Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров: "Виправимо те, що всіх дратує"

28 вересня, 07:00

Гук Ольга, Христина Коновалова

На думку нового міністра розвиток інтернету в глибинці стане порятунком від бідності

/ Фото: Вiталiй Лазебник, "Сегодня"

В останньому номері газета "Сьогодні" вирішила опублікувати дуже символічне інтерв'ю – з міністром цифрової трансформації України. Поговорили про те, як з життя простого українця зникнуть паперові довідки, а держава піде в інтернет.

- Михайле, вам 28 років. Наскільки такий високий пост до снаги?

- Поняття фізіологічного віку втрачає актуальність. З'являється нове – соціальний вік. Я помічаю багатьох 19-20-річних хлопців, які чудово розбираються і в житті, і в професії. Я відчуваю себе повноцінно з людьми будь-якого віку – і 40, і 60 років.

- Як би ви пояснили читачам, "чому я добрий для цієї посади"?

- Моя ключова компетенція – знаходити сильних людей, не заважати їм реалізовувати завдання, а прибирати бар'єри на їхньому шляху. У політиці часто навпаки. У політиці люди не поспішають відкривати можливості іншим. Часто багато роблять для свого персонального бренду. У мене інша ситуація. Зараз будемо презентувати заступників. Кожен з них сильніший за мене в своєму напрямку. І я бачу своє завдання в рішенні бюрократичних або ресурсних питань, щоб вони могли досягти поставлених цілей.

Чому я пішов у політику, хоча не збирався? Відповідь полягає в моїй другій компетенції. Наша команда провела одну з найуспішніших маркетингових кампаній в Україні, у виборчій кампанії Володимира Зеленського. І у нас є компетенція знаходити найсильніше в тому, чим ти займаєшся, правильно показувати це людям. Зараз дана сильна маркетингова складова може дуже допомогти нашій державі трансформуватися. Тому що послуги були і до цього. Але якість цих послуг, як вони надавалися, як про них розповідали людям – все це було не на належному рівні. Тут потрібен маркетинг. Ці дві складові точно відрізняють мене від всіх інших.

- Як обирали заступників і хто вони?

- Коли була кампанія Зеленського і потрібно було за кілька днів запустити всі процеси, було відчуття, що я все життя готувався до цього проекту. Я знав, що робити. Так і зараз. Я стежив у соцмережах за професіоналами, найкращими в своїх сферах. Захоплювався ними. І запросив у команду. Причому все це були перші особисті зустрічі в житті. До цього особисто зустрічався кілька разів тільки з першим заступником. Він був перший зам. Держагентства, на базі якого створили Міністерство цифрової трансформації.

- Ви готуєте п'ятирічний план. А які плани на рік?

- Ще тиждень тому хотіли за рік 50 найзатребуваніших держпослуг перевести в онлайн. Зараз хочемо 100. І зробити так, щоб за три роки цими послугами почали користуватися 50% цільової аудиторії. І щоб на 90% ці люди були задоволені. Оцифровувати "совок" й існуючі послуги не варіант. Багато довідок потрібно просто скасувати, послуги надаються дуже довго.

- Які довідки варто скасувати?

- Наприклад, довідка про несудимість. Ці дані є в спецреєстрі. Будь-яка організація може підключитися до реєстру й отримати інформацію. Навіщо змушувати людину отримувати довідку? Те ж саме з довідкою про місце реєстрації. Також є низка послуг з регулювання бізнесу. Ми розбираємося, які там зайві ліцензії. Готуємо список.

- Мінцифри – нове міністерство. Які функції переходять до вас від інших відомств, а які будуть новими?

- Забираємо лише дві функції. Перша – довірчі послуги Мін'юсту. Це дозволяє нам сформувати політику в сфері електронного підпису, електронної ідентифікації. Друга – адміністративні послуги. Ми їх забираємо у Мінекономрозвитку. Решта – нові функції, яких ніколи не було. Їх ще немає навіть законодавчо. Вони пов'язані з розвитком цифрової економіки, цифрового підприємництва.

— – Ви згадали Держагентство електронного уряду. Як оцінюєте їхній рівень роботи?

- Там є класні хлопці, які нам допомагають. Але давати оцінку результатам складно. Що для мене результат? Коли говоримо про послуги, то кінцевий результат – якій кількості осіб послуга допомогла. Зараз в державі навіть не вибудувана наскрізна аналітика. Тобто коли питаю на нараді: скільки скористалися онлайн-послугою допомоги під час народження дитини, ніхто не може точну цифру сказати. Або як я можу провести інтернет на 100% в країні, якщо не знаю рівень проникнення інтернету в Україні? І ніхто не знає: ні регулятор, ні асоціація провайдерів. У кожного свої цифри. Ми мусимо зараз заново збирати дані.

- В Україні використовувався естонський досвід онлайн-послуг. Чи будете йти тим же шляхом або плануєте впроваджувати певні інновації?

- Що ми хочемо зробити інноваційного? Максимально прибрати чиновників з процесів. Зробити так, щоб сама система вирішувала, потрібно відкривати, наприклад, ФОП людині чи ні.

Перший такий проект запускаємо до кінця місяця або на початку жовтня – Кабінет забудовника. Йдеться про отримання ліцензій про намір будівництва. Система сама дає дозвіл автоматично. Вона дивиться, чи є компанія в реєстрі і т. ін.

Реклама

- У кожному міністерстві ви хочете поставити зама по діджіталізації. Як це буде працювати?

- Діджіталізація мусить пронизувати будь-який процесу будь-якому міністерстві, будь-якому бізнесі, будь-якій системі. Що таке оцифровка взагалі? Для мене це два важливих чек-пойнти. Перший – відповідь на питання: як зробити менеджмент ефективнішим за допомогою IT-технологій? Наприклад, як прибрати сто чиновників і замінити їх IT-системою? Візьмемо електронний документообіг. Він дозволяє прибрати дуже багато зайвих людей, які носять документи. Тобто діджіталізація дозволяє зробити менеджмент і ухвалення рішень ефективнішими. Друге – як полегшити життя нашим людям, для яких надаються держпослуги або які певним чином взаємодіють з державою.

Коли говоримо про людину в кожному міністерстві, ми ставимо два завдання. Перше – щоб міністерство було більш ефективне з точки зору менеджменту. Швидше ухвалювало рішення. Менше було бюрократії. Друге – як зробити так, щоб людям було максимально зручно взаємодіяти з державою саме в тій сфері, за яку міністерство відповідає. Буде людина, яка сфокусована на цих темах. Вона мусить добре розуміти всі процеси. Мати досвід роботи або в міністерстві, або в цій сфері. Плюс це добрі менеджери, які можуть вибудувати процеси всередині міністерства.

- Ви не боїтеся, що бюрократичний апарат буде чинити опір?

- Я місяць тут уже працюю, поки не побачив опору бюрократичного апарату.

- Ви ще не почали їх звільняти.

- Я максимально позитивно налаштований. Не уявляю, як мені може завадити хтось з чиновників. У мене така сфера позитивна. Знаю, в інших міністерствах люди чинять опір інноваціям. Зараз є тихі страйки, внутрішні опори. У мене такого немає, нашу тему всі підтримують. Про неї говорить президент. Про неї говорить прем'єр. Всі розуміють, що від цього всім буде тільки краще.

/ Фото: Вiталiй Лазебник, "Сегодня"

- Муситимете міняти багато законів. Для цього Комітет Верховної Ради з цифрової трансформації?

- Звичайно, це була моя перша мета – створити комітет ВР. Коли я дізнався, як все працює, завдяки Держагентству, сказав: а як ви працювали, якщо у вас немає функцій? Мені здається, що проблема багатьох міністрів до цього – вони не читали базові книги з менеджменту. Для мене міністр – це насамперед менеджер.

- Які моменти ви відкрили, які представляли інакше?

- Я думав, що все набагато складніше буде. Мені здавалося, що настільки все забюрократизовано, що нічого не зможу винести для рішень на Кабмін, наприклад. Але з’ясувалося, що все можна робити швидко. Ще думав, що тут немає молодих людей. Всі, хто розуміє, як працює держава, це люди старшого покоління, за 50 років і т. ін. А у нас молода команда. Іноді дивлюся: тобі взагалі скільки, 17? Хлопець каже: ні, 33. У нас і молода команда, і інноваційна.

В тренді
Заради миру на Донбасі: Пристайко закликав Європу посилити санкції проти Росії

- Які результати плануєте пред'явити найближчого місяця?

- 27 вересня презентуємо новий дизайн держави: як будуть виглядати держпослуги, наскільки швидше їх можна буде отримувати. Всі побачать нашу концепцію, перший ролик, як ми будемо комунікувати з людьми. У листопаді цей дизайн стане сайтом. І ми почнемо щомісяця певну кількість послуг на цей сайт додавати.

Найголовніше, за цей час ми вирішили проблему, яку не могли вирішити всі роки. Зараз кожна послуга – це окремий сайт. Є сайт Кабміну, де розписані всі послуги. Але коли на них клацаєш, тебе перекидає на окремий сайт, потрібно знову авторизуватися і т. ін. Я попросив хлопців вирішити цю задачу. І тепер буде один сайт, один URL, один кабінет. Також ми презентуємо 27 вересня Кабінет громадянина. Коли заходиш в нього, можеш побачиш ту інформацію, яку знає про тебе держава (паспортні дані, нерухомість яка числиться і т. ін.).

- А електронний підпис можна буде отримати через інтернет?

- Це класне питання. Коли я прийшов, кажу: що мене бісить? Не розумію, що таке електронна держава і які послуги є. Бісить купа сайтів, де треба заново авторизуватися. Бісить цифровий підпис на флешці. До січня – лютого мусить з'явитися перша в Україні технологія смарт-айді. Коли ти можеш за допомогою смартфона отримати електронний підпис. І не потрібно буде йти в центр сертифікації ключів, отримувати це на флешку і т. ін.

Підхід виходить з того, що мене бісить. Наприклад, мене бісить, що коли з'явився пайпасс, я перестав носити гаманець. А в гаманці зазвичай лежать водійські права. І коли моє авто зупиняють, то у мене немає з собою прав. Це порушення. Тому хочемо зробити електронні права. Вони з'являться в Кабінеті громадянина. Ми з МВС щільно працюємо. До нового року зробимо пілот.

Реклама

Ще ми робимо електронний студентський. Це відкриє великий ринок для бізнесу. Наприклад, кінотеатри зможуть підключатися до бази і перевіряти, студент ти чи ні. Студенти зможуть отримувати персональні знижки.

- Чи залишаться послуги для тих, кому це необхідно? Жителі сіл, пенсіонери, ретрогради?

- Звичайно. У ЦНАПах можна буде отримати будь-яку послугу.

- По Україні далеко не скрізь є добрий інтернет.

- Так, і ціна підключення дуже різна. Потрібно, щоб послуга була максимально доступною. Я соціолог за освітою. Мені здається, що доступність інтернету – це новий етап е-соціалізації. Коли є доступ до інформації та корисного контенту, життя людей починає змінюватися, особливо дітей.

Я 1991 року народження. І у мене у першого з однокласників в 5-му класі з'явився комп'ютер. Всі родичі скидалися. Не знаю, звідки було шалене розуміння, що потрібен комп'ютер, щоб розвиватися. Це дало поштовх у житті. Для мене принципове завдання: зайти з інтернетом в невеликі містечка і села. Це порятунок від бідності.
І вважаю важливим долучати до нових технологій старше покоління. У мене бабусі 73 роки. Я давно їй подарував смартфон. Вона активний користувач – "Вайбер", "Телеграм", "Фейсбук". У "Інстаграмі" мене коментує. Вважаю, що якщо своїм бабусям і дідусям дарувати смартфони, вони будуть довше жити. Тому що в голові формуються нові нейронні мережі. Мозок починає активно працювати. Це кардинально змінює життя людей.

- Це добра соціальна кампанія: "Купи бабусі смартфон – продовж їй життя"!

- Так, і я в це вірю. Бачу, як життя бабусі змінилося. Вона знайшла багато родичів, подруг. Обмінюється з ними по відео, спілкується по скайпу. Вона живе на краю невеликого містечка і відчуває себе при цьому нормально.

- Яка у вас заробітна плата?

- Я ще не отримав жодної. Чув, від 30 до 40 тис гривень. Це набагато менше, ніж було. Я заробляв до півмільйона на місяць. У мене є 300-400 тис доларів. Порахував, цього на п'ять років вистачить з головою. У нас ніколи не було високого рівня життя. Всі гроші ми вкладали в бізнес. Я навіть першу машину придбав зовсім нещодавно – перед тим, як піти в Раду і міністерство. Розумів, що в найближчі п'ять років цього не зроблю. А то люди з підозрою дивляться, коли ти купуєш щось дороге під час роботи в міністерстві. Тому всі базові речі закрив. У квартиру переїхав, закінчив ремонт. Придбав машину до призначення. До купівлі їздив на машині друга, а до цього була на литовських номерах.

- О, евробляха! А яка тепер?

- Придбав Audi Q8. Але хочу її продати і придбати дві прості машини – для себе і дружини. Я не звик їздити на таких машинах.

- Чим займається дружина?

- Викладає англійську для IT-компаній. Рік займається дизайном жіночого одягу. У неї свій бренд. Вона шиє одяг для перших леді. Стриманий, такий, що підкреслює жіночі переваги.

- А Олена Зеленська в її речах ходила?

- Ось сьогодні передав її одяг Олені Зеленській. Але вона ще не носила.

- Як домашні обов'язки розподілилися зараз? Сміття виносите?

- Стабільно, це закон. І щодня прибираємо. У нас тварини просто є. Собака і кіт. Я вигулюю лабрадора вранці і ввечері. Його звуть Шерон. Ці прогулянки стають напряжними через графік, але вигулюю. А кіт звичайний, дворняжка. Рудий, звуть Вєня. Ми всіх тварин забрали з Запоріжжя.

- Коли ви переїхали?

- Рівно рік тому.

- Як Київ сприйняли?

- Наче додому потрапив. Київ відразу став своїм. Тут рух, божевільний ритм!

Як повідомляли новини "Сьогодні", Євросоюз виділить Україні 25 млн євро на цифрову економіку. Нещодавно Михайло Федоров зустрічався в Києві з представниками ЄС і доніс до них ідею "держави у смартфоні".

Ще за часів уряду Гройсмана повідомлялося, що до кінця 2019 року українці зможуть отримувати 180 електронних послуг. Україна продовжує реформувати систему державного управління. 2018 року заробили понад півсотні нових центрів адмінпослуг. Триває процес децентралізації.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...