна буде направити і на авіабудування. Інакше просто ступор. Особисто я в цьому впевнений.

Світлана Крамник, студентка НАУ:

- Саме несподіване для нас – масштаб авіасалону: ми просто піднялися духом, навіч переконавшись, що нам є де працювати і де прикласти свої знання, які отримуємо в вишах. Дізналися багато компаній, чиї назви зустрічали тільки в інтернеті, соцмережах, що вони пропонують нам як роботодавці. На жаль, в Україні є тільки "Антонов" і все. А тут такий наплив. Конкурс "Авіатор" – це можливість відвідати авіашоу, не у кожного вона є, і коштує така поїздка чимало, а тут потрібно було не тільки взяти участь у конкурсі, а й перемогти.

new_image8_07

"Скажи, здорово!" У кабіні пілотів розбігаються очі.

Поліна Антонюк, другокурсниця НАУ:

- Вчуся за фахом "Обслуговування повітряних суден". Потрапила в університет випадково – разом з мамою думали, куди мені поступати, і зупинили свій вибір на ньому. Мені подобається. Ваблять аеропорти. Кажуть, що дівчат в авіації привертає професія бортпровідника. Але для мене головне все-таки сім'я. А у тих, хто став бортпровідницею, часу на сім'ю, дітей залишається не дуже багато. Ось тому у мене інший профіль. У нас вже була ознайомча практика в аеропорту "Київ". І вона ще більше зміцнила бажання працювати саме за обраною спеціальністю. По-перше, це престижно. По-друге, ніхто з однокласників і близьких друзів не мав відношення до авіаційній сфері. Правда, зараз розвиток авіації в Україні залишає бажати кращого. Тому і я, і ми всі хочемо внести свій особистий внесок у те, щоб все було по-іншому. Але можливо, після навчання поїду туди, де і економіка розвивається успішніше, та авіації приділяють більше уваги. І де випускнику вузу платять не еквівалент півтори тисячі гривень за 8 годин роботи 5 днів на тиждень. За сьогоднішніми мірками це взагалі не гроші... Хотілося б розробити програми основ авіації та космонавтики для дітей в школах. Показати, наскільки це може бути цікаво. Популяризувати спеціальності, пов'язані з авіацією. Щоб у нас було багато авіакомпаній, а не одна тільки МАУ.

Олександр Бибик, студент НАУ:

- Сам я з Полтавської області. Батько радив стати лікарем, будівельником. Але мені хотілося іншого. Спершу думав стати пілотом, потім диспетчером. Потім, десь в 11-му класі, трохи спустився з небес на землю, задумавшись над тим, чи є у мене реальні перспективи. Адже роботи зараз за цими вузькими напрямами не дуже багато. А наприклад, якщо вивчусь за своїм нинішнім профілем – "Обслуговування повітряних суден", то отримаю більш високий рівень підготовки і зможу працювати в більш широкому полі. Мене цікавлять новітні розробки, наприклад, широкофюзеляжний аеробус А-350. Американці представили на авіасалоні свою бойову технніку – літаки F-15, F-16, F-35. Ніколи не думав, що побуваю тут, хоча й мріяв. Мрії збуваються. Тільки відвідавши Ле-Бурже, глянув на авіацію як би заново, і все в моїй свідомості перевернулося.

Максим Яструб, третьокурсник НАУ:

- Крім Ан-178, мене вразили Боїнг-777, американські розробки безпілотників, їхні вертольоти. Бачили військові розробки французів, ізраїльські БПЛА, радарні системи. Ми говорили з представниками підприємства "Антонов", і це було корисно, пізнавально. Вони розповіли про особливості літака Ан-178, принципи роботи його систем і вузлів. Моя майбутня професія – інженер систем аеронавігації. І це все знадобиться надалі.

Дмитро Бондаль, студент НАУ:

- Авіасалон – супер, все дуже здорово, тільки погода трохи зіпсувала настрій – хмари і дощик кілька разів накрапав. А так все організовано класно. Шкода, не скрізь, де хотіли, побувати вдалося. Мене, наприклад, цікавили двигуни, і практично всі вони виявилися закриті для вільного доступу. Тільки за спеціальними запрошеннями можна було туди потрапити. Щоб нормально конкурувати з Європою та світом, потрібно розробляти хороші літаки, хоча конкуренти нікому не потрібні. Проблеми української авіації повністю відображають проблеми всієї української економіки. Можливо, їх вдалося б вирішити, якщо б сюди інвестували гроші. Але цього поки немає, тому що інвестори не знають, що від нашої економіки чекати завтра, як може змінитися нормативна і законодавча база, які рішення прийме влада. Тут не війна грає головну роль. Тут корупція. Який сенс інвестувати в країну, яка за якимось дивними схемами може в будь-який момент віджати підприємство? Треба спочатку вирішити внутрішні проблеми, відмовитися від системи хабарів, навчитися жити по-європейськи, тоді і гроші в Україну прийдуть. Західні інвестиції – запорука розвитку будь-якої галузі. Що стосується особистих планів, то отримані знання дозволили мені поступити на магістратуру, і я їду в Австрію. Так само роблять деякі мої друзі. Але якщо розумні хлопці поїдуть, то я не впевнений, що наше покоління чогось доб'ється на Батьківщині. Втім, менталітет людей змінюється. І хочеться думати, щось все-таки вдасться змінити на краще.

Прилетів у Ле-Бурже на кілька годин спеціально привітати студентів із заслуженою перемогою в конкурсі Борис Колесніков запевнив, що "Авіатор" буде не тільки продовжений в майбутньому, а й розширено коло учасників за рахунок залучення з 7-8 інших вишів політехнічної школи, іноземних в тому числі.

- Щоб любити авіацію, необов'язково вчитися тільки в профільних вишах, – сказав він.
Як бонус переможцям конкурсу були подаровані екскурсія в Діснейленд і вечірня прогулянка на теплоході по Сені.

new_image7_16

Символ Парижа. На згадку про поїздку і Ейфелевій вежі.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти