Розкрито таємницю хвороб будівельників єгипетських пірамід

Дослідники вивчили останки давньоєгипетських ремісників. У всіх чоловіків збереглися сліди артриту колін і кісточок

Розкрити таємницю допомогло вивчення місцевого ландшафту. Фото: AFP
Розкрити таємницю допомогло вивчення місцевого ландшафту.
Фото: AFP

Вчені зі Стенфордського університету (США) встановили причину професійних захворювань древніх єгиптян, які будували гробниці для фараонів, повідомляє журнал Science.

Дослідники вивчили останки давньоєгипетських ремісників, знайдених в 2012-2014 роках при розкопках в Дейр ель-Медині. Вони були зайняті при будівництві гробниць в Долині царів близько 3,5 тисячі років тому. У всіх чоловіків збереглися сліди артриту колін і кісточок. І це спантеличило вчених.

Відомо, що ремісники, які брали участь у зведенні пірамід, багато працювали по 25-35 років. Артрит цілком міг бути їхнім професійним захворюванням. Однак з огляду на специфіку праці (риття котлованів, різьблення по каменю і інше), вони повинні були швидше страждати від артриту рук, ніж ніг.

Розкрити таємницю допомогло вивчення місцевого ландшафту. З'ясувалося, що чоловіки долали від будинку до місця роботу шлях довжиною в два кілометри. При цьому необхідно було підніматися на круті пагорби заввишки від 93 до 150 метрів. В середньому, щорічно вони здійснювали по 161 сходженню, що і провокувало розвиток артриту колін і кісточок. На користь теорії говорить те, що жінки, що залишалися на домашньому господарстві, подібними захворюваннями не страждали.

Раніше повідомлялося, що в єгипетській піраміді вчені знайшли космічні частинки.