Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.
Прийняти
Головна Сьогодні

"Особливості національної "ловлі покемонів", або Як організувати підробіток в таксі

Для роботи потрібні авто на газу, подвійний тариф, тямущі пасажири і ліцензія таксиста

У Uber працювати можна на будь-якій машині, головне - щоб була чистою і цілою
У Uber працювати можна на будь-якій машині, головне - щоб була чистою і цілою

Фінансове становище багатьох українців залишає бажати кращого, і вони намагаються знайти варіанти додаткового заробітку. Кому дозволяє освіта і знання, дають приватні уроки, хтось бере халтури. А ті, у кого є автомобіль, намагаються добути хліб старим способом – візництвом. Раніше це називалося "грачувати". А сьогодні "грач" може цілком легально стати, наприклад, водієм Uber або професійним таксистом.

Щоб з'ясувати, як стати "уберистом" або "терпилою" (як себе називають самі таксисти), скільки можна заробити і наскільки це вигідно, ми випробували це заняття на собі. Оскільки перекваліфікуватися з журналіста на таксиста, навіть володіючи водійським стажем, не так просто (багато підводних каменів) – нам допомагали водій з річним стажем Uber Микола Ковальчук та професійний таксист, який "терпить" 15 років, Олег Сергієнко.

РЕЄСТРАЦІЯ: УРОКИ І ВІДСОТОК ПАРТНЕРА

"Головне – розібратися з програмою Uber і уважно подивитися відеоуроки кілька разів", – наставляв мене Микола на шляху до центру реєстрації водіїв через партнерів. Щоб стати водієм Uber, досить мати при собі страховий поліс цивільної відповідальності (ЦВ), техпаспорт і права. Партнерів багато, і вони з радістю реєструють новачків, адже за кожну поїздку отримують 10% заробітку водія. Здавалося б, можна обійтися і без посередника, щоб заощадити. Але при реєстрації програми, яку можна завантажити як для андроїда, так і для IOS, необхідно вказати партнера. Без партнера ж може працювати тільки ліцензований водій таксі. Всього ж, щоб працювати водієм Uber, будьте готові з кожної поїздки віддавати 35% заробітку. На мої побоювання, що я дівчина і мене можуть не взяти, Коля впевнено відповів, що компанії все одно: головне – працюй і плати свій %.

Реєстрація пройшла швидко (15-20 хв.) І безболісно: сфотографували документи, заповнили необхідні поля в програмі і вислали відеоуроки. Оскільки переважно розрахунок пасажира з водієм безготівковий, при реєстрації необхідна банківська картка для нарахування грошей. Всі розрахунки (і безготівкові, і готівкою) фіксуються програмою, і партнер отримує свої гроші в будь-якому випадку: він знімає з безготівкової оплати відсоток за готівковий розрахунок. Зароблені на безготівкових поїздках гроші нараховують раз на тиждень, день нарахування залежить від партнера. Крім програми, потрібно встановити один з чотирьох навігаторів, які підтримує Uber. Його порадять при оформленні, в моєму випадку допоміг Коля. Та й при повальному перейменуванні столичних вулиць підстрахуватися варто навіть водієві, який добре знає місто. Uber працює тільки в містах, поїздка за місто – за домовленістю з клієнтом. При цьому водій повинен розуміти, що повернутися йому доведеться за свій рахунок: нового пасажира в Боярці, наприклад, за Uber взяти не вийде – програма не дозволить.

new_image5_234

Профіль. Ім'я водія і марка авто обов'язкові

СХЕМА: ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ

Програма передбачає кілька тарифних зон. Наприклад, в центрі в годину пік (з 9:00 до 11:00 і з 17:00 до 21:00) тариф може збільшуватися в 2-2,5 разу, а в спальному районі в нічний час він буде 1:1. Тому вигідно "ловити покемона", як називають своє заняття таксисти, в центрі в годину пік. Щоправда, вірогідність "спалити" час і паливо в заторах велика.

Підбираючи пасажира, водій не знає, як далеко його везти і скільки він заробить. Це так звані "сліпі" поїздки: він бере клієнта в точці А і, зазначивши в програмі "почати поїздку", бачить точку Б. Підсумкова вартість з'являється після того, як Uber відзначить прибуття до точки Б і вкаже на екрані розрахунок: готівка, безготівка і скільки повинен заплатити клієнт.

Кожен водій має свій профіль з персональною фотографією, маркою і номером авто, а також свій рейтинг, який залежить від кількості прийнятих та пропущених дзвінків і відгуків пасажирів. Клієнти можуть залишати коментарі та компліменти, які характеризують водія і збільшують кількість "зірок". Така ж можливість є і у водія. Формально рейтинг не впливає ні на що. Практично ж, якщо він буде дуже низьким, пасажир зможе відмовитися від поїздки. Якщо відмов буде багато, Uber заблокує профіль.

new_image4_289

Відгуки. За замовчуванням всі хочуть мати хороші оцінки

ПОЇХАЛИ! АБО ПЕРШІ КЛІЄНТИ

"Одяг повинен бути комфортним, а машина – чистою, – наставляв мене на шлях таксиста Микола. – Краще починати з ранку – на свіжу голову легше розібратися з програмою і зрозуміти специфіку. Коли станеш профі – працюй, як зручно".

У перший день роботи я заправила повний бак (1200 грн), обнулила одометр і виїхала до р-ну київського Політеху: студенти – народ прогресивний, Uber користуються, та й тариф був вдвічі вище. Включивши програму і опинившись онлайн, прийняла перший виклик; якщо не встигнеш прийняти виклик за 10-15 секунд, його прийме інший водій. Машину, яка поблизу з пасажиром, вибирає програма, і це завжди рулетка.

З моменту отриманого дзвінка до посадки починається гра "злови покемона". Uber – економна їзда для кожного, а значить, наявність диспетчера, якому вказуєш не тільки вулицю і номер, а й квартиру або під'їзд, не передбачається. Водій бачить вулицю і номер, і, якщо не ідеально орієнтується в місті, зрозуміти, житловий це будинок чи кладовище поруч з ним, досить складно. Особливо новачкам. "Не бійся дзвонити клієнтові", – згадала я слова наставника, гарячково метаючись між двома будинками на Мельникова. Оскільки таблички з покажчиками номерів будинків в Києві передбачені далеко не скрізь, пошук "первістка" у мене зайняв хвилин 10.

- Здрастуйте, Дмитре? ("Як посадиш клієнта, уточни у нього ім'я і представся сама", – без повчань Миколи мені було б складно.) Ви в мене перший пасажир як у водія Uber".

Навігатор проклав маршрут, але те, що я поглядаю на телефон в руці, мого "первістка" насторожувало. Тож рада на майбутнє всім водіям: вирішивши піти в візництво, обзаведіться окремим гаджетом для Uber і власником для нього в авто. Дмитро виявився моїм колегою, і всю дорогу ми бадьоро проговорили. У пункті Б програма вказала, що оплата за безналом, і склала вона 28 грн. Пізніше виявилося, що Дмитро поставив мені максимальну оцінку і комплімент "відмінний співрозмовник". Приємно.

З Надією, наступним пасажиром з довгим нарощеним волоссям, виявилося складніше. По-перше, вона затримувалася з виходом, при цьому точної адреси, де чекати, не відзначила. Ймовірно – не хотіла "світити", тому вказала навіть не той будинок: "Я вийду на дорогу". – Надіє, тут три дороги, ви на яку вийдете? – На велику, чекайте". "Велика" дорога для Надії виявилася єдиною другорядною між двома головними – проспектом Перемоги і Борщагівською, і ось тут я почувалася справжнім ловцем "покемонів". Вислухавши від Наді коментар, що вона не там веліла чекати, я мовчки привезла її по міських заторах до пункту Б, який знаходився в 5-ти кварталах від пункту А. За цю поїздку Надя розрахувалася готівкою – 35 грн. Відлічуючи здачу, я знову згадала слова Миколи: "Май дрібні гроші на здачу". Коментар Наді в моєму профілі: "Не знає місто" – я, водій з 15-річним стажем на столичних вулицях, сприйняла спокійно. У неї довге волосся, їй можна.

Товариська Анжела сама вийшла на дорогу, заклично махаючи рукою: "Ви на мене чекали, так приємно! Звісно, я подивилася ваш профіль – машина, хто водій, і одразу впізнала. Чого ж вам мене шукати?". В той момент я готова була Анжелу розцілувати і прокатати безкоштовно. Анжела – впевнений і частий користувач Uber вже близько року, і за цей час я виявилася у неї першою жінкою-водієм. Вона намагається користуватися усіма бонусами (поїздка безкоштовно, "знижки на Купонатор", "приведи друга" тощо). До речі, всі "подарунки", які робить Uber пасажирам, не впливають на заробіток водія. На Анжелі я заробила 25 грн, оцінку в п'ять зірок і комплімент "прекрасний співрозмовник".

Тут я вирішила зупинитися і звести "дебет з кредитом". Разом: 1,5 години їзди, 30 км дороги при витраті 7,8 л/100 км і заробіток в 86 грн, з яких мої – 50. Мінус бензин – (2,34 літра по 25 грн = 58,5 грн). Мій чистий прибуток: мінус 8,5 грн. Сумно, якщо згадати про свої нерви (спишемо на новачка) і амортизацію. Щоправда, щоб віддавати 35% було не так прикро, "Убер" пропонує різні бонуси. Наприклад, +20 грн за кожну поїздку або +800 грн за тиждень при наявності 80 поїздок за тиждень тощо. Хоча якби моя машина була на газу – я б витратила на ті ж 30 км близько 40 грн.

new_image2_409

Заробіток. Чистий прибуток за фактом не завжди великий

АЛЬТЕРНАТИВА: ЛІЦЕНЗІЯ І ФОП

Найпростішою альтернативою Uber поки що залишається "Ухил". Щоб стати його водієм, необхідно подати заявку, пройти співбесіду і огляд автомобіля, заповнити анкету – і почекати хвилин 40. Водію привласнюють позивний, який використовується при виклику. Також необхідна спеціальна програма на телефон або планшет. З переваг – 10% комісії, на відміну від уберівських 35%, і можливість самостійно вибрати замовлення із заздалегідь відомою вартістю маршрутів. З недоліків – менше користувачів, і тут працює більше профі, які добре знають місто і перехоплюють гарні замовлення. Крім того, є шанс нарватися на несумлінного пасажира – тут більше готівкових розрахунків.

Збільшуються шанси заробити у ліцензованого таксиста. Щоб ним стати, необхідно зареєструвати ФОП і отримати ліцензію від Мінтрансу на "перевезення пасажирів". На це буде потрібно кілька тижнів і 300-500 грн, залежно від швидкості оформлення. Маючи ліцензію – обов'язкова умова для справжнього "терпіли" (її, як і довідку ФОП, потрібно возити з собою постійно), – можна стати партнером Uber, тобто реєструвати нових водіїв і отримувати по 10% від кожної поїздки. Ліцензований таксист платить лише 25% Uber і може працювати на будь-які міські служби таксі. Досить в них зареєструватися, отримати позивний і платити відсоток від поїздок: для кожної служби він свій, від 5 до 25%. "Банки" (диспетчерські програми для служб таксі) зараз встановлюють навіть домогосподарки. Тільки чесно працюють одиниці, – розповідає Олег. – Я менше ніж за 10 грн/км "терпіти" не стану. Сенсу немає, машина на бензині. Тому люблю центр: тариф високий, мінімум 35 грн за посадку, а відстані невеликі".

Профі з ліцензією заробляють в середньому 700-900 грн на день "брудними". Водії Uber, після всіх відрахувань, отримують 300-500 грн. Але авто потрібно обслуговувати – амортизація, мийки. Та й паливо не дешевшає. Тому багато таксистів переводять авто на газ.

new_image3_347

Офіційно. Ліцензія повинна бути у таксиста-профі

Читайте найважливіші новини в Telegram, а також дивіться цікаві інтерв'ю на нашому YouTube-каналі.

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів