Верховна Рада в першому читанні підтримала законопроект №2239-1, який передбачає відокремлення газотранспортної системи (ГТС) від НАК "Нафтогаз". Проект закону про внесення змін до законодавства України через відокремлення діяльності з транспортування природного газу потримали 286 народних депутатів.
Документ розроблений з метою забезпечення виконання зобов'язань України щодо відокремлення діяльності з транспортування природного газу і забезпечення діяльності оператора газотранспортної системи, оператора системи передачі відповідно правилам європейського енергетичного ринку. Таким чином, законопроект передбачає, що "Нафтогаз" поставлятиме паливо, а транспортуватиме його до Європи окремий оператор.
Законопроект встановлює, що компанія, якій передаються об'єкти державної власності з метою створення оператора газотранспортної системи (а також системи передачі електроенергії), повинна бути повністю незалежною в прийнятті рішень щодо використання, експлуатації, обслуговування, планування, розвитку і їх фінансування.
Оператор ГТС може належати виняткового державі або суб'єкту господарювання, який належить державі. Оператором газотранспортної системи буде однойменна компанія "Оператор ГТС України". Її виведуть зі складу групи "Нафтогаз" і віддадуть у власність й управління компанії "Магістральні газопроводи України", яка підпорядкована Міністерству фінансів.
Як повідомляли новини "Сьогодні", на початку червня в Україні стартував новий етап відокремлення оператора ГТС. Завдання чергового етапу анбандлінга – відпрацювати формат роботи майбутнього незалежного оператора.
Водночас в "Нафтогазі" наполягали, що при поділі компанії газотранспортні активи повинні залишитися в групі, а незалежний оператор – перейти незалежному органу або стороні (Independent System Operator, ISO). Виконавчий директор "Нафтогазу" Юрій Вітренко заявляв, що проведення анбандлінга містить ризики програшу "Газпрому" в новому арбітражі.