Головна Сьогодні

Про головні скандали, нові правила і Джамалу: інтерв'ю з виконавчим продюсером Євробачення Павлом Грицаком

За словами Грицака, ніяких офіційних переговорів ні з Леді Гагою, ні з Мілою Йовович ніхто не вів

Павло Грицак
Павло Грицак

Виконавчий продюсер Євробачення-2017 Павло Грицак в інтерв'ю "Сегодня" розповів про нові правила пісенного конкурсу, затримки в організації, виступ MONATIK і не допуск Джамали на червону доріжку відкриття.

- Нещодавно організатори пісенного конкурсу Євробачення розіслали додаткові правила участі країнам-учасницям з нововведеннями. Ви вже ознайомилися з цими додатковими правилами?

- Один з євровізійних сайтів опублікував цю інформацію, посилаючись на сайт німецької телекомпанії ARD – мовника-учасника Євробачення. Відповідно, якщо це опубліковано на сайті одного з мовників-учасників, то ми точно можемо вважати, що ці правила таки були прийняті.

- Чому ці правила не опублікували на офіційному сайті Європейської мовної спілки?

- Є загальна практика – правила пісенного конкурсу Євробачення до певного часу є конфіденційними. Телекомпанії дотримуються цієї конфіденційності і не публікують їх. На цей раз, думаю, був витік інформації. Правда, можу сказати, що я їй довіряю і вважаю, що дійсно нові правила існують.

- Перша зміна полягає в приписі, яким забороняється висувати до участі виконавців або інших делегатів, які мають певні обмеження на в'їзд в країну-господарку конкурсу. Співачка Юлія Самойлова повинна була представляти Росію на Євробаченні, однак їй заборонили в'їзд на територію України через те, що вона виступала в окупованому Криму.

- Можна сказати, що в цій частині Європейський мовний союз сприйняв і прийняв позицію саме української сторони. Ми проводили дуже багато роботи для того, щоб доносити цю позицію як єдину можливу для нас до, під час і після проведення Євробачення. Я процитую зміст нових правил: "Кожен мовник-учасник повинен гарантувати, що їх артист не має проблем із законом в країні проведення". Позиція наша, як мовника-організатора, була чітка і проста – є законодавство України, яке входить в систему міжнародного права, яке визначає, що всім громадянам, в тому числі артистам, які незаконно перебували на території півострова Крим, може і буде заборонено перетинати український кордон. Ми чітко слідували закону. Європейський мовний союз фактично підтвердив в цій частині змін правильність саме української позиції і відповідним чином вніс зміни в правила на майбутнє, щоб в принципі уникати будь-яких подібних провокацій під час проведення конкурсів Євробачення в майбутньому.

- Зміна торкнулася графіка підготовки до конкурсу – Європейський мовний союз залишає за собою право передати право організації конкурсу іншому мовнику в разі затримок.

- Це положення було передбачено ще в договорі між Європейською мовною спілкою і національною телекомпанією України, підписаному 11 серпня 2016 року. Ще з того часу існувала можливість переносити Євробачення в будь-який день в разі затримок. Конкурс міг відбутися в іншій країні за рахунок фінансової гарантії, яка була направлена в Європейський мовний союз, членських внесків та всіх надходжень спонсорів. Більш того, за твердженням генерального директора Європейської Мовної спілки Інгрід Делтенре, існував паралельна майданчик в Берліні і Євробачення, згідно з цією угодою, могли перенести, наприклад, туди, якщо українська сторона не виконає поставлених умов. Те, що стосується змін проведення в 2018 році, я так розумію, що практика, яка була застосована в договорі між українським мовником-організатором і Європейською мовною спілкою, зараз переноситься в цілому на правила.

- Тобто, фактично, в цьому році – це прецедент? Ці правила були прописані ще в договорі, який ЕВU підписав з українською стороною?

- Так, єдине, уточню, це були окремі статті договору, конкретні пункти. Це – безпрецедентно жорсткий договір з мовником-організатором, який був дуже вимогливий в односторонньому порядку до нас. Мені важко коментувати чому так, я не був учасником цього процесу. Думаю, на це були якісь об'єктивні причини і обставини.

1_2905

- Були затримки в організації конкурсу в Києві?

- Так, безумовно, були. Фактично станом на середину грудня не було прийнято ніяких ключових формалізованих рішень і не були запущені виробничі процеси. Були якісь попередні консультації, були попередні переговори, були проведені якісь попередні процедури, які, по суті, не могли бути застосовані на практиці, оскільки не відповідали законодавству. Не було навіть прийнято бюджету, або кошторису події, незважаючи на те, що бюджетний процес Євробачення-2017 розпочався ще в липні 2016 року. Не був підписаний договір, який визначав місце події (Міжнародний виставковий центр), не була обрана жодна офіційна локація. Якщо ми порахуємо з дати перемоги України 14.05.2016, це – рівно 7 місяців, під час яких не було реалізовано жодних рішень на практиці. Тобто була дуже серйозна системна затримка, якої, наскільки я знаю, не було ні в одній країні раніше. Наприклад, в Стокгольмі роком раніше за станом на середину січня вже підписувалися останні контракти. Очевидно, що за станом на грудень було три офіційні попередження про затримку і порушення договору з Європейською мовною спілкою і відповідні попередження про те, що конкурс може бути перенесений в іншу країну.

- Коли вас призначили на посаду виконавчого продюсера Євробачення, було багато розмов, що, мовляв, ви використовували всі існуючі напрацювання.

- Станом на початок грудня напрацювання були такими: прийнято рішення конструктивного виду сцени, але без технологічного наповнення, тільки дизайн, були версії логотипу без затвердженого слогану, була затверджена компанія, яка повинна була виготовити конструктивні креслення сцени, але з цією компанією навіть не уклали договір. Також, було багато рішень і процесів, які заводили або в глухий кут або поза праве поле.

- Нещодавно відбулося засідання у справі Віталія Седюка, який оголив сідниці під час виступу Джамали в фіналі Євробачення-2017. Седюк призначили штраф у 500 неоподатковуваних мінімумів. Чи вважаєте це рішення справедливим? Хто відповідальний за його скандальну витівку?

- Так постановив суд. Я не маю повноважень коментувати це рішення. Ми провели де-факто кілька засідань комісії з розслідування цього інциденту, вивчили і проаналізували відео матеріали з Віталієм Седюком. Ми обов'язково назвемо винних у ситуації, що склалася. Однак, в результаті реформування НГТУ (Національна громадська телерадіокомпанія України), а також змін в керівництві, розпорядження про службове розслідування ще не зареєстровано. І це питання, на жаль, залежить не від мене або Дирекції Євробачення, а від вищого керівництва НГТУ. Як тільки завершиться процедура реєстрації комісії з розслідування, ми знову зможемо продовжити роботу і згодом оголосити остаточні результати.

- Чи всі гонорари вже виплачені, дирекція закрила фінансові питання? Володимир Гройсман заявляв про те, що по закінченню Євробачення наполягатиме на проведенні перевірки витрачання державних коштів на проведення конкурсу. Чи проводилася вже перевірка?

- На сьогодні повністю закрито 268 з 334 договорів. Це – підписані акти і здійснена оплата. У розробці Дирекції Євробачення на даний момент знаходиться 64 договори, залишок по яким складає 42,1 млн грн. Слід зазначити, що ця сума – орієнтовна. З нашого боку ведеться постійна робота з метою перевірки повноти наданих послуг, згодом сума, може бути, і буде скоректована. Так, в результаті проведеної роботи з деякими підрядниками, сума виплат була зменшена. В цілому нам залишилося виплатити 6,9 відсотка від загальних очікуваних витрат. Євробачення – це найбільш рейтингове шоу Європи з телевізійною та онлайн аудиторією близько 200 млн осіб, а також величезна міжнародна подія. У будь-якому великому проекті можна визначити три етапи: підготовка і організація, проведення і третій етап – це період закриття. У першій декаді червня правлінням НГТУ був затверджений графік закриття, і ми його проводимо в інтенсивному режимі без відставань. За графіком ми повинні закрити проект до кінця бюджетного року, але ми сподіваємося зробити це швидше – до листопада. Є, звичайно, певні проблемні місця. Наприклад, у нас зараз йде складний переговорний процес з фізичною особою – підприємцем, який укладав договори з деякими артистами і статистами. Ми не можемо, на жаль, на сьогодні отримати повноту підтвердження наданих їм послуг. Було здійснено передоплату – 50 відсотків. В даний момент артисти і статисти, які виступали, не можуть отримати повний розрахунок. Підприємець повинен представити нам підтверджуючі документи витрат його послуг. Цим займається відділ актування і документального супроводу проекту, а також директор Дирекції Євробачення Юрій Біловус, якому я довіряю. За моєю інформацією, на певному етапі підприємець перестав виходити на контакт. А заручниками цього виявилися люди, яких він найняв. У НГТУ є кошти, ми готові заплатити, але я прошу мати на увазі і звертаюся до всіх підрядників – вони повинні розуміти, що у нас йде паралельно перевірка державною аудиторською службою, що відволікає багато сил і ресурсів. У нас також йдуть кримінальні процеси по відкритим кримінальним провадженням, одне з яких було відкрито ще до проведення конкурсу. Було вилучено понад 100 договорів правоохоронними органами, є ряд депутатських запитів і запитів від громадських організацій. Тобто, крім нашого власного бажання зробити все правильно, щоб ми були переконані в повноті і правильності наданих послуг, у нас є ще ці додаткові фактори. Наша команда процес закриття проекту теж робить в стислі терміни і без права на помилку. Будь-яка помилка може призвести до серйозних наслідків для членів команди, які, насправді дуже самовіддано працювали над проектом. Тому дуже прошу всіх підрядників чути представників дирекції та чітко виконувати свою частину зобов'язань. І, якщо ми просимо надати якісь документи, їх потрібно надавати. Я запевняю вас, що ніякі погрози судових позовів з боку підрядників, або якісь любо інші загрози, не матимуть жодного ефекту.

- Чи вдалося повернути кошти, витрачені на проведення конкурсу?

- Більше 60 тисяч гостей відвідали 9 шоу Євробачення. Тільки на квитках ми заробили більше 72 мільйонів гривень – рівно в 2 рази більше ніж планувалося в кінці 2016 року. Більше 37 відсотків гостей – це іноземці. Тобто, всі ці люди жили в готелях, відвідували українські кафе і ресторани протягом двох тижнів. Плюс – витрати українців, які приїхали до Києва на Євробачення з інших міст. Згідно зі статистикою компанії JLL-Україна, – лідера на ринку професійних послуг в сфері нерухомості та управління інвестиціями, під час Євробачення заповнюваність готелів в першій половині 2017 року є найвищою за останні чотири роки. Під час Євробачення вона виросла на 55 відсотків. Експерти констатують, що туризм повертається до Києва. Це власне і було головною метою проведення Євробачення – поліпшити туристичну привабливість України. За соціологічними опитуваннями 92 відсотки іноземців, які відвідали Україну під час конкурсу, хочуть сюди знову повернутися. Уявіть, скільки реклами потрібно було б закупити, щоб так підвищити привабливість нашої країни. Щоб отримати таку рекламу, Україні було потрібно Євробачення. У відповідь на ваше запитання, я можу сказати, що конкурс окупив себе. І я впевнений, що доходи тільки почали входити в нашу країну.

- Деякі моменти під час проведення конкурсу викликали "гаряче" обговорення: Джамалу нібито не пустили на червону доріжку відкриття конкурсу. Співачка не відкривала перший півфінал – замість неї виступив Дмитро Монатік.

