Книги на літо

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Супер-Нептун: у "сусіда" Сонця виявлено рідкісну екзопланету

Виявлена екзопланета приблизно в 5-7 разів більша за Землю і трохи більше Нептуна

Астрономи за допомогою Національного телескопа Галілео та обсерваторії Кека виявили рідкісний тип екзопланети, названої супер-Нептуном. Відкрита екзопланета за мірками космічних відстаней розташована відносно недалеко, фактично у "сусіда" Сонця – у 11,6 світлового року від Землі.

Дивіться також у сюжеті про те, як США готуються до зустрічі з інопланетянами:

Супер-Нептуни відрізняються від суперземель або газових гігантів, як Юпітер або Сатурн. Цей конкретний супер-Нептун перебуває в подвійній системі Gliese 15, в якій планети рухаються навколо подвійної системи з червоних карликів. Екзопланета приблизно в 5-7 разів більша за Землю і розміром та масивністю трохи більша за Нептун.

Уперше астрономи зацікавилися цією системою в 2014 році, коли виявили суперземлю, що обертається навколо великої зірки під назвою Gliese 15A. Ця супер-Земля, що зветься Gliese 15Ab, дуже близька до зірки з орбітальним періодом усього 11,44 дня, тому її поверхня прогрівається до дуже високих температур близько 276 градусів за Цельсієм.

Тепер астрономи виявили другу планету на орбіті навколо Gliese 15A, маса якої у 36 разів перевищує масу Землі. Супер-Нептун був знайдений методом доплерівської спектроскопії. Цей спосіб аналізує крихітні зміни в русі зірок, оскільки на них також впливають планети, що обертаються навколо них. Незважаючи на те що планети набагато менше зірок, вони все ж мають гравітаційний вплив, який можна зафіксувати. Присутність у зірок гравітаційних коливань є доказом існування у них екзопланет.

Використовуючи інструмент, званий спектрометром, що вимірює світло в певній смузі електромагнітного спектра, астрономи можуть помітити, як світло від зірки зміщається поперемінно в синю або червону сторону через ефект Доплера. Якщо є регулярний цикл від червоного зміщення до синього, це говорить про те, що зірка коливається взад-вперед, що вказує на явну присутність у неї масивної планети.

"З періодом обертання в 20,8 року супер-Нептун Gliese 15Ac є найбільш довгоперіодичною планетою, яку виявлено методом променевої швидкості", – пояснює астроном Ендрю Говард у своїй науковій роботі, яка опублікована в журналі Astronomy & Astrophysics.

Нагадаємо, що раніше астрономи отримали найчіткіше зображення Нептуна із Землі. Тим часом учені зафіксували шторм на Нептуні, який не піддається поясненню.