Як вмирає Земля: за 500 мільйонів років життя на планеті п'ять разів перебувало на межі загибелі

Зараз настав шостий

Все, що залишилося від минулих кінців світу.

Людство настільки любить кінці світу, що запхнула їх в усі існуючі релігії, створило спеціальну науку – есхатологію – і присвятило їм безліч художніх творів. Але що, якщо хтось скаже вам, що ця планета вже пережила речі, які гірше за будь-яку вигадку? Мало того, прямо зараз ми з вами живемо посередині справжнісінького апокаліпсису, просто злегка розтягнутого в часі! Не вірите? Ласкаво просимо в світ масових вимирань, жахливих, необоротних і, якщо чесно, непояснених процесів – вчені досі будують теорії, намагаючись з'ясувати, що ж все-таки відбувається з тваринним світом на Землі.

ОРДОВИКСЬКО-СИЛУРІЙСЬКЕ ВИМИРАННЯ

• 450—440 млн років тому
  • 60%видівморськихбезхребетних

Зане дужепопулярноюсередученихтеорії, першевісторіїпланетимасовевимиранняживихорганізмівприйшлознебес.Винуватцемйогосталазірка,якаперетвориласяна наднову(абонавітьгіпернову,враховуючи"бабах",якийвонавчинила)"всього"вшеститисячахсвітловихроків.Десятісекунднийспалахгамма-випромінюваннявипарувавполовинуозоновогошару,відкрившидорогуультрафіолету,якийідокінчивсправу.

Врезультатівийшлотретє запроцентноючастиноювимирання родів(49%)і другеза втратамивкількостівимиранняживихорганізмів.Майжевсе життятодібулазосередженавокеанахіморях.Загинулопонад60%всіхморськихбезхребетних-брахіоподи,мшанки,двостулковімолюски,голкошкіріікорали.Постраждалитакожтрилобіти,конодонтиіграптоліти.

За достовірноюверсією,насуперконтинентГондвана,якийякраздрейфувавврайоніПівденногополюса,почалаформуватисякрижанашапка,якаутримувалаводуСвітовогоокеану,через щойогорівеньпочавпадати.Піднімалисявнутрішньоконтинентальніморя,знищуючибіологічнініші.Почалисяобмерзання.

Впала кількістьвуглекислогогазуватмосфері-Аппалачізаблокуваливикидивулканів.По суті,світзамерз.Вижилилишевиди,якізуміливпоратисязмінливимиумовами.ТакимбувпершийапокаліпсисвісторіїЗемлі.

ДЕВОНСЬКЕ ВИМИРАННЯ

• 364 млн років тому
  • половинавидівморськихорганізмів

Пізнійдевон,чудовий час.Сушанарештіповністюпокритарослинами,комахамиіземноводними,моряіокеаниповніриб.Гігантськікораловірифисталиряснимипасовищамидляморськихвидів.ЄвроамериканськийконтинентіГондванатільки-тількирушилиназустріч один одному,щобсформуватиПангею.

Ніхто незнає,щосаместалося,алерайперетворився наповільнийстрибкоподібний(вченіподіляютьДевонськевимираннянасімнезалежнихподій-піківпротягом25 млнроків)геноцидживихорганізмів.

Вимираннявосновномуторкнулосяморського світу.Рифоутворюючіорганізмибулизнищеніпрактичноповністю,вонивідродилисялишечерезсотнімільйонівроків,вмезозої,колирозвинулисясучаснікорали.Брахіоподи,трилобітита іншіморськібезхребетнітежотримали потужнийудар.Постраждаливсібезщелепнііпанцирніриби.У тойжечаспрісноводніорганізми,включаючичотириногихпредківлюдини,іназемнірослинизалишилисяпрактичнонеушкодженими.

Єдиноїверсіїпокинемає.Ймовірно,іне можебути,враховуючипротяжністьдевонськоговимирання-цебувкомплекснеприємностей.Рівеньокеанузмінився,іводисталибіднішимикиснем.Можливо,через глобальнепохолодання,можливо,черезокеанічний вулканізм,можливо,всьомувиноюпадінняметеорита.Найкумеднішатеоріязапевняє:у всьомувиннідерева,якіякразвтой часзрослизкількохметріввідразудотридцяти,розвинулиширокікрониістали"керувати погодою".

ТРІАСОВЕ ВИМИРАННЯ

• 199,6 млн років тому
  • половинавідомихвидів,які жиливтой час,загинула

Тріасовевимиранняпроводитьчітку межуміжтріасовиміюрськимперіодами,ценайбільшевимираннямезозойськоїери,якевідкрилодорогуновимкоролямпланети-динозаврам.

Алепро всепо порядку.Цілийкласконодонтів(щось на зразокдревніхугрів,п'ятачастинавідусіхморськихсімейств)разомзкруротарзами-крімпредківкрокодилів-ібагато інших тваринвимерлиза10 тисячроків.

Теорійщодотріасовоговимираннябагато,миїхзгадували,колиписалипро причинипопередніхвимирань.Змінаклімату,зміниплощіСвітовогоокеану,падінняастероїда(кратера,втім,ніхтотакіне знайшов),масовівиверженнявулканів.Найцікавішагіпотезаговоритьпро те,щов усьомувиненметан,якийвивільнивсяз днаморського,привівдо посиленняпарниковогоефектуіглобальнопомінявтемпературунапланеті.

