Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Астрономи спростували існування десятої планети Сонячної системи

Вчені поки що не знаходять правдоподібного пояснення

Астрономи з Гарварду перебрали всі можливі варіанти народження відкритої в кінці минулого року дев'ятої планети Сонячної системи, і не знайшли правдоподібного пояснення того, що вона існує і обертається по настільки витягнутій орбіті, йдеться в статтях, прийнятих до публікації в Astrophysical Journal.

На початку січня два планетологи, Батигін і Браун, оголосили про те, що їм вдалося обчислити положення загадкової "планети ікс" – дев'ятою (або десятою, якщо рахувати Плутон) планетою Сонячної системи, віддаленої від Сонця на 41 млрд кілометрів. Її вага – в 10 разів більша, ніж Земля, передає РІА "Новости" з посиланням на видання.

Завдяки величезній відстані до цієї планети – один оборот навколо Сонця "планета Ікс", за оцінками вчених, робить за 15 тисяч років – ми поки не знаємо, де вона знаходиться, і у нас немає ніяких свідоцтв її існування, крім дивного характеру руху цілого ряду карликових планет і астероїдів в поясі Койпера.

Гунцзе Лі з Гарвард-Смітсонівського астрофізичного центру (США) і її колега Фред Адамс спробували з'ясувати, як подібна планета могла народитися в Сонячній системі, і пояснити її незвично витягнуту орбіту – її найближча до Сонця точка знаходиться в 10 разів ближче до світила, ніж протилежний край.

Подібна витягнута орбіта, як пояснюють вчені, говорить про те, що "планета ікс" легко могла бути збита в минулому зі свого космічного "сідала" в результаті гравітаційних взаємодій з іншими планетами Сонячної системи, що пролітають повз зірками та іншими небесними тілами. Цього, однак не відбулося, що змусило Лі і Адамса задуматися про те, як "планета ікс" могла виникнути і потрапити туди, де вона існує.

Як показали їх розрахунки, поточний стан орбіти і саме існування "планети ікс" є великою загадкою – наприклад, шанси на те, що вона була "витягнута" іншою зіркою з внутрішніх регіонів Сонячної системи в її зовнішню частину, не перевищують 10%, а інші сценарії її народження, такі як приєднання планети-"вигнанця" до Сонячної системи, були ще менш імовірними.

В цілому вчені проаналізували понад 1 млн різних сценаріїв формування "планети ікс" на суперкомп'ютері, жоден з яких не завершився вдало – в більшості випадків дев'ята планета Сонячної системи "катапультувався" за її межі в ході гравітаційних взаємодій з газовими гігантами або зірками, які зближуються із сонцем.

Інша група астрономів, Скотт Кеніон, колега Лі, і Бенджамін Бромлі з університету Юти в Солт-Лейк-Сіті (США), запропонувала свій власний сценарій, який вирішує цю проблему "низького виживання" неортодоксальним способом.

Їх ідея полягає в тому, що в новонародженій Сонячній системі існувало чотири газові гіганти – Юпітер, Сатурн, Нептун і Уран – а п'ять подібних планет. Одна з них, яка народилася в ближній частині системи, могла бути викинута на її околиці в ході гравітаційних взаємодій з Юпітером і Сатурном.

У нормальних ситуаціях це зазвичай призводить до викиду планети за межі системи, проте в той час як показують розрахунки Кеніона і Бромлі, Сонячну систему ще оточував щільний газопилової диск, який загальмував рух майбутньої "планети ікс" і дозволив їй залишитися всередині Сонячної системи, зайнявши ту незвичайну орбіту, по якій вона обертається.

З іншого боку, Кеніон і Бромлі не виключають можливості того, що "планета ікс" могла народитися у зовнішній частині Сонячної системи, і потрапити на її околиці аналогічним чином. В такому випадку її сутність і зовнішність будуть відрізнятися – вона буде не газовим гігантом, схожим за складом і розмірами на Нептун, а гігантським аналогом Плутона, планетою з вуглеводневих, азотних і водяних льодів.

Перевірити, яка з цих двох теорій вірна, ми поки не можемо – для цього необхідно знайти "планету ікс" і отримати її перші знімки. Як сподіваються вчені, запуск телескопа "Джеймс Уебб", спадкоємця "Хаббла", допоможе знайти відповідь на загадку незвичайної планети.

На початку року два астрономи з Каліфорнійського технологічного інституту – американець Майкл Браун і виходець з Росії Костянтин Батигін – заявили про виявлення дев'ятої планети Сонячної системи, у якої поки навіть немає назви. Згідно з дослідженнями, вона обертається навколо Сонця на відстані в 20 орбіт Нептуна. Це так зване відкриття на кінчику пера. Приблизно так було відкрито Нептун: завдяки попередніми розрахунками орбіт і збурень в русі планет, перш за все Урана, і інших небесних тіл.