ТОП-10 дивних експериментів з ДНК: флуоресцентні кішки і протиракові яйця

Часом здається, ніби вчені просто бавляться з думкою "а що буде, якщо",використовуючи при цьому широкі можливості генетики

Флуоресцентні кішки - крок вперед в

У 80-і роки в одному з наукових журналів була опублікована опитування: якби генетика могла все, які винаходи вас би обрадували. Відповіді відрізнялися багатою фантазією: жуки, які самі підстригають газон, або щільний (тобто теплий) волосяний покрив у дітей до 3-х років, який би пропадав до того віку, коли вони в змозі самі одягнутися. Так міркували люди більше тридцяти років тому. Але і сьогодні часом здається, ніби вчені просто бавляться з думкою "а що буде, якщо", використовуючи при цьому широкі можливості генетики. Перед вами 10 дивних експериментів над живою природою, – пише "Популярная Механика".

Капуста, заправлена отрутою скорпіона – ні, це не дивовижна заморська страва, а винахід умільців-генетиків з Оксфордського інституту вірусології. Отрута скорпіона прищеплена капусті в якості природного пестициду. Навіщо витрачатися на обробку "капустяних плантацій", якщо можна вмонтувати пестицид прямо в рослину: будь-який шкідник, спокусившись на капусту, буде гинути в страшних муках. Це, звичайно, можлива економія, але чи хочете ви з'їдати разом з капустою трошки скорпіонячої отрути, навіть якщо і в нешкідливих дозах?

d46d62563e0b983ef3f1e3b90897cccd_01

Сяючі рибки були виведені (за допомогою генетичних маніпуляцій, зрозуміло) з єдиною метою – для краси. Таке дозвільне виправдання генетичним дослідам, звичайно, несподіване. Рибки презентуються зі справжніми рекламними слоганами: "прекрасне доповнення до інтер'єру вашого будинку, офісу або класу", "в асортименті 6 різних кольорів". Чи варто використовувати можливості ДНК, щоб "прикрасити ваш офіс"? Спочатку вчені переслідували іншу мету: передбачалося створити рибок для виявлення забруднень – стикаючись з забрудненнями, в рибки спрацьовував би інтегрований детектор і змушував би її світитися. Така ідея, втім, теж звучить сумнівно, нагадуючи історію канарок в шахті (канарки вкрай чутливі до газу, і поки вони співали, шахтарі могли спокійно працювати – як тільки птахи падали, працівники покидали шахту).

8eadbc86992079a34eb127be6f8fd8a5

Виногряблуко або греппл - на вигляд як яблуко, на смак як виноград. Природне запитання, що виникає у будь-якої розсудливої людини: навіщо? Основна версія така - дітям треба гризти яблука, але вони віддають перевагу більш солодкому винограду. Тепер, будь ласка, насолоджуйтеся хрускотом псевдояблука з виноградним смаком.

bfd1403583d4ec70f7365525d9396466

Помідор "флавр савр" – перший трансгенний овоч. Історія проста. Помідори користуються великою популярністю, споживач бажає бачити сезонний овоч (він же ягода з точки зору ботаніки) на своєму столі цілий рік. Щоб постачати томати по всьому світу, традиційна селекція стала створювати нові сорти, які підходять для транспортаціі і більш тривалого зберігання. Це відбилося на смакових якостях. Вчені витратили кілька років на те, щоб за допомогою генетики відновити у свіжих помідорів звичний томатний смак. Цей генетичний помідор "флавр савр" потрапив в магазини в 1994 році, проте досить швидко зник – його чекав комерційний провал. Занадто високі витрати на виробництво позначилися на ціні, і трансгенний помідор так і не знайшов свого масового покупця.

3b521de04ad25c44dc32cf5fb062fa4c

Надшвидкісна миша: таку тварину презентували вчені генетики коледжу ЛозанниЗа допомогою генної інженерії вони вивели супер мишу, яка в рази швидша, сильніша і витриваліша, ніж звичайна миша, а також більш стійка до холодуПитання "навіщо" так і залишається відкритим. Можливо, в перспективі такі ж "апгрейд" і у людей?

8537b22abb16283137642b1d2aa514b7

Протиракові яйця. У 2007 році наукові співробітники Рослінського університету (Шотландія) – того самого, де з'явилася овечка Доллі – вивели особливу породу курей. Нові курки відкладали яйця, які мають протиракові властивості. При виготовленні ліків, що борються з онкологією, використовується спеціальний протеїн – саме його прищепили куркам. Деякі види птахів створені для виробництва яєць з протеїном miR24, який лікує меланому, а в яйцях інших курок стримається інтерферон b-1a, який гальмує процеси розподілу вірусів в клітинах.Однак після оголошення про результати експерименту і готовність вийти з подібними курками в масове виробництво, ніяких новин про протиракові яйця не надходило.

cf43c9cc9d76c6eb0e6c524795f8fc89

Щеплення бананом. Здається, 2007 рік був врожайним з точки зору реалізації генетичних фантазій. Як відомо, в країнах, що розвиваються вирують епідемії різних вірусних захворювань. Цю проблему, як правило, посилює антисанітарія і нестача коштів для стерилізації голок, що необхідні при вакцинації. І тут генетика поспішає на допомогу, пропонуючи замість ін'єкційної вакцини від гепатиту В – банан. У ДНК банана вводять геном вірусу, і на дереві з'являються плоди, що містять вірусні білки, але не саму інфекцію. З'їв банан – і твій організм виробив антитіла. На жаль, план-банан був припинений на невизначений час: виявилося, такий фрукт непросто вирощувати в промислових масштабах.

a00a6291d36071fdfa11ba5572f5945d

Овечка Доллі - зірка генетики. Неможливо говорити про генну інженерію і обійти увагою вівцю, клоновану в 1996 році. Доллі була першою клонованою твариноювона стала першим ссавцем, клонованим з дорослої клітини. Овечка Доллі стала одночасно і проривом в області генетики, і грунтом для роздумів над етичною і філософською стороною питання.

c24362225ebe97a432c9e4755f89ac37

Флуоресцентні кішки - крок вперед в світі генетики після сяючих рибокІронізувати на цю тему можна нескінченно, однак все-таки у експерименту є своямотивація. У котячий ДНК був доданий "сяючий" ген не з дозвільної метою (хочазвичайно, мерехтливі коти - це забавно), а для дослідів в галузі генної терапії різних хвороб. Слідом за флуоресцентними котами, виведеними в СШАтайванські вчені в 2006 році оголосили, що вивели зелених поросят, що світятьсяО дивний новий світ.

d02e86b66f03024996ce39d6a8940c3c

Корова-людина - ні, це не зневажлива метафора на адресу корпулентної людинице експеримент китайських вчених. Гени людини були впроваджені в ДНК тваринщоб корови змогли давати молоко, збагачене білками людини. Як відомо, грудне молоко містить речовини, що захищають від інфекцій і підтримують роботу імунної системи. З одного боку, було б непогано, володій аналогічними властивостями будь-яке молоко, куплене в магазині. З іншого - наскільки ви готові пити молоко від трансгенних корів?

c9545dd78884b321b919f26e90891b00