Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

"Ми ж монобільшість, звикаємо до цього статусу": інтерв’ю з "слугою народу" Олександром Корнієнком

29 серпня, 09:19

Зеленюк Крістіна

"Ми не думаємо, що в цій Раді блокування трибуни взагалі буде можливо, з огляду на кількість наших депутатів, і те, що вони ходитимуть на засідання"

Олександр Корнієнко

Олександр Корнієнко / Фото: "Сегодня"

Сьогодні, 29 серпня, відбудеться перше урочисте засідання Верховної Ради нового скликання. Новообрані депутати складуть присяги, отримають картки для голосування, сформують фракції і парламентські комітети. Якщо встигнуть, перейдуть і до безпосередньо ухвалення перших рішень. Майбутній перший-віце спікер Руслан Стефанчук не виключає, що сьогодні Верховна Рада навіть може розглянути законопроект про зняття депутатської недоторканності.

Розгляд кадрових питань – формування уряду і призначення нових керівників правоохоронних органів – також призначено на сьогодні. За словами Олександра Корнієнка, який, ймовірно, очолить партію "Слуга народу" (СН) після призначення Дмитра Разумкова спікером, з "старих" міністрів в новому уряді ми побачимо тільки одне прізвище. У шорт-листі на прем'єра залишився один претендент. І це, судячи зі слів новообраних депутатів від СН та інформації в ЗМІ, заступник керівника Офісу президента Олексій Гончарук.

В інтерв’ю сайту "Сьогодні" Олександр Корнієнко розповів про перші рішення Верховної Ради 9-го скликання, чому до закінчення децентралізації місцеві вибори проводити не бажано, і чи можливе поповнення фракції СН позафракційними депутатами.

- Ми з Вами говоримо напередодні першого засідання Верховної Ради нового скликання. Всі від "Слуги народу" чекають перформансу – шоу, яке точно запам'ятається. Що це буде? Перше, що спадає на думку, – зелені футболки.

- По-перше, треба згадати, на який день припадає перше засідання Верховної Ради. Це річниця Іловайської трагедії. Тому говорити про якісь перформанси розважального характеру не приходиться. Але ми думаємо над тим, як вшанувати пам'ять наших загиблих воїнів цього дня.

- На першому засіданні 29 серпня народні обранці складуть присяги, оберуть спікера і його заступників…

- Не зовсім так. Давайте це розділимо. Ми ж не статисти. Ми гарно розуміємо регламент. І, власне, є так зване урочисте засідання, на якому дійсно народні депутати складають присягу. І на цьому це урочисте засідання закінчується. Його проводить голова чинної ВР Андрій Парубій, присягу зачитує найстарший за віком депутат – це Юлій Іоффе з "Опозиційної платформи – За життя". Далі певний час займе, а це близько двох годин, підписання присяги. Тому що кожен народний депутат має особисто підписати присягу. І так само ми зараз проводимо дуже серйозні перемовини з ЦВК, вона йде нам на зустріч, щоб прямо там (у ВР – Авт.) депутати отримали посвідчення та нагрудні значки.

- А чому серйозні перемовини?

- Розумієте, чітко не врегульовано, де це має відбуватися. Звичайно, ЦВК каже: "хай всі прийдуть до нас". А ми кажемо, давайте зробимо так, щоб прийшли всі до нас до ВР. Ми начебто знайшли порозуміння з ЦВК – для нас це не найскладніший момент.

- Давайте все ж повернемося до засідання 29 серпня. Спікера і заступників обиратимуть ?

- Обиратимуть. Але після того, як ми отримаємо посвідчення народних депутатів, нагрудні значки та картки для голосування, бо це найважливіше. Далі ми повертаємося до зали, де відбудеться перше засідання новоствореної ВР. Бо ми вже на той момент складемо присягу і будемо народними депутатами. І, знову ж таки, це дуже чітко врегульовано в регламенті, є ціла окрема стаття, там близько 30 пунктів, що має одразу зробити ВР. Вона дійсно має обрати спікера і віце-спікерів.

Починається все взагалі з формування фракцій. Тобто, до апарату ВР надходить певний пакет документів, він теж дуже великий. Це протокол про засідання фракцій, заяви всіх депутатів-мажоритарників… У нас їх, наприклад, 130. Тобто, реєструється фракція, оголошується про створення фракцій і груп, обирається голова ВР, заступники, голосується персональний склад і повністю все, що стосується комітетів однією постановою. Формується лічильна комісія… Там дуже багато таких пунктів. Тому, власне, думаю, що частина першого день буде присвячена саме цьому. Далі, звичайно, займатимемося вже безпосередньо обговоренням якихось ініціатив, які надходитимуть.

- Коли буде сформовано новий уряд та призначені керівники СБУ та ГПУ?

- Ми бачимо потенціал робити це одразу після старту – 29 серпня, можливо, 30-го.

- Представники СН заявляли, що формування уряду і призначення керівників СБУ та ГПУ займе, буквально, два дні.

- Так, абсолютно.

- Тобто, до 3 вересня вже все буде?

- Ну, я думаю, що так. Ми ще не визначилися з приводу вихідних, чи будуть вони робочими, чи вихідними. Бо є й такий варіант. Якщо ми до початку нової сесії ухвалимо все, що маємо, то, звичайно, будуть вихідні. Якщо ж ні, то, можливо, і вихідних не буде. Нова сесія починається 3 вересня. Тому, відповідно у вівторок, 4 вересня, буде пленарне засідання. Календарний план ми затвердимо 29 чи 30, а далі подивимося. Погоджувальна рада буде у понеділок, 2 вересня. Тоді, 3 вересня, у вівторок, можливо, буде перше пленарне засідання новообраної ВР. Можливо, з кадрових питань, якщо ми не встигнемо їх затвердити 29-30 серпня.

- Чи СН запускатиме процедуру звільнення керівників НАБУ, САП, НАЗК та ДБР?

- Це треба уточнити у наших антикорупційників. Але, наскільки я знаю, там готується дуже серйозна реформа щодо механізму призначення керівників цих органів, в першу чергу НАЗК. І, відповідно, якщо ми ухвалимо відповідний порядок призначення, то треба буде запустити механізм конкурсу призначення нового керівника НАЗК.

- А ваше особисте ставлення яке? Бо ми ж всі прекрасно пам’ятаємо цей скандал між НАБУ та САП з прослушкою в акваріумі.

- Я, як і всі наші обранці більшості, ми всі є командою президента і рухаємося в одному напрямку. Президент, ще коли тільки починав свою роботу, буквально першого тижня, зібрав керівників цих органів і дав їм три місяці, щоб вони почали щось робити. Ми дивимося, що в принципі зараз активність збільшилася, щодо суддів був непоганий епізод, НАБУ в принципі продовжує бути активним, ДБР дуже активізувалося щодо колишніж можновладців. Мені здається, що три місяці скоро закінчаться, і можна буде подивитися на роботу цих органів за цей час. Подивитися, чи активізувалися вони, як їх просив президент, чи ні. І далі, консультуючись з нашими антикорупційними депутатами, членами антикорупційного комітету, бо вони є дуже фаховими людьми в цьому питанні, робити якісь висновки.

Незалежно від цього, буде перезапуск механізму призначення керівника НАЗК – те, про що я вже сказав. Щодо НАЗК йдеться про перехід від колегіального управління до одноосібного, коли є один голова, повністю відповідальний за роботу органу. Щоб у нас не було ситуації, коли голова НАЗК не приходить на Комісію з питань протидії корупції при президентові, бо вважає, що це йому не треба.

- Щодо кандидатів на посади очільників ГПУ та СБУ. Ходили різні чутки, говорили, що Баканова призначать головою СБУ, а Рябошапку – головою ГПУ. Тепер кажуть, що Баканова можуть перекинути до Офісу президента чи навіть до Кабміну…

- Це прерогатива президента, тому ми чекаємо від нього цих кроків.

- А щодо самої фракції, буде 15 заступників голови. Не забагато?

- Це замало. Я би волів, щоб їх було 25-ть – по 10-ть депутатів на кожного заступника. Це була би краще для управління. Проте, 15-ть для внутрішньої комунікації, це теж добре. Групи, якими опікуватимуться ці заступники, створені більше не для якоїсь адміністративної історії, бо для цього є комітети, де дуже чітка структура. А це більше для внутрішньої комунікації, для обговорення законопроектів. Таким чином ми дізнаватимемося їх думку якісніше, ніж якби ми всіх 254 депутати збирали разом під одним дахом. Зрозуміло, що такій кількості людей важко висловитися, це багато часу, і просто навіть організаційно немає де це робити у ВР. Ми зараз шукаємо приміщення для роботи фракції.

/ Фото: "Сегодня"

Реклама

- Це приміщення буде у ВР, чи десь в урядовому кварталі орендуєте open space?

- Ми ведемо переговори щодо кількох таких приміщеннях і, можливо, вже цього тижня ми визначимося. Звичайно, ЗМІ першими дізнаються про це, зробимо велику якісну презентацію.

- Давід Арахамія – це кінцева кандидатура на посаду голови фракції СН?

- Ну, я поки про інше не чув. Може, хтось висуне якісь інші пропозиції. Наразі Давид вже дуже активно включився в роботу, незважаючи на те, що у нього є зайнятість в Національній інвестиційній раді.

- Щодо розсадки народних депутатів у сесійній залі…

- Прекрасна розсадка, нам подобається.

- Я розумію, що вам подобається. Проте ваші колеги з інших фракцій звинуватили СН, що обрали собі найкращі місця попереду, а всіх інших викинули на гальорку.

- Це такі політичні традиції звинувачувати… У нас є підписаний план розсадки представниками всіх фракцій, які входять до підготовчої групи. Вони з ним погодилися. Коли ми погоджуємося, а потім виходимо і кажемо, що ми не погоджуємося, то це ж теж така певна медійна політична гра.

- А в процесі погодження суперечності виникали?

- Звичайно. Це тривало три чи чотири дні. Вони думали, ми думали…

- А хто хотів сидіти попереду?

- Всі хотіли, бо спереду камери.

- Так і зверху камери, і журналісти можуть легко зафіксувати, що ви там будете у своїх гаджетах переглядати…

- Так. Але, ті політичні сили, які хотіли сидіти попереду, я вже не називатиму їх персонально, вони якраз більше орієнтовані на камери. Ну, це такі сили, які і роботу підготовчої групи почали з введення журналістів до підготовчої групи. І, зрозуміло, що для цих політичних сил наявність камер значно впливає на їхній політичний настрій, їм від цього стає краще. Ходить ще така думка щодо блокувань трибуни… Проте, ми не думаємо, що в цій Раді це взагалі буде можливо, враховуючи кількість наших депутатів, і те, що вони ходитимуть на засідання. А щодо розсадки, ми вважаємо її ефективною і такою, що сприятиме роботі нашої і решти фракцій. 

- Не можу не запитати про скандал, який розгорнувся навколо формування парламентських комітетів. У всіх без винятку комітетах представники СН матимуть так звану монобільшість. Не мені Вам розповідати, як це можна використовувати у своїх власних цілях. 

- Тут же треба виходити з мети. Якщо у попередніх скликаннях ВР мета була щось не прийняти і застопорити, поставити палки в колеса реформам і ініціативам, то у нас мета – радикально протилежна. Наша мета – виконати те, що ми обіцяли людям на парламентських виборах, і те, що обіцяв людям Володимир Зеленський на президентських. І для того, щоб це виконати, нам і треба ця більшість у комітетах. Бо ми плануємо реально працювати в комітетах, а не саботувати роботу. 

- А скорочення кількості народних обранців у комітеті з євроінтеграції до семи осіб – це остаточне рішення? 

- Мені здається, що підготовча група вже проголосувала кількісний склад комітетів. 

- Ну, для європейської інтеграції якось замало…

- Чому? Все ж залежить від ефективності, а не від кількості. В моєму комітеті з питань державного будівництва буде 28 депутатів. 

В тренді
Подробиці аварії гелікоптера на Полтавщині: загинув колишній міністр Кутовий

- Це і зрозуміло, бо децентралізація ще далека до завершення.

- Так. Проте, коли ми збиралися у Трускавці, коли нас було 15-16 осіб, то, я вам скажу, це дуже непроста історія. Просто навіть всім висловитися по законопроекту – це вже 3 години. 

- Чи буде збережений в уряді портфель віце-прем’єра з питань європейської і євроатлантичної інтеграції? 

- Щодо уряду ще не знаю, нічого вам сказати не можу. 

- Потенційний голова фракції СН Давід Арахамія не виключав, що у новому уряді можуть зберегти свої посади міністри фінансів Оксана Маркарова, внутрішніх справ Арсен Аваков і виконувачка обов’язків міністра з питань охорони здоров’я Уляна Супрун. Чи не думаєте Ви, що це може негативно позначитися на рейтингу СН? Бо партія заходила на гаслах "все нове, нічого старого", та й сам Володимир Зеленський дуже вже критикував медичну реформу. 

- Ми ж не для рейтингів прийшли – ми прийшли для змін. Якщо та конфігурація уряду, яку нам запропонує прем’єр-міністр, вестиме більше, на його і нашу думку, до змін, які ми обіцяли людям, то ми визначатимемося. Давид Арахамія сказав, що точно лишиться одна людина. Це може бути хтось із цих трьох. Бо ймовірність, що залишаться всі три, я мало допускаю. Можливо, хтось із цих трьох точно залишиться. 

- На прем’єра ще залишаються три претенденти? Чи, можливо, список вже скоротився до однієї людини? 

- Я поки читав про одну. Кажуть три, п’ять… Бачите, вони всі непарні (сміється). 

- Тобто, Гончарук? 

- Ну, це один з основних кандидатів.   

Реклама

- Першочерговим рішенням нової Ради, як ми розуміємо, стане скасування депутатської недоторканності. Проте, ви не боїтеся, що завтра це може стати інструментом розправи над незгодними депутатами? 

- А яка може бути розправа, якщо ти чесно живеш, і чистий перед законом? Розправи бояться ті, кому є чого боятися. Нашим депутатам нема чого боятися. Вони світлі люди, які не були в політиці, займалися бізнесом або десь працювали. Це хай решта наших колег, скільки їх там лишилося, 180? Хай з них хтось хвилюється, в кого є якийсь шлейф з минулого, або хто зараз щось намагається зробити не те. 

- Давайте серйозно. Депутат не має нести відповідальність за політичні висловлювання. На те він і політик. 

- Не має бути нерівності. Депутат – це така ж людина, як і решта українців. 

- Тобто, йдеться не тільки про спрощення притягнення народного депутата до кримінальної відповідальності? 

-  Я виступаю за той проект, який ми подаватимемо. Це проект повного зняття недоторканності. 

- Реформа парламенту і зміни до регламенту…

- Звичайно, буде дуже багато змін. Ми хочемо якось зменшувати кількість паперів, паперових процедур, взагалі спрощувати процедури. Про це Руслан Олексійович неодноразово казав. 

- Я маю на увазі появу в регламенті норм про опозицію і формування коаліції.

- Щодо коаліції зараз це не дуже актуальна тема, враховуючи, що у нас вже є коаліція, яка складається з нашої фракції. Щодо опозиції – це важливе питання. Не казатиму, що воно в першому пріоритеті, але найближчим часом воно точно розглядатиметься. 

- Як щодо введення сенсорної кнопки? 

- Ця система вже є, проте їй більше 8 років, вона давно не тестувалася. Ми зараз ведемо дискусії з Апаратом ВР. Можливо, націлюватимемося на створення нової досконалішої системи. 

- Кого ви вважаєте опозицією? 

- Ми, мабуть, нікого не вважаємо опозицією. Краще ставити питання про те, а хто себе вважає опозицією? 

- Деякі комітети мають традиційно відійти опозиції. Готові тут поступитися абсолютною владою? 

- Це традиція, але в регламенті вона не виписана. Ми спираємося на регламент. 

- Тобто, з ваших слів виходить, що всі комітети очолять представники СН?

- Ні, кілька комітетів ми готові віддати професіоналам з меншості, давайте так її називати, щоб вони там себе спробували. Ми вже казали про ці комітети: свободи слова, реінтеграції тимчасово окупованих територій, молоді і спорту, євроінтеграції.

- Можливість коаліції з "Голосом2 чи іншими політсилами відкинута повністю? 

- Ми ж монобільшість, вже жарти про це ходять. Звикаємо до цього статусу. 

- А позафракційних візьмете? 

- Позафракційні можуть увійти до фракції, розглядатимемо їх звернення, якщо вони надійдуть. 

- Володимир Зеленський в Трускавці побічно натякнув, що дострокових місцевих виборів не буде. Але рішення по Конституції (хоч воно повністю суперечитиме Основному закону) на полі Верховної Ради. Чи можна точно сказати, що в партії відмовилися від ідеї дострокових виборів? Ви ж розумієте, що це просто зупинить децентралізацію?

- Дивіться, ми вже неодноразово казали, що місцеві вибори мають відбутися після завершення децентралізації. У нас зараз пів-країни децентралізовано в громадах, а пів-країни перебуває ще в старій системі. Нам треба це завершити. Є кілька шляхів, як це зробити. Якщо ми це завершимо раніше, то я не бачу логіки ще півроку сидіти цим старим місцевим радам, які вже теж багато негативу на себе викликають. Тоді буде можливість провести ці вибори раніше. Але вони будуть не позачерговими, а першими, бо, найімовірніше, буде змінений адміністративно-територіального устрій. 

- Добре. Тоді, нічого не заважає Раді ухвалити окреме рішення про проведення дострокових виборів в столиці… 

- Все може бути – це ж політика. Нічого не можна відкидати. 

- Чи є у фракції список законів, ухвалених попереднім скликанням Ради, які ви точно скасовуватимете або переглядатимете?

- Такого поки немає. Але ми працюємо над принципом "one in two out". Тобто, щоб на один ухвалений закон скасовувалося два. 

- Так вже історично склалося, що кожен український президент змінює Конституцію. Зрозуміло, що скасування депутатської недоторканності вимагає внесення змін до Конституції. А як щодо інших поправок? У частині децентралізації, наприклад? Або особливого статусу Донбасу?

- Поки я це не готовий прокоментувати, бо позиція ще формується. 

- Ну, Ви, як депутат профільного парламентського комітету, вже б мали скласти свою думку про те, чи треба нам все ж таки міняти Основний закон в частині децентралізації. 

- Тут думки сильно розходяться. За час після виборів я чув вже мабуть всіх, хто в цій країні займається децентралізацією, від профільного віце-прем’єра Геннадія Зубка, до голів сільрад. І одностайної думки немає. Шукатимемо оптимальну модель. 

- У жовтні закінчується термін дії закону про особливості місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей. Фракція вже обговорювала це питання? Ви особисто голосуватимете?

- Ні, у фракції обговорення цього питання ще не було. 

- Дмитро Разумков обійме посаду спікера Верховної Ради, а Ви очолите партію…

- Можливо…

- Ні для кого не секрет, що "Слуга народу" формувалася "з коліс", тому Вас чекає серйозна робота з формування регіональних осередків. До чергових місцевих виборів встигнете?

- Бажаючих стати частиною нашої команди вже набагато більше, ніж посад і осередків. Тому зараз для нас ключовим буде побудова системи відборів, системи внутрішніх праймеріз, щоб до місцевих виборів ми підійшли не просто, як це класично було, коли регіональні еліти кожен раз долучаються до нової партії влади, а це, насправді, ті самі люди. Ми хочемо цей принцип теж змінити і додати свіжої "крові", нових людей до цієї системи. Так само, як ми все-таки змогли знайти понад 300 нових кандидатів в народні депутати. На місцевому рівні це звичайно буде важче зробити. Але вибудовуватимемо такі механізми, щоб нові люди потрапили до місцевої влади. Наша партія базуватиметься на цифровізації. Тобто, буде велика складова інтернету. Зараз все це якраз розробляється. 

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...