Книги на літо

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Вчені повернули до життя людину, яка пролежала у комі 15 років

Вчені готуються провести нові клінічні випробування з великим числом добровольців

Електрична стимуляція блукаючого нерва допомогла вченим "розбудити" людину, яка пролежала 15 років в комі після тяжкої черепно-мозкової травми, йдеться в статті, опублікованій в журналі Current Biology, пише "РІА Новости".

"Стимулюючи блукаючий нерв, нам вдалося показати, що ми можемо поліпшити стан пацієнта і повернути його до "нашого світу" вже тоді, коли здається, що все втрачено. Мозок зберігає здатність формувати нові зв'язки і лагодити себе навіть в такій критичній ситуації", – заявила Анжела Серігу (Angela Serigu) з Інституту когнітивних наук в Ліоні (Франція).

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Інсульти та різні травми голови часто вводять людину в стан, який медики називають "смертю мозку". У таких випадках тіло хворого ще живе, якщо підтримувати його за допомогою апаратів штучного дихання і виведення відходів життєдіяльності, проте мозок вже не функціонує. Фактично людину в такому стані можна визнати мертвою, оскільки самостійно жити вона уже не може.

Сьогодні вчені вважають, що люди, які пролежали в подібному стані або в комі більше місяця, назавжди втрачають шанси прийти до тями, проте багато пацієнтів живуть в такому вигляді десятки років, перш ніж вони вмирають або їх родичі приймають рішення відключити їх від систем підтримки життя.

Серігу і її колеги працювали з пацієнтом однієї з клінік Ліона, який потрапив в автокатастрофу в віці 20 років і провів в комі більше 15 років. Як і багато інших людей в подібному стані, він не може вийти з коми через пошкодження особливих ділянок в мозку, що зв'язують його нижні відділи, які керують життєдіяльністю, з корою і іншими частинами нервової системи, що відповідають за роботу розуму.

Всі ці частини мозку, як розповідають дослідники, пов'язує між собою так званий блукаючий нерв – одна з найдовших та найскладніших зв'язок нейронів в тілі людини, що з'єднує десятки окремих органів з мозком. Цей зв'язок, як припустили вчені, можна використовувати для стимуляції "ізольованих" частин нервової системи в мозку коматозних пацієнтів і формування нових зв'язків між ними.

Керуючись цією ідеєю, вчені встановили в черевній порожнині пацієнта особливий електростимулятор, який був підключений до одного з закінчень блукаючого нерва і постійно посилав до нього особливі набори імпульсів, частота і потужність яких змінювалася з часом.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Як зазначає Серігуй, результати цього експерименту в рази перевершили песимістичні очікування вчених – чоловік вийшов з коми і почав реагувати на слова і дії оточуючих і виконувати прості команди доглядальниць і родичів. Наприклад, він заново набув здатності стежити за предметами очима, навчився рухати шиєю і перестав засипати, коли доглядальниця або його мати читали йому книгу. Крім того, чоловік почав реагувати на різкі рухи і проявляти інші реакції, які не характерні для людей в комі.

Всі ці позитивні зміни, за словами біологів, виявлялися і на рівні електричної активності мозку. На ЕЕГ пацієнта з'явилися так звані тета-ритми, які свідчать про наявність рудиментарної свідомості, а число активних зв'язків між різними відділами мозку помітно зросло.

Зараз вчені готуються провести нові клінічні випробування з великим числом добровольців, які, як сподіваються Серігу і її колеги, підтвердять отримані ними результати і допоможуть зрозуміти, що потрібно зробити для подальшого поліпшення стану людей в комі.