Ви вважаєте, що будівництво підводних човнів – дивне хобі? Французький лікар Жан-Баптист Петіт виразно з вами б не погодився. Він збирав експериментальні субмарини своїми руками ще на початку XIX століття. В одній з них він і задихнувся 5 серпня 1834 року, в протоці Ла-Манш, неподалік від Сен-Валері-сюр-Сомм. Підводний човен успішно спустився на морське дно, але назад не піднявся.
Німецький підводний човен U-1206 був дивом техніки. Навіть його туалет був високотехнологічним – нечистоти під високим тиском скидалися прямо в воду. До туалету додавалася складна інструкція, яку за легендою проігнорував командир Карл Шлітт. В результаті океанська вода потрапила в акумуляторний відсік, почав виділятися хлор, а екіпаж став задихатися. Підводний човен сплив і тут же потрапив під бомбардування британської авіації.
Восени 1915 року Вільям Дено прокладав підводний кабель по дну річки Чикаго, як раптом натрапив на дивний підводний човен, який зайшов в мулі. Через три місяці його витягли на сушу, відкривши всередині кістки людини і собаки. Історія потрапила в газети, поширившись, як пожежа, – субмарини в ті часи були не дуже повсякденною технологією. До цього часу невідомо, хто побудував цей підводний човен і загинув в ньому.
Британський священик Джордж Гаррет був плідним винахідником. Його підводний човен Resurgam, побудований в 1879-му, забракували ВМС США за нестабільність, і той дійсно потонув на випробуваннях. Гаррет на цьому не зупинився, уклав-таки контракт зі шведською фірмою і побудував ще три підводні човни Nordenfeldt. Один купила Греція, інший Туреччина, від третього відмовилася Росія.
HMS M2 – експериментальна британська субмарина-авіаносець, яка запускає невеликий літак в повітря за допомогою катапульти. Проблема була в тому, що M2 будували на основі субмарин К-класу, які звалися не інакше як "катастрофою". Кількість недоліків цих підводних човнів переважала будь-які позитивні моменти, і в кінці кінців M2 затонула в затоці Лайма в січні 1932-го.
USS Alligator – перший офіційно прийнятий на озброєння підводний човен США. Спочатку після будівлі в 1861 році його назвали Propeller, але перейменували відповідно до зеленого забарвлення і рядів весел, що нагадують ноги рептилії. Човен планували використовувати проти броненосця КША Virginia, але на той час, як закінчили будівництво, той вже затонув. У 1863-му та ж доля чекала і Alligator – його відчепили від корабля як баласт під час шторму.
Експеримент часів Громадянської війни в США під назвою Intelligent Whale ("розумний кит"). Незважаючи на назву, це була дуже проста машина – поринала вона, просто викидаючи два величезних якорі. Для атаки водолази повинні були виходити назовні і ставити міни. Подейкують, що "кит" кілька разів тонув (екіпаж при цьому гинув), але напевно не відомо. Зате відомо, що повоювати підводному човну так і не вдалося.
H. L. Hunley – перший і єдиний підводний човен КША, спущений на воду в 1863 році. Ця машина смерті за час випробувань і в ході перших занурень погубила 21 члена екіпажу, включаючи свого творця, Хораса Ханлі, але після кожної аварії її знову вводили в експлуатацію. Лише в своїй останній атаці Hunley знищила шлюп ВМС США Housatonic, принісши хоч якийсь толк.
Німецький конструктор Вільгельм Бауер був справжнім щасливчиком. Його перший підводний човен Brandtaucher, побудований для оборони Кіля під час Першої датсько-пруської війни, затонув у 1851-му, але Бауеру і двом членам екіпажу вдалося врятуватися. Другий підводний човен, Seeteufel, він продав Росії – і той показав себе трохи краще, занурившись сумарно 130 разів перед тим, як затонути.
У 1774 році каретних справ майстер Джон Дей задумав створити підводний човен. Перший варіант був вдалим, його карета-човен занурився на 9 метрів, а Дей захотів більшого. Він почав приймати ставки на повторне занурення на глибину в 40 метрів в субмарині великих розмірів. У червні 1 774 році він занурився на очах сотень глядачів – і не сплив, найімовірніше, роздавлений масою води.