Зробити стартовою
26,42
29,82
РУС

"Люди Порошенка" в "команді Зеленського", або Тонкощі президентських призначень

Устрій державної влади не передбачає одномоментне "скидання налаштувань". Зеленському доведеться працювати з чиновниками, призначеними Порошенком

Фото: "Сегодня"

У понеділок, 20 травня, чинний президент України Петро Порошенко передає повноваження новообраному главі держави Володимиру Зеленському. Повноваження, але не політичну вагу. За п'ять років президентства Петро Порошенко делегував членів своєї команди і просто людей, які поділяють її погляди на принципи управління країною і майбутнє України, до усіх можливих органів влади. Благо, закон не тільки дозволяє, але й зобов'язує президента це робити.

Можливості не безмежні

Звертаючись з промовою до своїх прихильників після поразки на президентських виборах, Петро Порошенко заявив, що не йде з політики. Малася на увазі, звичайно, насамперед, парламентська діяльність у Верховній Раді майбутнього скликання, куди політична сила президента, безсумнівно, пройде. Але не тільки.

Тисячі чиновників, призначених при Порошенку, залишаються на своїх посадах і залишатимуться ще, як мінімум, деякий час: як показує практика, швидко закрити "кадрове питання" на всіх рівнях досить проблематично. Свого часу Петру Олексійовичу опоненти нарікали, що позиції голів РДА в деяких районах були не закриті навіть після закінчення декількох років після його перемоги не вибори. Володимир Зеленський, який не має за собою серйозної, розвиненої політичної структури, а значить, перевірених людей у ​​всіх куточках країни, напевно зіткнеться з проблемою пошуку кадрів при призначеннях на низових рівнях. А до того моменту, поки кандидатури в нові голови районів будуть знайдені, керуватимуть на місцях люди, призначені Порошенком.

Також не слід забувати, що в умовах парламентсько-президентської республіки, якою є Україна, переважна більшість призначень, здійснюваних главою держави, – продукт політичного компромісу, домовленостей або наявності лояльної більшості в парламенті. Де-юре президент вельми обмежений у своїх можливостях. Навіть голів обл- і райадміністрацій глава держави призначає та звільняє за поданням Кабміну. Можна згадати квітневий демарш одеського губернатора Максима Степанова, який відмовився виконувати указ президента про його відставку на тій підставі, що указ був підписаний без відповідного подання уряду.

Зрозуміло, після вступу на посаду Володимиру Зеленському в цьому плані буде простіше. Хоча б тому, що закон передбачає: керівники адміністрацій призначаються на період повноважень президента і виконують обов'язки до призначення їх наступників новим главою держави, що вступив на посаду. Але от щоб призначити цих нових керівників, президенту, як уже зазначалося, доведеться домовлятися з Кабміном. І так за багатьма позиціями.

Кого обирає сам президент

По суті, "чистих" кадрових позицій, на які глава держави може призначати свої кандидатури без оглядки на кого-небудь, не так вже й багато. Це структура Адміністрації президента, структури Радбезу, СБУ і Міноборони. При цьому голову СБУ МО затверджує парламент, а заступників СБУ, наприклад, – президент за поданням голови СБУ). За президентом також залишається кадрова політика в сфері зовнішньополітичної діяльності. Однак голову МЗС за поданням президента також повинен затвердити парламент. Навіть призначити посла України в будь-якій країні без отримання відповідної попередньої згоди цієї країни (т.зв. агремана) президент не може. Також лише за згодою парламенту президент може призначити і звільнити генпрокурора. Серед "прямих" кадрових повноважень президента, закріплених в Конституції, – право призначати половину складу Ради НБУ і Нацради з питань телебачення і радіомовлення, а також третину складу Конституційного суду – після конкурсного відбору.

Серед кадрових повноважень, безпосередньо закріплених за президентом, є безліч малопомітних, але важливих і впливових позицій. Наприклад, президент має право призначити двох з 21 членів Вищої ради правосуддя, певну частину членів конкурсних комісій, які стверджують кандидатури до держорганів (наприклад, конкурсних комісій НАБУ, ГБР, НКРЕ). І так далі.

Зрозуміло, частину кадрових позицій в рамках своїх конституційних повноважень новий президент Володимир Зеленський закриє оперативно. Частина позицій будуть закриті в міру вишукування кадрових ресурсів і укладення політичних домовленостей з центральними органами влади і регіональними лідерами.

Де залишаться "люди Порошенка".

Однак є кадрові позиції, змінити які глава держави не може навіть при наявності бажання. Наприклад, новий президент не може звільнити без підстави (а Конституція передбачає вичерпний перелік таких підстав) призначеного колишнім президентом суддю Конституційного суду України. При цьому суддя КС призначається строком на сім років. Таким чином, призначені президентом Порошенком судді продовжать роботу при президенті Зеленському. Те ж саме стосується інших кадрових позицій в різних органах влади, які перебувають у сфері компетенції президента, щодо яких Конституція або закони передбачають конкретні терміни повноважень і чіткі підстави для звільнення.

Більш того, деякі закони містять буквальні "запобіжники" для чиновників на випадок зміни глави держави. Так, наприклад, в законі "Про телекомунікації" прямо говориться, що "не можуть бути підставами для звільнення голови або члена Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, набуття повноважень новообраним президентом України". При цьому закон визначає термін повноважень членів комісії, які призначаються президентом, в шість років. Таким чином, той же Юрій Артеменко, призначений днями президентом Петром Порошенком до цього органу, має всі шанси перебувати на цій посаді протягом усієї нинішньої каденції Володимира Зеленського.

Деякі політологи бачать ймовірність конфліктів в такій ситуації.

"Ми вже бачимо якісь інтереси тих чи інших груп в оточенні Зеленського. У тому числі інтереси кадрові. Але якщо новий президент претендуватиме на кадрові перестановки там, де його повноваження обмежені або зовсім не підтверджені законом, думаю, це буде безперспективно, – зазначила в коментарі сайту "Сьогодні" політолог Олеся Яхно. – Так само як безперспективно говорити з парламентом словами ультиматумів. Депутати голосуватимуть за кандидатури, запропоновані Зеленським, тоді, коли вони розумітимуть логіку і мотивацію президента. Тобто не тільки кого він хоче бачити в тій чи іншій посаді, але і що ця людина робитиме на цій посаді, що хоче зробити в цій конкретній сфері президент", – зазначила політологг.

Чи надовго вплив?

Так чи гарантують "кадри" вагу Петра Порошенка в майбутньому? Думки експертів з цього питання різняться.

"У Петра Олексійовича, як я думаю, можливості впливати на процеси в державі після відставки будуть, – вважає політолог В'ячеслав Потапенко. – На Порошенку – не як на президенті, не як на лідері політичної сили, а як на конкретній людині – зав'язані безліч зв'язків, зобов'язань, особистих відносин. Причому як в Україні, так і за кордоном. І при бажанні він зможе впливати, наприклад, на голосування в парламенті більше, ніж чинний президент або голова якоїсь невеликої фракції", – зазначає експерт.

На його думку, Петро Порошенко також збереже сильний вплив як мінімум до обрання нового парламенту і формування нового уряду. А можливо, і після, залишаючись одним з найвпливовіших людей країни.

"Звісно, будуть спроби опонентів це впливом зменшити. Але він заклав дуже серйозні основи під нього", – вважає політолог.

Водночас інші експерти вважають, що, як мінімум, частина чиновників, призначених при президенті Порошенку, переорієнтується на нову владу.

 "Так, президенти розставляють своїх людей, в тому числі в розрахунку в майбутньому мати на них вплив. І Кучма так думав у той час. Але це ілюзія. Не працює ця схема, – вважає політолог Володимир Фесенко. – Це тільки здається: розставив людей, і ці люди будуть лояльні до мене. Насправді "великі" чиновники лояльні до тих, в кому він бачить на даний момент керівника", – сказав експерт в коментарі сайту "Сьогодні".

За словами Фесенка, більшість чиновників служать не конкретній людині, а державі, чинному керівникові. А також підлаштовуються під політичну кон'юнктуру.

"З'явився новий глава держави, досить сильний, – вони працюватимуть на нього. Не на того, хто їх призначав або при кому їх призначили, а на того, хто в даний момент керує державою", – каже Володимир Фесенко.

Стосовно політичних фігур, призначених на держпосади, то тут ситуація дещо інша, зазначає експерт.

"Хтось орієнтуватиметься на Порошенка і далі. Це, переважно, його клієнтели (форма соціальної залежності в Стародавньому Римі: взаємні правові, соціальні та економічні зобов'язання між патронами і клієнтами. – Ред.). А часто буває навпаки: політики, особливо які перебувають на високих посадах, можуть переорієнтуватися на іншу політичну фігуру. Не обов'язково нового президента, але впливову", – сказав Володимир Фесенко.

Є свої нюанси і в судовій гілці влади. Як зазначив Володимир Фесенко, тут часом важливіше не хто призначає, а хто керує розстановкою кадрів. На думку політолога, вплив на суддів, призначених при Порошенку, може зберегти навіть не сам Порошенко, а члени його команди, які керували розстановкою.

"Але загалом судді, звісно, теж підлаштовуватимуться під політичну кон'юнктуру. Орієнтуватимуться на того, хто в даний момент матиме більший вплив в країні: президент, прем'єр, хтось ще…" – сказав Володимир Фесенкоо.

Як зазначив політолог, у влади є різні, в тому числі "неформальні" способи зняти чиновника, який її не влаштовує. Наприклад, через судове рішення. За його словами, якщо ж чиновник, призначений раніше, лояльний і влаштовує все впливові сили – він продовжуватиме сидіти на посаді.

Професор Києво-Могилянської Академії, політолог Олексій Гарань, в свою чергу, відзначає, що в "кадровому питанні" надзвичайно важливе значення матимуть парламентські вибори і призначення нового уряду.

"Так, у Порошенка залишається частина людей на посадах, і вони на них залишаться. Але це не буде домінуюча частина. Буде квота Зеленського, квота Кабміну і так далі, – зазначив Олексій Гарань у коментарі сайту "Сьогодні". – При цьому дії людей, призначених при Порошенку, визначатимуться новою політичною реальністю. Комбінацією чинників, серед яких і ті, що їх призначив Порошенко, і ті, що чинний президент – Зеленський. І новий парламент, і новий уряд. Все це разом і матиме вплив на них і визначатиме їх дії", – сказав Олексій Гарань.

Нагадаємо, раніше "Сьогодні" розповідали про те, як Зеленський зустрівся з головами провідних іноземних банків в Україні.


Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " "Люди Порошенка" в "команді Зеленського", або Тонкощі президентських призначень". Інші Політика дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Віталій Рябошапка

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь