Книги на літо

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Космологи пояснили прозорість Всесвіту

Вчені спостерігали за випромінюванням галактик в 11,5 мільярдів світлових років від Землі

Всесвіт стала прозорою для нас і інших потенційних її жителів завдяки іонізації запасів водню випромінюванням молодих зірок. Про це йдеться в статті в Astrophysical Journal, передає РИА Наука.

Після Великого вибуху у Всесвіті панувала повна темрява. Коли спалахнули перші зірки, ця тьма розсіялася далеко не відразу. Вчені називають ці "темні століття" в її житті епохою реіонізаціі.

Існування такого періоду було подтерждено телескопами, але механізм "просвітлення" Всесвіту поки залишається предметом суперечок серед космологів.

Космолог Навін Редді з університету Каліфорнії і його колеги наблизилися до відповіді на це питання, вивчивши спектр майже тисячі недавно відкритих перших галактик Всесвіту за допомогою телескопа Кека.

Як пояснюють вчені, однією з головних причин суперечок про роль зірок і чорних дір в "просвітління" Всесвіту є те, що про кількість пилу в перших галактиках майже нічого невідомо.

Космічний пил поглинає ультрафіолет, рентген та інші види "коротких" хвиль, що заважає визначенню того, як багато такого випромінювання виробляли перші галактики.

Наукова команда Редді знайшла спосіб обчислити цей показник для галактик, віддалених від нас на 11,5 мільярда світлових років або більше, спостерігаючи за ультрафіолетовою частиною спектра цих скупчень зірок протягом дуже довгого часу, семи годин або більше.

Порівнюючи яскравість різних ліній в ультрафіолетовій частині спектра цих галактик, вчені визначили те, як сильно "червоніє" випромінювання їх зірок через пил, і виявили, що насправді ці галактики виробляли приблизно в два рази більше ультрафіолету і рентгену, ніж показують загальноприйняті моделі аналізу їх випромінювання.

Це означає, що фотони цих типів випромінювання частіше потрапляли в міжзоряне середовище і швидше іонізували водень, ніж вважалося раніше.

Зібрані ними дані і побудована на їх базі модель, що дозволяє обчислювати швидкість іонізації газу в древніх галактиках, як вважають Редді і його колеги, допоможуть космологам зрозуміти, як Всесвіт "просвітлювався" насправді і "хто" був у цьому "винен" – зірки, чорні діри або і те, й інше.