I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Антикризові рецепти: переходимо на взуття вітчизняних виробників

Поради бізнесменам і покупцям

Не дарма кажуть: криза — чудовий час для реалізації сміливих задумів та креативних. Адже в цей період відбувається оновлення економіки, і невдалі бізнес-проекти відмирають, а нові стартапи підкорюють будь-які вершини. До того ж через різке зростання валюти багатьом нашим співгромадянам стали просто недоступними імпортні речі, що злетіли в ціні мало не втричі. Все це, безумовно, відкриває перед вітчизняними виробниками нові перспективи. Розбиратися, який бізнес у нашій країні розвивається і чим відрізняються наші товари від імпортних аналогів, ми будемо в нашій новій рубриці — Made in Ukraine. І почати її ми вирішили з українського взуттєвого ринку.

ТЕНДЕНЦІЇ. За останній рік ємність нашого ринку взуття стиснулася більш ніж у два рази, підрахував голова "Укршкірвзуттяпром" Олександр Бородиня. "Якщо до кризи щороку українці купували до 150 млн пар взуття, то у 2015-му, при хороших розкладах, ця цифра складе лише 60-70 млн. Виною всьому долар: він підскочив в ціні в три рази, а разом з ним подорожчав і імпорт. При цьому впала купівельна спроможність населення, яке переорієнтувалося на вітчизняні взуттєві бренди", — зазначає Бородиня. За його словами, ці розклади дозволяють нашим виробникам підвищити свою конкурентоспроможність, оскільки українське взуття хоча і подорожчало через імпортну сировину і обладнання, але не в 2-3 рази, як імпортну, а всього на 50-70%.

Реклама

"Це означає, що частка продажу взуття українського виробництва в нашій країні може зрости з нинішніх 25% ринку до 50%", — уточнює експерт.

ПЕРШІ ПІДСУМКИ. Наші взуттьовики вже відчули позитивні результати переорієнтування настроїв населення на український бренд: за останній рік обсяги замовлень в одних компаніях зросли на 70-80%, а в інших — і в 2-2,5 рази. "Українське взуття — якісне. Його намагаються шити з використанням європейської сировини — шкіри, взуття, підошви... Іноді при виготовленні пари туфель може використовуватися до 90% іноземних комплектуючих. Це дозволяє залучати українців, адже європейська якість і низька ціна цікаві багатьом покупцям", — розповіла співвласниця Kachorovska atelier Аліна Очеретяна. Столичний підприємець уточнює: такий підхід дозволяє розвиватися бізнесу і в кризу, адже при будь-якому курсі пара взуття їх бренду коштує в середньому $40-50. "Це дозволяє нам бути конкурентними по відношенню і до українців, і до імпортних брендів, які продають взуття за ціною понад $200", — каже Очеретяна.

МОДА. Приваблює українців у наших брендах і широкий асортимент, і можливість придбати ексклюзивну пару під замовлення, доповнює співвласник львівської компанії Kasandra Ірина Ілик. "Працювати з імпортною сировиною цікаво: вона має широкий діапазон забарвлення і цікаву фурнітуру. Це дозволяє реалізувати будь-які, навіть самі незвичайні дизайнерські рішення при виготовленні взуття. В цьому відношенні корисно працювати з примхливими клієнтами, адже якщо вони щось придумають і хочуть втілити ідею в життя, наприклад, копію "кришталевої туфельки", стає цікаво зі спортивної точки зору: а чи вийде зробити? І часто виходить", — каже Ілик.

Реклама

ПРОБЛЕМИ. Ключові труднощі у взуттєвій справі учасники ринку останнім часом пов'язують з валютними коливаннями, адже поведінку курсу неможливо передбачити. "Особливо важко працювати було взимку, коли в один момент курс долара або євро по відношенню до гривні міг змінюватися чи не в 2-3 рази. Це змушувало часто змінювати ціни на готову продукцію. Але тут проблем не виникало, а от якщо взуття шили на замовлення, на що зазвичай йде два-три місяці, то клієнти часто не розуміли, чому ціна взуття може подорожчати навіть на 100-250 грн! Деякі відмовлялися від замовлень", — зізнається Аліна Очеретяна. Киянка каже, що зимові неприємності змусили багатьох виробників працювати чи не на нуль, якщо не в збиток, але і стали хорошим бізнес-уроком. "Ні, ми як і раніше не прив'язуємо жорстко наші ціни на взуття в гривні до коливань курсу валюти. Але тепер для зниження ризику робимо замовлення на сировину на три місяці вперед. А якщо йде індивідуальний пошив взуття, то намагаємося закуповувати витратні матеріали відразу ж. Це реально, адже в такому випадку клієнт сплачує 50% авансом і ще половину при отриманні готової пари", — зазначає Очеретяна.

