Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Загрози медреформі в Україні: що може не спрацювати

3 листопада 2017, 07:50

Віталій Андронік

Є три головні причини, чому медреформа може зірватися

Медреформа стартує з 1 січня 2018 року. Фото: AFP/GUILLAUME SOUVANT

Медреформа стартує з 1 січня 2018 року. Фото: AFP/GUILLAUME SOUVANT

Законопроект про медичну реформу прийнятий, однак вона може провалиться. Існують політичні ризики і загрози, які можуть виникнути у ході реалізації змін. Сайт "Сегодня" дізнався, що може перешкодити медреформі.

Реформу можуть зірвати

Після голосування за медреформу в Раді зареєстрували проект про скасування цього рішення. Це означає, що закон не набуде чинності, поки парламент не розгляне зареєстровану постанову. До цього часу голова парламенту Андрій Парубій не має права підписати ухвалений закон. Тож поки закон заблокований.

Вся суть реформи, нагадаємо, в тому, щоб поміняти систему фінансування медицини. МОЗ визначить вартість кожної медпослуги і буде за нею сплачувати лікарні. Тариф буде однаковим для всієї країни. Але заплатить не пацієнт, а держава. У міністерстві таку форму оплати називають принципом "гроші ходять за пацієнтом". Чим більше пацієнтів прийдуть до лікарні і отримають медичну допомогу, тим більше зароблять лікарі.

Однак держава заплатить не за все. Закон, який ухвалили депутати, вводить поняття державної програми медобслуговування. Це пакет послуг і ліків, які покриватимуться з держбюджету. Програму щорічно переглядатиме МОЗ та узгоджуватиме Кабмін. Але прийматиме її Верховна Рада під час розгляду держбюджету. Медичні послуги, які не потраплять до програми, держава не покриє – потрібно буде заплатити зі своєї кишені.

1209405_01

Якщо в Україні зміниться міністр охорони здоров'я, є ризик, що реформу не закінчать. Фото: А. Бойко

Реклама

Автори проекту постанови про скасування реформи вважають ухвалений закон антиконституційним – 49 стаття Основного закону гарантує безкоштовну медицину в державних і комунальних лікарнях: "механізм зміни фінансування установ охорони здоров'я (...) порушує конституційний припис про безкоштовну медицину". Під час голосування кнопку "проти" натиснули 42 депутати. Для підписання звернення до Конституційного суду потрібно всього 45.

Сама реформа повноцінно запрацює з 2020 року. Попереду президентські і парламентські вибори, тому існує ризик, що реформу не закінчать. Може змінитися міністр охорони здоров'я, у якого буде своє бачення медицини в країні.

Читайте також: Ціна медреформи: за які медпослуги українцям доведеться заплатити

Складнощі з тарифами

Щоб розрахувати гарантований пакет медпослуг, міністерству потрібні три показники: сума в бюджеті на охорону здоров'я, тарифи на кожну послугу і те, в яких медпослугах є потреба. Поки у МОЗ є тільки перша цифра. За іншим треба вивчати дані з лікарень. Складність в тому, що зараз собівартість медпослуг в різних медустановах відрізняється. Після реформи по всій країні діятиме єдина тарифна сітка на послуги лікарів.

В тренді
Рада розгляне держбюджет на 2020 рік

1246041_02_01

У МОЗ можуть неправильно розрахувати тарифи на медпослуги. Фото: AFP / GUILLAUME SOUVANT

Але МОЗ може неправильно розрахувати тарифи, припускає експерт групи з охорони здоров'я реанімаційне пакету реформ Зоряна Черненко. Тоді і до середини року може не вистачити грошей на держпакет медпослуг. Все тому, що в Україні немає інформації про те, які медпослуги українці отримують і в якому обсязі. У МОЗ підготувати цифри повинні до 2020 року. А щоб зібрати достовірні дані, потрібно п'ять років, вважає вона.

Якщо тарифи будуть завищені, тоді гроші швидко витратяться і частина пацієнтів не зможе отримати медпослуги безкоштовно. Якщо МОЗ запропонує занижений тариф, тоді існує ризик, що в лікарнях продовжать брати гроші з пацієнтів.

З ухваленням закону нічого не сталося, каже Черненко. Все залежатиме від подальших рішень уряду, але поки що жодних документів немає. "На сьогодні є тільки обіцянки і в законі закріплені обіцянки", – додає вона.

Читайте також: Депутати проголосували за медреформу: що чекає на лікарів і пацієнтів

Українцям може не вистачити лікарів

"На сьогодні спостерігається дефіцит – 2,5 тис. лікарів загальної практики і понад 900 дитячих лікарів", – заявив віце-прем'єр міністр Павло Розенко ще на початку року.

У МОЗ планували, що лікарі конкуруватимуть за пацієнта, оскільки від цього залежатиме їх заробіток. Держава платитиме лікарю 2018 року за кожного пацієнта 270 грн на рік, за дітей і пенсіонерів – 740 гривень. Потім тариф за пацієнта планують підняти. У кого буде більше пацієнтів, той більше заробить. При цьому пацієнт зможе поскаржитися на роботу лікаря, звернувшись до Національної служби здоров'я. Якщо лікар не влаштує, то його можна буде поміняти.

Однак на всіх може не вистачити лікарів. За різними оцінками, в Україні на первинному рівні медицини не вистачає від 30% до 50% фахівців. Особливо гостро стоїть проблема в селах. Тому українці можуть зіткнутися з обмеженим вибором при підписанні декларації про медобслуговування.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...