- Червона доріжка – це подія для промотування учасників Євробачення. Переможців попередніх років туди ніколи не запрошують. Такі канони конкурсу, які ввів Європейський мовний союз. Так, в минулому році Монс Зелмерлев, який "привіз" Євробачення в Швецію, був на червоній доріжці, але – він там працював саме ведучим. Цього року присутність Джамали, як ведучої, на червоній доріжці навіть не обговорювали з її командою. Погодили виступ Джамали на церемонії відкриття, яке і відбулося. Також Джамала в цьому році виступала тричі під час півфіналів та фіналу Євробачення. Мені дуже шкода, що на якомусь етапі команда почала будувати їй образ жертви. Це – помилкова тактика. Джамала – переможець і великий артист. З приводу виступу MONATIK – творчий задум полягав в тому, щоб після відеоролика в традиційній українській стилістиці сталося щось дуже сучасне і несподіване на сцені. MONATIK зі своїм динамічним номером створив певний контраст до відео, і це стало фішкою відкриття. З точки зору шоу-продакшну, це правильне рішення. І воно спрацювало на сто відсотків – зарубіжні медіа із захопленням обговорювали цей номер і ідею шоу-продюсера. Навколо номера ONUKA теж було багато шуму, так як в декількох країнах її виступ був під час офіційної рекламної паузи. Зате ONUKA в інтерв'ю з Анатолієм Анатоліч назвала це своєрідним бонусом. За її словами, у зв'язку з бурхливими дискусіями інтерес до її номеру виріс в рази, вона зазначила, що виступ подивилися онлайн мільйони людей, відео швидко поширили. Я дуже вдячний ONUKA за виступ.

- Після фіналу в ЗМІ спливли цікаві подробиці. Леді Гага повинна була виступити замість Руслани в фіналі, а Мілу Йовович розглядали в якості ведучої конкурсу.

- Ніяких офіційних переговорів ні з Леді Гагою, ні з Мілою Йовович ніхто не вів. Фейк з Леді Гагою, на мою думку, став правдоподібним після Євробачення-2016. У Стокгольмі виступив Джастін Тімберлейк, адже в минулому році конкурс почали транслювати в США. Артистові запропонували виступити, щоб збільшити інтерес американців до Євробачення в перший рік трансляції. Маючи такий факт легко запустити "качку" про приїзд в Україну Леді Гаги і подати це як нову тенденцію проведення конкурсу. Це комусь може бути вигідно для власного піару. В цьому році затвердженою темою Євробачення було промо України та української культури, презентація світу саме українських талантів. Наприклад, другий півфінал ведучі відкрили цікавим номером – заспівали хіти Євробачення попередніх років на український манер. Скічко та Остапчуку допомагали народний хор Павлюченка і хореографічний ансамбль Київ – студенти університету Поплавського. Всі були в захваті від цього номера. А, коли дізнавалися, що ансамбль – це студенти, дивувалися, враховуючи їх високий професіоналізм. Я в черговий раз публічно прошу тих, хто розносить чутки про Леді Гагу і Мілу Йовович, – надайте, будь ласка, мені інформацію, яка доведе, що офіційні переговори велися.

- Як оцінюєте виступ групи O Torvald. Найгірший результат України в історії конкурсу. Нас засудили?

- Оцінювати виступ групи не мені. Я представляю організацію Євробачення-2017, а не вибір артистів на національному відборі. Думаю, вам варто про це поговорити з продюсером O Torvald і представниками телеканалу СТБ, який відповідав за проведення національного відбору і вибір представника від України. Але, на питання чи засудили нас – звичайно ні. Точно так же, наприклад, багатьох з організаторів конкурсу здивувало, що Фінляндія не пройшла у фінал. І мене в тому числі. Завжди важко аналізувати результати Євробачення, адже щороку вони мають момент несподіванки.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Джерело: "Сегодня"

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь