Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

"Дизайн немовлят": нова технологія запліднення дозволить вибирати зовнішність дитини

Гаметогенез "в пробірці", або IVG, – це унікальна методика, яка дозволяє вирощувати величезну кількість ембріонів на основі мізерної кількості генетичного матеріалу донора. Разом з методом редагування генома в майбутньому це може стати основним інструментом, за допомогою якого люди зможуть вибирати і налаштовувати дані своїх майбутніх дітей, – пише "Популярная Механика".

"Дизайн немовлят" є свого роду гіпотетичною головоломкою, яка зводить вчених з розуму. Припустимо, ви хочете вибрати зовнішність вашої дитини так само, як зараз можете налаштувати інтер'єр вітальні або зовнішній вигляд автомобіля. Зрозуміло, без втручання генетиків і біохіміків тут не обійтися. Технологія екстракорпорального запліднення (ЕКЗ) дозволяє батькам в деякій мірі вибрати риси майбутньої дитини з величезного списку, які складають куратори банку сперми, але як далеко можуть зайти подібні експерименти?

Група вчених та біоетики наполегливо працює в напрямку, який в майбутньому дозволить вам програмувати зовнішність ваших дітей. Гаметогенез в пробірці (IVG) – метод, який дозволяє програмувати певні набори генів в яйцеклітині і сперматозоїді. На практиці це означає, що на основі будь-якого генетичного матеріалу (навіть лусочок шкіри) може бути вирощений статевий агент, який може бути використаний для штучного запліднення. Хочете дитину від знаменитості? Просто вкрадіть серветку, якою він витирав губи в ресторані, і принесіть її до клініки!

"Що містить в собі IVG? Це буквально здатність редагувати систему CRISPR. Ця перспективна розробка ще тільки розвивається, але вже зараз її потенціал дозволяє передбачити майбутнє, в якому генетична коригування вже не буде чимось надприродним", – говорить Гленн Коен, професор з Гарвардського університету і один з авторів нової статті в журналі Science Translational Medicine. Він попереджає, що IVG може бути джерелом безлічі політичних і етичних дилем, і в це легко повірити.

IVG дозволяє легко проводити величезну кількість ембріонів, а технології маніпулювання CRISPR дозволять легко відредагувати ті чи інші генетичні параметри, вибравши в результаті найпривабливіші для імплантації варіанти. Коен порівнює це з тим, як розпис Мікелянджело Сікстинської капели відрізняється від повсякденної праці сучасного дизайнера в Photoshop. "Якщо природний процес ембріонального розвитку йде довго і за заздалегідь визначеним сценарієм, з усіма наслідками, що випливають з цього мінусами, то тут майстер може перепробувати тисячу варіантів перед тим, як нарешті знайде максимально відповідну йому комбінацію", – говорить він.

Насправді, до подібних масштабів ще дуже далеко. Наразі IVG протестований тільки на мишах, а технологія зміни CRISPR, настільки часто фігурує як основний аргумент прориву в генетиці, насправді досліджена лише незначно. Як гальмуючі чинники виступають як недосконалі технології, так і величезна кількість економічних, етичних, політичних, релігійних та інших соціальних аспектів, які іноді просто перекривають вченим кисень. Щоб така делікатна галузь, як ембріональна генетика, розвивалася в повну силу, потрібно передове обладнання, мільйони доларів інвестицій і відсутність яких би то не було обмежень, чого в сучасному світі домогтися практично неможливо.

Існують певні складнощі і з технічної сторони питання. Зараз, якщо ви хочете відредагувати генетичну структуру ембріона, вам доведеться спочатку здійснити взаємодію сперматозоїдів з яйцеклітинами, а після сподіватися, що у вас вийде ембріон з необхідним вам набором базових ознак, до того ж без будь-яких сторонніх і патологічних особливостей. Але якщо ви працюєте зі стовбуровими клітинами, їх можна відредагувати ще до того, як вони перетворяться на статеві, а отже, у вас є майже нескінченне число спроб.

На думку Коена, IVG не може розглядатися як повноцінна репродуктивна технологія. Замість цього вчений пропонує розробити певний набір правил, заснований на етичній і науковій оцінках процесу. В майбутньому технологія може легко вийти з-під контролю суспільства, хоча і варто зазначити, що вона дозволить практично повністю вирішити проблеми з безпліддям по всьому світу. Але це буде ще не скоро.