ДЕ КУПИТИ. Популярним українське взуття робить не традиційна реклама, а звичайне сарафанне радіо, зазначають виробники. "Будь-який взуттьовик дорожить своєю репутацією і клієнтами, тому намагається виготовляти якісне взуття. У цьому можуть переконатися українці, коли приходять і спілкуються з виробниками напряму, адже багато можуть побоятися зробити замовлення по Інтернету", — зазначає Ірина Ілик. Вивчити асортимент модного українського взуття і, можливо, щось придбати, можна буде на четвертому фестивалі "У пошуках Made in Ukraine", який пройде 27-28 червня на Контрактовій площі в Києві. Тут, до речі, можна буде також побачити продукцію київської Kachorovska atelier та львівської Kasandra.

НАШІ ТОВАРИ ЧЕКАЮТЬ В ЯПОНІЇ І США

Реклама

На думку Бородині, у вітчизняних виробників є 1,5—2 роки, щоб використовувати нинішні конкурентні переваги для розвитку. "Така економічна логіка: через два роки рівень доходів українців може зрости, і вони знову можуть перейти на імпорт. Тому нашим виробникам взуття має сенс поспішити — щоб посилити свої позиції як на внутрішньому ринку, так і за кордоном", — упевнений експерт. Це розуміють в українських компаніях і працюють над просуванням своїх брендів. Допомагають у популяризації українського взуття і самі клієнти: "Першими нашими покупцями за кордоном були українці, які проживають, наприклад, в Європі. Після йшло додаткове замовлення взуття, так як українським товаром цікавилися колеги і друзі. Це були перші ластівки. Вже пізніше ми створили свій сайт на польській платформі — йому буквально місяць-два, і починаємо активніше рухатися в напрямку ЄС", — каже Ірина Ілик з Kasandra. А в Kachorovska atelier відзначають, що їхня продукція вже потроху продається в США, Японії, Дубаях і США. "Ми самі нікого за кордоном не шукали: наші партнери вийшли на наше ательє, так як зацікавилися реалізацією українських товарів за кордоном", — каже Аліна Очеретяна.

ПЕРСПЕКТИВИ. Європейський ринок взуття досить привабливий для українських компаній, впевнений Олександр Бородиня. "Щорічний обсяг споживання в ЄС — 2,5 млрд пар взуття! З них 300 млн — європейського виробництва, а 2,2 млрд пар — імпорт в основному з Китаю. Це означає, що українські взуттьовики, а їх близько 1500 компаній, можуть сміливо працювати над нарощуванням продажів в Євросоюз", — відзначає глава "Укршкірвзуттяпром". За його словами, з нашими компаніями вигідніше працювати, тому що націнка у виробництві українського взуття становить близько 70%, а євробренди роблять накрутки в 2-2,5 рази: "При цьому дорожчає і виробництво китайського взуття середньої якості. А нашу цінову політику вдається зберігати в демократичному діапазоні завдяки невисокій вартості логістики, так як Україна межує з ЄС".

ПРАВИЛА УСПІХУ: підтримка родини і сарафанне радіо

Те, що українці почали активніше цікавитися взуттям вітчизняного виробництва лише останні два-три роки, не означає, що раніше наші взуттьовики не шили якісну і недорогу продукцію. Просто становлення невеликих компаній і їх перетворення в відомі бренди зайняло десятиліття. І що цікаво, багато відомих нині торгових марок є представниками сімейних династій, які почали вивчати ази взуттєвої справи ще при Союзі. Тепер накопичені роками знання і секрети передаються молоді: Kasandra — це друге покоління (засновником компанії став батько, а потім приєдналася старша дочка), в Kachorovska atelier — третє (родоначальником напряму була бабуся, тепер бренд розвиває онука).

3_52

Бізнес з нуля. На популяризацію українського взуття у виробника йде п'ять—десять років.

ЦІНИ. Щоб вітчизняна взуття користувалася попитом серед наших покупців, ця продукція повинна бути не тільки красивою і якісною, але і недорогою, зазначає співвласниця Kachorovska atelier Аліна Очеретяна. "Це рідкість, коли ательє пошиття взуття працює в сегменті індивідуального мас-маркету. Але ми свідомо робили ставку на виготовлення ексклюзиву за доступною ціною, щоб цю продукцію могли дозволити собі і студентки. І ця фішка вистрілила: поступово попит на наші туфлі-чобітки почав перевищувати можливості нашого виробництва! Але навіть у такі моменти ми не змінювали цінову політику, не бажаючи втратити клієнтів, і просто розширювали потужності. Цей підхід зберігається і в кризу, і в стабільні часи: націнка на пари взуття може становити 10-30%, але не 200-300%, як у конкурентів. Тому, вважаю, що краще в бізнесі орієнтуватися на великі обсяги замовлень, а не на високі ціни на товар", — каже Очеретяна.

5_31

Ювелірна робота. Акуратно клеїмо моделі.

МАРКЕТИНГ. Якщо хочеш, щоб твоє взуття стало визнаним в Україні брендом, потрібно дорожити репутацією компанії, впевнена співвласник Kasandra Ірина Ілик. "Кращий двигун просування бренду — це відгуки клієнтів. Якщо вони задоволені взуттям, то порадять вашу компанію виробника своїм друзям та знайомим. Якщо ж чимось незадоволені, то зауваження дозволяють ліквідувати недоліки в роботі і вийти на оптимальну формулу дизайну, виробництва і продажу. Такий підхід дозволяє сформувати авторитет у взуттєвій справі і стабільне коло клієнтів, хоча може зайняти навіть 5-10 років. Але зате коли підключаєшся вже до соцмереж, наприклад, "Фейсбуку", цікаві бренди завжди вистрілять. Зараз, в епоху розвинених інформтехнологій, сарафанне радіо може дозволити популяризувати торговельну марку буквально за рік-два", — зазначає Ілик. До речі, за її словами, взуттьовики можуть виробляти не тільки гарні туфлі-чобітки, але і сумки, біжутерію, гаманці, ремені: це допомагає розширити асортимент компанії, і отримати додаткові доходи.

ЩО ПОТРІБНО. В цілому, хоча перспективи взуттєвої справи в Україні можна назвати непоганими, тут не завадить підтримка держави. "У нашій країні не вирішена проблема контрабанди, що дозволяє нам завозити дешевий імпорт. Та й не зайвим буде, якщо держава розробить систему дешевих кредитів для розвитку бізнесу", — говорить Олександр Бородиня.

6_22

Правило. Сім разів відміряти і один — відрізати.

НОВАЧКАМ: у бізнесі, потрібне чуття

Незважаючи на кризу, інвестиції у виробництво взуття є перспективним напрямком, вважає глава "Укршкірвзуттяпром" Олександр Бородиня. "Українці звикли купувати стильні туфлі і чоботи навіть на шкоду купівлі продуктів харчування. Тому, якщо взуттьовик виробляє якісний та відносно недорогий товар, його продукція буде користуватися успіхом. Крім того, реалізація таких бізнес-проектів цікава тим, що має невисокий поріг входу: умовно, щоб створити три-п'ять робочих місць, потрібно не більше $30-50 тис. для оренди приміщення, придбання обладнання, та створення початкових запасів сировини і матеріалів", — уточнює експерт.

ФОРМУЛА. Не варто йти у взуттєву справу тим, хто не отримав відповідної освіти, не розбирається в тонкощах виготовлення чобіт або черевиків, некомунікабельний або боїться труднощів, вважають підприємці. "Це все-таки довгостроковий бізнес, і тут варто розраховувати тільки на свої сили. Потрібно розуміти, що доведеться працювати цілодобово, брати дорогі кредити на розвиток бізнесу, чекати п'ять-десять років, поки твій бренд стане популярним. І, найголовніше, треба навчитися ризикувати — адже імпортну сировину, з якої виробляєш взуття, все таки коштує дорого. А деколи достатньо буквально однієї помилки майстри, і пара черевиків може виявитися бракованою. Тому команда повинна бути професійною, творчою та креативною. Дуже важливий тотальний контроль: на етапі закупівлі сировини, безпосередньо пошиття взуття, продаж готового товару", — роз'яснює львів'янка Ірина Ілик, співвласниця компанії Kasandra.

7_17

АНТИРИЗИКИ. На бізнес-старті, щоб не "вилетіти в трубу", бажано вкладатися у виробництво взуття поетапно, радить співвласниця Kachorovska atelier Аліна Очеретяна. "Можливо, такий підхід вимагатиме більше часу на запуск повноцінного взуттєвого цеху, вироблення свого стилю, пошук ніші та розкрутку бренду. Зате і менше ризиків, пов'язаних з ударами кризи, емоційними рішеннями, низьким рівнем продажів і т. д. Вважаю, що набагато краще розвивати бізнес поступово, нарощуючи інтерес покупців до вашого взуття. А потім, коли попит перевищує можливості вашого виробничого цеху, варто робити наступний крок у розвитку", — пояснює Очеретяна.

ІНТУЇЦІЯ. У свою чергу, Олександр Бородиня зазначає, що у виробництві взуття важливо "включати" чуття: це дозволяє уникнути стратегічних помилок. "Це складний бізнес — як технологічно, так і організаційно. Від того, як ідея дизайну взуття виникає в голові, і до моменту появи цієї пари в роздробі магазинів, проходить майже дев'ять місяців. Це майже як виносити і народити дитину. Приміром, над осінньо-зимовим асортиментом виробники починають працювати вже в січні-травні. Уявляєте, скільки в цей процес вкладено праці, сил і часу? І якщо це взуття виявилося нецікавим покупцеві, не було розпродано, то підприємець запросто може розоритися. Тому без інтуїції в цьому бізнесі, без "лову" настроїв покупців, без розуміння смаків, поставити бізнес на ноги складно", — говорить Бородиня.

ПАРАВИЛА ВИБОРУ ВЗУТТЯ: тіснота і гарантія

Під час покупки вибрати якісне взуття важко, оскільки сучасні технології пошиття часто не дозволяють визначити, з чого зроблена пара — зі шкіри чи замінника. Тому краще купувати бренди, яким споживач довіряє. "Торгову марку краще вибирати українську: наші виробники суворо контролюють, щоб на ринку не було підробок. Потрібно також придивлятися до згину — у парі зазвичай видно краї шкіри, і на вивороті можна визначити матеріал", — говорить Бородиня.

При цьому експерт не радить сильно гнути підошву: якщо це взуття на підборах, то може зламатися супінатор.

КОМФОРТ. При виборі взуття обов'язково потрібно його приміряти. "Чоловік повинен звертати увагу на комфорт. Якщо ви міряєте туфлі-човники, вони повинні сісти трохи туговато, тому що це взуття тримається на п'яті і носку. Але якщо вибираєте чоботи, то бажано поспостерігати, чи зручно вам в них, бо ногу перетягувати не можна. Якщо ж взуття кежуал або кросівки, то вони теж повинні бути комфортні в носінні і ніде не тиснути", — зазначає Ірина Ілик.

ГАРАНТІЯ. Зазвичай виробники дають місяць гарантії на взуття, а протягом двох тижнів можна повернути товар, якщо пара не ношена. "Негарантійним випадком є набійка: вона може "злетіти" у перші дні використання взуття. Але якщо з'явилися тріщини, зламався каблук, відклеїлася підошва — це потрапляє під гарантійний випадок", — пояснює Очеретяна. За її словами, потрібно носити взуття зі шкіряною устілкою і підкладкою, тому що "ніжка менше париться". Зберігати взуття в несезон краще не у сухому місці, і варто змастити пару рослинною олією, щоб зволожити шкіру. "Що стосується намоклого взуття, його треба сушити природним способом, не використовуючи електросушарки. Краще купити дерев'яну форму для взуття, але ні в якому разі не ставити пару на батарею", — попереджає Очеретяна.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти