Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.
Прийняти
Головна Сьогодні

Як припинити дитяче цькування

Вчителі часто не бачать проблеми, в той час як не агресор, ні жертва, ні спостерігачі самі не впораються

Проблема. Часто діти не вважають, що
Проблема. Часто діти не вважають, що

Смішкиішепітзаспиною,сусідпопарті, який від тебе відсів,пеналабощоденник,якийфутболятьпо класу,особистийблокнот,виставленийназагальний оглядіпровальніспробипоскаржитися-осьлишедеякіпроявицькуваннявшколі.Психологивважають,щоособливоуважнимивчителямібатькампотрібнобути,колидітям8-9роківібільше-самезцьоговікуз'являєтьсяпрагненнядогруповоїзгуртованості.Івонане завждийденакористьколективу.Психологидали"Сегодня"кількапорад,якперемогтицькування.

ПОМИЛКИ ДОРОСЛИХ

Коливчителізводятьвседо того,щоученьпросто непопулярний,томожутьзаподіятищебільшої шкоди."Частапомилкавчителіввтому,щовонипочинають хвалитибілуворонувнавчанні,розповідативкласіпроїїдосягнення,тимсамимнамагаючисьпідвищитиїїрейтинг.Алеу випадку зцькуваннямефектбудезворотним-будь-який плюсбудеперетвореновнедолікіосміяно:"добревчиться-значить,ботанік!","Слухаєвчителя-підлиза!",-вважаєпсихологНаталіяПрохорова.

БЕЗ РУК.Не допомагаєприцькуваннііпрочуханвідбатьківжертви."Це невикорінитьпроблему.Швидше за все,агресори,приставатисамедо цьогоучнябільше небудуть,алевиберутьіншого,-вважаєпсихолог.-Розбитикомпаніютравителівтакожне вихід:лідерзберенових"посіпак".

ПЕРЕВІРКА НА ПАЛЬЦЯХ

"Сегодня" провела експеримент: опитала 20 вчителів 5-9 класів різних шкіл країни на тему, чи є цькування в їх класах. Всі вони в голос відповіли, що в їхньому класі цькування немає, просто є більш і менш популярні діти. Паралельно ми зв'язалися з учнями цих педагогів, і результат був цікавішим: п'ятеро хлопців зізналися, що в класі є людина, на яку постійно нападають. Як правило, це відбувається через те, що він не такий, як усі – занадто бідний, іншої національності, не ділиться підручниками, не погоджується зривати урок, новенький. Виходить, що вчителі або дивляться на проблему крізь пальці, або дійсно не помічають її, тим самим ризикуючи ще більше погіршити ситуацію. Але ж зупинити травлю можуть тільки дорослі: вчителі, психологи, тренери, вожаті, батьківський комітет тощо. "Це стосується всіх дітей: і агресорів, і жертв, і спостерігачів, – стверджує психолог-практик Валентина Земцева. - Перші звикли безкарно чіплятися до інших і відчули певний смак влади; другі не знають, як себе вести далі; а треті ховають страх перед натовпом, щоб самим не стати жертвою, при цьому переживаючи почуття провини за своє боягузтво. Самі вони не впораються – їм потрібна допомога старших".

Звільнитисявідроліжертвисамостійнодитині непідсилу.

ПРИЙНЯТИ ПРАВДУ.Перший крок на шляху до виходу з ситуації – визнати її наявність. "Часто діти не розуміють, з чим мають справу, – продовжує психолог. - Вони це називають грою, жартами, пояснюють, що однокласника просто не люблять. Дорослі повинні пояснити, що постійно нападати на кого-то, дражнити, обзивати, бити, псувати речі, ігнорувати всім класом або виставляти на посміховисько – це і є цькування. І в цій ситуації страждають усі: агресори не зможуть ужитися в іншому оточенні, а решта вирощує в собі величезні комплекси". Багато дорослих припускаються помилки, коли намагаються відразу ж зіграти на жалості – пояснюють, як жертві погано і що необхідно проявити співчуття і розуміння. Також неправильно давити на почуття справедливості: "А як би ти почувався в подібній ситуації?". Найчастіше в такому випадку діти починають виправдовуватися, і толку не виходить. Тому необхідно позначити цькування як факт і запропонувати простий тест. Психоаналітик Любов Юркович радить попросити дитину показати на пальцях одночасно цифри 1, 2 і 3, де 1 означає "я ніколи в цькуванні участі не беру", 2 – "іноді, але потім шкодую" і 3 – "цькування – це нормально". "Швидше за все, таких, що показали "3" не буде, оскільки це щиросерде зізнання з усіма наслідками, що випливають. Але навіть з тих, хто показав "2", не варто виділяти винних. Потрібно, навпаки, похвалити їх за розуміння, що цькування – це погано. Після цього "вилікувати" колектив буде нескладно. Адже тим самим вчитель або психолог зніме протиставлення між однокласниками "ось жертва, ось агресори, а решта – очевидці", та до того ж ще й дасть розуміння, що боротьба з цькуванням не нав'язане учителем, а усвідомлена самими дітьми. Також у агресорів з'явиться шанс виступити в ролі "праведників" і зіграти свою роль у здоров'ї класу".

ПРИДУМАТИ ПРАВИЛА.Після оцінки ситуації потрібно задати нову – якщо не дати варіантів до дії, все повернеться на круги своя. Потрібно придумати з дітьми правила, оформити їх письмово і обов'язково запропонувати кожному поставити підпис. "Підійдуть такі пункти в цьому папері:"в класі ніхто не б'ється, тих, хто порушив угоду розбороняють, а не ігнорують і не дивляться", "ніхто не ображає іншого, а якщо хтось бачить скандал, відразу ж нагадує про підписаний документ", "чужі речі не беруться без дозволу", – підказує шкільний психолог-конфліктолог Марія Демчук. - Якщо правила хтось порушує, йому просто вказують на документ з його підписом: на дітей це діє магічно".

РУКА НА ПУЛЬСІ.Природно,післяцьогозабуватипропорушену проблемуне можна."Дляпідтримки порядкуможназавести,наприклад,листпроколів.Наньомукоженпомітивцькуванняможепоставитиодинпрокол(кнопкоючискобоюстеплера).Ті,когоображають,тежбудутьпроколюватилист,щобпоказатиреальнуситуацію.Якщожвкласівсідобре,навряд чихтосьбуденапрошуватисянанові"моралі",-резюмуєМаріяДемчук.Засловамипсихолога,великаймовірність,щодітибудутьнамагатисяпоправитиситуацію,оскількинанихнаправленопідвищену увагу.

Читайте найважливіші новини в Telegram, а також дивіться цікаві інтерв'ю на нашому YouTube-каналі.

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів