Головна Сьогодні

Сьогодення та майбутнє чат-ботів: проходять тест Тьюрінга і вчаться мату у соцмереж

Віртуальні співрозмовники сприяють бізнесу і допомагають створювати штучний інтелект


Айфони можуть проконсультувати як персональний лікар.
Айфони можуть проконсультувати як персональний лікар.

Інтернет і мобільні технології з величезною швидкістю видозмінюють способи спілкування людей. Нам давним-давно не потрібно для обміну інформацією зустрічатися особисто або писати листи. Навіть по телефону вже можемо не розмовляти – для цього існують інші технології. А в останнє десятиліття бурхливо розвивалася галузь, яка в багатьох випадках дозволяє взагалі виключити діалог "людина – людина", замінивши його варіантом "людина – комп'ютер". Для цього застосовується спеціальне програмне забезпечення, яке називається чат-бот. Цим терміном називають різновид комп'ютерних програм, що створюють у користувача ілюзію осмисленого спілкування з якимось співрозмовником через інтернет.

Але тут важливо акцентувати увагу читача на наступному моменті. Чат-боти саме імітують діалог, але ніяк не ведуть його осмислено. На абстрактні теми середньостатистичний чат-бот спілкуватися не в змозі. Іншими словами, якщо ви подзвонили в якусь установу, щоб з'ясувати якісь бюрократичні нюанси, то, цілком можливо, ви виявите, що і у вас, і у дівчини на тому кінці дроту є собака або кіт однієї породи. І частина розмови піде вже в зовсім іншу область, ніж та, заради якої вами спочатку відбувався дзвінок. Причому нова тема може виявитися випадково – хтось із співрозмовників зачепиться за знайоме або кумедне порівняння.

З примітивним, вузькоспеціалізованим чат-ботом такий номер не пройде. Він буде відповідати виключно на питання, що стосуються видачі довідки, або просити чіткіше сформулювати питання. Ще одне наочне порівняння: чат-бот і банкомат. Так, банкомат швидко і грамотно виконає цілий набір операцій з обслуговування клієнта. Причому, на відміну від співробітника банку, в будь-який час доби. Але банкомат ніколи не умовить клієнта взяти кредит або відкрити овердрафт.

НЕВЕЛИЧКИЙ ЕКСКУРС В ІСТОРІЮ

Чат-ботне єякоюсьунікальноюінновацією.Ботипридуманідоситьдавно,алесамевостаннірокисклалисяумовидлямасовогоїхвикористання.МаслаувогоньпідливгаласвЗМІіреклама-якачастодещо перебільшуєзначимістьтехнології.

ПЕРШИЙ ГОВОРУН.ТакимісторикинаукиітехнікиназиваютьпрограмуELIZA,розробленувСШАпрофесоромДжозефомВайзенбаумомв1964 році.Програмане дужевпевненоімітуваладіалогкористувачазпсихотерапевтом.Правда,часто-густоспантеличувалахорошоюправдоподібністювідповідейівчаснимифразками на зразокнетлінного:"Вихочетепро цепоговорити?".

Самтермінвиниквсередині90-х.ОтжерозробникМайклМолдінг(США)назвавсвоюелектронну"помічницю"Julia.Звісно,звисотинашогочасувонавмілатрохи-аналізувалаотриманевідкористувачаповідомленняівидавалаввідповідьщось, що худо-бідноспіввідноситьсязтемоюлистування.До початкутретьоготисячоліттялюбителіпоспілкуватисячерезІнтернет за допомогоюпрограмIRCтаIMщосилизастосовуваличат-роботи,якітруїлианекдоти(втекстовомувигляді,зрозуміло),карализанецензурнулексикупорушниківправилчатуі т.д.

ЧАС ПРИЙШОВ.Хочатехнологіявідомадавно,стрибокпопулярностімесенджерівприпавнаостанніроки.Ісправатутосьв чому.Покистарше поколінняпо-старому використовує голосовий зв'язокісмс-повідомлення,підліткиімолодь,які народилисянарубежітисячоліть,встиглиперехворітисоцмережамиівизналиїхнезручнимспособомспілкування.За статистикою,кількістькористувачівмесенджеразаразнаближаєтьсядо3 млрд,івмайбутньомуцяцифратількивиросте-нове поколіннявибираємесенджери.

Підтвердження:востаннійріккількістькористувачівмесенджерівперевищила кількістькористувачівсоціальнихмереж.

new_image4_255

ELIZA. Так виглядав перший діалог з ЕОМ далекого 1964 році

ЗОРЯНА І ЇЇ КОЛЕГИ

Переважна кількість чат-ботів створюються для певних ситуацій, під конкретні потреби користувача. Наприклад, технічна підтримка і відповіді на питання, на які раніше реагували співробітники колл-центрів. Приклад з українських реалій – "інтелектуальний" сервісний чат-бот "Зоряна" від мобільного оператора "Київстар". Основне завдання "панянки" Зоряни в соціальній мережі Facebook – відповідати на питання про тарифи та послуги, що надаються мобільним оператором. Але віртуальна операторша може також перекинутися словом-другим на абстрактні теми, і навіть розповісти вірш.

Добре зарекомендувало себе використання чат-ботів при прийомі і обробці замовлень на покупку товарів або послуги через месенджери. Наприклад, фахівець в області роботи контактних центрів "ПриватБанку" Юлія Гусєва зазначає, що банк використовує в повсякденній роботі чат-ботів більше 5 років. За цей час тривалість діалогу з клієнтом в онлайн-чаті скоротилася в середньому на 20%, а "різниця рівнів задоволеності клієнта між оператором та чат-ботом у нас незначна – не більше ніж 10%. При цьому чат-бот обходиться на 90% дешевше співробітника, що виконує ту ж задачу".

Одназдавніх,щез90-х,сферзастосуваннячат-ботів-розсилкарозвагна зразоканекдотів,атакожновинвмесенджерах(програмидлямиттєвогообмінуповідомленнями,найчастішетекстовими-майжезабута"аська"ICQ,Viber,Skype,WhatsApp).Авнаш часботидляпоширенняновинаборекламивикористовуютьсявеликимисвітовимиЗМІ.

Нарешті,близькимидочат-ботівєголосовіпомічникивсмартфонах-SiriвгаджетахвідApple,Cortana-відMicrosoft,іOk,google-дляAndroid.

new_image_379

Cortana. Віртуальні помічники вже використовуються в смартфонах

НА ВІСТРІ НАУКОВОГО ПРОГРЕСУ

Удосконаленнявіртуальнихспіврозмовниківвикористовуєдосягненнясамихрізнихобластейзнання.Наприклад,розпізнавання мови,самонавчаннямашин,штучногоінтелекту.Томупросунутізразкичат-ботівдалекопішливідсвоїхродичів,що відповідаютьнаневигадливіпитанняклієнтівінтернет-магазинів.

DEEPQA.Комплекспрограм,що працюєнасуперкомп'ютеріIBM Watson(США).Можеоброблятикоманди,відданінаприродній мові.ЗастосовуванавDeepQAцьоготехнологія(Nuance Communications)використовується,до речі,івроботіасистенткиSiriнапристрояхApple.DeepQAєчастиноюсистемиштучногоінтелекту,яка продемонструваласвоїможливостівсамихрізнихобластях-відучастів інтелектуальнійтелегрідомедичнихконсультацій.

new_image2_365

Watson. Суперкомп'ютер вже "розуміє" розмовну мову

ЖЕНЯ ГУЗМАН.У 1950 р математик Алан Тьюрінг створив цікавий тест, який отримав згодом його ім'я. У тесті бере участь суддя, який спілкується з людиною і комп'ютером. Люди в ході тесту не бачать один одного і комп'ютер (його програма спочатку створюється так, щоб відповіді вводили людини-арбітра в оману). Спілкування відбувається в формі листування. Аналізуючи питання і відповіді, арбітр повинен визначити, хто із співрозмовників – Homo sapiens, а хто – машина. У разі, якщо комп'ютер змусить суддю повірити, що він листується з людиною, – можна вважати, що електронному пристрою під силу імітувати розумову діяльність. Сам Тьюрінг припускав, що на початку XXI століття в трьох випадках з десяти у машини це буде виходити.

Довгоочікуваниймоментнаставв 2014 рКомп'ютернапрограмапереконаласпіврозмовниківвтому,щовонимаютьсправузпідлітком.ПрограмуEugene GoostmanрозробиливихідцізРФіУкраїни,атестпроводиливУніверситетіРедінга(Лондон).Входіексперименту33%учасниківповіриливте,щоспілкуютьсязреальноіснуючимЖенеюзОдеси.

СЯОІС.Якщо російсько-українська команда створила віртуального "одесита Жеку Гузмана", сина гінеколога і любителя морських свинок, то в Китаї чат-бот Сяоіс (Xiaoice), створений Microsoft, змусив мільйони китайців вести бурхливе листування з "17-річною дівчинкою", що часто говорила милу нісенітницю, пересипати текст смайликами і т.д. Успіх китайського проекту разюче відрізняється від долі іншого чат-бота від Microsoft: компанії довелося в терміновому порядку видаляти з Twitter англомовного родича Сяоіс по імені Тау. Досконала система бота, розрахованого на спілкування з молоддю, миттєво нахапалася з Мережі нецензурної лексики та неполіткоректних поглядів. Після того, як Тау в непарламентських виразах зізнався в неприйнятті фемінізму, симпатіях до Гітлера і расистських поглядах, розробникам довелося терміново позбавляти його доступу до інтернету і спілкування з поганою компанією.

new_image5_206

Xiaoice. Чат-бот, що імітує сімнадцятирічну дівчину, буквально підірвав соцмережі в Китаї

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь