Антикорупційний суд: новий транш МВФ і посадки корупціонерів або політична криза і дефолт

5 Червня 2018, 08:00

У разі невиконання вимог Фонду вже наступного року Україні загрожує дефолт. З огляду на наближення президентських і парламентських виборів, жоден політик в цьому не зацікавлений

<div id="gt-res-content">
<div id="gt-res-dir-ctr" class="trans-verified-button-large" dir="ltr">Голосів за ухвалення закону про Антикорупційний суд в сесійній залі немає. Автор фото: Сергій Ревера, "Сегодня"</div>
</div>
Голосів за ухвалення закону про Антикорупційний суд в сесійній залі немає. Автор фото: Сергій Ревера, "Сегодня". Автор фото: Сергiй Ревера, "Сегодня"

Пристрасті навколо ухвалення законопроекту про Антикорупційний суд розпалюються. Вчора за годину до Погоджувальної ради на спільному брифінгу зі спікером Андрієм Парубієм прем'єр Володимир Гройсман пригрозив відставкою, якщо найближчим часом Верховна Рада не ухвалить відповідний закон у другому читанні.

Cоцопитування показують, що 83% українців боротьбу з корупцією вважають провальною, а майже 86% опитаних формування Антикорупційного суду довірили б представникам антикорупційних громадських організацій і західним експертам. До того ж, прийняття законопроекту про Антикорупційний суд з рекомендаціями Венеціанської комісії – одна з вимог МВФ для отримання чергового траншу кредиту, ббез якого вже наступного року Україні може загрожувати дефолт.

За словами лідерів коаліції, доля закону про Антикорупційний суд має вирішитись 7 червня. Тоді ж таки зважиться і доля Володимира Гройсмана: або він пробуде прем'єром до чергових парламентських виборів 27 жовтня 2019 року, або піде у відставку, запустивши маховик розвалу коаліції і дострокової парламентської виборчої кампанії.

Транш МВФ і мільярд від ЄС

Епопея зі створенням Антикорупційного суду тягнеться вже рік. Причому минулого літа Адміністрації президента майже вдалося переконати наших західних партнерів, що окремого Антикорупційного суду України не потрібно – вистачить і палати в оновленому Верховному суді.

На торішньому саміті Україна-ЄС в Києві президент Єврокомісії Жан Клод-Юнкер так і заявив: "Євросоюз зажадав від України створити спеціалізований антикорупційний суд. Зараз ми погодилися з тим, щоб Україна створила в рамках своєї судової системи спеціалізовану палату з цього питання, цього буде досить".

Ситуація різко змінилася, коли міжнародні донори побачили, чим насправді обернулося створення "нового незалежного" Верховного суду: у громадської ради доброчесності була маса питань до кандидатів, а Вища кваліфкомісія їх в упор не помічала. Наприкінці минулого року ЄС і США не просто зажадали створення незалежного Антикорупційного суду, а й включили це до списку вимог, невиконання яких може коштувати Україні безвізового режиму і наступного траншу МВФ.

Після цього критики створення Вищого антикорупційного суду, серед яких був і президент, і генеральний прокурор, і добра половина пропрезидентської фракції, різко змінили свою позицію.

"Президент України, як тільки було розблоковано питання, моментально вніс законопроект про Антикорупційний суд", – заявив вчора голова президентської фракції БПП в Раді Артур Герасимов.

Під розблокуванням питання мається на увазі відкликаний наприкінці минулого року депутатський законопроект №6011 "Про антикорупційні суди", щоб президент зміг внести свій. Такий президент зареєстрував наприкінці грудня, але його норми не влаштували міжнародних експертів і донорів.

"Критично важливим є правильне створення Вищого антикорупційного суду. Великим кроком, якого ми вже давно чекали, стало те, що президент Порошенко перед Новим роком направив цей законопроект до Верховної Ради (№7440 "Про Вищий антикорупційний суд" – Авт.) до парламенту. Громадянське суспільство і міжнародне співтовариство мають кілька зауважень, які чітко визначила і Венеціанська комісія", – заявив в січні керівник групи підтримки України в Єврокомісії Пітер Вагнер.

Раніше в бесіді з сайтом "Сегодня" Олена Галушка з Центру протидії корупції говорила, що мало прийняти якийсь законопроект про Антикорупційний суд. Важливо прийняти документ з рекомендаціями Венеціанської комісії, які підтримав МВФ.

Чого вимагає Захід? Все простіше простого: у міжнародних експертів повинно бути право вето при відборі суддів до Вищого антикорупційного суду, щоб він не повторив долю Верховного суду. Питання розколов депутатський корпус: одні кричали, що вплив іноземців на добір суддів суперечить Конституції і порушує суверенітет України, інші і зовсім пропонували найняти на роботу іноземних суддів, щоб повністю відкинути політичні спекуляції..

Запит на боротьбу з корупцією

У першому читанні президентський законопроект №7440 парламентарії з горем пополам прийняли 1 березня з умовою доопрацювання всіх спірних моментів до другого. Природно головним каменем спотикання залишалося вплив міжнародних експертів на добір суддів, що вилилося в більш ніж 2 тис. поданих поправок. Минулого сесійного тижня наприкінці травня депутати пройшли більшу частину, але вийти на фінішну пряму так і не змогли.

"Запустити Антикорупційний суд цього тижня не вдалося, – писав у своєму Facebook виконавчий директор Transparency International Україна Ярослав Юрчишин. – Оптимісти, включаючи Андрія Парубія, робили все, щоб 24 травня країна отримала потрібний закон. Реалісти розуміли – жодні прогнози не мають сенсу, поки не досягнуто домовленостей щодо ключових поправок. Тих, які визначають повноваження міжнародних експертів при доборі суддів майбутнього суду. Домовитися так і не вдалося. Станом на зараз. За ці правки (під номерами з 690 по 740) депутати голосувати не наважилися".

Хоча, після засідання фракції БПП вчора ввечері її заступник голови Сергій Березенко і зовсім заявив, що останнього сесійного тижня травня, коли депутати в прискореному режимі "провалювали" 2 тис. поправок, випадково відмели і потрібні.

"Нам ще доведеться робити паузу, збирати засідання комітету і повернути поправки, щоб не зламати закон. Провести велику технічну роботу та внести вже той проект закону, який відповідатиме сподіванням абсолютної більшості українців, суспільства, парламенту", – заявив нардеп.

А надії українців, судячи з опитування Фонду "Демократичні ініціативи" та Центру Разумкова, проведеного з 19 по 25 травня, такі: формування Антикорупційного суду 47% респондентів готові довірити представникам антикорупційних громадських організацій, ще 38% – експертам із західних країн. Тобто, переважна більшість українців (86%) не вірить, що українські політики здатні створити дійсно чесний і незалежний Антикорупційний суд.

Наразі боротьба розгортається навколо двох концепцій допуску міжнародних експертів до добору суддів майбутнього Антикорупційного суду. Перша полягає в тому, що вето кандидата можна подолати 2/3 голосів Громадської ради міжнародних експертів (7 осіб) і Вищої кваліфкомісії суддів (16 осіб). Зрозуміло, що кількісний склад ВККС більше, тому розблокувати "забракованого" міжнародними експертами кандидата буде раз плюнути. Логічно, що перша концепція не подобається нашим міжнародним партнерам. Друга, яку підтримує і Венеціанська комісія, і МВФ, – вето кандидата зможе переглянути виключно Громадська рада міжнародних експертів (або повним складом, або 2/3 голосів).

"Моя хата скраю..."

Цього тижня депутатському корпусу належить розглянути ще 700 поправок. Причому, судячи зі слів нардепів від БПП і НФ, між ними немає остаточної домовленості про те, яку концепцію підтримувати. Ну а щоб депутатам веселіше працювалося, прем'єр Володимир Гройсман несподівано пригрозив відставкою, якщо Рада не прийме законопроект про Антикорупційний суд.

"Я як прем'єр-міністр України прийняв для себе рішення: якщо цей суд, справедливий, незалежний не буде створений, я складу з себе повноваження прем'єр-міністра України і подам у відставку", – сказав вчора Гройсман на спільному брифінгу з Парубієм.

Не буде перебільшенням сказати, що для пропрезидентської фракції заява прем'єра прозвучала як грім серед ясного неба. Голова БПП Артур Герасимов тут же порадив Володимиру Гройсману займатися питаннями, які знаходяться в компетенції Кабміну і, простіше кажучи, не лізти не в свою справу:

"Відповідальність Кабінету міністрів – це, наскільки я розумію, питання тарифів, який зараз обговорюється між міжнародними партнерами і Кабінетом міністрів. У четвер парламент проголосує законопроект про Антикорупційний суд, тому що президент його вніс, зона відповідальності парламенту – його прийняти. Стосовно зони відповідальності Кабінету міністрів, давайте побажаємо успіхів, щоб переговори з нашими міжнародними партнерами, МВФ, в питаннях тарифів пройшли успішно".

Політологи тут же взялися пояснювати, навіщо Гройсман пригрозив відставкою. Голова Центру "Ейдос" Віктор Таран вважає, що зараз ставки максимально підняті.

"Тепер або закон + транш МВФ і передбачувана економічна і соціальна політика в країні, або нас чекає найближчим часом непередбачувана зона турбулентності", – написав експерт у своєму Facebook.

1528135815.9731

Політолог Володимир Фесенко не сумнівається, що в четвер закон про Антикорупційний суд все-таки буде проголосований.

"Питання – в якій редакції? Ходять чутки, що "деякі люди" переконують президента відмовитися від пошуку компромісів щодо Антикор. суду і шантажувати МВФ загрозою дефолту. Така тактика, на мій погляд, вкрай авантюристична і дуже небезпечна, і не тільки в зв'язку з майбутніми виборами. Тож, своєю заявою Гройсман показує, на чиєму він боці. Заодно це і форма тиску на депутатів і прихильників розриву з МВФ. А взагалі, дай Бог, щоб в політичних іграх навколо Антикорсуду не догралися до нової політичної кризи", – написав Володимир Фесенко в своєму Facebook.

1528135836.8471

Раніше сайт "Сегодня" вже не раз писав, що в разі невиконання вимог МВФ і неотримання чергового траншу вже наступного року Україні загрожує дефолт. З огляду на наближення чергові президентські і парламентські вибори жоден політик в цьому не зацікавлений. У зв'язку з цим заяву Володимира Гройсмана можна зрозуміти: він не хоче нести відповідальність за нездатність парламенту виконати вимоги Фонду. З іншого боку, одного лише ухвалення закону про Антикорупційний суд, щоб отримати черговий транш кредиту, недостатньо. Ще один головний маркер для міжнародного кредитора – підвищення цін на газ для населення. Позицію Володимира Гройсмана з цього питання ми чули не раз – прем'єр категорично проти.

За словами нардепів від НФ, якщо Верховна Рада таки не прийме законопроект про Антикорупційний суд з рекомендаціями Венеціанської комісії, піде у відставку не тільки Володимир Гройсман, а й весь склад Кабінету міністрів.

"Після чого парламент має два місяці на формування нового уряду. Оскільки в цій політичній ситуації це неможливо, далі згідно з Конституцією парламент йде на перевибори", – написав у своєму Facebook нардеп від НФ Леонід Ємець.

1528135857.3942

За словами експертів, в інтересах політиків виконати вимоги МВФ і в серпні отримати черговий транш, щоб пройти передвиборні осінь і зиму без турбулентності. До того ж, в статті "Саміт Україна-ЄС: чи визнає ЄС нашу перспективу членства, незважаючи на думку Росії" сайт "Сегодня" вже писав, що від прийняття законопроекту про Антикорупційний суд залежить не тільки безвіз і транш МВФ, але і новий пакет макрофінансової допомоги ЄС на 1 млрд євро, який мають намір затвердити на саміті Україна-ЄС 9 липня в Брюсселі. Та й напередодні саміту G7 в Канаді 8-9 червня, де вирішуватиметься питання продовження антиросійських санкцій ще на півроку, прийняття законопроекту про Антикорупційний суд в нормальній редакції стане хорошим сигналом нашим міжнародним партнерам про те, що Україна здатна виконувати взяті на себе зобов'язання.

Ви зараз переглядаєте новину "Антикорупційний суд: новий транш МВФ і посадки корупціонерів або політична криза і дефолт". Інші Політика дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Зеленюк Крістіна

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...