КРЕЙДОВЕ ВИМИРАННЯ

• 65,5 млн років тому
  • знищенашостачастинавсіхвидів,включаючидинозаврів

Останнє Велике вимирання, якщо не брати до уваги нинішнє. Життя на планеті змінилося кардинально, остаточно і безповоротно – в сторону ссавців. Вимерли динозаври, зникли морські рептилії (мозазаври іплезіозаври), загинули літаючі ящери і багато молюски (в тому числі амоніти і белемніти) і безліч морських водоростей. У процентному співвідношенні – 16% родин морських тварин (47% родів) і 18% родин сухопутних тварин. Якщо говорити грубо – кожна середня і велика тварина на землі. Всі екосистеми були зруйновані, завдяки чому птахи та ссавці запанували на планеті, зайнявши порожні біологічні ніші.

Залишилисяііншіщасливчики-змії,черепахи,ящірки,щенаутилуси,атакожкорали.Іназемнірослини.

Крейдове вимирання – справжня рок-зірка за кількістю причин і вчених, які борються за них (ще б, все ми з дитинства цікавимося, що ж вбило динозаврів). Головна версія – падіння десятикілометрового астероїда, який залишив на півострові Юкатан кратер Чиксулуб. Або парочки астероїдів, які залишили інші кратери – Шива на дні Індійського океану. Могла вибухнути ще одна наднова чи просто щось неподалік торохнуло по нам гамма-променями. Серіал "Прогулянки з динозаврами" показав зіткнення Землі з кометою – така версія теж розглядається.

Є більш земні причини. Наприклад, посилення вулканічної активності, через що почалася вулканічна зима. Різке збільшення рівня моря. Похолодання – динозаври виявилися вельми теплолюбними тваринами. Різкий стрибок магнітного поля. Надлишок кисню в атмосфері. Масова епідемія – динозаври могли просто отруїтися алкалоїдами, що містяться в квіткових рослинах. Їм могли допомогти перші хижі ссавці – знищуючи кладки яєць і дитинчат. І всі перераховані вище версії разом або в різних комбінаціях.

ЕОЦЕН-ОЛІГОЦЕНОВИЙ ПЕРЕЛОМ

• 33,9 млн років тому
  • "Малюк"середгігантів

Цевжене Великевимирання.Навітьтермін"вимирання"доньогомайже незастосовують,називаючиВеликимпереломом.Вокеанахвонозатягнулосяначотири мільйонироківізнищило3,2%морськихтварин(прифоновомупоказнику0,66%).Але це не означає,щовсецепройшлобезслідно.Вимерлаполовинародинморськихїжаківіфорамініфер(раковиниодноклітинні).Зникло15%морськогобентосу(все,щоповзає-росте-живенаморському дні-відморськихзірокдокрабівікамбал).І,нарешті,повністюзагинулиархеоцети-стародавнікитоподібні.

Суша вимирала в два етапи. У Північній Америці ссавці – титанотеріі, епоікотеріі, пантолестіди і багато гризунів – зникали в середині олігоцену. В Європі пік випав на рубіж еоцену і олігоцену. Тоді Земля втратила кумедних міні-коней, оленів і найперших вищих мавп (які, втім, більше нагадували кроликів без вух).
І знову-таки теорій багато. Астероїди – Чесапік-Бей в Північній Америці і Попігай в Сибіру. 23 з 47 відомих вивержень супервулканів. Зміна клімату. І часткове затінення Землі її кільцями. Останню теорію придумали в 1980-х, і зараз над нею сміються навіть її творці.

ШОСТЕ ВЕЛИКЕ ВИМИРАННЯ: ТРИВАЄ ЗАРАЗ

На думкубагатьохвчених(нацютемунавітьіснуєсерйознедослідження,опублікованевжурналіScience),заразвідбуваєтьсяШосте великевимирання.Івиннівньомуми.НауковийоглядачNew-YorkerЕлізабетКолберту своїйкнизі"Шостевимирання"пише,щомиризикуємовтратити30%рифовихкоралів,прісноводнихмолюсківіакулзіскатами;чвертівсіхссавціві17%птахів.Малотого,ранішев усіхвимиранняхнайкращесправлялисяамфібії.Заразвонивимираютьв45 тисячразівшвидше,ніж будь-коли.

Українські вчені теж серйозно стурбовані цією проблемою. "Чергова зміна клімату на планеті і діяльність людини призводить до поповнення списку тварин і рослин, які під загрозою зникнення, – говорить кандидат біологічних наук, доцент кафедри біології Києво-Могилянської академії Максим Антонюк. - Сучасні причини вимирання можна умовно розділити на абіотичні і біотичні. Ця зміна кліматичних умов, до яких той чи інший вид тварин адаптований найкраще: надмірні дощі або засуха, зміни складу повітря, ураження хворобами або хижаками. Збільшення температури протягом 20-30 років на півградуса призведе до суттєвого підвищення рівня води в водоймах, зміни часу нересту риби". Саме людина вплинула на зникнення сотень видів рослин і тварин, змінюючи компоненти живої та неживої природи. "Для кожного виду, чисельність особин якого оцінюється як загрозлива, потрібно встановлювати критичні фактори нашого впливу, – підкреслює Антонюк. - Для цього потрібно добре уявляти особливості біології виду. Для багатьох видів риб критичним є вміст забруднюючих речовин у воді. Для білого ведмедя – танення льоду через глобальне потепління. Для нашого сірого журавля – наявність бродячих собак в містах і селах. Для горил і тигрів – знищення лісів в густонаселених тепер районах для аграрного виробництва, для дрібних гризунів і рослин – пожежі, викликані недопалком в лісі".

Джерело: "Сегодня"