I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Уроки демократії від наших предків: у Києві народ повставав проти князя, а козаки голосували шапками

Як народ приймав рішення, що впливали на життя Київської Русі

Уже в неділю мільйони українців відправляться на виборчі дільниці, щоб зробити там акт, званий волевиявленням. Від нього залежить, хто саме буде представляти інтереси населених пунктів у місцевих радах, покращуючи якість життя населення і приймаючи важливі для суспільства рішення. Ну, у всякому разі, так має бути в ідеалі.

Але сучасна система виборів – з бюлетенями, списками кандидатів і відверто настирливою, а часом і незаконною рекламою – прийшла до нас із Заходу. У той же час на території України існували якісь протодемократичні об'єднання. Кореспондент "Сегодня" поспілкувався з істориками і дізнався, чи міг народ приймати рішення, що впливали на життя Київської Русі, і як починалася, розвивалася і закінчилася козацька демократія.

Реклама

КИЇВ: віче нагадувало сучасний Майдан

Почати, мабуть, варто з того, що в Київській Русі демократією і не пахло. Це була типова монархія, керована князем, якого, як всі розуміють, ніхто не вибирав – це було родове властивість. Втім, стихійні прояви виявлення народної волі все-таки існували. Зараз вони відомі як віче.

"Роль віче часто дуже переоцінюють, – каже експерт з історії Київської Русі, магістр Києво-Могилянської академії Вадим Аристов, – вбачаючи в ньому сильний орган влади, ще й постійно діючий. Скільки у нас згадок про віче, наприклад, у Києві? Три-п'ять за двісті років. Якось не тягне на державний орган". Причому, запевняє Аристов, проблема не в нестачі джерел: віче, симптоматично, завжди дуже точно описувалося. Але порівнювати його, скажімо, з парламентом або міською радою не варто. Скоріше, віче Київської Русі нагадувало сьогоднішній український Майдан – стихійні збори частини населення в тривожній і дуже неординарній ситуації. Серед таких могла бути смерть князя, який не залишив спадкоємців. Або ж небажання князя вийти на битву, коли вороги вже на підступах.
"Найбільш правильна відповідь на запитання "що таке віче?" – Це слово. Так, просто одне з старослов'янських слів (невідомо навіть, вживалося воно в розмовній мові), яке іноді літописці використовували для різного роду збору людей або заворушень", – підкреслює Аристов.

Реклама

Хрестоматійним прикладом віче було Київське повстання 1068-го. Причиною його стала відмова князя видати киянам зброю і коней для продовження боротьби з половцями, які розбили об'єднані сили Ярославовичів (Ізяслава, Всеволода і Святослава) на річці Альті і грабували київські землі. Святослав втік до Чернігова, а Ізяслав і Всеволод – до Києва.

Після поразки, як свідчить літопис, "люди київські прибігли до Києва і вчинили віче на торжище і сказали, пославши (послів) до князя: "Ось половці розсипалися по землі. Дай-но, княже, зброю і колій, і ми ще поб'ємось з половцями". Але Ізяслав цього не послухав".

Після цього почалося повстання. Люди звільнили з "порубу" полоцького князя Всеслава Брячиславича, проголосивши його великим князем. Ізяслав з братом Всеволодом втекли з князівського палацу, який був розграбований городянами, які взяли "незліченна безліч злата і срібла". Пізніше Ізяслав перебрався до Польщі, де, заручившись підтримкою, через півроку висунувся на Київ з військом князя Болеслава. Всеслав, дізнавшись про це, втік назад у свій Полоцьк. Ізяслав же увійшов до Києва і, незважаючи на заступництво молодших Ярославовичів, послав свого сина Мстислава, який "порубав киян, які висікли було (з порубу) Всеслава, числом сімдесят людей, а інших осліпив, а (ще) інших він без вини погубив, не вчинили дізнання". Повстання було придушене.

Як видно з даного прикладу, князі не дуже-то прислухалися до думки громади, винесеному на віче, так що особливого впливу в українській частині Русі воно не мало.

Реклама

НОВГОРОД: вирішували багато питань

Зовсім інша ситуація була в Новгороді, де більше шести століть існувала своєрідна форма державного правління – щось на кшталт "вічового ладу" або "боярської республіки".

Громадяни збиралися на віче біля Софійського собору. Незгодні з прийнятим рішенням утворювали альтернативне віче на Ярославовому дворище. Питання вирішували різні – про вибір або вигнанні князя, про війну і мир, про фінанси – але найчастіше літописці говорять про зборах з нагоди надзвичайних подій, керованому посадовими особами.

Що стосується повноважень, оцінити їх дуже складно – віче часто саме визначало свою компетенцію, тому в різні періоди воно сильно відрізнялося. Над ним – своєрідною надбудовою – довліла урядова рада, яка виросла із дорадчої установи при князі, але згодом стала незалежною і об'єднувала в собі статечних, посадника, тисяцького, соцьких і кончанських старост.

Історія новгородського віче закінчилася в XV столітті – спочатку воно виродилося в олігархію (великі хлібороби підкуповували людей, створюючи собі "партії" і приймаючи потрібні рішення), а потім і зовсім зникло. 15 січня 1478-го в місто в'їхали московські бояри і дяки Івана III, забрали вічовий дзвін і ліквідували самоврядування.

veche_of_novgorod_1__

Над ним стояла "рада".

img36_1__ м

Збиралися на дворищі.

КОЗАЦЬКИЙ ЧАС: гетьмани-маніпулятори і воля народу

Перш ніж говорити про козацької демократії, можна згадати вікінгів. Вони теж якийсь час вирішували питання точно так само – все суворі мужики збиралися в одному місці і кричали один на одного, намагаючись вирішити, хто буде головним, як ділити експропрійоване майно і кого б ще можна пограбувати.

Так-так, як би не було соромно це визнавати, до створення Запорізької Січі (а часом і під час її існування) козаки були свого роду злочинцями. Втікачі з різних земель і країн, які помчали в дикий степ, переслідувані панами і дуже часто кримінальним минулим, абсолютно не гребували банального розбою. Але всі питання все-таки вирішували спільно. Пізніше, коли вільні загони почали об'єднуватися і була створена перша Січ, традиція загальних зборів прижилася і залишилася. Мало того, вона проіснувала майже сто років, перш ніж перетворилася на церемоніальне дійство, на якому вже нічого не вирішувалося.

Природно, ніяких бюлетенів у козаків не було – голосували підкиданням шапок і гучними криками.

Але про все по порядку. У 50-х роках XVI століття Дмитро Байда-Вишневецький заклав на острові Хортиця Запорізьку Січ – перше повноцінне протодемократичних утворення в історії України. "Головною причиною, по якій дослідники вважають козацьку республіку демократичним утворенням, було те, що кожен козак, що знаходився на Січі, міг взяти участь в Генеральній Раді, – розповідає кандидат історичних наук Могилянки Іван Гаврилюк. – Втім, подібна традиція була звичайною для всіх автономних квазімілітарістскіх утворень".

Генеральну Раду козаки збирали тричі на рік – на Різдво, Великдень і Покрову. Перед цим, скликаючи народ, били в барабани, стріляли з гармат і дулі в труби. Там загальним голосуванням вирішували різні питання: обрання або переобрання гетьмана; війни, миру і служби (запорожці вважалися відмінними найманцями); поточні питання (Рада була адмініструють і законодавчим органом); судові питання (покарання злочинців і так далі).

"Про те, як це відбувалося, можна прочитати в щоденнику Еріха Лясоти, посланника імператора Священної Римської імперії Рудольфа II. У 1594 році він приїхав на Січ з пропозицією від імператора вступити до нього на службу і разом воювати проти турків, – говорить Гаврилюк. – Спочатку поговорив з козацькою старшиною, ті зібрали "коло" на площі біля церкви. Гетьман в центрі, осавули стежать за порядком. Розповіли всім про пропозицію імператора – і почався рада". Вже з цього документа помітно, що козацька старшина намагалася відокремитися від решти – "черні", тому що вони радилися окремо.

Природно, ніяких бюлетенів у козаків не було. Зате були шапки (не у всіх), які підкидали в повітря, і луджені глотки. Так і приймали рішення – хто голосніше кричить, той і правий.

Лясота пише, що запорожці погодилися на пропозицію Рудольфа, про що тут же повідомили старшині, пригрозивши, мовляв, якщо вони не підтримають – будуть убиті на місці. Ті перечити не стали.

__1___12

Чорна Рада. На неї зібралося більше 40 000 людей, а переміг головний демагог і популіст.

Звичайно, ні про яке кворумі на таких зібраннях не йшлося. Частина козаків могла бути в походах, частина роз'їжджалася по своїх справах – а рішення приймали ті, хто в момент зборів опинявся на місці. Що більшість вирішила – те й робили, а меншість могли побити за непокору або навіть убити.

Зате зміна влади відбувалася дуже швидко. Запорожці були войовничими хлопцями, тому гетьманів вибирали досвідчених і загартованих у боях. За прояв боягузтва можна було позбутися як посади, так і голови. Так сталося, наприклад, з гетьманом Яковом Бородавко, якого Петро Сагайдачний (до того часу обіймав посаду кілька разів) публічно звинуватив у небажанні йти з поляками в похід проти турків. Уміло зігравши на войовничості запорожців, він знову став гетьманом, а Бородавку згодом усунув. Подібні маніпуляції, до речі, не були чимось незвичайним – багато гетьмани користувалися послугами "агітаторів" і "пропагандистів", які виставляли противника в невтішній світлі.

Основи козацької демократії захиталися в 1648 році після обрання гетьманом Богдана Хмельницького. Він провів кілька блискучих військових операцій проти поляків – битви під Корсунем і Жовтими Водами, – після чого посли Речі Посполитої прибули просити світу. Хмельницький зібрав Раду – але козаки, на відміну від нього і старшини, бажали продовження війни. Гетьману вдалося переконати їх, але осад, як мовиться, залишився. Усі наступні скликання Хмельницький вміло звертав собі на користь, позбавляючись від незручних представників козацької старшини. І, нарешті, в 1654 році, на Переяславській Раді, коли були підписані договори з Москвою, стало зрозуміло, що загальні збори себе пережило. У ньому, крім козаків, почали брати участь і селяни, і міщани, і духовенство, але основні рішення приймав гетьман і його Старшинська рада. Втім, на захист демократії варто згадати, що за всю історію Війська Козацького гетьмани не стали диктаторами, приймаючи рішення спільно зі старшиною.

У той же час Запорізьку Січ все більше і більше усували від управління козацькою державою. Запорожцям це, природно, не подобалося. Цим скористався знатний демагог і популіст Іван Брюховецький під час знаменитої Чорної ради 1663 року. Він запросив туди ігнорованих досі запорізьких козаків, пообіцявши, що вони будуть брати участь у прийнятті державних рішень, і, виступаючи перед сорокатисячна зборами (до речі, найбільшим за всю епоху), пообіцяв усім вольності. Варто, однак, згадати, що крім запорожців Брюховецький привів туди і московські війська, так що посада, по суті, була у нього в кишені.

Далі вплив Москви тільки зростала. Там призначали гетьманів, там же їх і прибирали. Загальні збори трансформувалося в раду гетьмана, його оточення та представників полків (самих полковників і найбагатших старшин) – тепер замість тисяч людей збиралося 500-800 осіб. Почали з'являтися й держструктури – наприклад, суди. Генеральна Рада стала, скоріше, церемоніальним органом, який збирався для того, щоб прославити новообраного гетьмана. Впливати на його вибори у козаків вже не було ніякої можливості.

__1___13

Переяславська Рада. До цього часу Богдан Хмельницький зрозумів, що прислухатися до думки простих козаків не варто, і загальне зібрання стало церемоніальним.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти