Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.
Прийняти
Головна Сьогодні

Шкільне самоврядування в Україні: посада старости виховує цілеспрямованість або привчає до доносів

Шкільні посади це шлях активіста і лідера або пристосуванця – думка педагогів і психологів


Староста, на думку психологів, не повинен
Староста, на думку психологів, не повинен

Я не знаю, хто за часів мого дитинства спостерігав за тим, щоб кожен учень класу був задіяний в громадській роботі, – держава, школа, райком комсомолу або класний керівник. Але в моєму радянському минулому учень обов'язково повинен був бути якщо не старостою або командиром ланки, то хоча б квіткарем або бібліотекарем. Деякі моменти цього залучення в громадське життя мігрували і в школи незалежної України. Але, як завжди, прийняли незвичайні форми.

Зараз можна зустріти найнесподіваніші посади – наприклад, в одній з київських шкіл прекрасно уживаються староста і лідер класу (це різні посади), а в іншій – президент, міністри та їх заступники. На сайтах шкіл публікуються "Положення про вибори". Так, наприклад, на сайті запорізького ліцею "Логос" в "Положенні про кандидата на пост президента" читаємо, що "висувати свою кандидатуру на пост президента мають право учні 8-11 класів, які відповідають наступним вимогам: показують достатній і високий рівень навчальних досягнень; виконують правила для учнів; володіють лідерськими якостями; користуються авторитетом серед однокласників і вчителів".

Здавалося б, здорово, що є самоврядування. Але часто воно стає каменем спотикання і яблуком розбрату в колективі. Так, деякі батьки розповідають, що такі вибори розділили клас: староста була нав'язана класним керівником тільки тому, що вона дочка глави батьківського комітету. Та й багато дітей неоднозначно ставляться до посад (дуже непросто "користуватися авторитетом" одночасно у однокласників і вчителів). Так, одеська школярка Катерина Сінькова вважає, що їх староста подає поганий приклад: у нього "кульгає" поведінка, а "владою наділили" його тільки через положення батьків. "Сегодня" розібралася, що таке самоврядування в наших навчальних закладах і яка його роль
.

ВСІ ДОКУМЕНТИ ЗА МІСЦЕВИМ РЕГЛАМЕНТОМ

Кимрегламентуєтьсятаке самоврядуваннявнаш час,дізнатисяскладно.МОНнацейрахуноквказівокне дає.

"Яне бачивжодногонормативногодокументапростарост.Такщоце-місцевівитівки",-вважаєекс-директорУЦОЯОІгорЛікарчук.

"Це взагалі якийсь пережиток совка, що бере свій початок в моделі сільської громади. Хоча і у нас є Рада школи і Суд честі, але це зовсім інше. Ми по ідеології – демократична школа (на зразок Саммерхіла) і навіть є членами EUDEC (European Democratic Education Community). Крім того, у нас немає постійних класів: ми працюємо з динамічними навчальними групами, тому якогось призначеного "начальника" бути не може. Але кожна дитина може звернутися до Суду честі і відстояти там свої права, якщо вважає, що вони порушені", – розповідає директор зі стратегічного розвитку приватної школи" Афіни "Олексій Греков.

"Унасвсеорганізованонарівнішколи.Іменіподобається,щотепердітиназиваються не "старости",а"лідери"і "міністри",-розповідаємамадніпропетровськоїшестикласниціЄвгенаАнтошкина.-Цехорошийприкладсамоврядування.Наприклад,завданнямоєїдочки-стежитизажурналом,повідомлятидітямпро заміни.Щопонеділкалідерівзбираютьназагальношкільнізбори,дерозповідаютьпро заходи,якіповинніпройтипротягом тижняабомісяця".

new_image_328

Лідерів і міністрів щонеділі викликають на засідання школи. Фото: М. Джапоридзе/ТАСС

САМОВРЯДУВАННЯ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ДОСВІДУ

Думкибатьківз питаннястарострозділилися-взалежностівіддосвідуівікудитини.Сучаснідорослібільшпедантично ставлятьсядо відносинвколективіімісцяїхчадавньому.Багато хто вважає,щовмолодшій школів посадістарости,лідераіт.д.немаєпотреби:

"Староста в початковій школі – це ябеда! Таке доручення привчає дитину стежити за однокласниками і доносити на всіх вчителю. А оскільки діти в цьому віці погано відрізняють хороше від поганого, то переказують все, що почують. Як правило, таке на руку недобросовісному вчителю: не працюючи з кожною дитиною індивідуально, можна знати все про кожного. А яка користь для дитини-старости? Одна тільки шкода, оскільки ця посада привчає до підозріливості, наклепів і доносів. Батькам треба намагатися берегти своїх дітей від таких доручень", – вважає учасниця групи "Батьки SOS" Ірина Іщук.

Абатькистаршокласниківбачатьвцьомуіпозитивні,інегативнімоменти:багато хто вважає,щотака посадапривчаєдитинудовідповідальності,виховуєвнійорганізаційніталідерськінавички.Але"вестиобліквідвідуваності"повиннівчителі,а недіти.

ПОМІЧНИКИ. "Цедійснопомічникивчителя,-розповідаємамакиївськоїучениці7-гокласуІринаОмельченко.-Старостастежитьзапорядком,носитьжурнал,замовляєобідиіт.д.Азалідеромкласузакріпленірізнізаходи:віннагадуєпро дати,визначаєролівякихосьзаходах.Унасєтематичніпроекти,якікожна дитинаробитьзаякийсьперіод.Або,наприклад,унасйшовхлопчиквіншушколу-знимкрасивопрощалися,зробилийомупроектнапам'ятьпро клас:загальніфото,різніпобажання тощо".

ДУМКА ПСИХОЛОГА

Фахівці здитячоїпсихологіїбільшесхиляютьсядо того,щотакішкільніпосадипотрібні:цепривчаєдітейдовідповідальності,бажанняростивсоціальномуплані.

"Якщо в класі більше 16 осіб, то лідери класу потрібні, – вважає керівник "Центру раннього розпізнавання дітей" Олександр Прима. – Така людина сканує, збирає і висловлює педагогічній групі консолідоване розуміння, очікування класу. З іншого боку, він ретранслює, адаптує інформацію, запит, коридор норми від вчителя – в клас. Але ця людина не може бути призначена учителем. У ній, в її природі, в її генетичному потенціалі повинні бути передумови відповідних якостей – здатність почути і авторитет, щоб висловити і донести. Якщо дивитися на це завдання через призму Дизайну Людини (напрямок саморозвитку), то в рейв-карті дитини, карті її життєвих сил і енергій повинні бути конкретні активації в лідерських каналах".

ПРОФІ.Яківсюди,тутпрацюєлюдськийфактор,якийбудь-якугарнуідеюможедовестидоабсурду."Унашкласприходиливчителі-психологиіпроводилитестналідерство.З'ясувалидітей,зякиминіхто нехотівдружити,іназагальних зборахназвалипрізвищаізгоївігероїв,що ітакбуловсімвідомо.Апотімнамагалисяпохвалитисяшвидшеіголосніше,щотаклегкоішвидковсевизначили",-згадуєхарків'янкаЛарисаЛук'яненко.

Читайте найважливіші новини в Telegram, а також дивіться цікаві інтерв'ю на нашому YouTube-каналі.

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів