Головна Сьогоднi

Як не стати онлайн-грубіяном: сім правил етикету в соцмережах

Не потрібно відзначати в постах людей і викладати фотографії, відео з їх участю без згоди

<p style="text-align: justify;">Використовуйте соцмережі розумно. Фото: pixabay</p>
Використовуйте соцмережі розумно. Фото: pixabay

Норми етикету будуть доречні завжди і всюди, особливо якщо ви вважаєте себе людиною інтелігентною. І мова не про те, в яких випадках пристойно зняти рукавички або підняти капелюх на знак вітання, а в правилах етикету в сучасному світі.

Соцмережі, які впевнено посіли почесне місце в нашому житті, використовуються не тільки для того, щоб показати своє життя, а й в робочих цілях.

Але, будьте обережні, адже психологи з'ясували, що час в соцмережах підривають впевненість в собі.

Проте, хороший тон і здоровий глузд актуальні завжди і всюди, в тому числі – при спілкуванні в соціальних мережах. Які "правила пристойності" важливо дотримуватися, щоб комунікації були ефективними і не порушували особисті кордону інших людей? І що вважається моветоном?

Редакція The Point звернулася з цим питанням до експертів із соціальних медіа.

1. Давайте дружити: зафрендити всіх підряд

З розвитком соціальних мереж їх користувачі почали лояльніше ставитися до свого онлайн-оточення більш вибірково. Багатьом людям важливо, з ким вони діляться контентом, наприклад, в Facebook, і який контент "поглинають" самі в новинній стрічці.

Як правильно додаватися в друзі?

За спостереженнями консультанта в сфері PR і SMM Ольги Ларіної, є різні підходи до формування френдстрічки: хтось додає всіх, хтось – тільки тих, кого знає особисто.

"У будь-якому випадку, завдяки кнопці "Follow" це перестало бути проблемою – ви можете стежити за оновленнями всіх людей, що цікавлять вас, навіть без додавання в друзі, – вважає експерт. – Якщо вам принципово подружитися з людиною, має сенс представитися і написати пару фраз про себе, чому ви зацікавлені в комунікації. Це так само просто і зрозуміло, як супровідний лист до свого CV".

Можна заперечити: який в цьому сенс – адже інформацію про людину можна почитати в його профілі? Справа в тому, що у того, з ким ви хочете подружитися онлайн, може не виявитися часу і бажання заходити на вашу сторінку. І часом всі запити в друзі без таких "супровідних листів" просто видаляються: якщо запитів сотні, на їх аналіз піде не одну годину.

2. Совині звички: нічні листи

Раніше вважалося, що в неробочий час некоректно телефонувати, а ось писати листи – без проблем. Але в століття активного використання смартфонів майже у всіх встановлені месенджери. Чи коректно писати у робочих питаннях в соціальні мережі в будь-який час доби – адже о третій годині ночі сигнал повідомлення може розбудити адресата? Або це відповідальність самого адресата – при бажанні можна встановити беззвучний режим?

"Етика ділового спілкування, як і загальна культура, не залежить від частоти використання мессенджера. Тому я б не рекомендувала писати у ділових питаннях після закінчення робочого дня, – зазначає Ольга Ларіна. – Знаю, є люди, що працюють всю ніч – але це їх вибір . Як і вибір інших людей розділити свій час на робочий і особистий. І ці межі необхідно поважати".

До речі, така позиція стає все більш поширеною навіть на законодавчому рівні. Наприклад, у Франції в минулому році ухвалений закон про право співробітників "на відключення", тобто не бути на зв'язку після закінчення робочого дня.

3. Розумний контент: як наповнювати свою сторінку або групу

Якщо ви хочете використовувати соціальні мережі не просто для споживання контенту або розваги, а з професійною користю, формувати наповнення важливо вдумливо.

Ірина Сергієнко, керуючий партнер агентства стратегічного, контент і SMM-маркетингу b2bhub, пропонує поставити собі питання: "У чому я розбираюся найкраще? Що в моїй роботі або бізнесі мене захоплює?"

"Якщо ви власник салону краси, можна публікувати міркування про те, як зміна зачіски може змінити життя і додати внутрішніх сил, про нові технології і тенденції в сфері краси, – наводить приклад експерт. – Якщо ви любите соцмережі і маркетинг, розповідайте про нові алгоритми Facebook, про те, як соціальні медіа змінили світ, і таке інше".

Не менш важливі, на думку Ірини, актуальність матеріалів і їх "адекватність": "Обирайте свіжі та корисні статті, а не" вмираючий контент ". Якщо публікуєте новини – перевіряйте достовірність інформації: зараз Facebook навіть відстежує fake news".

4. Добровільно-примусово: додавання в групи без попиту

Бажання творців груп обзавестися максимальною кількістю учасників зрозуміло. Але важливо не переходити межу. Наприклад – наскільки коректно додавати людини в свою групу без його згоди?

"Додавати в групи без дозволу – спам. Такий же спам – рекламні повідомлення в особистку. За це банять, і правильно роблять", – вважає Ольга Ларіна.

Не посперечаєшся: якщо провести аналогію з офлайн, це те ж саме, що взяти людину за руку і проти його волі відвести до свого закладу, наприклад. Кому це сподобається?

Запрошувати в свою групу слід тільки тих, для кого може бути актуальна її тематика – наприклад, відповідають професійні інтереси. І не потрібно відправляти запрошення відразу після додавання в друзі. Бажано, щоб до цього відбулася комунікація. До того ж, додавання в групи втрачає сенс без цікавого змісту.

"Щоб зацікавити своїх передплатників, потрібно постити цікавий і корисний контент, який готові підтримати лайками і репостами інші члени вашої команди, – рекомендує Ольга Ларіна. – Без підтримки співробітників і однодумців бізнес-сторінка втрачає сенс в умовах нового алгоритму".

5. Діловий акцент: сприйняття в професійному середовищі

Як обирати контент для своєї сторінки в соцмережі, якщо вам важливо, як вас сприймають у професійному середовищі – наприклад, роботодавці і клієнти?

"Соцмережі найчастіше виконують функцію хизування. Звичайно, пост про "фейл" може набрати популярність – вже не перший рік проходять події за типом FuckUp Night і публікуються історії # мояперваяработа, де успішні люди розповідають, з чого вони починали, – розповідає Ірина Сергієнко. – Але зазвичай все повертається до ідеї "Я кращий за всіх. Будь, як я".

Важливо наповнювати сторінку контентом, який може виявитися корисним для інших. Ірина рекомендує ділитися враженнями від прочитаних книг, навіть якщо вони не пов'язані з професією; розповідати про події, які ви відвідуєте, можна – з коротким відео з події, якщо це дозволено організаторами. Цілком доречні фото і відео з роботи – і з серйозного мітингу, і з посиденьок під час обідньої перерви (з останнім експерт радить не переборщити, щоб не здалося, що ви ледарюєте).

Відмінний варіант – гумор, який пов'язаний з вашою професійною сферою: за спостереженнями Ірини, це хороший спосіб отримати більше лайків і реакцій. Як і провокаційний контент.

"Тільки не потрібно вдаватися в крайність. Досить підняти якесь питання для дискусії, дізнатися думку колег, поділитися життєвою ситуацією ("А що б ви зробили на моєму місці?"), – зазначає експерт. – Основна мета такого контенту – отримати фідбек в коментарях. Зараз алгоритми соцмереж оновилися, і коментарі цінніше реакцій і репоста. Потрібно максимально використовувати цей ресурс".

Краще подумати кілька разів, перш ніж виносити на обговорення в соціальній мережі особистий конфлікт. Може виявитися, що ситуацію можна було вирішити по-дружньому. А публікація – не горобець.

6. Своє і чуже: використання контенту інших людей

"Якщо ділитеся статтями інших експертів – опишіть коротко, що думаєте про ситуацію або новину, додайте кращу цитату статті. Навіть коментар" Без коментарів "- кращий, чим нічого", – ділиться Ірина Сергієнко. На думку експерта, сторінки, де репостять безліч статей і посилання на сайти без будь-яких коментарів, не викликають довіри і нагадують сторінки пошукових роботів. І обов'язково вказуйте джерело запозиченого контенту.

Бажано, щоб як мінімум 50% контенту було оригінальним. "Діліться своїми напрацюваннями та кейсами, навіть якщо вони були не дуже вдалими – тоді можете написати, що ви з цього винесли", – рекомендує Ірина.

7. Шкідливі поради: як не потрібно робити

Безумовно, особистий профіль – ваша територія, і її можна використовувати на свій розсуд, ніхто не змушує це читати. Але є "маячки", які, за досвідом експертів, впливають на сприйняття образу людини в соцмережі негативно.

"Наприклад, не потрібно репостити і брати участь в дюжині розіграшів і конкурсів – таких SMM-спеціалісти називають "призолови", – ділиться Ірина Сергієнко.

Окреме питання – оголені фото. Як в недавньому прикладі з дівчиною, яка позначила себе в Tinder як "директор": фото розійшлося по соцмережах і породило багато жартів.

Не дуже добре сприймається надлишок фотографій чого або кого-небудь – навіть якщо це родина і домашні вихованці, не зважаючи вже про машину, постійні селфі і їжу.

"Якщо публікуєте світлину із їжею, в коментарі бажано написати не просто "Мій обід. Смачно", – вважає Ірина. І наводить більш оригінальний варіант: "Поки обідаю в чудовому закладі @ суперресторан перед зустріччю з наступним клієнтом, планую поліпшити цей світ новим корисним тренінгом/своєю книгою"; або можна поділитися інсайтами, правилами ведення бізнесу, Лайфхак в роботі.

Є ще багато нюансів, які бажано дотримуватися, щоб не уславитися онлайн-грубіяном.  Наприклад:

  • Не слід відзначати в постах людей і викладати фотографії, відео з їх участю без згоди.
  • Не слід відправляти одне повідомлення відразу в усі соцмережі. Краще узгодити з людиною один, найзручніший для нього засіб зв'язку.
  • Перш ніж знайомити людей один з одним в соціальній мережі, краще отримати попередню згоду на таке знайомство.
  • Небажано, якщо питання не горить, телефонувати людині без попередження, особливо – з використанням відеозв'язку. Краще узгодити час дзвінка заздалегідь.
  • Немає сенсу розсилати нескінченні безликі листівки на свята.
  • Краще подумати кілька разів, перш ніж виносити на обговорення в соціальній мережі особистий конфлікт. Може виявитися, що ситуацію можна було вирішити по-дружньому. А публікація – не горобець.

"У кожної людини свій стиль спілкування онлайн: хтось ставить багато знаків оклику або "смайликів", деякі в міру завантаженості можуть пропустити важливі повідомлення", – зазначає Ольга Сергієнко. І якщо виникають проблеми і непорозуміння – обговорення важливих робочих питань краще перенести в офлайн.

"В цілому всі рекомендації щодо комунікації в соціальній мережі – рівно такі ж, як в реальному житті. Будьте щирими, тактовними і ввічливими. Тоді все обов'язково вийде", – резюмує Ольга Ларіна.

У той же час вчені з'ясували, що соцмережі підсилюють небезпечне почуття самотності у дітей. Самотність потрібно сприймати всерйоз, тому що вона небезпечна для фізичного і психічного здоров'я дітей.

Новини партнерiв

Новини партнерiв