У третій , останній частині інтерв'ю міністра юстиції Павла Петренка сайту " Сегодня" – про те , як до Майдану розпродавалося направо і наліво конфісковане правоохоронцями майно , про перспективи біткоіна в Україні та хід судових процесів над екс – президентом Віктором Януковичем .
Читайте також на сайті " Сегодня" першу частину інтерв'ю з главою Мін'юсту "В Україні 600 тисяч дітей, які страждають від несплати аліментів" і другу частину "П'ять міжнародних позовів проти Росії: як в Мін'юсті повертають Крим і Донбас".
- Ми говорили з главою СЕТАМ стосовно введення біткоінів, він розповів, що не проти криптовалюти, але немає державного регулювання. Чи є у Мін'юсту якийсь план щодо криптовалюти в Україні?
- У нас є спеціальні державні органи , що відповідають за політику в сфері фінансових послуг , фінансових інструментів . Це Міністерство фінансів , Національний банк , це Державна комісія з цінних паперів . Те , що в світі біткоін – це вже явище , яке формує більшу частину ринку транзакцій , в тому числі транзакцій з товарами і грошима , це факт . Ви бачите , що вже укладають і перші смарт – контракти , де товари продаються за цю валюту . Це вже доконаний факт .
Фото: Данило Павлов/"Сегодня"
Як діє принцип правового регулювання? Будь-яка держава, будь-яка міжнародна організація повинна реагувати на суспільні відносини, які виникають. У держави немає іншого варіанту, якщо це вже стає суспільним явищем. Або навіть трансдержавними суспільним явищем. Як унормувати ці відносини? Розробити механізм. В іншому випадку це будуть відносини поза законом. Але вони все одно будуть. Тому що це вже стало суспільним явищем. На моє переконання, Україна повинна спільно з Європейським союзом і США дати уніфіковану правову оцінку такому явищу, як біткоін. І ввести його в рамки легального поля. Наскільки мені відомо, Мінфін, Національний банк та інші регулятори цим активно займаються. Коли будуть відповідні напрацювання наших колег, ми також готові долучитися до такого роду ініціативи.
- Ще питання по судах з Януковичем – на якому етапі вони знаходяться?
- Насправді, справи ведуться органами прокуратури, Генеральною прокуратурою, тому, напевно, тут питання більше до них. Те, що я можу коментувати – це те, що є у вільному доступі. Ми побачили завдяки активній позиції чинного генерального прокурора за останній рік активізацію і розслідувань, і передачі справ до суду. Якби такими темпами Генеральна прокуратура працювала з 14-го року, при попередніх генпрокурорах, я думаю, зараз у нас вже були б перші вироки. Тут я дуже розраховую, що органи прокуратури доведуть ці справи до кінця. І на це є багато об'єктивних причин.
Ми зараз маємо в суді справу за державну зраду; я знаю, що зараз дуже активно відбувається розслідування по так званих економічних злочинах оточення Януковича, які розслідують органи військової прокуратури.
Єдине і найголовніше, що нас якісно відрізняє від тієї ж РФ – у них немає ні правосуддя, ні незалежної правоохоронної системи, у нас же справи навіть проти таких одіозних осіб відбуваються з дотриманням стандартів і можливостей захисту тієї сторони, яка звинувачується. Ми це бачимо і по справі про держзраду, де процес в публічному форматі, де у втікача є можливість захищати себе. Це серйозна ознака абсолютно іншої реальності, яка у нас існує, на відміну від східного сусіда.
- Скоро буде вже 4 роки як Янукович втік. Чи будуть на цю дату вже якісь результати?
- Як пересічний громадянин, я б хотів, щоб на якусь конкретну дату були вироки суду. Але в тому й полягає незалежність судової системи, що жоден чиновник, жодна організація, жоден громадський активіст не мають права встановити дату винесення рішень. У цьому полягає незалежність суддів. Суд виносить рішення, коли вивчив всі докази. І тоді приймається рішення. Чи обгрунтовані вимоги сторони звинувачення, чи обґрунтовані вимоги сторони захисту.
Так ми хочемо, щоб розглядалися справи в суді по відношенню до кожного з нас. Такі ж стандарти повинні бути прийняті до будь-якої підозрюваної особи. Тому можемо ми побачити в наступному році кінцеві вироки? Так, я думаю, теоретично можемо. Навіть виходячи з термінів, визначених кримінально-процесуальним законодавством. Але загадувати якісь дати – це було б некоректно. Тим більше з позиції міністра юстиції – подвійно некоректно. Дуже розраховую, що в цьому році побачимо результати тієї активної роботи генерального прокурора Луценка і його команди, яку він веде останні півтора року. На це є дуже великі шанси.