Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь
Головна Сьогодні

Євангеліє vs Гаррі Поттер: в чому відмінність Бога від Дамблдора, а Іуди від Снейпа

Чому книги Роулінг називають "Євангелієм нашого століття"

Читаючи літературну критику про "Гаррі Поттера", ви обов'язково натрапите на теорію про те, що серія Роулінг стала "Біблією нашого століття". Кристалізував цю теорію відомий критик Дмитро Биков, причому докази його як парадоксальні, так і, на перший погляд, переконливі. Щоб внести ясність, "Сегодня" вирішила поговорити про це зі священиками.

Розвінчати міф про "Євангеліє від Роулінг" погодиться не кожен, адже аргументи Бикова в духовному світі вважаються святотатством. Ми довго шукали сміливця. Допомогти погодився священик Одеського Свято-Архангело-Михайлівського монастиря, отець Андрій (Прудніков), і то лише тому, що є постійним коментатором нашої рубрики "Недільна школа", і тому, що він ... одесит. Тільки одесит вирішить розвінчати теорію "Євангелія від Роулінг" так: "З цього приводу є анекдот, – відповідає отець Андрій. – Вчителька з літератури запитує учня, які книги Льва Толстого він знає. "А хто це?"- запитує учень. У стані напівнепритомності вчителька вигукує: "Ну як же?! Лев Миколайович! А Чехов? А Достоєвський" – "Не знаю таких". -"Але, може бути, Пушкін?!" – "Вперше чую". Вона в шоці. Учень, недобре примруживши очі, запитує у неї: "Марь Іванна, а ви Колю Одноокого знаєте?". Та відповідає: "Ні"."А Едіка з другого під'їзду, у якого мотоцикл спортивний?"- "Ні". – "Ну, а Гіві, який в минулому році в тюрмі сидів?" – "Ні, не пам'ятаю". -"Ну тоді чого ви мене своєю бандою лякаєте?". Якщо людина не може піднятися до вашого рівня, то треба спуститися і говорити на її мові. Так і з цією теорією" Євангелія від Роулінг ". Якщо тепер зрозуміліше говорити про Христа через книги Роулінг – що ж, спробуємо
".

collage_19

ДмитроБиков,літературнийкритик,журналіст,письменник,радіоведучийіАндрій Прудніков,протоієрейОдеськогоСвято-Архангело-Михайлівськогомонастиря.

АНАЛОГІЯ 1: "ПОТТЕР" І "БІБЛІЯ"

АРГУМЕНТ 1.Дмитро Биков: "Є три найпопулярніших твори – Біблія, Гамлет, Дон Кіхот. Всі вони закінчуються обіцянкою другого пришестя. Книга Роулінг стала біблією нашого століття невипадково. Вона є підбиттям підсумків століття, за що автора називають не тільки новим Діккенсом, а й в якомусь сенсі новим євангелістом. Таке розуміння книг Роулінг аж ніяк не применшує значущості Євангелія, яке, звичайно ж, головніше книг про "Гаррі Поттера". Просто в силу своєї абсолютної сакральності Євангеліє ще не піддавалося літературному аналізу і розбору. Я ж ризикну це зробити лише для того, щоб показати, чому серія Роулінг нині є головним світовим бестселером". З 2016-му вийшов сценарій для п'єси "Гаррі Поттер і Прокляте дитя", але восьмою книгою він не став, та й розповідає вже не про Гаррі, а про дітей головних героїв поттеріани.

КОНТРАРГУМЕНТ 1. Отець Андрій (Прудніков): "Назвати щось Євангелієм – як мінімум богохульство. Хоча "Гаррі Поттер" може бути талановитим і значним твором століття. Євангеліє – покажчик в житті християнина, обов'язковий для прочитання людьми, що живуть Духом, описує останні роки життя Господа Христа, де Він пророкує про порятунок людини. "Гаррі Поттер" ж до порятунку душі ніяк не веде. Більш того! Я знаю кілька смертельних випадків, коли діти сідали на мітли, стрибали з 5 поверху, щиро вірячи в те, що можна підняти себе в повітря, а чарівною паличкою можна вбити людину. Є вираз, що сатана – це мавпа Бога, він всіляко намагається передражнити будь-яке творіння Боже. Тому називати книги Роулінг Євангелієм – це та сама підміна понять і "мавпа" Бога".

АНАЛОГІЯ 2: ГАРРІ І ІСУС

collage1

АРГУМЕНТ 2: "Доля Гаррі Поттера – це сучасна проекція істинно християнської долі, – впевнений Дмитро Биков. - Згадаймо хоча б, що закінчується сага смертю і воскресінням героя, причому героя не ідеального, а підлітка зі своїми сумнівами. Про отроцтві Христа ми не знаємо практично нічого – і тепер це заповнюється життям Гаррі Поттера. Історія Христа – про те, як євреї не впізнали свого Месію. Христос прийшов до тих, хто його не шукав і не чекав. Гаррі Поттер же прийшов, щоб дізнатися самого себе. Головна драма героя – неусвідомленість, не прописаність його якостей. Дізнавшись, що він – частина найбільшого зла, Гаррі бореться зі злом у самому собі.

КОНТРАРГУМЕНТ 2: "Колись один мусульманин мені сказав: "Ми готові померти заради Аллаха", на що я сказав: "А християни готові померти заради Христа", – відповідає отець Андрій (Прудніков). - Приблизно така ж відмінність Гаррі Поттера від Ісуса Христа. Поттер, захищаючи Герміону, Рона Візлі і інших, краде, лжесвідчить. Але читач виправдовує це тим, що Гаррі намагаються вбити. Господь же йде на розп'яття, не боячись смерті, не відповідаючи насильством на насильство і не соромлячись цього! Коли Ісуса схопили в Гефсиманському саду, один з учнів дістає меч і відсікає вухо стражникові, на що Ісус говорить: "Поверни свого меча в його місце, бо всі, хто візьме меча, від меча і загинуть. Або ти думаєш, що Я не можу тепер упросити Свого Отця мого, і Він дасть Мені зараз більше дванадцяти легіонів Ангелів? Як має збутись Писання, що так повинно бути?". Ангели – безсмертні істоти, готові захищати свого Творця по Його велінню так, що ніхто з людей не те що на кілометр, на 100 тисяч кілометрів б до Ісуса не підійшов! Господь іде на розп'яття не за Васю і Петю, а за всіх людей, які були до Воскресіння Христа, і за тих, які будуть, щоб кров'ю своєю змити той первородний гріх людини, щоб люди отримали можливість успадковувати Царство Небесне по заслугах.

В Євангелії Господь говорить: "Хто без гріха – киньте в мене камінь". І кожен замислюється, а як я можу відкривати рот, коли у мене гріхів, як у барбоса бліх. І я хочу навести приклад, коли Гаррі Поттер вбиває заклинаннями. В Євангелії сатана дивується милосердям Божим. Коли сатана каже: "Вклонися, і я віддам князівство тобі", Господь відповідає: "Тільки Богу одному вклоняйся, Йому одному і служи". Тим самим дає чіткий напрямок. Євангеліє вчить покаяння, терпимості. Яким же чином можна порівняти жертву безгрішної людини, яка взяла на себе гріхи всього світу, з хлопчиком, який є частиною душі Волан-де-Морта? Згадаймо, по книзі Волан-де-Морт розділив свою душу на кілька частин, заклав її в крестражі, один з крестражів – Гаррі Поттер. Яким же чином можна порівняти жертовну місію Христа з нехай навіть талановитим твором?! До чого цей заклик? Щоб кричали: "Гаррі Поттер, алілуя"?

Господь Бог дав вільну волю, в тому числі – можливість читати будь-які книги. Але це не означає, що можна лізти в святе. Навіть нерелігійна людина не зможе поставити сковорідку на Біблію. Давайте відрізняти, що можна, а що не можна чіпати руками. У мене є друг дитинства, він шанувальник важкого металу. Коли я йому ставлю Вертинського, він кривиться: "Андрій, вимкни, прошу!". І я вимикаю. Є речі, які будь-яка людина називає святими, навіть у невіруюча – фото матері або перше кохання – і вторгнутися в це не можна. За такі речі морду б'ють. Колись Блаженніший Володимир (Сабодан) на питання, що не можна їсти в піст, відповів: "Не їжте один одного". Своєю теорією пан Биков починає їсти моє святе і святе мільйонів віруючих, які миють руки перед тим, як взяти Біблію".

АНАЛОГІЯ 3: БОГ-ОТЕЦЬ І ДАМБЛДОР

collage2_04

АРГУМЕНТ 4: "В Євангелії ми не бачимо Отця. Він присутній виключно в уявленнях сучасників, – говорить Дмитро Биков. - Ісус Христос – безбатченко, сказано в поемі Інни Кабаш. Тому логіку Бога ми виглядаємо по дотичній. В "Гаррі Поттері" цю роль виконує Дамблдор. Весь сюжет – велика гра Дамблдора. В кінці кожної книги Дамблдор розставляє крапки над і. Все вирішується свободою волі. Дамблдор виховує Гаррі Поттера, він може помилятися. Це абсолютно загадковий персонаж – завжди можна все звалити на Бога. Будь-які спроби зрозуміти Божественну волю виходять винятковим занудством. Ми не знаємо, чого хоче Господь. Крім того, Дамблдор завжди відповідає: "Вважаю, так" і взагалі говорить натяками, як Христос – притчами".

КОНТРАГРУМЕНТ 4: "Порівнювати спритного маніпулятора, яким Дамблдора називав його ж власний брат, з Богом некоректно, – впевнений отець Андрій. - Дамблдор крутив Поттером як хотів. Так іноді люди помилково думають, що Господь ними маніпулює, особливо коли потрапляють в якусь колізію. Питають: чому Господь допустив цей жах? Деякі повну свободу вибору розуміють як заклик до вседозволеності. Хочеш, дитинко, давай узаконимо одностатеві шлюби? Або будемо засмагати голими на пляжі, де є діти? Ці питання вбивають совість. А слідом за совістю зникає поняття моралі. А що таке мораль? Це громадські рамки поведінки і висловлювань, дій і слів, умовиводів. Зникнення цих рамок перетворює людину на чудовисько, більш небезпечне, ніж найнебезпечніший хижак. Хижак вбиває, щоб прогодуватися, а аморальна людина вбиває і грабує просто так.

Демократія – це не вседозволеність, а лише можливість безкарно висловлювати свої думки. Як робить зараз Биков, як роблю я. Якби пан Биков сказав щось крамольне, наприклад, за часів Сталіна, то ми б навіть ніколи і не дізналися, де і як швидко його розстріляли. А зараз демократія. Ми можемо говорити, обговорювати. Але ні в якому разі не можна плутати Божий дар з яєчнею. За порівнянням літературного персонажа з Господом йде знищення морально-етичних рамок. Колись Сенкевич потрапив на острів, де всі ходили голі. На наступний день Сенкевич приходить в крові, синцях. "За що тебе побили?" - "А за те, що соромно так ходити, одягненим". Сенкевич порушив їх морально-етичні норми, за якими написано: "Не вилазь – уб'є".

Не можна говорити, що люди – це ляльки, в які Бог грає. Кожному з нас дано абсолютно все індивідуальне – зовнішність, відбитки пальців, душа, смаки. Бог закликає нас зробити вибір на користь добра, але не змушує це робити, біс закликає нас зробити вибір на користь зла, але теж не змушує це робити. Кожному з нас дана вільна воля – роби як знаєш, живи як знаєш, але потім відповідай. І я вірю, як і багато людей, що діє ефект бумеранга: що ти кинув, то тобі назад і прилетіло. Як ти зі світом і людьми, так і світ, і люди з тобою. Якщо у тебе сьогодні вкрали рукавички в трамваї, подумай, кого ти обікрав вчора. І якщо ти думаєш, що світ тебе не любить, тому що хулігани вирвали у тебе сумочку, – подумай, кого ти губиш на роботі і т.д. Але от якщо думати, що Господь діє так, як Дамблдор, і це "лише велика гра", – це заклик до "кастрованого" способу життя. І приймає цю позицію той, хто не бажає нічого робити, створювати і таким чином виправдовує свою лінь і бездіяльність. Мовляв, не чіпайте мене, дайте доживати на свою допомогу, плюхнувшись під телевізор. Бог дав людині вибір. Вибирайте, хто в вашому розумінні Бог – Господь або ... Дамблдор ".

АНАЛОГІЯ 4: РЕДДЛ І ДИЯВОЛ

collage4_03

АРГУМЕНТ 4: "Протягом всієї історії цивілізації ми спостерігаємо кристалізацію зла, – вважає Дмитро Биков. - Я впевнений – такі книги з'являються на великих історичних переломах. Поява Євангелій збіглася з падінням Римської імперії. І у всіх Євангеліях і діяннях апостолів зло не має конкретного носія. Сатана згадується побіжно. Немає конкретизації, від чого створюється відчуття, ніби й немає ніякого Волан-де-Морта і диявола, ні того, чиє ім'я не можна називати. Зло немов розчинене в світі. Бог-Отець є, Бог-Син є, а зло розчинено. І Пилат, і книжники, і фарисеї занадто дрібні для кристалізації зла. Пилат винен в боягузтві, і умиває руки. Митарі і фарисеї – теж незначне знаряддя цього зла. Диявол згадується тільки там, де він спокушає Христа, задаючи свої три страшних питання. У книзі Роулінг вперше зло втілилося в конкретну сутність.

ХХ століття по кристалізації зла побив всі рекорди. Час, коли зло можна було назвати по імені (Гітлер, Сталін), час, коли зібралися всі крестражі. У книзі Роулінг добре показано поведінку зла – прагнення до абсолютної простоти. Якою була перша реформа Волан-де-Морта після нібито смерті Гаррі? Скасовується капелюх, який розподіляв учнів по факультетах. Навіщо? Один кулак, одна нація, один вождь. Це модель не просто авторитарного, а гранично спрощеного світу. Диявол – законник, і тому все підпорядковується одному закону. Його закону. Роулінг намагається відрефлексувати фашизм. Толкієн теж намагався, але, як на мене, зазнав невдачі. У Толкієна герої або чорні, або білі. Але одне у них спільне з Роулінг – ці світи говорять про торжество складності над простотою. Про те, що не можна все відібрати і поділити, не можна всіх під одну гребінку. Тому всі ці епоси говорять про розколи. В Євангелії від Матвія Ісус каже: "Не думайте, що Я прийшов принести мир на землю не мир прийшов Я принести, але меч". І тут вже без меча (чарівної палички) не розберешся. Будь-яка спроба внести архаїчні підвалини (чистота крові, національність) в сучасний світ закінчується війною".

КОНТРАГРУМЕНТ 4: "Уменедвазаперечення,-кажеотець Андрій.-Перше-почитайтеАпокаліпсис.Більшяскравогоіконкретногоописуприходусатанинемаєвсвітовій літературі,якщоназиватиБібліюлітературою.Друге:Толкієнтежпрописуєзлодужеяскраво.Він-творецьне меншеепохальногосвіту,ніжпоттеріана.Єлюди,яківважаютьсебеельфамиігномами,аленіхто незазіхнувназватиТолкієнаавторомновоїБіблії".

АНАЛОГІЯ 5: СНЕЙП І ІУДА

collage3_03

АРГУМЕНТ 5: "З самого початку роль Іуди грає Снейп, – вважає Дмитро Биков. - Іудоподобні персонажі все частіше вивертаються навиворіт і стають майже добром, заручниками ситуації. Хто б повірив до кінця шостого тому, що для Снейпа є виправдання? Виявилося, це Дамблдор попросив убити його, оскільки був смертельно хворий. Що Снейп ображав батька Поттера, що він все життя любить маму Гаррі. Саме він вчить окклюменціі і є частиною задуму Дамблдора. І ця амбівалентність зла в "Гаррі Поттері" лякає. Навіть для Драко Мелфоя є виправдання – в такій сім'ї, бідолаха, народився. І вже тим більше у нас є виправдання для Іуди, який зрадив в рамках Божественного плану. Леонід Андрєєв взагалі вивів теорію, що без зради Іуди не виникло б християнства. Тільки адже християнство виникло завдяки воскресінню Христа, а не зраді Іуди! Спроба виправдати Іуду – це дуже мерзенна і неминуча частина людської психології.

Євангеліє принесло в світ небувалу ступінь свободи. Що людина – це "можна", а не "постійне можна". Блага звістка від Толкієна: "Відтепер добрі справи робляться маленькими людьми". Блага звістка від Роулінг: "Нічого у зла не вийде, і торжество складності над простотою неминуче". Добро непереможне, поки воно тотожне розвитку. Процес дорослішання, ускладнення – головне заняття людини на землі. І книги Роулінг кажуть, що спрощення (зло) не переможе ніколи. Зло завжди примітивне, бо не вміє домовлятися. Смертежери страшно бояться і через це підставляють одне одного. Ще одне: світ буде відмовлятися від абсолютної могутності, від паличок, плащів-невидимок, тому що будь-яка могутність – ще одне обмеження. Дамблдор каже Волан-де-Морту: "Ти ніколи не розумів, що є речі сильніше смерті, і в цьому твоя слабкість, Том". "Твоя смерть недостатня, я чекаю твого покаяння" – говорить Бог в Євангелії. Але Дамблдор не чекає покаяння від Волан-де-Морта, але точно знає, що любов сильніша за смерть, бо проходить через жахливе горнило випробувань, після яких смерть вже не така страшна".

КОНТРАГРУМЕНТ 5:"Фігура Снейпа далека від фігури Іуди, точніше, Іуді до Снейпа дуже далеко, – впевнений отець Андрій. – Снейп пожертвував життям заради порятунку Гаррі. Іуда пожертвував життям заради того, щоб відмовитися від покаяння і шляху Христа. Йому потрібно було стати як Ісус. Він шалено хотів влади. Гроші, влада, положення – ось, чого хотів Іуда. Його зрада не в тому, що він обійняв і поцілував Христа, а в тому, що, пройшовши по пустелях з Христом, він зробив вибір: "Я йду, я відрікаюся, це не мій Творець". Я б запропонував для об'єктивності, прочитати не тільки "Поттера", але і Євангеліє".

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів