Зробити стартовою
26,11
29,14
РУС

Все, що потрібно знати про люстрацію: кого, за що і чи надовго

Співавтор закону Юрій Сиротюк каже про те, що потрібен жорсткий громадський контроль, а політолог Володимир Фесенко вважає, що механізм його реалізації поки неясний і призведе до тисяч позовів до суду

Закон про люстрацію чиновників набув чинності. Фото: ogo.ua
Закон про люстрацію чиновників набув чинності. Фото: ogo.ua.

Багатостраждальний люстраційний закон, що нашумів, – "Про очищення влади", – прийнятий, підписаний і набув чинності.

Процедура "очищення влади" – це, за задумом співавторів, звільнення тих, хто цю владу заплямував. Також закон передбачає можливість перевірки та контролю осіб, які претендують на посади в органах державної влади та місцевого самоврядування.

З тим, кого звільнять, а кого залишать, і хто це буде вирішувати – розбирався Сегодня.ua.

Кого перевірять

Список посадових осіб, які будуть перевірені на відповідність нормам закону, величезний. Як раніше заявляв прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк, під закон про люстрацію підпаде більше мільйона чиновників, хоча більш точну цифру зараз ніхто сказати не береться. Співавтор закону народний депутат від ВО "Свобода" Юрій Сиротюк більш реалістичний в оцінках – за його словами, перша хвиля люстрації зачепить близько тисячі чиновників. Сиротюк впевнений, що в будь-якому випадку не буде такого, що люстрованим виявиться кожен 45-й житель України.

Перш за все будуть перевірені:

1) особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:

а) Президент України, голова Верховної Ради України, його перший заступник та заступник, прем'єр-міністр України, перший віце-прем'єр-міністр України, віце-прем'єр-міністри України, міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, та їхні заступники, голова Служби безпеки України, генеральний прокурор України, голова Національного банку України, голова Рахункової палати, уповноважений Верховної Ради України з прав людини, голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим;

б) народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

в) військові посадові особи Збройних сил України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби та військовослужбовців служби за призовом і по мобілізації;

г) судді Конституційного Суду України, інші професійні судді, голова, члени, дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, службові особи секретаріату цієї Комісії, голова, заступник голови, секретарі секцій Вищої ради юстиції, а також інші члени Вищої ради юстиції;

д) особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, державної кримінально-виконавчої служби, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, податкової міліції, особи начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту;

е) посадові та службові особи органів прокуратури, Служби безпеки України, дипломатичної служби;

ж) члени Центральної виборчої комісії;

з) посадові та службові особи інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування;

2) особи, які претендують на зайняття посад в органах державної влади та місцевого самоврядування.

Зазначимо, що відповідно до закону, перевірці не підлягають чинний Президент України і ті, хто займає виборну посаду в Україні.

"Мова йде про президента Януковича і про міністрів, які займали посади в часи Януковича. У даному випадку виборні посади за законом про очищення влади, який узгоджений в кінцевій редакції, не підпадають під процедуру люстрації, і, на мій погляд, це дуже і дуже погано", – пояснив співавтор закону Юрій Сиротюк.

Що перевірять

Перевірці підлягає:

1) достовірність відомостей, викладених у згоді на проходження перевірки, наданою суб'єктом перевірки, форма якої затверджується Національним агентством України з питань державної служби;

2) достовірність відомостей, зазначених у деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру щодо суб'єкта перевірки та близьких йому осіб за три попередні роки заняття посад, відповідність встановленій формі декларації, перевірка відомостей декларації шляхом оцінки правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), відповідність видатків отриманим доходам;

3) притягнення особи до відповідальності за корупційні правопорушення.

Хто перевірятиме

Закон передбачає, що Національне агентство України з питань державної служби для організації перевірок керівників, реалізації громадського контролю за проведенням перевірок та оскарження рішень органів перевірки створює центральну та територіальні комісії з перевірки, в яких обов'язково включаються на громадських засадах з правом голосу не менше одного представника громадськості і одного представника засобів масової інформації.

Порядок формування таких комісій і регламент їх діяльності визначаються Національним агентством України з питань державної служби. Члени центральної і територіальних комісій з перевірки призначаються строком на один рік без права повторного призначення.

Хто не пройде перевірку

Відповідно до закону, люстрації з наступним звільненням підлягають особи, які:

1) займали посаду в період з 25 лютого 2010 по 22 лютого 2014:

а) президента України, прем'єр-міністра України, першого віце-прем'єр-міністра України, віце-прем'єр-міністра України;

б) міністра, керівника іншого центрального органу виконавчої влади, які не є членами Уряду України, Служби безпеки України, генерального прокурора України, голови Національного банку України, голови Рахункової палати, голови Антимонопольного комітету України, голови Фонду державного майна України, директора Бюро з питань антикорупційної політики секретаріату Кабінету Міністрів України, голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим;

в) Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики, секретаря Ради національної безпеки і оборони України;

г) керівника Державного управління справами;

д) члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члена Вищої ради юстиції;

е) прокурора області, прокурора міста Києва та Севастополя, Автономної Республіки Крим, прокурора району, міжрайонної прокуратури, прокуратури в містах, прокурора спеціалізованої прокуратури, їхнього першого заступника, їхнього заступника;

2) займали посаду в період з 1 грудня 2013 по 22 лютого 2014 року і не були в цей період звільнені за власним бажанням з органів державної влади:

а) уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, першого заступника міністра, першого заступника керівника іншого центрального органу виконавчої влади, голів та членів державних колегіальних органів державної влади, керівника територіального підрозділу на місцях міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, державних колегіальних органів, його заступника, постійного представника Президента України в Автономній Республіці Крим, голови обласних, Київської та Севастопольської міських, районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій, їхнього першого заступника, заступника, керівника Адміністрації Президента України, першого заступника керівника Адміністрації Президента України, заступника керівника Адміністрації Президента України, керівника секретаріату Кабінету Міністрів України, першого заступника керівника секретаріату Кабінету Міністрів України, заступника керівника секретаріату Кабінету Міністрів України, членів Ради національної безпеки і оборони України;

б) керівника структурного підрозділу Адміністрації Президента України, його першого заступника, заступника, керівника структурного підрозділу секретаріату Кабінету Міністрів України, його першого заступника, заступника, місцевої державної адміністрації;

в) особи начальницького складу органів внутрішніх справ, податкової міліції;

г) керівники та заступники керівників територіальних підрозділів МВС України та Служби безпеки України в областях, містах Києві та Севастополі, міських, районних, міжрайонних, районних у містах відділів;

3) а також:

а) працівники правоохоронних органів, державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування, громадяни України, вина яких встановлена у визначеному законом порядку в заподіянні шкоди життю, здоров'ю, майну громадян – учасників масових акцій протесту з 21 листопада 2013 по 22 лютого 2014;

б) працівники правоохоронних органів, які брали участь у затриманні учасників акцій громадянського протесту і масових заходів у період з 25 лютого 2010 з 22 лютого 2014 включно;

в) працівники правоохоронних органів, які складали і / або своєю дією або бездіяльністю сприяли складанню рапортів, протоколів про адміністративне правопорушення, повідомлень про підозру у скоєнні кримінального злочину, обвинувальних актів і т.п. щодо учасників акцій громадянського протесту і масових заходів у період з 25 лютого 2010 по 21 лютого 2014 включно;

г) слідчі органів досудового розслідування, дізнавачі, оперативні працівники, інспектори, які проводили слідчі та оперативні дії щодо учасників акцій громадянського протесту і масових заходів у період з 25 лютого 2010 по 22 лютого 2014 включно;

д) працівники органів прокуратури, які здійснюють процесуальне керівництво, вносили подання, погодження, підтримували клопотання про застосування заходів, підтримували державне обвинувачення в суді, скоювали бездіяльність щодо учасників акцій громадянського протесту і масових заходів у період з 25 лютого 2010 по 22 лютого 2014 включно;

е) державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування, які будь-якими діями або бездіяльністю намагалися перешкодити або перешкоджали реалізації конституційного права громадян України збиратися мирно і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації в період з 21 листопада 2013 по 22 лютого 2014 включно, що встановлено в судовому порядку;

ж) особи, які співпрацювали зі спецслужбами інших держав як таємний інформатор чи помічник в оперативному отриманні інформації, встановлений у судовому порядку;

з) особи, які закликали публічно до сепаратизму, порушення територіальної цілісності і суверенітету України, розпалювали міжнаціональну ворожнечу;

і) особи, які робили публічні заяви та інші публічні дії, що містять ознаки расової, соціальної, культурної, релігійної нетерпимості щодо представників української нації та представників інших національностей, що проживають на території України, що встановлено в судовому порядку;

й) голови, заступники та секретарі виборчих дільниць, які організовували фальсифікації виборів Президента України 2004 року, виборів народних депутатів у 2012 році, що встановлено в судовому порядку;

к) особи, які організовували і вчинили дії, що призвели до втрат державного бюджету в сумі більше 1 мільйона гривень, а місцевих бюджетів у сумі понад п'ятдесят тисяч гривень, що встановлено в судовому порядку;

л) особи, чия дія або бездіяльність призвели до порушення прав людини і основних свобод, визнаних рішенням Європейського суду з прав людини, Комітетом ООН з прав людини та іншими міжнародними органами;

м) судді, звільнені за порушення присяги;

4) особи, які до 19 серпня 1991:

а) були обрані (призначені) та працювали на керівних посадах Комуністичної партії СРСР, Комуністичної партії України та інших союзних республік СРСР від рівня районного комітету і вище, членом ЦК КПРС;

б) були обрані і працювали на керівних посадах у складі ЦК ВЛКСМ, ЦК ЛКСМУ та інших союзних республік СРСР, обласних комітетів ВЛКСМ, ЛКСМУ та інших союзних республік СРСР;

в) були штатним працівником або негласним агентом, особи начальницького складу в 5-му управлінні КДБ УРСР, КДБ СРСР, КДБ інших союзних республік СРСР; співпрацювали з КДБ СРСР, КДБ СРСР, КДБ інших союзних республік СРСР, вищі навчальні заклади КГБ СССР (крім технічних спеціальностей);

г) служили або співпрацювали зі спецслужбами інших країн у формі негласного агента або таємного штатного працівника;

д) працювали на посаді начальника політичного відділу (управління) в Збройних силах СРСР, МВС СРСР;

е) мали відношення до організації політичних переслідувань учасників українського національно-визвольного руху часів Другої світової війни та післявоєнного часу, встановлений у судовому порядку;

5) не пройшли перевірку відомостей декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру суб'єкта перевірки та близьких йому осіб за останні 3 роки і / або не змогли довести законність джерел походження отриманих доходів відповідно до цього Закону;

6) є особами, відомості про яких внесені з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, притягнуті до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень за якими судами прийнято відповідні рішення, що набрали законної сили, а також відомості про накладення дисциплінарних стягнень за корупційні правопорушення;

7) мають громадянство іноземних держав;

8) навмисне подали недостовірні відомості в письмовій згоді на проходження перевірки;

9) не надали згоду на проходження перевірки.

При цьому даний Закон не поширюватиметься на осіб, які є учасниками бойових дій під час проведення антитерористичної операції на сході України.

Звільнять на 10 років

Відповідно до закону, особи, які не пройшли перевірку або ті, які не погодилися її пройти, підлягають звільненню органом перевірки із займаної посади з позбавленням права займати будь-які державні посади або посади в органах місцевого самоврядування протягом 10 років з дня звільнення.

Що говорить один з авторів проекту

Основна відповідальність за виконання люстраційних процесів покладається на Міністерство юстиції, пояснює співавтор закону народний депутат від ВО "Свобода" Юрій Сиротюк.

Політик зазначає, що для роботи закону в реаліях України необхідний жорсткий громадський контроль.

"Ми його віддали не в громадську незалежну інституцію моральних авторитетів, а дали це державним чиновникам, яким суспільство не вірить – закон не працюватиме без уваги журналістів і без тиску суспільства", – сказав Сиротюк.

Політик зазначив, що перш ніж закон був прийнятий і підписаний, він пройшов багато правок, частково втративши при цьому свою суть. На думку Сиротюка, в нього необхідно і надалі вносити правки, зокрема, про серйозний контроль його виконання товариством, і про те, щоб люстрація стосувалася і тих, хто займає виборні посади.

На думку Сиротюка, закон про люстрацію навіть у такому вигляді – вже "тріщинка в системі". Політик зазначає, що люстраційний процес в Україні, якщо вірити досвіду Польщі та Чехії, розтягнеться на десятиліття, але він неминучий.

Що говорить експерт

Закон був прийнятий у загальному вигляді і викликає дуже багато питань, особливо в тому, що стосується фінансування та механізму його реалізації, розповів політолог Володимир Фесенко.

"Фінансування на реалізацію цього закону не передбачено, а там же досить великий обсяг роботи – перевірки справ, виявлення невідповідностей між доходами та витратами. Може бути, цю дірку закриє створення механізму по боротьбі з корупцією, це те, що прийнято в першому читанні було днями...", – сказав Фесенко.

Експерт зазначив, то чіткого розуміння того, як працюватиме закон, поки немає, зате є багато бюрократичних і процедурних нюансів, які творці закону не прорахували.

"Це все починається по вертикалі – АП, Кабмін, міністерства. Вони повинні створювати відповідні комісії та запускати процес перевірки, і так аж до нижчих рівнів... У кожному відомстві буде створюватися спеціальна комісія, яка проводитиме перевірку за формальними ознаками. Тут все начебто ясно, а далі? Поки це все неясно, це ще треба створити. Фактично треба буде створити систему механізму для реалізації цього закону, бо в самому законі вони прописані в найзагальнішому вигляді і це може бути використано в тому числі як спосіб і механізм гальмування цієї роботи. А можливо воно навіть стихійно буде проявлятися, бо якщо немає механізму – не поспішатимуть з його створенням", – припустив політолог.

Крім того, експерт побоюється, що наслідки для тих, хто підпадає під люстрацію, а саме звільнення і заборона займати державні посади протягом 10 років, спричинить багато спроб оспорити подібні рішення в судах.
"На мій погляд, тут є протиріччя як з нормами Конституції, так і з трудовим законодавством. Якщо будуть формальні протиріччя в рішенні комісії, або комісія не все врахує, недостатньо врахує. Комісія – це ж не судовий орган. Тому тих, яких звільнятимуть, – вони напевно будуть оскаржувати це рішення в суді".

Фесенко, посилаючись на слова правозахисників, висловив думку, що спроба практичної реалізації цього закону призведе до сотень, якщо не тисяч позовів, у тому числі і в Європейський Суд з прав людини.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " Все, що потрібно знати про люстрацію: кого, за що і чи надовго". Інші Політика дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Дар`я Нинько

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь