Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Розкрито секрет найбільших алмазів на Землі

Найбільше алмазів виникає в самих товстих частинах континентальних плит

Найбільші алмази , коли – небудь здобуті на Землі , відрізняються не тільки розміром і блиском , а й унікальною історією їх походження . Всі вони народилися з рідкого металу , що розчинили в собі надмірну кількість вуглецю глибоко в надрах планети , пише "Популярна механіка".

Цей висновок було сформульовано в новому дослідженні , опублікованому в Science.

Еван Сміт з Гемологічного інституту Америки стверджує, що "більша частина алмазів утворюється на глибині від 150 до 200 км. Найбільше алмазів виникає в самих товстих частинах континентальних плит, і це легко довести – близько 98% усього видобутого алмазів були виявлені в подібних районах" .

Однак деякі з каменів, наприклад знаменитий Кулліан (найбільший з алмазів ювелірної якості, вага якого перевищує 3000 карат) занадто великі і занадто відрізняються від інших, що навело вчених на думку про якомусь іншому місці їх формування. Ускладнює проблему те, що вивчити подібні камені практично неможливо – як зажадати для вивчення найдорожчий камінь на планеті, та ще й проводити з ним досліди?

Сміт спробував систематично відстежити алмази, які були того ж типу і якості до ювелірної обробки й огранювання. Вся справа в геологічних включених, які іноді зберігаються всередині каменів, вони дають геологам натяк на те, в якій саме ділянці мантії міг утворитися камінь. В результаті геологу вдалося систематизувати інформацію. За його словами, алмази на зразок Кулліана – це дивовижні аномалії, які з'явилися не в жорсткій тектонічної плити, а десь глибше, в конвектуючій мантії, тобто на глибині від 360 до 750 км!

Більш того, Сміту вдалося з'ясувати, як саме вони стали такими великими. Виявилося, що вся справа у фрагментах заліза і нікелі, які зазнали впливу високих температур і тиску. "Раніше це була лише теорія, не підтверджена експериментально. 20 років ми розвивали цю гіпотезу, але у нас не було підтверджень. Ці алмази особливі, тому що завдяки їм ми точно знаємо, що глибоко в мантії насправді є метал", говорить учений .

Алмази ростуть в поєднанні з рідким металом, неймовірно добре розчиняються вуглець. Коли метал стає перенасичений вуглецем, частина його починає випадати в осад і викристалізовуватися, згодом нарощуючи шари і перетворюючись в алмаз. Джерело цього вуглецю, втім, все ще під питанням. Сміт стверджує, що спочатку цей вуглець прийшов із земної кори: мова йде про зіткнення тектонічних плит, під час якого одна плита заїжджає під іншу і частина її занурюється в мантію. Таким чином, фрагменти нинішнього океанічного дна одного разу теж можуть піти під землю і стати величезним діамантом.

І великі алмази, і більш дрібні камені з'являються відносно близько до поверхні лише в одному випадку: їх виштовхують вулканічні виверження, і місця, куди камені піднялися найрясніше, стають кімберлітовими трубками – саме в них і знаходять велику частину сучасних алмазів.

Сміт планує і далі продовжувати свої дослідження, однак деякі дані були безповоротно втрачені. Під час обробки таких каменів, як Кулліан, частки металу були відкинуті ювеліром як брак і видалені з тіла каменю. Втім, в майбутньому ми можемо сподіватися, що подібне "сміття" стане цінними науковими зразками, які допоможуть вченим дізнатися інші подробиці про підземної активності планети.