Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

"Сьогодні вся система вимагає нових людей": інтерв'ю з колишнім членом списку "Слуги народу"

13 червня, 19:20

Наш співрозмовник - колишній заступник міністра оборони, екс-глава департаменту економічної діяльності Міноборони

/ Фото: "Сегодня"

Днями партія "Слуга народу" надала список кандидатів на позачергові вибори до Верховної Ради. У списках спочатку був присутній колишній заступник міністра оборони Юрій Гусєв, проте незабаром він оголосив про те, що на вибори не йде. Новини "Сьогодні" поспілкувалися з ним і дізналися, що Гусєв встиг зробити під час роботи в Міноборони, а також з чим пов'язане його рішення відмовитися від участі у виборах.

- Що ви як представник волонтерського десанту встигли зробити в Міноборони? Ви починали з керівника Департаменту економічної діяльності, потім радником?

- Ні, потім заступником міністра. Що нам вдалося: ми вперше в Україні запровадили понадпорогові закупівлі на електронних площадках, які в подальшому отримали назву Prozorro і були затверджені у вигляді окремого Закону України. Ми ввели перші стандарти НАТО в тиловому забезпеченні, запровадили електронну систему обліку майна і житла в Міністерстві оборони. Повністю замінена форма, і повсякденна і польова. Здійснені структурні перетворення щодо управління державними підприємствами. І це все насправді робота команди, робота проектного офісу реформ, який був створений за моєю ініціативою в 2015-му році, це все ми робили спільно з радниками країн-членів НАТО, з нашими партнерами, робили спільно з волонтерами, які приходили, допомагали, брали окремі напрями – чи це військова медицина, чи це управління майном, чи це державні закупівлі – і фактично змінювали систему.

Нам вдалося достатньо багато чого змінити, але і Збройні Сили, і Міністерство оборони зокрема, потребують подальшого реформування для того щоб стати ефективними, щоб відповідати тим підходам і стандартам НАТО, до яких ми прагнемо і які затверджені в відповідних документах.

- Чому через 9 місяців ви вирішили йти з посади?

- Насправді на посаду я прийшов в січні 2015-го року і пропрацював рівно рік. Спочатку я був виконуючим обов'язки заступника Міністра, був затверджений на цій посаді в березні 15-го року, і з самого початку говорив про те, що я не збираюсь робити якусь кар'єру в Міністерстві оборони, а прийшов на війну з системою. Моє завдання було, як і, в принципі, це завжди робить десант, – прийти, почати трансформації та системні зміни і зробити можливості для приходу нових людей. Прийшли нові люди, був створений офіс реформ, ми повністю перезавантажили співпрацю з нашими партнерами – раніше радники країн-членів НАТО не могли навіть зайти на території Міністерства оборони, а коли я йшов, на початку 2016-го, у них був окремий офіс і дуже плідна співпраця зокрема з Радою реформ Міністерства оборони, яку я очолював.

- Близько трьох місяців вашу відставку не підписували. Це зробили вже в 2016-му.

- Насправді це була дискусія, тому що тоді моя відставка була викликана тим, що почалась активна інформаційна атака з боку окремих депутатів. Зокрема, депутатів комітету національної безпеки та оборони. Атака, яка не мала під собою жодної підстави. Атака, яка почалась ще з того, що я звертався, коли в 2015-му році ми потребували всього – форми, нової системи харчування, палива – шукали можливість, щоб в Міністерство оборони для потреб ЗСУ було передано паливо біглого олігарха Курченка. Тоді я навіть виступав з цього питання з трибуни Верховної Ради під час години запитань до Уряду. Мені дзвонили різні депутати з намаганням сказати про те, що ми передамо вам паливо, але ви спочатку маєте підписати якісь документи. Потім з'являлась інформація про те, що це паливо зникло і його в природі вже не існує. Жодних документів, безумовно, без того, щоб побачити це паливо, я не планував підписувати. Були погрози, дзвонили окремі депутати з погрозами. Зокрема, дзвонили депутати з Комітету національної безпеки та оборони. Кілька разів дзвонив пан Пашинський. Розповідали про те, що паливо арештовано і передано на баланс якогось ДП. Пізніше ми закупили паливо за процедурою держзакупівель і казали, що саме це "паливо Курченка", але за документами закуплене пальне було 2015 року, якщо я не помиляюсь. Тоді я навіть їздив на одну з баз паливно-мастильних матеріалів ЗСУ під час прийомки, дивився документи та оглядав бензовози. Після цього почались активні цілеспрямовані атаки особисто на мене і на волонтерський десант Міноборони, які жодним чином під собою нічого не мали, тому що ми у своїй діяльності були дуже відкриті. До нас приходили постійно нові волонтери, ми їх залучали до різних процесів і наші процеси були максимально прозорі. Власне, для того, щоб бути більш прозорими, ми першими запустили систему електронних закупівель, яка за 6 місяців 2015-го року, з 1 липня по 31 грудня заощадила для держави 200 мільйонів гривень, закуповуючи ті самі речі, які закуповували перші 6 місяців року.

Більшість питань, які виникають сьогодні в інформаційному просторі проти моєї діяльності в Міноборони – це фейки. Тому що, наприклад, експеримент з нової системи харчування в окремих військових частинах, який був введений в 2015-му році окремим рішенням Кабінету міністрів – визнаний дуже успішним, і зараз він розширюється на інші військові частини. Цей експеримент впроваджує принципово нові підходи в харчуванні, якими сьогодні дуже задоволені військовослужбовці, і це можна почути від них самих.

Закидають також те, що я втручався в процес державних закупівель і наприклад впливав на ціну палива – працюючи в Міністерстві оборони. Вже багато разів повторював, що я ніколи не був членом тендерного комітету, а те, що окремі депутати втручались, дзвонили з погрозами, робили тиск – це якраз питання до правоохоронних органів; треба дати оцінку їх діяльності і чому так відбувалось. Більше того, коли такі атаки набували активної фази в 2015-му році, я звертався до правоохоронних органів, зокрема до Генеральної прокуратури з проханням провести перевірку щодо моєї діяльності і щодо можливих зловживань, які тоді ще звучали з вуст окремих депутатів, зокрема з Комітету національної безпеки та оборони.

Реклама

- Чим в результаті ця історія закінчилась?

- За моєю ініціативою були проведені переговори про перегляд ціни, і я, не будучи членом тендерного комітету, наполягав на тому, що вартість закупленого палива має бути переглянута. Більше того – це відбувалось за кілька днів до активної, масованої інформаційної атаки з боку народних депутатів Комітету нацбезпеки та оборони. Після чого я, в тому числі, відповідав на запитання народних депутатів на засіданні комітету. І питань до мене особисто і до моїх дій жодним чином бути не може. Більше того, за моєю ініціативою як заступника міністра, який відповідав за координацію, в тому числі, Департаменту державних закупівель, і відбувся перегляд цієї ціни і, відповідно, це в тому числі моя заслуга і заслуга окремих волонтерів та журналістів. Памятаю як одного дня пізно ввечері до нас приїхав журналіст Юрій Бутусов і разом з головою ради волонтерів Давідом Арахамією допомагав нам розібратись у цій ситуації.

- Волонтери у Міноборони. Чому це було потрібно і чи потрібно це зараз?

- Волонтери в Міноборони – це такий проект, який дозволив відкрити вікно можливостей для змін і відкрити стару, зашкарублу пострадянську систему для нових людей, які ніколи не працювали в Міністерстві оборони. Прийшли нові переважно дуже світлі та порядні люди, які ніколи не працювали на держслужбі раніше і навряд чи пішли б працювати, якщо б не війна. Ви пам’ятаєте, що тоді волонтерський рух сильно підставив плече армії, а в деяких випадках суттєво замінив питання забезпечення в АТО. В Міноборони волонтери очолили департаменти, стали керівниками проектів, зайшли в Офіс реформ і стали драйверами тих змін, успішних проектів, про які ми сьогодні говоримо і якими зокрема я пишаюся, як людина, яка очолювала Раду реформ Міністерства оборони в 2015-му році.

Сьогодні вся система потребує нових людей. І сьогодні такі люди заходять в парламент, в Адміністрацію президента. Після того, як буде сформований новий парламент, я переконаний, що нових людей буде більше в різних міністерствах. Як відомо, я був озвучений 41-им номером в списку партії "Слуга народу", але після зустрічі з президентом, яка відбулась цього тижня, я отримав від Володимира Зеленського пропозицію і прийняв для себе рішення не йти до парламенту. Я не буду подавати документи до Центральної виборчої комісії, я не буду кандидатом в депутати до Верховної Ради цього разу. Я буду працювати і допомагати новій команді трансформовувати систему виконавчої влади. Я буду допомагати президенту та новим людям приходити і змінювати цю систему з урахуванням того досвіду – і, в тому числі, тих інформаційних атак, які я отримав в 2015-му році і які я отримую зараз. Тому що спротив системи є величезний. Система не хоче і не буде просто змінюватись. Потрібна критична маса нових якісних людей, які з новими цінностями, з новою філософією з новими принципами прийдуть і повністю змінять цю систему на якісно нову. Це питання інституцій, оргструктур, бізнес-процесів, це питання орієнтації на результат для людей, а не на процес для себе, яким жила весь цей час система.

Фото: "Сьогодні"

В тренді
Київський губернатор подав у відставку: Краще померти, ніж повзати на колінах (доповнено)

- Нещодавно ви проходили тест на поліграфі.

- Це була моя ініціатива, тому що ті закиди, які сьогодні лунають в засобах масової інформації, є фейковими. Вони не мають жодного підґрунтя під собою, спотворюють уяву про мою діяльність в Міністерстві оборони і, на жаль, про діяльність команди волонтерського десанту в 2014-2016 роках. Тому я вирішив пройти незалежне поліграфічне дослідження в Східно європейському центрі кадрової безпеки. Я таке дослідження пройшов. Результати цього дослідження були надані президенту України, були надані також керівництву Адміністрації президента для того, щоб приймати відповідні рішення. Я переконаний в тому, що взагалі досвід проходження поліграфу – це дуже корисний, дуже потрібний досвід. Його потрібно використовувати не лише для тих людей, які зараз є кандидатами в депутати. Для людей, які будуть очолювати Обласні державні адміністрації, для майбутніх міністрів, для високопосадовців. Тому що поліграфічне дослідження, дослідження на детекторі брехні – воно виявляє не лише те, що ти робив в минулому. Воно навіть виявляє твої наміри на майбутнє. Я переконаний, що такі проходження детектора брехні мають стати регулярними. Я переконаний в тому, що їх треба впроваджувати не лише під час виборчої компанії, їх треба впроваджувати регулярно для того, щоб всі високопосадовці, які мають дотик до бюджетних коштів, до прийняття важливих рішень, усвідомлювали, що порушення законодавства, корупційні діяння сьогодні неминуче призведуть до відповідних проявів в результаті дослідження на детекторі брехні. А за ним має бути відповідальність вже кримінальна та політична.

- Спливало також питання квартир для військових і термінів їх закупівель в 2015 році

Реклама

- Насправді виділення коштів і процедура використання бюджетних коштів має свою процедуру та етапи. Перше – мають бути кошти, передбачені в бюджеті. В подальшому має бути затверджена бюджетна програма. Пізніше – має бути затверджений паспорт бюджетної програми і мають бути передбачені відповідні асигнування. Я хочу сказати, що тоді, в 2015-му році ми використали всі кошти, які були передбачені для закупівлі житла. Більше того, за моєю ініціативою були запроваджені інші підходи в забезпеченні житлом. Людина, яка має право на отримання житла, могла прийти і взяти гроші і сама купити це житло для того, щоб взагалі Міністерство не закуповувало житло, а людина сама визначила, де вона хоче жити: в місті проходження військової служби, або в іншому місці, наприклад, після завершення служби з родиною переселитись до моря. Додати своїх коштів і купити іншу квартиру, і так далі. І тоді, я вважаю, це було правильно. Більше того, я вважаю, що це повністю знищує корупцію на етапі закупівлі квартир. А закупівлі квартир в 2015-му році і, наскільки я знаю, зараз, відбуваються за окремою процедурою в Міністерстві оборони, де комісія – до якої, я теж хочу підкреслити, я ніколи не входив – визначає, за якою ціною, в яких забудовників чи можливо посередників купувати житло.

Я не знаю, чи зараз це можливо, ми зробили це можливим ще в 2015-му році. І (люди – Ред.) брали грошима, і потім за ці гроші могли купити собі квартиру, ту, яку самі оберуть, в тому місці, де вони самі оберуть. А держава, виконавши свою функцію, передала їм прозоро пораховану кількість грошей для того, щоб військовослужбовці були забезпечені житлом.

Взагалі, я вважаю, що головною цінністю в новій українській армії є солдат. І вся державна система має працювати на те, щоб кожен солдат був забезпечений усім необхідним.

- Волонтерський десант – що ви встигли на ниві саме волонтерства?

- Насправді мій прихід в Міністерство оборони починався з приходу в військкомат під час оголошення першої хвилі мобілізації. Я прийшов в військкомат і просився на фронт. Я проходив медичну комісію, кілька разів зустрічався з воєнкомами, і в якийсь момент мені зателефонували мої друзі, які на той момент вже займались допомогою армії і були радниками Міністерства оборони, запропонували спрямувати зусилля на те, щоб змінити Міноборони. Тому що тоді було два фронти війни: війна на Сході і війна з корупційною системою Міноборони. Тоді люди не довіряли цій системі. Тоді неможливо було швидко прийняти рішення щодо забезпечення. Тоді на озброєнні української армії були каски Другої світової війни, а бронікі волонтери провозили на собі через кордон. Я прийняв для себе рішення піти працювати в міністерство. Спочатку я очолив Департамент економічної діяльності і ми разом з компаніями великої четвірки провели експрес-аудит державних підприємств. Ми запропонували нову форму корпоративного управління, почали здійснювати контроль над тим, яким чином використовується військове майно, яким чином були відчужені окремі об'єкти, і почали ініціювати процес повернення незаконно відчужених військових об'єктів. Після цього в січні 2015-го року міністр оборони України Степан Полторак запропонував мені бути заступником. Я кілька місяців виконував обов'язки і був затверджений вже в березні 2015-го року на цій посаді.

- Вам інкримінували, що ви, начебто, мало не агент Кремля і передаєте інформацію…

- Та увага до мене, яка сьогодні є в фейкових новинах, говорить про те, що в 2015-му році, ми робили все правильно. Ми розривали корупційні схеми, ми не дозволяли красти в армії, ми повертали незаконно відчужене майно і, безумовно, ми боролися з російською агресією, яка була і є на Сході України, і з російськими агентами, які були в ЗСУ. Дуже легко те, що я не працював ні з російською, ні з будь якою іншою розвідкою і агентами – в тому числі, підтверджується на детекторі брехні. Мені задавали це запитання на поліграфі прямо, моя відповідь чітка – ні, я не працював, не передавав інформацію російським чи будь-яким іншим агентам. Завжди працював і, я сподіваюся, в подальшому буду корисним для держави Україна, для того, щоб її обороноздатність, регіональний розвиток, економіка розвивались. Я переконаний в тому, що люди, які, в тому числі, побачать наше з вами інтерв'ю, чітко дадуть оцінку тим фейковим інформаційним вкидам про мене та мою роботу, які за останні три-чотири доби активно з'являються в інтернеті, яких не було три останніх роки і які почали активно з'являтись після оголошення мого прізвища в прохідній частині списку партії "Слуга Народу".

- Вас ще звинувачували в тому, що у вас в декларації зросли доходи…

- Я підтверджував – в тому числі, на поліграфічному дослідженні – що в 2015-му році, коли мене звинувачували в тому, що я маю будинок чи планую побудувати будинок в Німеччині (що є ще одним величезним фейком), я заявив, і зараз заявляю: якщо хтось знайте не задеклароване майно – я подарую. І це дуже просто: якщо ви знаходите будинок Гусєва в Німеччині, чи будь-які незадекларовані активи – я подарую з величезним задоволенням, або передам на благодійність.

- Наскільки психологічно складно було в Міноборони в той час?

- Дуже складно. Система дуже складна. Насправді, поліграф – це одне з того, з того, що ми запропонували в Міністерстві Оборони ще в 15-му році. І наскільки мені відомо поліграф виявив окремих людей, які були звільнені з посад не лише за корупційною ознакою, а й за ознакою можливої співпраці з країною-агресором. І це треба продовжувати, треба вичищати. Більше того, я думаю, що взагалі всю пострадянську систему державної влади треба перезавантажити і я вірю в те, що це навіть окрема місія нашого покоління. І я впевнений, що у нас все вдасться!

Нагадаємо, раніше новини "Сегодня" розповідали, хто з українських зірок зібрався в парламент.

Хто з українських зірок шоу-бізнесу зібрався в парламент Відео: "Сегодня"

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...