Зробити стартовою
26,03
29,2
РУС

Борис Колесніков: "Сьогодні влада в країні повинна працювати просто"

Глава опозиційного уряду поділився своєю оцінкою виборів президента, спрогнозував, чи вийде у Зеленського спрацюватися з парламентом, і розповів, з чим його партія піде до виборця

Колесніков. За його словами, нашій країні потрібна згуртованість зі знаком плюс, як під час матчу Україна-Швеція 2012 року
Колесніков. За його словами, нашій країні потрібна згуртованість зі знаком плюс, як під час матчу Україна-Швеція 2012 року.

- Борисе Вікторовичу, насамперед поговоримо про вибори президента. Виборчу кампанію називали рекордною за багатьма аспектами і говорили, що кандидати використовували безліч нових технологій. Яке ви дасте резюме виборів президента?

- Щодо нових технологій я б не був настільки оптимістичний. Хотілося б, щоб кандидати використовували технології, спрямовані на інтерактивну роботу з виборцями. Які б працювали в обидва кінці. Але для цього потрібна хороша інфраструктура в галузі зв'язку, якої немає на двох третинах території нашої країни. А якихось нових ефектів я не побачив. Та й рекорди в чому? Рекорд другого туру щодо відриву? Це розплата влади за п'ять років невиконаних обіцянок, відсутність миру і прагнень його домогтися. Не було економічного зростання через відсутність інвестицій. Україні ніхто не довіряє. Тому немає і соціально відчутного результату. Ці вибори – констатація факту, що влада нічого не зробила за 5 років. І це навіть не 70%, а всі 85%. Хто представляв владу в першому турі? Чинний президент. Всі інші кандидати були опозиційними. Значить, проти нинішньої влади – 85%. Це консолідований результат, а не результат Петра Порошенка.

Я люблю згуртованість зі знаком плюс. Після матчу Україна – Швеція на чемпіонаті Європи в Києві 2012 року вся нація вийшла на вулиці. Такої атмосфери за 29 років я не зустрічав ніколи. Не тому, що був віце-прем'єром і відповідав за "Євро", а тому що дійсно була атмосфера, яку не створиш штучно. А хороша ця атмосфера зі знаком мінус? В цьому випадку, напевно, так. Нація згуртувалася, щоб не дати цій владі проіснувати ще якийсь час. Але я оптиміст і хочу вірити в згуртованість зі знаком плюс.

- Новому президенту доведеться докласти чимало зусиль. Які головні виклики ви бачите?

- Найголовніше – війна і злидні. Але оскільки в парламентсько-президентській республіці велика роль у парламенту і уряду, то, мені здається, це тільки перший крок. Все потрібно максимально спрощувати і робити прозорим. Те, про що зараз говорять представники і старої, і нової команд, – цифровий уряд. Ми ще 2016 року на Опозиційному уряді обговорювали, що з сучасним програмним забезпеченням країною можна керувати з смартфону або планшету. Якщо новий президент дійсно захоче допомогти здійснити четверту промислову революцію в Україні, він повинен діяти просто і швидко. Це 25 топ-менеджерів, які очолюють області. Кожен з яких навчить 30-40 керівників місцевого самоврядування. Це найпростіший парламент з 150 депутатів нижньої палати і 1-2 представники від 1 мільйона виборців в палаті представників, умовно сенаторів.

Діятимуть просто і швидко – результату досягнуть. Перетягуватимуть канати – все буде те ж саме. Назва нового парламенту в тій же концепції Конституції від Опозиційного уряду – Національна Асамблея.

- Щоб діяти просто і швидко, новому президенту потрібно працювати з Верховною Радою. Вийде це у нього зараз?

- Нам потрібен чистий аркуш. І згода з суспільством. Очевидно, що передбачаються певні дії, в тому числі і по відношенню до Верховної Ради. Хотілося б, щоб це була взаємодія. І потрібно йти на компроміс. Не заради чиїхось посад, а заради того, щоб країна йшла по накатаній. Наведу приклад "Кварталу 95". Так зрозуміліше. Російський ринок надскладний. Російські групи на ньому, ті ж Comedy Club, як "Барселона" в футболі у себе вдома, на Camp Nou. І їх вдалося навіть якщо не обіграти, то гідно увійти на ринок. Зняти масу фільмів і серіалів. У політиці складніше, на жаль. Але і тут потрібно оцінити свої конкурентні переваги. Безумовно, це молодість і бажання йти на сміливі кроки. Тому треба діяти так само зухвало, як при завоюванні російського ринку. Команда нового президента і на виборах використовувала цей механізм. Що їм успіх і принесло.

- Тоді запитання таке – чи збігається ваша картина бачення розвитку України з тим, що заявляє новий президент і його команда?

- Ми досить молода партія, що складається з промисловців, і діятимемо в світових трендах, з урахуванням українських реалій. Ми, якщо хочете, національні прагматики, тобто російськомовні українські "націоналісти", в хорошому сенсі цього слова. Сьогодні, я ще раз повторюся, потрібна абсолютно простий порядок денний. Якщо ми говоримо про світ, тобто "Мінськ-2". Це основа. Можна сперечатися, можна прийняти погодинну карту, але в Мінську робочу групу повинен очолювати міністр закордонних справ від нової влади. Не нижче. Тоді це вже аргумент. Ну і, звісно, зустріч на вищому рівні теж буде аргументом. Але вже до Мінська можна домовлятися про кроки назустріч один одному. Припустимо, відновити пряме авіасполучення. Потяги зараз можуть ходити, а літаки літати не можуть? Ну, в цьому немає логіки. Тому для мільйонів простих громадян нашої країни (а непрості і так долетять) це був би перший крок.

Друге – економічна блокада. Це ганьба України. У нас люблять наводити приклад Великої Вітчизняної війни в цьому питанні. Але, по-перше, це не дуже вдалий приклад, а по-друге, – вже якщо ви так войовничо налаштовані, то треба було вводити воєнний стан, повну евакуацію, починаючи зі Слов'янська і першого епізоду, забезпечити працевлаштування і житло усім бажаючим евакуюватися. Але цей поїзд давно пішов.

Якщо нова влада побудує свою концепцію розвитку України на прагматизмі, то доб'ється успіху. У нас дуже люблять говорити про вектори розвитку. Ми йшли до ЄС, йшли до НАТО. Але будь-який значимий чиновник ЄС і НАТО останні п'ять років говорив – для України шлях і туди, і туди закритий в найближчі 20-25 років. А чи буде через 25 років Євросоюз – дуже велике питання. Брексит показав, що це хитка конструкція. І якби це була не Велика Британія, а ФРН, то не залишилося б нічого від ЄС. Тому перш за все нам потрібно стати потужним економічним партнером, в тому числі і Євросоюзу. А вступати туди чи ні, визначить український народ, як було на референдумі з усіма країнами ЄС.

Соцстандарти. Підвищити їх дозволить зростання економіки
Соцстандарти. Підвищити їх дозволить зростання економіки

- Виходить, референдум щодо ЄС необхідний?

- Це потім. Спочатку потрібно отримати запрошення від ЄС. А не навпаки. Євросоюз можна обговорювати при досягненні порогу середньої зарплати в 800-950 доларів. І коли розкриються всі вимоги приєднання, ми ще все подивимося, якою буде відповідь референдуму. Хоча це буде не раніше ніж через 10-12 років. Це оптимістичний сценарій. Песимістичний висловив Михайло Саакашвілі. Його точно не можна назвати фанатом Віктора Януковича, але він сказав – щоб жити, як 2013 року, потрібно ще 20 років.

А зараз потрібні навіть не податкові реформи, а верховенство права для інвесторів. І грузинський уряд, і всі балтійські країни, Польща і Чехія, КНР йшли в тому числі на індивідуальні пільги для світових корпорацій, щоб вони відкрили свої підприємства в цих країнах. Словаччина стала одним з найбільших виробників автомобілів, 25-30 млрд євро ВВП виходять тільки в одному секторі.

Знову ж, повернення Донбасу, хоча б на етапі зняття економічної блокади, дасть Україні новий імпульс. Щоб перекинути м'яч на поле опонента, необхідно надати особливий статус всім 25 регіонам України. Зокрема в питаннях мовної та гуманітарної політики.

- Що потрібно для забезпечення верховенства права?

- Міняти судову систему. Подумати над судом присяжних, виборністю суддів. У нас дуже модно говорити про корупцію, амністії капіталів. Але перше, що нам потрібно, – нульова декларація. Коли всі – подобається їм це чи ні – заповнять декларацію. Це буде старт, народження нової української економіки і нової України. Якщо цього не буде, жодні НАБУ, САП і НАПК нічого не зроблять. Коли 35 млн дорослих заповнять декларацію, жоден ніякий чиновник не скаже – я їжджу на мерседесі, який взяв у одногрупника Васі, і живу в багатомільйонному пентхаусі подружки Глаши. Не буде цього чистого аркуша, ще 10 років борсатимемося, якщо не втратимо незалежність. Я був в корейській корпорації з оборотом в $ 10-12 млрд на рік, що солідно навіть за світовими мірками. Це було 2011-го, а у них податкова була востаннє 1994 року. 97-го їм один раз зателефонували. Розумієте, наскільки високо повага до бізнесу, які прозорість і довіра? Цю атмосферу потрібно переймати і нам.

- Що ще, крім нульових декларацій? Наприклад, така популярна тема, як податок на виведений капітал, спрацює в Україні?

- Копія завжди гірша за оригінал. У США в 60-70-х роках минулого століття був такий закон – прибуток, яка протягом кварталу повернувся до підприємства, не обкладається податком. По суті, це і є податок на виведений капітал. До такого я ставлюся позитивно. Але потрібно серйозно вивчити, чому в результаті американці відмовилися від цього. Якщо не буде підводних каменів, можна приймати.

- Чи вдасться під всі ці завдання зібрати команду новому президенту?

- Спочатку потрібна ідея. Кадри підбираються під неї. Під ті функції, які ви хочете передати новій команді. І, залежно від того, чого ви потребуєте, ви можете підбирати вітчизняні кадри, експатів, кого хочете. Тільки експатів потрібно брати з діючого ринку, а не тих, хто щось колись зробив, а ми сьогодні взяли. Наприклад, отримали ми якісну поліцію? Або якісну медицину? Велике питання. Ще Кучмі я говорив – у нас повинно бути стільки поліцейських, скільком ми в змозі платити суму, еквівалентну 1000 доларів на місяць. Як і офіцеру армії. Ця людина не повинна думати про щось, крім безпеки, захисту батьківщини і захисту громадського порядку. Якщо новий президент знайде потрібну мотивацію, він знайде і кадри під всі. У США держслужбовці отримують менше, ніж в бізнесі, але є престиж служби. Друга мотивація – фінансова. Але це стосується топових фігур, від яких щось залежить. У нас же це перетворюється на абсурд: машиніст електровоза отримує 150 тис. грн на рік, а начальник прес-служби "Укрзалізниці" – 150 тис. грн на місяць. Але ми зібралися їздити або писати про це? Захід набагато прагматичніше, прозоріше. Візьміть історію Європи з 1949-го року по середину 1980-х, коли і був забезпечений весь успіх, візьміть найкращі голови з цієї історії і застосуйте в Україні.

- Якщо вивести фінансову складову, як можна підвищити престиж держслужби?

- Насамперед чесною працею, підкріпленим солідним соцпакетом. Щоб, коли людина зверталася до чиновника, останній розумів – він утримується на гроші громадянина, який прийшов до нього за допомогою. Якщо він реально, як сервіс, допоміг кожному громадянину, за якого несе відповідальність, престиж його роботи тільки зростатиме. Наприклад, в 80-х американці, щоб підняти престиж учителя, відібрали в астронавти вчительку. На жаль, цей корабель розбився, але вони думали про це. У нас же чим більше відомств, тим менше престижу і більше воєн між ними. У команді Зеленського кажуть, що одне відомство має займатися податками. Це відомство у всьому світі називається міністерством фінансів. Воно відповідає за всі доходи і витрати. Хоче воно мати силові підрозділи – значить, може мати такі підрозділи. Але у ГПУ, СБУ і МВС не повинно бути ніяких економічних підрозділів. Тільки мінфін. Всі говорять: ми не платитимемо податки, їх все одно вкрадуть. Але ви – обрали президента. Значить, ви йому довіряєте. І потрібно зробити систему, при якій неможливо вкрасти податки. У світі багато таких систем. А при сьогоднішніх інформтехнологіях прозорість можна забезпечити від сільради і до Кабміну.

Так, хорошу роботу провів заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Макс Нефьодов щодо електронних закупівель. Але там немає якісних показників. Або їх спеціально не закладають. У нас всі питають – чому немає доріг? Їх немає тому, що на Заході відразу вкладають 5-6 млн євро в кілометр і потім 30 років до неї не підходять, тільки експлуатують. Ми вкладаємо від 500 тис. грн до 5 млн грн щороку. В кінцевому рахунку витрат набагато більше, а дорого як не було, так і не буде.

- Над усім цим комусь потрібно працювати, розуміючи подібні речі. Ви підете на парламентські вибори?

- Наша політсила братиме участь у виборах. У нас є молоді особи, люди, які мають бездоганний авторитет в бізнесі, в реалізації великих проектів, великий благодійний багаж, меценати. Нашими прихильниками є працівники соцсфери, освіти, медицини, працівники культури, мистецтва, спорту. Тобто всі представники громадянського суспільства. Ми – національні прагматики. І впевнені в тому, що зможемо забезпечити Україні успіх. Ми знаємо шлях до успіху і обов'язково наведемо туди всю Україну. Подобається це комусь чи ні. 

- Що пропонуватимете?

- Почнемо з адміністративно-політичного блоку. Потрібно обговорювати новий проект Конституції, головною метою якого буде не парламент скоротити, а позбутися зайвих турбот в центрі. Все, крім армії, поліції, МЗС і національної інфраструктури, має бути у віданні місцевих рад. Без цього неможливий рух уперед. Це глобальна стратегія. Для цього потрібна нова Конституція, яка буде зрозумілою і прозорою. У нас же не працюють соціальні ліфти. Я об'їздив багато ПТУ і технікуми Донецької та Запорізької області. Матеріальна база 60-х років, література 60-70-х років. Тільки персонал є. Але для успіху потрібні матеріальна база, методологія і персонал. У нас залишився тільки персонал – це професіоналізм вчителів шкіл, викладачів технікумів, професорів вузів. Це найголовніше. Решту можна купити, хоча треба швидше купувати. Потрібна повна і глобальна реформа середньої спеціальної та середньої технічної освіти. Ось факт – приблизно 80% українських дітей вступають до вузів, 20% йдуть в ПТУ і технікуми. На Заході 78% йдуть в середні спеціальні і середні технічні, і тільки 22% йдуть в університети. У тій же Великій Британії кажуть – якщо ви йдете вчитися на магістра відразу після бакалавра, значить, ви з країн колишнього СРСР. У них між бакалавром і магістром – 2-3 роки хорошої виробничої практики. Тоді ти вже усвідомлено йдеш отримувати магістра.

Найважливіше – турбота про наше майбутнє. І, я думаю, в цьому питанні весь парламент буде нашим прихильником. Звісно, реформи в армії потрібно продовжувати, як і реформу місцевого самоврядування потрібно зробити реалістичною, наповнити бюджети місцевих рад. Але, я сподіваюся, до того моменту нова влада перші кроки до миру вже зробить. А закріплення миру – децентралізація, економічне зростання для забезпечення соціально відчутного результату. По суті, ми говоримо про соціал-демократичної ідеології. Вона найзатребуваніша в Європейському регіоні. Досягнення високих соцстандартів демократичним шляхом. Така політика дає економічне зростання. Наші перші кроки будуть спрямовані на світ і забезпечення соціально значущих результатів через економіку.

- Ви бачите потенціал для спільної роботи з новим президентом, його командою в Раді або уряді?

- Ми не потребуємо жодних посад. У нас абсолютно прозорі цілі. Тому якщо ці цілі збігаються, а я сподіваюся, вони збігатимуться, немає нічого неможливого. Політика наша спрямована на національний прагматизм. Весь український народ повинен мислити прагматично. І насамперед думати про себе. А думаючи про себе – думати про Україну. Коли половина дорослого населення працює за кордоном, це нездорова ситуація. Значить, ніякого національного прагматизму у влади немає. Інакше ми б ніколи не підписали такі асоціації економічні, як було зроблено в популістських цілях. Коли Заходу можна все, а туди потрібно поставляти тільки за квотами. Це хіба прагматизм? Ні. У нас буде дуже хороша команда, а там вже владі видніше, з ким співпрацювати, а з ким ні.

- Після виборів зміниться розклад у Верховній Раді?

- Потрібно говорити не про персоналії, а про принципи. Якщо принципи управління країною зміняться, то і країна зміниться. Був такий анекдот – коли СРСР возив в космос космонавтів "з дружніх країн" і вчити їх було важко, то їм писали записку: "Собачку погодуй, на кнопки не натискай". Ось така повинна бути віртуальна система управління, щоб чиновнику прийшла записка, щоб він на кнопки не натискав, вже все і так працює. Влада – функція сервісна. Ми платимо державі за сервіс – за нашу оборону, безпеку, соціальну сферу. Це повинен усвідомити кожен платник податків. Тоді він скаже – а навіщо нам міськвиконком з 50 нероб, коли нам досить п'яти працюючих? Нью-Йорком керували свого часу 14 осіб, а він ще трошки, і буде більше України. Якщо влада налаштована на глобальні зміни, то вона успіху доб'ється, а якщо потребуватиме підтримки – ми озвучили наші програмні речі. Влада може сама прийняти на себе відповідальність і об'єднати навколо себе все українське суспільство. У будь-якому випадку, вся відповідальність лежить на владі

Нагадаємо, раніше "Сьогодні" писали про те, що в Раді озвучили вимоги до Зеленського. Всі лідери фракцій парламенту висловилися за підсумками виборів президента і озвучили, чого чекають від нового глави держави.


Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " Борис Колесніков: "Сьогодні влада в країні повинна працювати просто"". Інші Політика дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Ілля Требор

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь