Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.
Прийняти
Головна Сьогодні

Невидимки в погонах: на чому базується стелс-технологія

Приховує літак, але робить його неповоротким тихоходом

Ефектний вигляд. У малопомітних «стелсів» немає властивих звичайній військовій авіації обтічних звичних форм.
Ефектний вигляд. У малопомітних «стелсів» немає властивих звичайній військовій авіації обтічних звичних форм.

Починаючи ще з першого конфлікту в людському суспільстві почався розвиток засобів маскування. До самої середини XX століття, для того, щоб супротивник не виявив твою техніку і людей, достатньо було не створювати зайвого шуму, дотримуватися світломаскування вночі і максимально зливатися з навколишнім середовищем. Однак появи радіолокаторів, приладів нічного бачення, тепловізорів тощо змусило інженерів придумувати способи, як зробити військову техніку невидимою для такого роду пристроїв.

Технології зниження помітності бойових машин в радіолокаційному, інфрачервоному та інших областях спектру виявлення за допомогою спеціально підібраних геометричних форм і матеріалів та покриттів отримали назву стелс-технологій (від англ. Stealth – "виверт" або "невидимий").

ХТО СТОЯВ БІЛЯ ВИТОКІВ

У 1962 році у видавництві "Радянське радіо" вийшла книга Петра Уфімцева з хитромудрою назвою "Метод крайових хвиль у фізичній теорії дифракції". У ній вчений виклав теоретичну базу, яка згодом лягла в основу стелс-технологій. Згідно з викладками Уфімцева, якщо надати корпусу літального апарату певної форми, який в свою чергу виготовлений з спеціально підібраних матеріалів і вкритий особливою речовиною, то він буде мінімально відображати сигнал РЛС. До того ж, буде відбивати промені зовсім не в напрямку приймаючої антени РЛС.

У СРСР того часу напрацювання Уфімцева практичної реалізації не знайшли. У 70-і роки літаком такою жахливою (пардон, революційної) форми не зміг би керувати найбільш підготовлений пілот – занадто нестійкий і примхливий він був у польоті. А про те, що можна буде рулити таким чудовиськом за допомогою комп'ютерів, тоді ще не представляли. Крім того, військовим не подобалися льотні характеристики такого літака (маневреність, швидкість).
Але ось в США мілітаристи ідеями жваво зацікавилися. І в 1971 р. в повітря піднявся-SR-71. При всіх його "дитячих хворобах" літак можна вважати родоначальником всіх машин-невидимок. А через кілька років в обстановці повної секретності почалися роботи зі створення "стелсів" нового покоління.

147312-petr-ufimtsev_1__

Професор Петро Уфімцев.

SR-71

Перший "стелс" в авіації

Стратегічний надзвуковий літак-розвідник ВВС США. Його експлуатація була вкрай дорога. Витрати лише на один розвідувальний політ такої машини становили $8 млн. При цьому з 32 побудованих літаків 12 було втрачено в результаті різних нещасних випадків.

new_image4_41

B-2

Найдорожчий літак в історії авіації

Призначений для прориву добре організованої системи ППО і доставки звичайної та ядерної зброї. Будівництво однієї машини обходилося в $1,16 млрд. Вперше застосований в бою в ході операції НАТО в Югославії в 1999 р. У пресі час від часу спливає недоведена інформація про те, що тоді ракетами сербів були збиті два бомбардувальники В-2.

new_image6_18

J-20

"Чорний орел" із Піднебесної

Про цей винищувач відомо небагато. Перший політ здійснив у 2011 р. На озброєння поступить в 2017-му. Фахівці відзначають, що в конструкції можна простежити безліч аналогічних, а то й повністю скопійованих елементів від російських і американських винищувачів останніх поколінь.

new_image_61

La Fayette

Морский привид

Французький фрегат, що несе ракетне озброєння. Приклад того, що на флоті стелс-технології також затребувані. Антени заховані в обтічних щоглах, зовнішнє обладнання приховано під палубою. Надбудови виготовлені з радіопоглинаючих композитів і покриті фарбою, яка "змазує" радіолокаційний сигнал. На екрані радарів фрегат виглядає як невеликий катер.

new_image3_53

ГРА В ХОВАНКИ: обдурити антени локаторів

Основним засобом виявлення літальних апаратів та судів є радіолокаційні станції (РЛС). Антена посилає сигнал, який відбивається від об'єкта на всі боки. У тому числі і в бік прийомної антени. За часом, за який сигнал проробляє шлях від РЛС об'єкта і назад, обчислюється відстань. Після обробки інформації про зміну інших властивостей сигналу (послаблення, зміна частоти тощо) обчислювальний комплекс РЛС може видати ще чимало відомостей про об'єкт. Радіолокаційна малопомітність досягається хитрощами, суть яких одна – відбити хвилі в бік від РЛС або взагалі прибрати відображення.

ФОРМА. У поперечному розрізі такі літаки – майже плоскі, з мінімальною кількість виступів. Плавних вигинів в конструкції "невидимок" мало. Замість них – площинні, гострі кути, що відбивають радіохвилі куди завгодно, але не в бік радара. Для цієї ж мети служить V-подібне хвостове оперення.

ПОВЕРХНІСТЬ. Вона вкрита особливим складом. Впале на таку речовину електромагнітне випромінювання змушує намагнічені частинки, що входять до складу чудо-покриття, міняти свою орієнтацію, на що і витрачається енергія випромінювання. Воно поглинається і відбивається по мінімуму. Крім того, максимально використовуються композитні матеріали, які погано відбивають радіохвилі.

ТЕПЛО. Літак "світиться" не тільки в промені радіолокатора. Розпечені двигун і шлейф газів чудово видно в інфрачервоному діапазоні. Наприклад, скільки не старалися конструктори SR-71 (навіть цезій додавали в паливо для зниження температури вихлопу), літак відмінно виявлявся по потоку вихлопних газів і нагріванню корпусу на високих швидкостях за рахунок тертя об повітря.

Тому надалі застосували двигуни, що створюють широкий вихлоп з меншою температурою. Плюс системи примусового охолодження.

У результаті всіх цих хитрувань "стелси" набували дедалі більш вражаючий вигляд, незабаром розпіарений Голлівудом.

ВИБІР: скритність vs маневреність

Кінематограф створив літальним апаратам із застосуванням стелс-технологій отакий ореол надзброї. Фахівці ж дивляться на цей шлях розвитку озброєнь більш тверезо. Так, скритність потрібна для високоточних ударів, які стають основними в сучасних конфліктах. А далі – низка "але". Генеральний конструктор НВО "Люлька-Сатурн" Віктор Чепкін розповідав, що технологія не була одкровенням ще для інженерів СРСР. "Але тоді вирішили, що надмірне застосування вкрай дорогої технології занадто звужує діапазон бойового застосування літаків. Чисто "стелсівські" літаки можна застосовувати тільки для специфічних цілей", – згадує Віктор Чепкін. Така машина через форми і особливості конструкції тихохідна і неповоротка. По-друге, літак можна виявити візуально і особливими радарами. Крім того, при відкритті бомболюків і на деяких режимах польоту "невидимка" видна навіть звичайним радарах.

Ще раз нагадаємо, "чудо-зброя" дуже дорога. Так, бомбардувальник B-2 коштує $ 1,16 млрд. Це найдорожчий літак в історії, а прикладів його ефективного використання не густо.

Тому намітився більш збалансований підхід – говорять не про "невидимках", а про малопомітних машинах. Причому всередині такого підходу теж є нюанси. США віддають все-таки перевагу непомітності на шкоду маневреності, а ось РФ і Китай мають намір мати в арсеналах більш верткі літаки, але більш помітні. У кожному разі, стелс-технології вже назавжди прижилися у військовій техніці.

F-117: СЕРБСЬКИЙ конфуз

Труднощі, які супроводжують створення "невидимок", непогано демонструє доля стелс-бомбардувальника F-117 Night Hawk ("Козодой"). Негласне прізвисько машини "Кульгавий гоблін" влучно відображає її льотні характеристики і те, як на перших етапах експлуатації намучилися з нею що інженери, що пілоти.

Перше бойове застосування "дрімлюг" зафіксовано під час американського вторгнення в Панаму в 1989 р.

F-117 немало повоювали в ході операції "Буря в пустелі" на Близькому Сході. У медіа сурмили про високу ефективність "невидимок". Однак багато військові експерти заявляють, що далеко не всі (80-90%) з високоточних бомб, скинутих з F-117, влучили в ціль. Але найцікавіше було ще попереду.

27 березня 1999-го в ході наведення справедливості в Югославії допомогою бомбардувань літаками США і НАТО міст та інфраструктури Сербії, F-117 був "приземлений" сербським ППО. І це всього лише на третій день бойових дій! Американці деякий час навіть відмовлялися визнати факт (сьогодні уламки того літака експонуються у Музеї авіації в Белграді). Особливо прикрим виглядав той факт, що розхваленого "невидимку" засік досить старий радянський радар, а знищив аж ніяк не новий зенітно-ракетний комплекс С-125 "Нева".

new_image2_78

Фіаско. На місці падіння.

Читайте найважливіші новини в Telegram, а також дивіться цікаві інтерв'ю на нашому YouTube-каналі.

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів