Інтерв'ю з Іваном Міклошем: "У липні реалістично очікувати першу частину траншу МВФ"

Словацький реформатор назвав трьох ворогів України, розповів, як вийти на економічне зростання, і пояснив, чому затримується кредит МВФ

З дня на день Україна і МВФ повинні узгодити всі спірні моменти і підписати оновлений Меморандум про співпрацю. Принаймні, так говорить міністр фінансів України Олександр Данилюк. Третій транш кредиту, який Україна очікує майже рік, прийде частинами. У липні ми отримаємо $1 млрд. Решта $0,7 млрд обіцяють перерахувати восени, але тільки після виконання Україною додаткових зобов'язань. Про це в інтерв'ю Сегодня.ua розповів радник прем'єра Іван Міклош. За його словами, частинами Україна отримає транш, бо не виконала деякі зобов'язання Фонду, серед яких пенсійна реформа зі скандальним пунктом про підвищення пенсійного віку. В цілому ж Міклош позитивно оцінює шанси України вийти на економічне зростання. Але тільки в тому випадку, якщо ми переможемо трьох ворогів: популізм, корупцію і Росію. Про те, як вийти на економічне зростання, як групі стратегічних радників працюється з Кабміном Володимира Гройсмана, і про поїздку до Вашингтона читайте у другому інтерв'ю "Сегодня.ua" з Іваном Міклошем. Перше інтерв'ю з творцем словацького економічного дива читайте тут.

- Ви разом з українською делегацією на чолі з Володимиром Гройсманом з офіційним візитом були в Вашингтоні. З ким зустрічалися, що обговорювали? Коли МВФ нам виділить третій транш кредиту?

Реклама

 - Це був не мій, а візит прем'єр-міністра, тому я можу сказати, з ким він зустрічався. Я був в складі великої української делегації: міністри, їхні заступники... І я вважаю цей візит дуже корисним і успішним. Найважливішою була зустріч з віце-президентом Джо Байденом на його запрошення. Також прем'єр Гройсман зустрічався з міністром фінансів США, міністром економіки, міністром торгівлі та міністром енергетики. Були також зустрічі з підприємцями, діловим співтовариством у Вашингтоні і Нью-Йорку, з українською діаспорою, з членами конгресу. Головний меседж цих зустрічей – проінформувати представників і Адміністрацію США про цілі і програму нового уряду (Гройсмана – Авт.), що було досягнуто на сьогодні і, особливо, що новий уряд планує робити: план дій і конкретні реформи. І я повинен сказати, що реакція (американської сторони – Авт.) була дуже позитивною. Були десятки підприємців, представників великих компаній з Вашингтона і Європи, які дійсно привітали і високо оцінили прореформаторські і зрозумілі меседжі прем'єра Гройсмана. Знаєте, після політичної кризи (яка тривала майже півроку – Авт.) і зміни уряду було дійсно важливо забезпечити і підтвердити прореформаторський курс уряду.

- Так що щодо траншу МВФ? Обговорювали це питання? Тому що якраз напередодні візиту в США Ви заявили, що Україна може отримати третій транш частинами.

- Я не був безпосередньо залучений, там були прямі переговори Олександра Данилюка, міністра фінансів України з МВФ. Але я можу підтвердити, що реалістично очікувати першу частину траншу МВФ ($1 млрд з $1,7 млрд – Авт.). Звісно, деякі заходи (рекомендації – Авт.) повинні бути виконані. Але, наскільки я знаю, після цих переговорів (Данилюка з МВФ – Авт.) і дискусій міністр фінансів вважає це реалістичним (отримання $1 млрд від МВФ в липні – Авт.).

Реклама

 - Але чому ми говоримо про отримання Україною третього траншу частинами? Україна не виконала всі рекомендації МВФ?

- Так, це головна причина. Також ви знаєте, є деякі зобов'язання щодо пенсійної реформи, яка частково була прийнята, особливо в усуненні переваг для конкретних груп професій. Але не все було прийнято і виконано, що означає, що це було основною причиною (виділення третього траншу частинами – Авт.). І від виконання другої частини цих зобов'язань щодо пенсійної реформи протягом осені буде залежати отримання Україною другої частини траншу МВФ.

- Йдеться про підвищення віку виходу на пенсію?

Реклама

- Так, ми говоримо не тільки про це, але в попередніх умовах (отримання траншу – Авт.) це також було.

- Ви виступаєте за підвищення пенсійного віку...

- Сьогоднішня система нестійка і представляє реальну загрозу повторення макроекономічної дестабілізації, дуже великого дефіциту і повторення ситуації лютого 2015 року (коли за 1 долар давали 40 грн – Авт.). Тоді сильне знецінення (національної валюти – Авт.) було пов'язано, звісно ж, із необхідністю адміністративного контролю над іноземною валютою. Потім, звісно ж, це спровокувало велику інфляцію, скорочення реальної зарплати і реальних доходів. Це означає, що макроекономічна стабілізація дуже і дуже важлива – це неминуча і необхідна умова для успішного процесу реформ і зростання конкурентоспроможності. Для макроекономічної стабілізації фіскальна консолідація має ключове значення. І в плані макроекономічної стабілізації було зроблено багато. Але цього все одно недостатньо. Без структурних реформ в соціальній системі, в охороні здоров'я, пенсії, неможливо буде досягти макроекономічної стабілізації. Як і без продовження реструктуризації і відновлення банківського сектора – це було також однією з причин турбулентності і всіх цих труднощів.

"Сьогоднішня система нестійка і представляє реальну загрозу повторення макроекономічної дестабілізації, дуже великого дефіциту і повторення ситуації лютого 2015 року (коли за 1 долар давали 40 грн – Авт.)"

З одного боку, звісно, ситуація в економіці залишається не найкращою: реальний рівень пенсій дуже низький, але порівняно з рівнем економіки частка державних витрат на пенсії від ВВП, порівняно з іншими країнами, залишається дуже високою. Два роки тому частка державних витрат на пенсії в ВВП була близько 60%. Це один з найвищих показників у світі. Зазвичай в країнах з розвиненою економікою цей показник не перевищує 8-10%. Минулого року Україні вдалося скоротити його, якщо я не помиляюся, на 13-14%. Але все одно він залишається дуже високим і вимагає зменшення. Але це не означає, якщо уряд буде проводити необхідні реформи, соціальний захист тих, хто дійсно потребує допомоги, скоротять. Якраз навпаки. Зараз в українській (пенсійній – Авт.) системі ще багато грошей витрачається даремно, присутні неефективність і корупція. Структурні зміни та реформи виправлять роботу системи і можуть дати подвійний ефект: з одного боку зменшити витрати, з іншого – не зменшувати захист тих, хто дійсно від цього залежить. Можна навіть підвищити його. Проблема в тому, що в реаліях сьогоднішньої нереформованої системи допомогу отримують не тільки бідні люди, а й ті, у кого відносно високий дохід.

- З січня цього року, як Ви напевно знаєте, уряд і Рада пішли на суттєве зниження єдиного соціального внеску до 22%. В кінці травня міністр соцполітики Андрій Рева завив, що необхідно розширити базу платників ЄСВ, щоб запобігти катастрофі з невиплатою пенсій. Як думаєте, уряд піде на підвищення ставки?

 - Я не думаю. З одного боку, правда, що знижений рівень ЄСВ не покриває витрат на виплату пенсій та страхові витрати соціальної системи. Але ситуацію можна виправити і без підвищення ЄСВ. Тому що з точки зору макроекономічної стабільності, що ми вже обговорювали, не так важливо, яка частина державних фінансів в дефіциті, а яка в плюсі. Так, є певний дефіцит в цій частині державних фінансів (в частині надходжень ЄСВ – Авт.). Але він може бути покритий за рахунок профіциту інших частин держфінансування бюджету. Метою програми МВФ не є скорочення дефіциту соціальної системи страхування. Важливо, який загальний дефіцит державних фінансів. З самого початку очікувалося, що значне скорочення ЄСВ з 41% (це в середньому, тому що у вас багато ставок цього податку) до 22% може створити ризик браку надходжень. Але точно так само від початку було погоджено, що якщо... (буде дефіцит – Авт.), він буде покритий з держбюджету. Якщо щорічно змінювати ставку податку, це буде поганим сигналом для бізнес-спільноти. Проблема дефіциту надходжень ЄСВ, на мій погляд, і я говорю про це з самого початку, в косметичних змінах спрощеної системи оподаткування. Потрібно робити більш радикальні зміни, як пропонувала минулого року екс-міністр фінансів Наталка Яресько. Вона пропонувала справжню реформу і реальне вирішення. Тому що за допомогою сьогоднішньої системи абсолютно офіційно і легально багато підприємців йдуть від сплати податків, в тому числі і єдиний соціальний внесок. Ідея (Яресько – Авт.) була в тому, щоб залишити "спрощенку" тільки для дійсно малого бізнесу, а не для високооплачуваних професіоналів і великих компаній.

"За допомогою сьогоднішньої системи абсолютно офіційно і легально багато підприємців йдуть від сплати податків, в тому числі і ЄСВ"

- Минулого року новий податковий кодекс, як і бюджет, прийняли вночі під ялинку. І тоді ж урядовці та парламентарії обіцяли, що такого більше не повториться. Може зараз в Кабміні ведеться розробка нового податкового кодексу?

- Що можна чекати протягом наступного року – це додаткові позитивні зміни в адмініструванні податків. Я не думаю, що можна очікувати новий податковий кодекс або нову систему (оподаткування – Авт.). Тому що немає достатнього політичного консенсусу для цього, і я переконаний, що пропозиція Яресько (її варіант податкового кодексу – Авт.) була найкращою. На жаль, вона не пройшла (через Раду – Авт.). Те, що пройшло, також позитивно: зменшилася ставка ЄСВ, відбулися деякі зміни в адміністративних процедурах. Але, на жаль, це була несправжня комплексна податкова реформа як та, що була підготовлена Наталкою Яресько.

- Добре, що б Ви порадили, які б ставки податків змінили?

- Загалом, існує правило, яке працює всюди. Україна потребує хорошого бізнес-клімату і створення передумов для сталого зростання. Підвищення непрямих податків краще, ніж підвищення ставок прямих податків. Загальне правило полягає в тому, що якщо хочете міняти ставки податків, тоді скорочуйте прямі податки. І, якщо потрібно, компенсуйте за рахунок підвищення ставок непрямих податків: ПДВ, акцизів, податку на майно... Поки в Україні досить низькі ставки податку на майно, підвищити його буде не так і просто. Найкращий шлях – це прив'язати їх до реальної ринкової вартості нерухомості. А для цього потрібні деякі технічні передумови. Наприклад, встановлення певних цінових позначок, особливо в містах. Це перше правило. Друге – єдині правила гри для всіх. А це пов'язано, як я вже говорив, з "спрощенкою". І, якщо і буде існувати якась спрощена система, то тільки для дрібних підприємців і таким чином, щоб такою системою не зловживали інші. Далі дуже важливий принцип в податковій реформі: розширення податкової бази та зниження податкових ставок. Розширення податкової бази означає, що потрібно скасувати всі винятки, скорочення і спеціальні ставки податків. Щось вже було зроблено в цьому напрямку минулого року. Але я, як і раніше, переконаний, що можна зробити набагато більше, суворо переглянувши податковий кодекс.

- З одного боку Андрій Рева правий: з такими надходженнями ЄСВ у нас буде великий дефіцит Пенсійного фонду, і його потрібно чимось покривати. А чим? Адже за прогнозами Світового банку зростання української економіки очікується на рівні 1-1,5%.

- Все правильно, це очікувано. Коли складався бюджет, велике зростання від надходжень ЄСВ і не очікувалося. Куди більш важливо не перевищити закладений рівень державних витрат в бюджеті. І, звісно, не тільки в держбюджеті, – у всіх державних фінансах застосовувати високі бюджетні обмеження для дійсно ефективного контролю над статтями витрат. І є небезпека, що в цьому році за деякими статтями рівень витрат може бути перевищений. Якщо все буде так, як закладено в бюджеті... Але, розумієте, в кожній країні бюджет всього лише прогноз, який далекий від реальності. Саме тому так важливо мати постійну оцінку бюджетного процесу і, в разі необхідності, вживати заходів. Тому що якщо ви зробите це зараз, у вас буде ще півроку, щоб ці зміни почали діяти. Але якщо ви це зробите в листопаді, буде занадто пізно.

"7 млн людей в Україні – власники с\г земель і вони не мають можливості продати її на відкритому ринку. Це, на мій погляд, навіть антиконституційно"

 - Чи справді у вимогах МВФ є пункт про скасування мораторію на продаж с\г земель?

- Я не знаю точно, але я не думаю, що це обов'язкова умова. Але, незважаючи на це, і це дуже важливо, все, що записано в меморандумі МВФ, набагато важливіше для України, ніж для МВФ. І тут не може бути протиріч. Для МВФ це потрібно, оскільки вони хочуть повернути свої гроші. І вони знають, що Україна буде здатна повернути гроші, якщо Україна буде конкурентоспроможна і зі зростаючою економікою. Ці заходи хороші для макроекономічної стабілізації та створення умов для економічного зростання. Говорячи про лібералізацію ринку с\г земель, для мене неважливо, чи є це в програмі МВФ. Але найголовніше, що це одні з важливих передумов і стимулів для успіху і економічного зростання України. У вас величезний невикористаний потенціал на ринку землі. Ви знаєте, що 7 млн людей в Україні – власники с\г земель і вони не мають можливості продати її на відкритому ринку. Це, на мій погляд, навіть антиконституційно. Це їх власність. І тут немає різниці, земля це, машина або квартира. І, якщо я не помиляюся, право власності на землю українці отримали в 2004 році – 12 років тому. І, наскільки мені відомо, тисяч людей відтоді не стало і їх власність повертається назад до держави, якщо у них немає родичів. Я переконаний, що відкрити ринок для цих 7 млн людей потрібно. Це буде хороший стимул для відкриття малого і середнього бізнесу – фермерських господарств на цій землі. Також люди, у власності яких є така земля, зможуть використовувати її як заставу при отриманні кредиту на відкриття свого бізнесу. І потім прийдуть нові інвестиції. А сьогоднішня система, коли продаж заборонений, працює на великих підприємців і земельних баронів, які користуються цією землею майже задарма.

"Я боюся, що деяких українських популістів підтримує Росія. Вона прекрасно знає, що якщо популісти прийдуть до влади, не буде ніяких реформ"

- До речі, саме на темах скасування мораторію на продаж с/г земель і підвищення пенсійного віку найбільше спекулюють популісти у Верховній Раді.

- Популісти – найбільша загроза Україні. Вони не пропонують рішення, а лише зловживають браком знань людей, щоб заробити політичні бали. В України зараз три найбільших ворога, які заважають їй бути успішною, стати частиною ЄС і багатою країною, щоб підвищити рівень життя людей: популісти і популізм, корупція і Росія. І все це пов'язано. Я боюся, що деяких українських популістів підтримує Росія. Вона прекрасно знає, що якщо популісти прийдуть до влади, не буде ніяких реформ. Не буде реформ – не буде успіху. Для адміністрації Путіна і для нього особисто успіх України – найбільша загроза. Тому що тоді ми можемо очікувати Майдан в Москві. Тому все взаємопов'язане. Державна власність на землю і заборона на ринок землі – одні з найбільших джерел корупції. Як я вже пояснив: якщо немає можливості для власників продати її або здати її в оренду на ринку, це важливо, тоді вони віддають її за безкоштовно або за символічну плату великим компаніям, власниками яких є олігархи. Хто найбільше виступав проти дерегуляції ціни на енергоносії? Популісти. Що було найбільшим джерелом корупції в Україні? Не тільки зараз, з самого початку, всі 25 років після падіння комунізму? Регуляція цін на енергоносії. І ми також знаємо, що це було пов'язано з олігархами і Росією, з російськими інтересами. І, на жаль, у популістів останнім часом зросли рейтинги, тому що реформатори не б'ються достатньо за свої реформи, не пояснюють людям свої дії. У нас є чіткі докази успіху: Польща, країни Балтії, Словаччина, Грузія... Ці країни зробили те, що критикували популісти – дерегуляція, приватизація, лібералізація ринку землі...

"Для адміністрації Путіна і для нього особисто успіх України – найбільша загроза. Тому що тоді ми можемо очікувати Майдан в Москві"

- У нас ще є популісти, які говорять: ось проведемо дострокові парламентські, і точно реформи запустимо...

- На щастя, Україна – демократична країна. У вас є парламент, який був демократично обраний, і він, по-перше, проголосував за уряд Яценюка, який мав широку підтримку. Зараз уряд Гройсмана, який має меншу підтримку, але все ж достатню для проведення реформ. Звісно, якщо будуть передумови для проведення дострокових виборів, тоді будуть нові вибори або новий уряд. Але, я боюся, якщо реформатори не будуть достатньо боротися проти популістів, тоді один із варіантів – новий уряд буде менш прореформаторським. Я точно не знаю, це буде залежати від результатів нових виборів, якщо вони будуть. Але за результатами останніх соціологічних опитувань виглядає так, що у популістів найвищі рейтинги.

- Коли Ви були з Гройсманом у Вашингтоні, можливо, йшлося про збільшення фінансової допомоги Україні після прийнятих змін до Конституції в частині правосуддя?

- Я не знаю, чи надасть США велику підтримку. Але правда, що США дуже привітали судову реформу, яка дозволить, на щастя і нарешті, почати найскладнішу і в той же час найважливішу реформу. Без змін в правоохоронних органах, у судовій системі, органах прокуратури, складно очікувати реальних змін. Про це говорив прем'єр-міністр, ця тема піднімалася на кожній зустрічі. І американці дійсно привітали цей крок. Вони знають, що одна з найбільших проблем – корупція. І я щиро сподіваюся, що процес змін в судовій системі стартує і через рік-два система дійсно зміниться.

