Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Що повинна прийняти Рада: пенсії, зміни до бюджету і питання "Нафтогазу"

2 березня 2015, 08:00

Сергій Рюмочкін

Депутати зберуться на позачергову сесію, щоб розглянути документи, подані урядом для подальшої роботи з МВФ

Сьогодні Рада має розглянути законопроекти, необхідні для роботи з МВФ

Сьогодні Рада має розглянути законопроекти, необхідні для роботи з МВФ / Фото: Григорій Салай

Реклама

На позачерговому засіданні Верховної Ради, яке відбудеться в понеділок, 2 березня, депутати мають розглянути низку ключових законопроектів, які необхідні для подальшої роботи з МВФ.

У числі головних вимог Міжнародного валютного фонду – зміни в пенсійній сфері, підвищення тарифів до економічно обґрунтованого рівня, вирішення проблеми боргів "Нафтогазу". Офіційно документ, де чітко прописуються умови надання траншу, що не публікувався.

Одним з ключових документів, які планує розглянути Верховна Рада, є проект Закону номер 2212 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення". Він передбачає:

  • Поетапне підвищення на 5 років пільгового пенсійного віку для жінок і збільшення страхового стажу для осіб, які мають право на пільгову пенсію;

  • Поетапне підвищення на 5 років страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за вислугу років;

  • Для обчислення пенсії застосовувати середню заробітну плату (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2012, 2013, 2014 роки;

  • Пенсії працюючим пенсіонерам виплачувати у розмірі 85 відсотків, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність;

  • Особам у період роботи на посадах, що дають право на призначення спеціальних пенсій (народні депутати, державні службовці та прирівняні до них особи, судді, прокурори та інші), пенсії, призначені відповідно до чинного законодавства України, не виплачувати.

Крім законопроекту 2212, Верховна Рада має намір розглянути ще два документи, що стосуються пенсій. У проекті 2211 йдеться про те, що посадовим особам органів доходів і зборів у період роботи в таких органах пенсії не виплачуються. Також скасовується норма про те, що в разі загибелі працівника відповідного органу при виконанні службових обов'язків його сім'я отримує допомогу в розмірі десятирічної зарплати. Крім того, депутати мають намір прибрати пункт про виплату допомоги в розмірі 5-річної зарплати у разі заподіяння посадовій особі при виконанні службових обов'язків тяжких тілесних ушкоджень, які перешкоджають заняттю професійною діяльністю. Також пропонується скоротити норму про виплату допомоги у розмірі річної зарплати у разі заподіяння легких або середньої тяжкості тілесних ушкоджень. Законопроект 2210 – абсолютно аналогічний по суті, але стосується він працівників контролюючих органів.

На думку економіста Олександра Охрименка, підвищення пенсійного віку призведе до негативних соціальних наслідків, але в Україні необхідно вирішувати проблему пенсійного забезпечення. Охріменко заявив:

"У нас зараз більше 13 млн пенсіонерів, а всього працюють за наймом у нас близько 8 мільйонів. Тобто пенсіонерів більше, ніж працюючих за наймом. У нас дуже швидко відбулося старіння нації. Це майже неможливо профінансувати"

"НАФТОГАЗ". Для того, щоб вирішити питання фінансового стану "Нафтогазу", Верховна Рада розгляне законопроект 2214, який вносить зміни в порядок стягнення боргів на користь НАК і постачання природного газу.

Згідно з документом, у Законі "Про теплопостачання" прописується поняття "рівень газопостачання, який забезпечує технологічну безпеку функціонування систем теплопостачання". Мається на увазі обсяг газу, необхідний для забезпечення мінімального температурного графіка теплової мережі, щоб уникнути надзвичайних ситуацій. У той же час серед принципів державної політики закріплюється можливість обмежити постачання до вказаного рівня якщо споживач (тобто теплокомуненерго) порушує терміни розрахунків за газ або бере газ за відсутності планового обсягу поставки на поточний місяць.

Якщо у споживачів (крім населення і бюджетних установ) є борги за газ, укласти з ними договір "Нафтогаз" зможе за умови надання в заставу майна, поручительства третіх осіб і гарантії, в тому числі від третіх осіб, в обсязі не менше вартості планового двомісячного споживання в опалювальний період. Право вимоги по заборгованості за газ перед "Нафтогазом" і його дочірнім підприємством може бути продано на користь третіх осіб з аукціону. Торги можуть проходити в кілька етапів. Якщо на першому аукціоні продаж не відбувся, ціна на друге торгах може бути зменшена на 10%, на третьому – на 30%, на четвертому – на 50%, на п'ятому – на 70%.

Відповідно до законопроекту, гарантований постачальник газу (тобто "Нафтогаз") тепер буде вправі відмовити споживачу в укладенні договору, якщо стосовно цього споживача порушено справу про банкрутство. Крім того, постачальник газу має право припинити постачання, якщо стосовно споживача порушено провадження у справі про банкрутство або якщо споживач проводив відбір газу без планового обсягу поставки на поточний місяць.

У документі також прописано, що оплата теплової енергії, для виробництва якої гарантований постачальник ("Нафтогаз") поставляє газ, здійснюється через спеціальні рахунки. Мова йде про перерахування грошей споживачами теплової енергії та теплопостачальними організаціями, які закуповують теплову енергію для подальшого постачання споживачів. Рахунки повинні бути відкриті лише в уповноваженому банку. Оплата теплової енергії через інші рахунки забороняється. Виняток становлять лише теплопостачальні і теплогенеруючі організації, які постачають не більше 18 000 Гкал на рік; господарства, які виробляють теплову енергію виключно для опалення своїх приміщень; неприбуткові бюджетні установи.

Решта теплогенеруючих та теплопостачальних організацій, які для виробництва енергії купують газ у гарантованого постачальника (тобто у "Нафтогазу"), повинні щомісяця проводити попередню оплату газу "Нафтогазу".

Тільки на умовах передоплати буде поставлятися газ та іншим споживачам (крім населення, бюджетних установ, теплопостачальних і теплогенеруючих підприємств, зазначених вище).

Крім того, згідно з законопроектом, з 1 липня 2015 року зупиняється дія мораторію на виконавче провадження та примусове стягнення заборгованості підприємств ПЕК (раніше цей термін був 1 січня 2016 р.).


Як зазначено в пояснювальній записці до законопроекту, станом 1 січня 2015 загальна заборгованість споживачів перед НАК "Нафтогаз" за спожитий газ перевищила 29,6 млрд. грн., У тому числі населення – 2,1 млрд. грн; бюджетні установи та організації – 160 млн. грн; підприємства ТКЕ – понад 16,1 млрд. грн; підприємства промислового та енергетичного комплексів – 11,2 млрд. грн.


ИЗМЕНЕНИЯ В БЮДЖЕТ. В рамках договоренностей с МВФ Рада также должна рассмотреть поправки в госбюджет. В них предусматривается:

  • збільшення державних зовнішніх запозичень на 105, 767 млрд грн;
    збільшення погашення державного зовнішнього боргу на 25,981 млрд грн;
    збільшення погашення державного внутрішнього боргу на 66,77 млрд грн;
    зменшення державних внутрішніх запозичень на 2,18 млрд грн;

Згідно з проектом змін, доходи держбюджету підвищені до 498 млрд грн (в основному за рахунок податків), витрати – до 563 млрд грн. Прогноз номінального ВВП становить 1850,2 млрд грн. Інфляція на грудень 2015 року, за розрахунками уряду, досягне 26,7%. Як раніше заявляв прем'єр-міністр Арсеній Яценюк, курс нацвалюти закладений на рівні 21,7 грн/дол.

Збільшено граничний обсяг дефіциту бюджету – на 12,6 млрд грн (або на 19,8%). Це складе 4,1% ВВП.

Також підвищено обсяг держборгу, який може взяти Україну – до 1394,4 млрд грн. Це становить 75,4% оновленого прогнозного ВВП на 2015 рік.

Через різке падіння курсу гривні збільшені витрати, пов'язані з державним та гарантованим державою боргом – на 21,539 млн гривень. Мова йде про погашення простроченої заборгованості держпідприємств.

У документі також прописується, що Кабмін зможе випустити облігації внутрішньої держпозики в сумі 29,7 млрд грн. у тому числі 10,7 млрд – для компенсації збитків від поставок природного газу в район конфлікту на сході.

Для створення стабілізаційного енергетичного фонду уряд зможе залучати кредитні кошти під держгарантії в сумі 21 млрд грн, але порядок формування стабфонду та порядок використання ще потрібно розробити.

Зміни до бюджету передбачають також додаткові видатки в обсязі 400 млн. грн. на медичні програми, зокрема, гемодіаліз, на придбання цифрових мамографів і ультразвукових діагностичних приладів українського виробництва і лікування дитячої онкології.

На выплату пенсий из госбюджета выделяется на 3,9 млрд грн меньше, чем было утверждено ранее. Всего в Пенсионный фонд госбюджет перечислит 76,9 млрд грн.

Крім того, знижено платежі з боку Нацбанку до держбюджету: замість 65 млрд грн НБУ повинен буде перерахувати 60,500 млрд.

Зміняться також витрати на освіту

Реформа передбачає скорочення держзамовлення на підготовку фахівців, зменшення кількості вищих навчальних закладів з 802 до 317, оптимізацію мережі загальноосвітніх навчальних закладів та професійно-технічних закладів, перехід на фінансування наукових розробок виключно на конкурсній системі держзамовлення. В результаті уряд має намір заощадити 312,3 млн. грн.

Зміни до бюджету передбачають зменшення витрат на виробництво і трансляцію телерадіопрограм для державних потреб на 150 млн. грн.

Через падіння курсу гривні уряд прописав у бюджеті збільшення витрат на підготовку та участь українських спортсменів у міжнародних змаганнях, сплату внесків до міжнародних організацій, утримання українських миротворчих контингентів.

На охорону українсько-російського кордону в районі зони конфлікту пропонується виділити гроші за бюджетною програмою "Державні капітальні видатки, що розподіляються Кабінетом Міністрів України", обсяг якої становить 2,5 млрд гривень.

Крім того, Кабмін створив нову програму кредитування аграріїв загальним обсягом 300 млн грн.

Один із законопроектів, які планує розглянути Верховна Рада – 2209, стосується змін до Бюджетного кодексу, які визначають порядок проведення субвенцій у сфері освіти. Для організації допомоги переселенцям Кабмін зможе перерозподілити субвенції у сфері освіти та медицини.

Кабмін пішов на деякі послаблення для благодійників

Згідно з законопроектом 2213, в доходи, з яких сплачується податок на доходи фізосіб, не включається сума благодійної допомоги, наданої благодійними організаціями із затвердженого Кабміном переліку. Але йдеться лише про допомогу, яка спрямована зареєстрованим переселенцям або жителям населених пунктів у зоні конфлікту, контрольованих українською владою. Також правило поширюється на допомогу кримчанам або зареєстрованим переселенцям із Криму.

РЕНТНА ПЛАТА. У законопроекті 2213, де прописані зміни до Податкового кодексу, йдеться про підвищення рентної плати за видобуток природного газу в 3,5 рази. "Економічна ситуація в країні в даний час викликає необхідність у збільшенні тарифів на природний газ, що реалізується для потреб населення. Внаслідок зростання цін, за якими буде закуповуватися видобутий природний газ у газодобувних підприємств, буде зростати їх дохід", – йдеться в пояснювальній записці до документа . Цим фактором, а також зменшенням перехресного субсидування, уряд обґрунтовує різке зростання ставки. "Пропонується збільшити ставку рентної плати з 20% до 70%. Це дозволить залучити до державного бюджету додаткові доходи, які будуть спрямовані на пряму підтримку домогосподарств з низькими доходами, а також збільшить чисті доходи газовидобувних підприємств, які будуть використані на подальший розвиток галузі", – сказано в пояснювальній записці до законопроекту.

ТАРИФИ. В Україні планується багаторазове підвищення тарифів на газ, яке влада планує компенсувати малозабезпеченим категоріям за рахунок пільг і субсидій. Глава Національного банку України Валерія Гонтарєва 18 лютого повідомила:


"Зараз, відповідно до нашою програмою з МВФ підвищення тарифів буде дуже різким – на 280% на газ і близько 66% на тепло"


У проекті змін, який мають розглянути депутати, пропонується додатково виділити 15,323 млрд грн на соціальний захист українців і підтримку найменш захищених категорій населення для оплати житлово-комунальних послуг. З них 12,473 млрд грн підуть на пільги та субсидії на оплату ЖКГ, ще 2,8 млрд грн – на адресну допомогу переселенцям для компенсації витрат на проживання, у тому числі оплату ЖКГ.

Для населення настільки різке підвищення тарифів може призвести до того, що частині українців нічим буде платити за тепло, вважає економіст Олександр Охріменко. "Підвищити можна, але питання в тому, чи будуть люди платити? Зараз за даними за січень по опаленню більше 22% не оплачено. Більш-менш платять за світло і за воду, а опалення – це критично. Якщо ще підвищити, думаю, до половини не платитимуть. Може виникнути ситуація, коли людина і хоче платити, але йому нічим, зарплати ж не ростуть", – сказав Охріменко.

Борги населення за житлово-комунальні послуги станом на січень 2015 року


650_1000_01

* Дані Держслужби статистики

Крім того, в Україні прийнято рішення про зростання тарифів на електроенергію для населення. Воно затверджено Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКУ). Нагадаємо, підвищення тарифів пройде в 5 етапів:

З 1 квітня 2015 року тариф для першого блоку споживання (до 100 кВ-год на місяць) зросте на 19% – до 36,6 коп./КВ-год, для другого блоку (від 100 до 600 кВ-год на місяць) – на 50%, до 63, коп./кВ-год, для третього блоку (понад 600 кВ-год на місяць) – на 5%, до 140,7 коп./кВ-год.

З 1 вересня 2015 року тариф для першого блоку споживання зросте до 45,6коп./КВ-год, для другого блоку – до 78,9коп./КВ-год, для третього блоку – до 147,9 коп./КВ-год.

З 1 березня 2016 рокк в першому блоці споживання тариф зросте до 57 коп./КВ-год, у другому блоці – до 99 коп./КВ-год, у третьому блоці – до 156 коп./КВ-год.

З 1 вересня 2016 року вартість електроенергії для населення по першому блоку складе – 71,4 коп./КВ-год, по другому – 129,0 коп./КВ-год, по третьому – 163,8коп./КВ-год.

З 1 березня 2017 року вартість електроенергії по першому блоку складе 90 коп./КВ-год, по другому і третьому – 168 коп./КВ-год.

Таким чином, до квітня 2017 тарифи повинні зрости в 3,5 рази

Середньозважена вартість електроенергії для населення буде доведена до рівня собівартості – 122,83 коп./КВ-год. Зараз середньозважений рівень тарифу для населення становить 35,58 коп./КВ-год, і за розрахунками НКРЕКУ це становить лише 21% від собівартості електроенергії.

Нагадаємо, рішення про виділення Україні кредиту має бути прийнято МВФ 11 березня. Нова програма співробітництва розрахована на 4 роки, загальний обсяг фінансування з боку МВФ становить 17,5 млрд дол. Але в рамках цієї програми Україна розраховує отримати кошти і від інших міжнародних донорів. За словами прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, йдеться ще про 7,5 млрд дол, таким чином, загальний обсяг програми складе 25 млрд дол. "Мета програми – щоб ви розуміли, на пенсії, зарплати і військові цілі ніхто гроші не дає. Вони даються, щоб країна не потрапила в дефолт і виконала свої зобов'язання", – заявив прем'єр в інтерв'ю українським телеканалам 27 лютого. Ще частина коштів, за його словами, піде в золотовалютні резерви Нацбанку. "Це кошти, які НБУ міг би використовувати, щоб стабілізувати гривню", – заявив Яценюк.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...