Цього рокувиповнюється25років зтогомоменту ,якнаекранивийшов другийфільміз трилогії"Назадвмайбутнє".Аледлянасцікавий нестількисамювілей ,скільки те ,що героїз року1985- гопереносятьсяв2015 -й ,тобто практичновнаш час.Мивирішилиз'ясувати ,чому вдалосязбутисяз передбаченогосценаристамифільму ,азаоднодовідатися ,хто ще зкінематографістівілітераторівминулогонамагавсяпередбачити,що відбуватиметьсявперші10-20роківтретьоготисячоліття.Обійдемосябезфантазійногопафосуу виглядіядернихапокаліпсисівабовисадкиприбульців-подивимося, якийбачиласящевнедавньомуминуломунашазвамиповсякденне життя .
"НАЗАД УМАЙБУТНЄ": АМЕРИКАНСЬКИЙРАЙЦЕНТРВ2015-му
Звичайно ,"Назадвмайбутнє"впланіпрогнозівнанайближче майбутнє -поза конкуренцією.Впершучергу- завдякиіронії тагумору ." РежисерРобертЗемекісабсолютноне рвавсяскрупульознопрогнозуватимайбутнє істворивякусьпародіюнасвоюепоху ,- вважаєлітературнийкритикМихайлоПетровський .-Він ,схоже ,виходив з переконання ,що ніякіпрорививтехнологіяхне всилахпринципово змінитижиття-буттяобивателя до21 жовтня 2015 року.Вийшов такий собівеселий ,безусякоїпохмурості ,аналогстімпанка(напряминауковоїфантастики ) .Тількив " правильному "стімпанкавтомобілі ,телефони ,повітрянісудна оснащеніпаровимимашинамиі якимисьгіпертрофованимикривошипами ,поршнямиішатунами ,яківжевстиглипітинаметалобрухтвепохуреальноїавіаціїіавтопрому .А уЗемекісавсе якразнавпаки:вйогомайбутньомузвичнідля1980- хпредметизабезпечуютьсявисокотехнологічнимиприбамбасами .Алевсі ціхитрощімайжене змінюютьдизайнречей".
ІДЕНТИФІКАЦІЯ.Івсежтворцямстрічкивдалося- такипередбачитидеякіреалії .Наприклад ,ідентифікаціюособистостіпо відбиткупальця .Не можнасказати ,що технологіямасовоувійшлавнаше життя ,алефлешкизрідерамивідбитківвженікого недивують .Не кажучивжепропередостанніймоделіайфона ,де тежвикористовуєтьсятехнологіяідентифікаціївласниказа відбиткамипальців .І якщов1985 -муякасьштуказоб'єктивом ,підсвічуватизеленимквадратомобличчя людейнаекрані ,здаваласядосягненнямпозаземногорозуму ,тосьогодні навітьвдешевій" мильниці "є функціярозпізнаванняосіб .Камеринавчилисяідентифікуватиусмішкиізлораднопитативходізйомки :"Хтосьблимнуло ? "
Єу фільміі речі ,яким складнознайтилогічне пояснення .Чому ,наприкладсоліднафірма ,вреаліі понинівипускаєдобротнийбудівельнийінструмент ,за версієюЗемекісазайметьсявипускомгідратор-нема когогібридаСВЧ- пічки і3D- принтера ,перетворюватисухоїнеапетитнийблінвпіцу ?Мабуть, вся справав особистій неприязнідо бренду.
ХОВЕРБОРД." До найважливішоговкладомкінотрилогіївсучасну масовукультурупотрібновіднестиховерборд( скейбордз використаннямантигравітації ) ісамошнуруючікросівки ,- вважаєпромисловийдизайнерДмитроСтрекалов .-Ціпредметисталивжемайжеказковими , на зразоккилима- літака ,скатертини- самобранкиімеча- кладенцом .Вони багатороків недаютьспокоютворчоналаштованимтехнарям .Можна тількиподякуватитворців фільмуза те ,щоподарувалимріюі метафантазерам .Дивишся – іякий- небудь новийЕметтБраунвсе- такисконструюєреальнийантігравітатор" .Спробиспорудитиховербордвжеобчислюютьсядесятками ,алена жаль ,зосвоєннямантигравітаціїу людствасправа йде іпосейденьневажливо.
Цікаво ,дошка, щоплаває в повітрі,з'явилася у фільмі ,щоназивається ,поприколу-щоб додатияскравостіігумору .Більштого ,післявиходу картиниЗемекісз серйозноюміноюпереконуваввсіх навколо ,що ціштуковиниіснуютьвдійсності.Алене продаютьїхз причини великоїнебезпекидляненавченихкористувачів .Багато хто тодівце щироповірили.
КРОСІВКИ-НАПІВАВТОМАТ.Самошнуруючікросівкитежсталиродзинкоюкартини."Швидше за все , багато глядачівінтуїтивнозахопилисявитонченою ікорисноюідеєю ,- вважаєДмитроСтрекалов .-Тим більше ,щодизайнкросівокрозроблявсяспецами злегендарногобрендуспортивного одягу.Не всізнають ,алефанатибагато роківбуквальновимагаливипуститикросівки"як уМартіМакфлая " !Зрештоюспортивнийгігантздався івипустивобмеженусерію .Для більшоїсхожостікросівкизабезпечилисвітлодіодамитаакумуляторами .Аот завтошнуровкоюне склалосядосі .Затевиробниквідкараскавсяприголомшливоювідмазкою :" У фільмісказано ,щосправа відбуваєтьсяв2015 -му.Ось ічекайте" .Натлічудо -взуттяпровальноювиявиласяідеякуртки ,якаавтоматичнопідганяєтьсяпотілулюдини -глядачі їїпросто незапам'ятали .
АРТУРКЛАРК: ПЛАНКТОН НА ВЕЧЕРЮ
У науковійфантастиці ,науціі техніцісерАртурКларк- справжняглиба ,досвідчений чолов'яга .Його ,АйзекаАзімоваіРобертаХайнлайнаназивають" великою трійкою "науковихфантастів, які зробилинайбільший впливнажанрвXXв .
Вінвстиг багато чого : писавкниги ,займавсятехнікоюіпідводнимидослідженнями ,вівпрямітелерепортажіпро висадкуамериканськихастронавтівнаМісяць.Відповідно, іпрогнозиу Кларкабулидужемасштабні- на зразокпоявиліфтанаорбіті .Такщо доведетьсянеабиякпокопатисявкларковскомлітературній спадщині ,щобдізнатися, якимбачилосяйомунаше сьогодні .
ПЕРЕДБАЧИВWI-FI.Скажемо відразу :у розвиткутехнологійіосвоєннікосмосунашепокоління невиправдалонадіїметра .Затев " 2001 :Космічнаодіссея "( 1968 )можна виявитицілкомвиразнеописпланшетногокомп'ютера іWi- Fi:" Флойдвключивсвійгазетнийпланшетвінформаційну мережукорабляі переглянуводну заодною найбільшіелектроннігазети світу " .Кларкпередбачавмасове використаннявнаші днімагнітнихкарток ,відеодзвінків ,плоскихекранів ,спеціалізаціюТВ- телеканалів(спорт ,мода ,живаприрода ,хобі ) ,біометричнуідентифікаціюлюдейінавітьшаховіматчі ,вякихперемагаєсуперкомп'ютер(впершевреальному життітакаперемогамаламісцесамев 2001 році ) .
Кларкубув властивийпозитивний погляднасвіт ,алепохмуріноткиз приводунашого звамичасуу ньогопроскакують :" Нащадкив 2001 рможутьпотрапитивмайбутнєсмертельноїнудьги ,де головноюпроблемоювжитті будевирішити, який зкількохсотеньтелеканаліввибрати" .
ТАРІЛКАЛИЧИНОК.Міжтим ,бентежитьдумкаписьменникапро те ,чим будутьхарчуватисяземлянивнаш з вами час ." Ложкапереробленогопланктонузастиглавповітрі ;Донгарячковошукаввихід..." ,-описуєКларкраціонземлянна початкуXXIстоліття.Сподіваємося ,час ,колидоведетьсязапиватимолокомкашоподібнусумішз водоростей ,найдрібнішихрачків ,молюсківіличинок ,не наступитьніколи .Крімтого ,Кларкбув упевнений ,що до початкунашого тисячоліттякитіврозводитимутьяк велика рогатахудобанам'ясоімолоко .Насправдівсетрохи інакше:китівнам'ясовбиваютьтількинорвежцііяпонці ,та й тихпостійнотретируютьзахисникиприроди .
ПРОГНОЗИАЙЗЕКА АЗІМОВА: ДОМАПІДЗЕМЛЕЮІ ПНЕВМОПОШТА
У 1964 рщеодинметрнауковоїфантастикиі професорбіохіміїводній особіАйзекАзімоввиклав своєбаченняжиття-буттяв 2014г. Середіншого вінприпускав ,що житибагато знасбудутьвпідземнихбудинках ,щодозволитьзменшитивитрати енергіїнаобігріввзимкуіохолодження влітку .Вякійсь мірітакі виявилося :вАнглії ,США ,Австралії та іншихкраїнахнавчилисябудуватижитлові будинкиінавіть готелі ,які частковоабо майжеповністю знаходятьсяпідземлею .
В іншомусучаснунамбуденністьфантастбачивтак :" Роботине витіснятьлюдей.Кінофільмистанутьтривимірними .Побутоватехнікапозбудетьсяелектричногошнура-станепрацюватинадовгоживучихбатареяхіакумуляторах .Втомливапобутовароботазведетьсядо мінімуму.Приготуванняїжівідбуватиметьсяза таймером( як не згадатипопулярністьвсілякихпароварок .-Авт . ) .Але хочякаськухонькавквартирахзбережеться-кулінаріястанемасовимхобі.Екранинателефонібудутьвикористовуватисядляпереглядуфото ,читаннякниг.Автомобільстанепаритинад дорогоюнависотіметра.Ковзаючимнадповерхнеюводибудеірічковий , і морськийтранспорт .Доставкатоварів таматеріалівбудездійснюватисячимось на зразокпневмопошти" .Прогнозмісцями майжеювелірноточний .Настрійпсуєтільки думкиАзімовапро стансамогосуспільства ,якесхоженадумкуКларка :" Людствостраждатимевіднудьги .Психіатріястаненайважливішоюмедичною спеціальністю" .
ПЕСИМІЗМ: СТРУГАЦЬКІ ТАЛЮКБЕССОН
Закликвиробникаспортивного взуттяпочекати допоявив 2015 роцісамошнуруючихкросівокз "Назадвмайбутнє"сприймаєтьсяяквдалий жарт .Азгадуючидеякікнигиі фільми ,думаєш тількиодне:"Та нуйого ,таке майбутнє !".
НЕБЕЗПЕЧНА СИТІСТЬ.Діяповісті" Хижіречі століття " , написанабратамиСтругацькими ,відбуваєтьсявне настільки віддаленомуквітні2019Навеликій частиніпланетисуспільствовтихомирилосяпіслясеріїпутчів ,попахуєнацизмом ,від'ївінавітьзапливложирком .Томуобивательрозважаєсебезабавами ,якінамзвамивXXIстоліттівжездаютьсязвичайними .Алеяк пронихдізналисябратив1965 -му- часіромантичномуіабсолютноневинномузточкизоруморалінашоїепохи?Алеот требаж :напророкувалирейв ,багатогодиннітанцмарафони ,підхльоснуть" хімією" (" дріжками " ) людей ,якінамагаютьсяскраситинудьгунебезпечнимидляжиттяекстремальнимирозвагами(" Рибар ").Прослизнувнавітьнатякнаемо- у виглядізгадкипро якихось " сумувальників " .
Алесаместрашнепередбачення :вцьому дивному ,ситомуі поступовотупеющемсуспільствіз'являєтьсяпринциповоновийвиднаркотику .Вході розслідуванняголовнийгеройвиходить натакзванийзліг ,який опинивсядешевоїрадіодеталей ,яку потрібновставитиврадіоприймачзамістьстандартногокомпонента( набідуроз'ємизбігаютьсяідеально ) ,післячогослідковтнутиантимоскітнітаблетки ,влягтисявтеплуваннузароматичнимисолямиі включитиприймач .Такакомбінаціявикликає в мозкунайяскравішіпереживанняі виконаннявсіхнесвідомихбажань .Причомубез жодногопохмілля ,ломкита інших витрат .Алеілюзіянастільки яскраваіприваблива ,щопіслянеїзвичайне життябачитьсяпрісним ібезбарвним .Такщоблагополучний ,напершийпогляд ,маленький світявностоїтьнапорозікатастрофи.Все більшейого мешканцівзнаходятьсвій кінецьутеплихваннах .ВвигаданомуСтругацькимизлігодночасновгадуютьсяриси яквіртуальноїреальності(з їїяскравимиілюзіями ,що не вимагаютьфізичнихабоінтелектуальнихзусиль) ,такісинтетичнихнаркотиків .Ав " зліг у"письменниківявновидно характернірисиметамфетамінів-цю гидотутежнавчилисяробити вдома .
ПАРИЖВЖЕНЕТОЙ.Запохмурістю прогнозуфільм " 13-йрайон"(режисерП'єрМорел ь,сценарійЛюкаБессона ,знятийу 2004 році)не поступається" Хижимречамстоліття".Правда ,творцямне довелосяособливонапружуватиінтуїцію ,якбратамСтругацьким .Їмдостатньо булоспостерігати за подіямиу Франції.До початку1980- хвПарижікварталибюджетногожитла , побудованів1960- і роки( аналоградянських" хрущоб " ) ,стали " кольоровимипередмістями "з перевагоювихідцівз Північної таЧорної(відСахаридопівдня )Африки .Мешканцітакихкварталіввпереважнійбільшості своїй- людизмінімальноюосвітою і кваліфікацією ,і томуроботу їмзнайти складно .Тавониособливо іне рвуться ,аджезахіднацивілізаціяпротягомдесятилітьсправнопостачалабагатьох знихсоціальною допомогоюв надіїна те ,щомігрантивізьмутьправилагри"благодійників " .На жаль ,політикамультикультуралізму( так утолерантнихлюдейназиваєтьсям'якеповодження земігрантами )зазнала краху.ОсьЛюкБессонізмоделювавв " 13-мурайоні"ситуацію ,яквжевнаш час" кольоровіпередмістя "створятьнестерпнуобстановкувстолиці Франції .Такщодоведеться їхвідгородитивід рештиПарижастіноюна зразокБерлінськоїаботієї ,щорозділяєєврейськііпалестинськітериторіївІзраїлі.
Добетоннихстін , які розрізаютьПариж ,справапоки що недійшла.АлепередбаченняБессонапідтверджуютьмасштабнібунти , щорегулярностряушуютьФранціюостанні10-15років.Кольорове населення" бешкетує "з різних питань :тобіліполіцейськіневвічливообійшлисязарабськимпідлітком ,тосоцдопомогуїмурізають .