- У той же час деякі кажуть, що не можна змінювати Конституцію під час війни...

- Це не правда. Навпаки, я переконаний, що якщо у вас війна, це значить, на жаль, що ситуація набагато складніша для проведення реформ. Але під час війни також важливо проводити більше реформ. Якщо правоохоронні органи, судова система погано функціонують, як в Україні, і це всі знають... Я нікого в Україні не зустрічав, хто б сказав, що судова система працює добре. Я не розумію тих, хто використовує цей аргумент (що не можна міняти Конституцію під час війни – Авт.).

- Над якою реформою Ви працюєте зараз?

- Ми працюємо в нашій групі (Стратегічних радників – Авт.). Ми фокусуємося на раптову реформу державних фінансів, все, що пов'язано з фіскальною консолідацією і бюджетуванням. Що дуже і дуже важливо, і я вже пояснив чому. Тепер інша сфера – енергетична політика. Щось було зроблено, дерегуляція цін, але зараз дуже важливо розукрупнення (запуск ринку з великою кількістю постачальників – Авт.). У частині реформи державних фінансів ми також працюємо над реформою соціальної та пенсійної системи – з найбільшими статтями видатків бюджету. Також це судова система і реформа правоохоронних органів в цілому, поліпшення бізнес-клімату, дерегуляція, приватизація і реструктуризація держпідприємств. Також ми намагаємося налагодити комунікацію між нашою групою і урядом, між урядом і парламентом.

- Я мала на увазі найбільш пріоритетну реформу, яку Ви зараз просуваєте.

- Я не можу так сказати. Реформи успішні, коли вони проводяться в комплексі. Якщо ви проводите реформи частково, тільки в одній-двох сферах, ви не отримаєте результат. Саме тому ми фокусуємося на цих 5-6 сферах, які я назвав.

- А який Кабмін кращий, Яценюка чи Гройсмана? І чи настільки Гройсман незалежний від президента, як він сам каже?

- Дуже рано порівнювати, побачимо. Уряд Яценюка зробив багато. Я переконаний, два уряди Яценюка, починаючи з Майдану по 2016 рік, зробили дуже і дуже багато протягом цих двох років, ніж всі попередні уряди за всі 25 років. Але в той же час можна було зробити і більше. Найбільша проблема була в тому, що не було достатньої кооперації між урядом і парламентом. Багато урядових ініціатив не проходили через Раду. Уряд Гройсмана працює тільки 2 місяці, тому дуже рано порівнювати і проводити паралелі з урядом Яценюка. Але якщо говорити хоча б про програму (уряду Гройсмана – Авт.), план дій, я можу сказати, що цей уряд такий же амбітний.

 - Все-таки, як Ви вважаєте, Гройсман – незалежна від президента фігура?

- Я думаю, так. Принаймні, у мене немає причин говорити, що це не так. Але, знову ж таки, результати на практиці нам все покажуть.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
ЗСУ: головне
Докладніше
Хроніка обстрілів
Більше про це
Війна в Україні з космосу
Більше новин
Українці за кордоном
Дізнатись!
Діпломатичний фронт
Більше новин
Save Life
Поради лікаря
Допомога під час війни
Більше новин
"Разом нас багато"
Нас не подолати
Наші гроші
Більше новин
Life новини
Більше новин
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64187.7

Bitcoin Cash (BCH)

478.13

Binance Coin (BNB)

559.9

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum Classic (ETC)

26.14

Litecoin (LTC)

81.18

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Вони нас підтримали
легенди спорту

ВЕЙН ГРЕЦЬКІ. Ми всі згодні, що це безглузда війна. Ми всі бажаємо всім в Україні всього найкращого та молимося за них.

ПЕЛЕ. Я надсилаю свою солідарність народу України. Я молюся і прошу Бога, щоб запанували мир, свобода та любов

ДОМІНІК ГАШЕК. Кожен дорослий у Європі добре знає, що Путін – божевільний убивця, і що Росія веде наступальну війну проти вільної країни та її народу.

ПАОЛО МАЛЬДІНІ. Ніхто не очікував побачити війну на європейській землі, ми хочемо бути на боці народу України.

КЛАУДІО ТАФФАРЕЛ. Дорогі друзі, українці! Наразі весь світ стежить, хвилюється та обурений тим, що відбувається в Україні. Бажаю, щоб на вашу землю якнайшвидше повернувся мир.

1 /2
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти