Харківськіактивістивлаштовуютьрейдипо магазинах ісупермаркетахз метоюпозбавититорговіточкиміста відпростроченої продукції .Озброївшисьвідеокамерою ізнанням законів ,небайдужіпокупціперевіряютьмаркування продукції ,терміни та умовиїї зберігання ,виявляючиза раздесяткинегіднихтоварів .
Координаторгрупи активістівАндрійЯроцькийпояснив"Сегодня" ,щопочав займатисяцим ще відтоді ,якна полиціодногоз магазинівпобачивпростроченемолоко." Його термінзберіганнявже закінчився ,і я попросивменеджераприбратице молокоі щекілька одиницьпростроченої продукції ,якалежалапоруч ,- згадує АндрійЯроцький .-Повернувшись черезякийсь час ,япобачив ,що молокотакніхтоі не прибрав ,тому й вирішивборотисяз подібноюхалатністю".
ОднодумцівАндрійзнайшов усоцмережах ,викладаючив інтернетвідеозвітизісвоїхрейдів іотримуючипозитивні відгукивідхарків'ян.Зараз укомандіборцівз " простроченням "- десяткилюдей, серед якихє студенти ,таксистиізаводчани .
СКУПОВУЮТЬ ПРОСТОРОЧЕНЕ.Хлопці розповідають : за рікперевірили понад20торгових точокХаркова ,серед яких були якгіпермаркети ,так і невеликіпродовольчі магазини .В основномурейдипроходятьвранці ,щоб покупціне встиглирозібратипростроченіпродукти." Намагаємосямаксимальноперевірятиту інформацію ,яканам доступна : датувиготовлення ,терміни зберігання івагу.Знаходили ,наприклад ,простроченуна цілий ріксоняшникову оліюабоморозиво ,зроблене" вмайбутньому" ,зазначенадатавиготовлення якогоще не настала ,- розповідаєЯроцький .-Якправило ,найчастіше вмагазинах продаютьзіпсованумолочку ,ковбаси ,напої тасоки.Причому найчастішеце дорогапродукція".
Активістизапевняють ,щонегіднітоваривони некладуть назадна полицю ,а купуютьїх.Зазвичай цеобходиться в кількадесятків гривень ,але часомдоходить і докругленькихсум .Так ,під час свого останньогорейдухлопцівитратилинапростроченийтоварблизько2000грн.Але ,сплатившипродукти ,купленевідразу жповертаютьмагазинуі пишутьскаргу ,вимагаючи відменеджерапояснити ,чому в йоготорговій точціпродаютьнеякісну продукцію ."Грошінамповертализавжди ,але відмагазину мизавждивимагаємоабочек , або йогокопію ,щобвіднести йогодо Держспоживінспекції " ,- пояснюєактивіст.
З МІЛІЦІЄЮ.Працівники магазинівнаподібні рейдиреагуютьпо- різному.За словами активістів ,восновномуменеджеривибачаються ,мовляв ,продавцінедогледіли ,алечастоактивістамгрубіянять."Буливипадки ,коли працівникисупермаркетувикликалиміліцію ,щоб таоштрафуваланасза відеозйомку .Алеправоохоронці побачили ,що ми нічогоне порушуємо ,і поїхалибез будь-якихпретензій.Було й таке ,коли охоронецьвідбиравкамеру" ,- говорить АндрійЯроцький .
До слова ,вміліції нампідтвердили ,що нічогопротизаконного вдіяхактивістівне вбачають ."Товарвони оплачуютьі не псуютьйого ,порядоквмагазинах непорушують ,- говоритьначальникЦГЗоблУВСНаталіяЗахарова.- Що стосуєтьсявідеозйомки ,є таке поняття ,як приватна власність .У такому випадкугосподар має правопопроситиприпинитивідеозйомку".
УДержспоживінспекціїобласті кажуть : заразза терміном придатностітоваріву насстежатькраще." Усупермаркетахпочали створюватиспеціальні відділи ,дезі знижкоюреалізують продукцію ,у якоїнезабаромзакінчується термінпридатності.Крімтого ,їхрегулярноперевіряють" ,- розповіла фахівецьінспекціїНадіяПетрова.За її словами ,якщо споживачхоче вивестипродавцівна чистуводу ,йомутреба зберегтичекі написатискаргу ."Зверненнями відправляємодо Києва ,де даютьзгоду на перевіркумагазину.Коли миприходимотуди, якправило, через місяць, цьоготоварутамможе вже йне бути.Якщо все жзнаходимо"прострочення", штрафуємовласникаврозмірі200% від вартості товару", - говоритьПетрова.