I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Як змінювався київський фунікулер за 110 років (інфографіка)

Одеситів і киян вже сто років катає унікальна техніка царських часів

Цього року київському фунікулеру виповнилося 110 років. Він хоч і молодший одеського на три роки, але за масштабами і довжиною значно його перевищує. За ці роки цей вид транспорту кілька разів вмирав і відроджувався: мінялися його вагони, рейки, але він як і раніше перевозить городян, незважаючи на скандали, пов'язані з ним.

СКАНДАЛ ЧЕРЕЗ ФАРБУ. На честь 110-річчя фунікулера його планували розмалювати оригінальними видами денного і вечірнього Києва. Відомий вуличний художник Олександр Корбан, автор Мура на вул. Антоновича, 48, вже навіть почав розфарбовувати вагони. Але тут малюнки почали дуже різко критикувати в соцмережах, мовляв, вони нагадують фотошпалери і надто похмурі. Це змусило транспортників в терміновому порядку переробити проект малюнків, обмежившись світлими тонами і зображеннями пам'ятних цифр з історії фунікулера. "Цього року ми замінили крісла у вагонах, двері, відремонтували вхідні групи, відремонтували самі вагони і поміняли вікна. Також наймали альпіністів, щоб почистити наші павільйони-станції. Єдине, що прикро: знайшлися розумники, яким не сподобався вигляд вагончиків, які художники прикрасили видами Києва. Через цей скандал з вагонів довелося за ніч здерти фарбу і тиждень малювати новий малюнок, щоб встигнути до відкриття. Встигли. Тепер, сподіваємося, любителі картинок заспокояться. До речі, обидві станції тепер забезпечені охороною, а самі вагони – під наглядом відеокамер", – говорить "Сегодня" директор фунікулера Микола Окольничий. До речі, на станціях тепер є бездротовий інтернет, так що любителі селфі можуть робити фотографії з видами Києва і тут же виставляти їх у соцмережах.

Реклама

Ольга Червінчук возить киян і гостей столиці в старих вагончиках фунікулера ось уже чверть століття.

СТАРОЖИЛИ. Киянка Ольга Червінчук – душа фунікулера! Вона працює оператором вже 25 років. "Ой, я вже так довго працюю на фунікулері, що деякі кияни, приходячи вранці, вітаються зі мною. Постійні пасажири вітають з 8 Березня, з Новим роком, деякі дарують квіти і навіть приносять шоколадки! Я зазвичай, коли починаю рух, по сторонах не дивлюся, тільки вперед, і щоб під час зупинки нікого не вдарити дзеркалом. А дівчатка, які сидять на касі, кажуть, що в моєму вагончику і Віктор Ющенко одного разу їхав, і Юлія Тимошенко, і артисти різні, народні депутати. Я на них не дивлюся, лише коли з вагона виходять, можу звернути увагу", – розповідає "Сегодня" Ольга Самсонівна. Вона, кокетуючи, не говорить свій вік. "Чоловіки ще задивляються. Особливо мене люблять фотографувати іноземці, і аж надто часто – китайці. Я за стільки років роботи найбільше люблю возити дітей. Вони по-доброму називають мене бабусею: коли настають холоди – я пов'язую голову пуховою хусткою. Протяги у нас тут. А дітки-пасажири швидко ростуть! Ось вони ще маленькими приходили подивитися на вагончики, потім – ошатні, зі стрічками випускників. А один днями підійшов, такий з бородою, каже: "Бабусю Олю, добрий день. Ви мене на випускний катали, в 2005 році, а тепер я до вас з сином прийшов", – згадує жінка. Багато просяться в кабіну оператора, але катати пасажирів там заборонено. "Я дуже люблю свою роботу, і наш фунікулер такий гарний в цьому році. Особисто мені фунікулер подобається в світлих тонах, і я вдячна людям, які провели тут ремонт. Адже без фунікулера, наш Київ неможливий! Він справжнє технічне диво для міста ось уже більше ста років", – говорить Ольга Самсонівна.

По клику – большое изображение.

ОДЕСА: ФУНІКУЛЕР-ЕСКАЛАТОР-ЛІФТ

Реклама

А ось одеський фунікулер навіть старший за київський: своє 110-річчя він відзначив ще три роки тому! Фунікулер, який знаходиться поряд із Потьомкінськими сходами і з'єднує Приморський бульвар з міським портом, був відкритий в далекому 1902 році, 8 червня. З тих пір він також зазнав чимало змін і пережив кілька довгих "неробочих" періодів.

Одеська "підйомна машина" будувалася в 1900-1902 роках за проектом інженера П'ятницького. Спочатку невеликі вагончики, які прибули до Одеси з Парижа, "ходили" по одноколійному рейковому шляху, роз'їжджаючись посередині. Поміщалося в них до 35 осіб, а проїзд коштував дві копійки. Війни зупиняли роботу фунікулера: він не працював з 1919 року по 1926 рік, а після Великої вітчизняної війни відновив роботу тільки в 1947 році. Але й після радував одеситів він дуже недовго: вже до середини 60-х років одеському фунікулеру знадобилася реконструкція. Змінити його вирішили кардинально: замість кабінок на колесах в 1970 році тут запустили... ескалатор! У такому вигляді конструкція проіснувала до 1997 року. Але ескалатор часто ламався, а в останній період свого життя взагалі працював тільки на підйом.

Відродити фунікулер вирішили лише в 1998 році. Але від ідеї до конкретного результату минуло аж сім років: чергове "урочисте відкриття" підйомника відбулося тільки в 2005 році. Ну а новий фунікулер знову змінився: його побудували за принципом похилого ліфта, тобто кабінки стали рухатися незалежно один від одного по роздільних шляхах, будучи вантажем один для одного. Видозмінилися і самі вагончики, і павільйони-зупинки. До речі, спочатку в новому фунікулері проїзд був безкоштовним. Але кілька років тому концепція змінилася: за проїзд стали брати плату в 2 грн, а цього літа проїзд на фунікулері подорожчав до 3 грн.

Реклама

Особливих легенд, пов'язаних з фунікулером, у одеситів немає, але періодично місцеві видання повідомляють про різні курйози. Наприклад, у квітні цього року молода одеситка, скориставшись відсутністю водія, нібито "викрала" кабінку фунікулера: писали, що дівчина проїхала половину шляху, а потім застрягла. Співробітники підйомника "викрадачку" звільнили, але міліцію викликати не стали. "Взагалі фунікулер досить популярний серед жителів Одеси – напевно, навіть більше, ніж серед туристів. Це зручний і швидкий спосіб пересування", – кажуть одесити.

Є в Одесі і канатна дорога довжиною майже 500 метрів: вона з'єднує Французький бульвар і пляж "Отрада", а проїхатися нею можна за 20 грн.

.jpg_508

Фунікулер. Поєднує одеський порт і Приморський бульвар.

НАД ЗЕМЛЕЮ: ЗНАМЕНИТІ КАНАТКИ

Є в Україні й підйомники іншого виду – підвісні канатні дороги. Однією з найбільш захоплюючих вважається канатка "Місхор – Ай-Петрі" в Криму: менше ніж за 15 хвилин вагончик тут піднімає пасажирів на висоту 1153 метрів! Ця кримська канатна дорога вважається унікальною: між середньою і верхньою станціями простягнувся найдовший у Європі безопорний проліт протяжністю 1670 метрів і кутом підйому біля гір – 46 градусів. Цей проліт навіть внесений до Книги рекордів Гіннесса. А пару років тому на цій канатній дорозі трапилася НП: у двох вагончиках на висоті 50 і 125 метрів застрягли 76 туристів. На їхній порятунок пішло 10 годин!

Вже більше 40 років працює підвісна канатна дорога в Харкові (протяжністю т1387 м), яка пов'язує центральну вулицю Харкова – Сумську, з районом Павлове Поле. Добратися від початкової до кінцевої станції можна всього за 18 хвилин, а на різних ділянках пасажир піднімається на висоту від 8 до 26 метрів над землею. Квиток на канатці коштує 20 грн, а кабінки тут маленькі і відкриті, тому враження після поїздки залишаються незабутні. Чимало підйомників є в Карпатах: саме тут знаходиться найдовший підйомник в Україні "Захар Беркут", який піднімає туристів на гору Високий Верх. Довжина канатної дороги – 2 710 м, а час, який доведеться провести в дорозі – 55 хвилин.

А ось в Лисичанську Луганської області раніше знаходилася найдовша вантажна канатна дорога протяжністю 16,5 км. Але два роки тому вона була демонтована за непотрібністю.

.jpg_509

Канатка. Однією з найбільш захоплюючих вважається дорога "Місхор – Ай-Петрі" в Криму.

ПОПУЛЯРНІ В УСЬОМУ СВІТІ

Найкрутіший фунікулер в світі

.jpg_510

Одним з найкрутіших фунікулерів вважається Gelmerbahn в швейцарському кантоні Берн. Він був побудований в 1926 році для технічних потреб, а туристи на ньому їздять з 2001 року. На деяких ділянках кут спуску становить 106 градусів! А вагончики при цьому відкриті.

Їздить під землею в тунелі

.jpg_511

В ізраїльському місті Хайфа є підземний фунікулер "Кармеліт", який також називають найменшим метро у світі. Два двовагонних поїзди курсують по тунелю всередині гори Кармель по лінії протяжністю 1,8 км. Станції похилі і ступінчасті.

Підкорити легендарний Монмартр

.jpg_512

Може похвалитися своїм фунікулером і Париж. З його допомогою можна піднятися на вершину гори Монмартр. Фунікулер перевозить близько 2 млн пасажирів на рік і є частиною метрополітену.

Довезе пасажирів аж до небес

__35

Дістатися до найвищої точки Гонконгу – на Пік Вікторія – можна на фунікулері, який був побудований ще в 1888 році. Він піднімає людей на вершину всього за 8 хвилин, а ухил підйому становить 45 градусів. Місцеві називають цей транспорт "Трамвай Піка".

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти