Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Грибок перетворив самок жуків на сексуальних "зомбі"

Патогенний грибок перетворює самок комах на "зомбі", з якими намагаються спаровуватися самці, заражаючи при цьому інфекцією

Американські вчені зареєстрували в Арканзасі грибкову епізоотію, що вразила жуків з сімейства м'якотілок (Cantharidae). Вони також виявили, що патогенний грибок перетворює самок комах на "зомбі", з якими намагаються спаровуватися самці, заражаючи при цьому інфекцією. Результати роботи опубліковані в Journal of Invertebrate Pathology, – пише N+1.

Багато паразитичних грибків відомі тим, що керують передсмертним поведінкою заражених комах з метою поширення своїх спор – це явище називається адаптивною маніпуляцією. У більшості випадків вона полягає в фіксації комахи до рослини ногами, щелепами або відростками самого грибка, що підвищує ймовірність контакту з таким у здорових осіб того ж виду.

Одну з найвитонченіших тактик використовує тропічний грибок кордицепс однобокий: забруднені хімічною речовиною мурахи-деревоточці залишають свою колонію, заповзають на дерево і закріплюються на аркуші, вчеплюся щелепами в центральну жилку. Після цього грибок проростає в усе тіло комахи і випускає з його голови довге плодове тіло, необхідне для статевого розмноження (до слова, ці плодові тіла вважаються цінними ліками в традиційній східноазіатській медицині). Зазвичай, грибки активно впливають на комах тільки до загибелі останніх.

Співробітники Університету Арканзасу і Корнеллівского університету восени 1996 року зібрали 446 зразків живих і мертвих жуків золотарникових м'якотілок (Chauliognathus pensylvanicus). Вони виявили, що 90 з них, або 20,2 відсотка, заражені зігоміцетовим грибком Eryniopsis lampyridarum з сімейства ентомофторових. У 57 відсотків заражених комах грибок продукував конідії (спори безстатевого розмноження), у 23 відсотків – "сплячі" спори, і у 20 відсотків – гіфи (ниткоподібні структури, які поглинають поживні речовини). Високий рівень зараження жуків був зареєстрований згодом в осінні сезони 2001, 2015 і 2016 років.

Золотарникова м'якотілка харчується квітками певних видів рослин – канадського золотушника і декількох інших; там же відбувається їх спарювання. E. lampyridarum мешкає на тих же квітках, заражаючи комах. Після зараження жук впивається щелепами в квітку, стає нерухомим і вмирає. Найдивовижніше вчені поспостерігали потім: через 15-22 години під дією грибка мертва комаха розправляє надкрила і крила, при цьому її черевце збільшується в об'ємі і через нього проступають грибкові конідіофори з конідіями. Якщо це відбувається з самкою, розташування на квітці, розправлені крила і велике черевце служать ознакою готовності до розмноження. При спробі злучитися з нею самці контактують зі спорами паразита, заражаються і поширюють інфекцію.

bdb250b5fc706bd0dcc88b80a0cc1ef8

Мікрофотографія конідіофор з конідіями на черевці м'якотілки. Фото: Donald C. Steinkraus et al./Journal of Invertebrate Pathology, 2017

Автори роботи планують продовжити вивчення взаємин грибка і м'якотілок. Зокрема, вони мають намір перевірити, чи знизиться ймовірність зараження від мертвої комахи, якщо її крила зафіксувати в складеному положенні.
Останнім часом вчені зареєстрували ще кілька цікавих прикладів впливу паразитів на своїх господарів. Так, японські біологи виявили, що личинки одного з видів наїзників не тільки використовують своїх господарів – павуків-кругопрядів – як їжу, а й змушують їх плести для себе кокони. Корейські дослідники з'ясували, що заражені грибками – збудниками хітрідіомікоза самці квакш видають інтенсивніший шлюбний поклик, залучаючи більше самок і сприяючи поширенню інфекції.

Дізнатися про інші випадки "зомбування" в тваринному світі і про те, як могла б бути влаштована біологія людиноподібних зомбі (на прикладі віхтів і білих ходоків з "Гри престолів"), можна з нашого матеріалу.