Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Один день на митному посту: про що мовчать люди у формі ДФС

3 жовтня, 06:57

Ми побували на пункті пропуску, щоб випробувати на собі всі принади роботи митника

Реклама

Ідея "приміряти" на себе посаду митного інспектора звеселила навіть суворого шефа: "тільки хабарів там не беріть". Але за вісім годин на кордоні вдалося заробити хіба що застуду та якесь задурманене почуття: "Боже, як добре, що мене не взяли туди назавжди". Наївним буде узагальнювати побачене як роботу всієї митної системи. Але у нас є пережитий день на конкретному пункті пропуску, з діючими співробітниками і несподіваними історіями.

Зворотний бік найбільш "мажорної" служби

Робочий день більшості митних інспекторів, що працюють на пункті пропуску "Краковець", починається приблизно о п'ятій ранку. Зі Львова до місця роботи – 70 км. Щоб заощадити, група з 7-8 осіб орендує мікроавтобус, викладаючи за дорогу по 100 гривень. За місяць кожному припадає приблизно п'ятнадцять таких змін по 12 годин, денних або нічних. Ті ж, хто живе ближче, в більшості використовують особистий транспорт: по черзі сідають за кермо, підсаджуючи до себе ще кількох співробітників. Службових автобусів ніколи не було.

Ще один "феномен" – форма працівника митниці. Одним таку видавали востаннє в 2013 році, іншим – в 2003. Відтоді вони купують, дошивають, підфарбовують, аби відповідати нормі. Наприклад, прикордонник або коп у формі сучасного зразка апріорі викликає у громадян довіру. А форма українського митника нагадує образ відставного радянського генерала на військовому параді – колір "морської хвилі", старомодного крою і зовсім не практична. Як в ній "відлякувати" контрабандистів – питання риторичне.

"Нам не подобається слово "будка" – це як у собаки"

Найбільший шок – це робоче місце людей, які наповнюють бюджет приблизно на 40%. Отже, welcome, цю будівлю вони називають "модульним павільйоном". Насправді це неопалювана пластикова будка на вулиці площею приблизно два квадратних метри, де місця – хіба що на одного, а з облаштування – старий стіл, стілець і комп'ютер. В одній з таких кут на стику двох стін проклеєний скотчем, нібито від холоду. В іншій – велика тріщина на склі вхідних дверей. Був випадок, коли схожу будку під час дощу залило водою, згорів комп'ютер. Ще – кондиціонери, які страшенно гудуть, оскільки 20 років їх ніхто не чистив. Кажуть, на балансі немає грошей. А територія пункту пропуску – це поле, яке продувається всіма вітрами. У нас навіть є відео, де через вітер зовсім нічого не чути.

"Та чого ви дивуєтеся, ви б подивилися, що на кордоні з Республікою Білорусь, там взагалі одні вагончики. Ось в тих пунктах пропуску, які ми орендуємо у поляків, в Угринові, Грушеві, Смільниці, – там навіть підлога з підігрівом. А тут вже як є, ми звикл ", – каже інспектор Андрій Бех.

А що їх там тримає?

Зарплата у рядового митника від 8 до 10 тис. гривень, хоча у польського на сусідній смузі – близько тисячі євро і повний соціальний пакет. Що їх тримає?

"Сподіваюся, що все змінюватиметься, і шкода кидати державну службу. Стільки років на неї витратив, спеціально навчався у Дніпровській академії, не поїду ж я тепер на заробітки за кордон", – продовжує інспектор Бех.

Однак на питання, а чому митницю вважають однією з найбільш корумпованих структур, рядові співробітники на диктофон кажуть одне, без нього – інше. Щоб нікого не образити, ми ставимо цитати без імен і прізвищ.

"Всі знають, що "схеми" є майже в будь-який держструктурі, і на ризиковані операції йдуть люди бувалі, у кого є потужний "захист". Внаслідок кожен отримує свою вигоду. Ось є людина, яка хоче провезти холодильник без сплати митних платежів та пропонує за це хабар. Але це дрібна "операція". А є такі, що возять фурами. Внаслідок і ті, хто возить, і ті, хто бере, – учасники одного злочину. Але вони не бояться порушувати, оскільки у кожного з них є покровитель".

"Схеми і хабарі ... Всі про них говорять, але ніхто не бачив (співрозмовник посміхається. – Авт.). Якщо говорити конкретно про пункт пропуску "Краковець", то тут в основному курсують пасажири автобусів, а останнім часом – це жителі сходу України, які масово виїжджають на заробітки, їдуть туристи, їдуть діти на змагання, їдуть фури, що везуть за кордон масло, соки, склотару і т.ін. Хто з них потенційний порушник? Ще є пасажири легковиків, які їздять до Польщі за покупками і привозять звідти, наприклад, побутову техніку (за нормою – не більше 50 кг і на суму не більше 500 євро) або продукти (2 кг на 200 євро). Якщо вони дотримуються часових нормативів – добу в Польщі і три в Україні, то до них претензій жодних. А кожен хабар – це "відмазка" за порушення закону. Позачергово машину ти не пропустиш – вона не пролетить над іншими. Крім цього, ми всі на виду, і будь-який прикордонник може помітити і оперативно "закласти". Тоді навіщо мені ризикувати і втратити все ..."

"Я знаю одне: щоб люди не брали хабарі, вони повинні дорожити своєю роботою, а для цього потрібна висока зарплата і повний соціальний пакет, а це – медична страховка, можливість отримати житло за доступними кредитами і т.ін. У нас цього немає Тому, щоб усунути корупцію, треба створити умови, щоб люди не шукали "задоволень на боці".

"Хабарі ... Почнемо з того, що у нас відсутня культура сплати податків. У іноземців платити податки – це модно, це об'єднуючий фактор для людей, за несплату загрожують великі штрафи, а у нас – все навпаки. Люди жадають "халяви", і це бажання превалює над іншими. Це важкі наслідки "совка", але й сучасні діти не завжди розуміють, наскільки важливі податки. Їм дорослі говорять, що їздити на нерозмитненій машині – це круто. Внаслідок небажання суспільства дотримуватися законів і породжує таке ставлення до нашої професії. Люди самі не хочуть витрачати свої гроші на сплату митних платежів і думають, що простіше дати хабара, так нібито дешевше. А пропозиція породжує спокусу ..."

Черги і курйози

Найстрашніша біда для українців на кордоні – це черги, а найбільший наплив на пунктах пропуску – в період літніх відпусток і свят, коли повертаються заробітчани, а пересічні українці курсують на шопінг. За словами самих митників, зазвичай за одну 12-годинну зміну всю ділянку на в'їзді і виїзді ("червоний" і "зелений коридори") оформлюється приблизно тисяча машин, з них – до 50 автобусів. І якщо виникають "плинності" при виїзді з України, то причиною тому – посилений огляд українських автомобілів на польській стороні.

"У нас все просто: якщо з документами порядок і немає заборонених речей, то не проблема – проїдь. А ось поляки, у яких немає смуги "зелений коридор", змушують водія відкрити капот, багажник, заглядають в кожну сумку і щілину, чи немає чого забороненого. Якщо почнеш обурюватися – відразу штраф, ще слово – знову штраф, або відразу в бокс на поглиблений огляд. Так вони навіть дізнавшись, що ти працівник української митниці, не роблять поблажок: "А цо мам до тего", – розповідає наш знайомий Андрій.

Натомість, запевняють митники, якщо українці дуже законослухняні на польській стороні, то вдома вони дозволяють собі все: загрожувати, ображати, плювати і кидатися багнюкою. "Так, у тебе будуть проблеми; чи ти знаєш, хто я такий; та я 20 років воджу товар, звідки ти взявся ..." – це типовий набір фраз, до яких усі звикли. Ось нещодавно в мережі з'явилося відео, як двоє українців на кордоні лускають насіння, а лушпиння кидають прямо на дорогу.

А одного разу розлючена компанія ледь не знесла кабінку, всередині якої закрився інспектор – так сильно ті люди хотіли проїхати вперед. А все тому, що для українського митника виписати штраф – занадто затяжна процедура, із залученням прикордонника і свідків, складанням протоколу і судом, а розмір штрафу – трохи більше за 200 гривень. До того ж, якщо хтось з українських громадян написав скаргу, то інспектору треба витратити півдня на різні "відписки". Тому тут краще не звертати уваги на неадекватних людей.

"До того ж у нас немає жодних засобів особистого захисту, один тільки беджік. А в нічну зміну теж працюють по 12 годин, в тому числі й жінки", – розповідає інспектор Юлія Петренко.

"Контрабанда"

Сьогодні ходовою "контрабандою" називають те, що систематично возять з Польщі до України жителі прикордонних сіл і міст. Є таке явище – місцеві торговці купують у Польщі продукти, техніку, побутову хімію, перепродують в Україні дорожче і з того живуть. Вони не можуть знайти гідну роботу, оскільки в тій зоні майже немає потужних підприємств. Хоча, за версією митників, вони й не хочуть влаштовуватись на роботу від дзвінка до дзвінка. Кордон – це їх "підприємство", з вільним графіком і "преміями" без сплати щомісячних податків. Однак кожна людина має повне право, наприклад, купити на 500 євро 25 чайників, і митниця не уповноважена контролювати обіг цих товарів усередині країни.

"Ми передаємо в податкову службу попередження по окремих суб'єктів, які мотаються туди-сюди. Нехай вони тими торговцями і займаються", – каже інспектор Світлана Качмар.

Чого прагнуть митники

Перша проблема – це застаріла техніка. Митникам необхідні сучасні сканери, тепловізори, ендоскопи, засоби митного контролю, автомобільні динамічні ваги на кожну смугу руху з системою зчитування номерних знаків і т.ін., адже є порушення, які як на око не виявиш: не можна покладатися тільки на інтуїцію, щуп і металеву драбину.

Тим більше всі паспортні дані людей, які перетинають кордон, митники донині вносять вручну, а це забирає багато часу. Докучають бюрократія і маса паперової роботи, але ж можна все спростити за допомогою технічних засобів.

У поляків, за словами інспекторів, на пунктах пропуску навколо встановлені камери і працюють моніторингові центри. Вони спостерігають за поведінкою пасажирів задовго до особистої зустрічі, а тут ти і психолог, і детектив. Ось нещодавно був випадок, коли за кермом фури від серцевого нападу помер далекобійник. Чоловік приїхав на пункт пропуску, закрився в машині, все виглядало так, ніби він відпочиває. Коли підійшла його черга тиснути на газ, виявилося, що він мертвий. Звичайно, на місце відразу викликали поліцію і медиків, але працівники митниці абсолютно беззбройні в таких ситуаціях. При цьому на території можна спорудити і медпункт, і готель, і зону відпочинку. Але якщо чесно, там навіть нормальних туалетів немає.

"Нещодавно приїхала з Польщі вантажівка. Водій подав документи, але там було багато неточностей. Для повної перевірки фуру відправили на бокс, після поглибленого огляду знайшовся інший, оригінальний комплект документів. Але щоб з цим розібратися і "вирахувати" реальну вагу багажу, а не заявлені 15 тонн, нам довелося вручну все вивантажити і переважити. І це китайське "ганчір'я" ми переважували тюками по 100 кг, всі 18 тонн. Цілий день на це витратили, але ми ж не вантажники", – розповідає інспектор Сергій Бенайтіс.

Покращення умов бажають і пересічні люди, які перетинають кордон. Як розповів нам житель Миколаєва Іван Демко, він вперше на цьому пункті пропуску, повертався з Польщі, перевозив друзів з речами на ПМЖ до іншої країни.

"Начебто все гарно, але я трохи заплутався. Незрозуміло, куди йти, кому надавати документи, жодних покажчиків, людині, яка нечасто катається туди-сюди, трохи складно, багато паперової тяганини, один папірець наздоганяє інший"- каже Іван.

Замість епілогу

Поспілкувавшись з десятками людей, ми зрозуміли, що митниця дійсно потребує повного оновлення, починаючи від форми і техніки і закінчуючи кадрами і законами. Тільки так можна подолати всі "болячки", в тому числі корупцію, яка схожа на аутоімунну хворобу, коли організм руйнує свої ж здорові клітини.

Хоча і там є люди, які хочуть, щоб українці платили податки, особливо – на кордоні, щоб гроші надходили до бюджету, а вони отримували високі зарплати. На тому самому "Краковці" пару місяців тому вперше за останні роки митник подав заяву про спробу дачі хабара з боку одного з перевізників. Начебто дрібниця, але радує.

А нещодавно відділ з питань протидії та виявлення корупції Львівської митниці ДФС зафіксував незаконну діяльність двох митників, яка спричинила багатомільйонні збитки державі. Провадження передали територіальному управлінню ДБР у Львові.

"Сьогодні ми робимо все можливе, щоб поліпшити становище митників і в той же час всіляко припиняти манію до хабарництва. Але допомагати в цьому мають і люди, які безпосередньо стикаються з такими ситуаціями. Повідомляйте про правопорушення, будьмо діяти разом, а не тільки вправлятися в дотепності через соцмережі", – каже в.о. начальника Львівської митниці ДФС Євген Сафонов.

За словами Сафонова, переведення і набір співробітників до нової митниці необхідно проводити за допомогою тестування не тільки на професійну придатність, а й на схильність до корупції.

Адже безперечно, що всі давно втомилися від іміджу українського митника, який працює в тісній ланці з великими "шишками" і дрібними шахраями, аби гроші ... І це реноме ніяк не в'яжеться з тими європейськими цінностями, до яких тягнуться українці.

Нагадаємо, нещодавно Максим Нефьодов, новий очільник Державної митної служби України, розповів сайту "Сьогодні"про те, як і коли повноцінно почне працювати служба, чим чиновники збираються порадувати чесних бізнесменів, чи варто очікувати від нової митниці величезних надходжень до держбюджету.

Також повідомлялося, що Нефьодов озвучив головні завдання та пріоритети митниці: митна безпека, сприяння міжнародній торгівлі та збір надходжень. А основна функція митниці – щоб "білі" товари їхали швидко, а "чорні" – не їхали".

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...