Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Мармурові діви Одеси: пивна королева, дама з колесом і дівчина з петлею на шиї

28 листопада 2016, 07:05

Валерія Сєрова

Знайомимося з застиглими в мармурі жінками, які залишили свій слід в архітектурі

Фахівцям досі не вдалося прийти до єдиної думки про значення мотузки, яка переплітається і обвиває горло молодої дівчини

Фахівцям досі не вдалося прийти до єдиної думки про значення мотузки, яка переплітається і обвиває горло молодої дівчини

Жінок в Одесі любили в усі часи. Тут Катерина Велика заснувала місто і дала йому жіноче ім'я, тут Олександр Пушкін закохався в дружину графа Михайла Воронцова, а число подруг самого графа не злічити жоден історик. Навіть алкогольні напої називали на честь одеситок, а фасади будинків нерідко прикрашали жіночими образами. Так, грецькі каріатиди допомагають атлантам тримати склепіння, богині стежать за порядком і зміною дня й ночі, жіночі маскарони з петлями на шиї нагадують про сумні події, а пивну королеву увічнили на стінах родових помість. Оголені і в мармурових шатах, реальні люди або міфічні героїні – всі вони невід'ємна частина Південної Пальміри. Сьогодні ми покатаємося найцікавішими місцями, де скульптори та архітектори зображували жінок.

ПЕТЛЯ НА ШИЇ. СКОРБОТА АБО ПОПЕРЕДЖЕННЯ

1_34

Судячи за старими фотографіями будинку в самому початку вулиці Маразліївської, на даху в кутовій частині будівлі раніше розташовувалися великі скульптури орлів і лева. До наших днів вони не збереглися, але для нових поколінь одеситів будинок Луцького залишив одну визначну пам'ятку-загадку. У тій же кутовій частині, над вікнами четвертого поверху, все ще можна побачити один з найбільших маскаронів в Одесі – дівчину з петлею на шиї. Фахівцям досі не вдалося прийти до єдиної думки про значення мотузки, яка переплітається і обвиває горло молодої дівчини. За однією з версій, маску створили в пам'ять про дочку власника особняка: історики стверджують, що вона повісилася. За іншою версією, маска попереджала, що в цей будинок заманювали молодих дівчат, а потім по катакомбах переправляли в порт і звідти на кораблі – в турецькі гареми.

Вул. Маразлієвська, 2
Старт

СТАРА БІРЖА. СИМВОЛИ ДОХОДУ І ВІЧНОСТІ

2_32

У нинішній будівлі міської ради на Приморському бульварі в XIX столітті перебувала біржа. У первісному вигляді з боків від головного входу розташовувалися два вікна – у два поверхи заввишки. Коли будівлю захотіли розширити і почали перебудовувати, вікна заклали і на їх місці зробили ніші, в яких влаштувалися скульптури богів Меркурія і Церери. Удвох вони символізують головні складові процвітання Одеси – торгівлю і родючість.

А над головним входом розташувалася ще одна жіноча скульптурна композиція. Так, головний годинник міста охороняють дві жіночі фігури, які символізують день і ніч. Кажуть, разом з годинником жінки символізують швидкоплинність часу і його безперервність.

Реклама

Пл. Думська, 1
900 м

МОЗАЇКА НА ФАСАДІ. ДАМА З КОЛІС

3_16

Будинок в стилі середньоєвропейського ренесансу з'явився на розі Катерининської площі на початку XX століття. Він відрізняється від сусідніх ступінчастим фронтоном-пірамідою над четвертим поверхом. Мозаїка на фасаді будівлі – сучасниця будинку, а в радянські часи її кілька разів зафарбовували. Тут зображена дівчина, яка тримає в руках кадуцей (жезл Меркурія) і довгу трубу – атрибут слави. А спирається спокусниця на велику шестірню. Одесити припускають, що так зображена Катерина Велика або Одеса разом з символами свого процвітання: технічним прогресом і торгівлею. Втім, краєзнавець Ніна Бондаренко стверджує, що це богиня Ірида – провісниця ранкової зорі.

Вул. Катерининська, 1
1200 м

КАРІАТИДИ. БЕЗ РУК ПІДТРИМУЮТЬ СКЛЕПІННЯ БУДИНКУ

4_14

В кінці XIX століття на місці торгових рядів біля Оперного театру стали будувати житлові будинки. Одним з них став будинок Василя Навроцького, головного редактора газети "Одеський листок". Щоб розмістити редакцію газети в своєму будинку, головний редактор навіть додав третій поверх до будівлі. Останній, четвертий поверх, з'явився вже в наш час. До слова, на башті будинку спочатку перебували годинник, однак після реконструкції повертати їх на місце не стали. А ось прекрасними оголеними каріатидами на еркері другого поверху одесити можуть милуватися і до цього дня. За іронією долі, дівчата, чиє призначення підтримувати склепіння будівлі, позбавлені рук.

Вул. Ланжеронівська, 8
1660 м

Реклама

ДІМ ЛІБМАНА. ОЛІМП В ЦЕНТРІ МІСТА

5_13

Будівля на розі Соборної площі і Преображенської вулиць належала підприємцю Бернгарду Лібману, який продавав в Одесі хліб і солодку випічку. На першому поверсі свого особняка Лібман відкрив кондитерську, яку часто відвідували письменники Олександр Купрін і Едуард Багрицький.

Дах 5-поверхового будинку архітектор прикрасив безліччю мармурових ваз і жіночих скульптур. На даху, наприклад, розташувалася ціла плеяда грецьких богинь: Деметра, Фортуна, Флора і Ірида. На жаль, деякі скульптури через відсутність грошей на реставрацію руйнуються. Така ж доля спіткала і вази. З боків від головного входу в кутову парадну збереглися два дивовижних підсвічники у вигляді крилатих жінок: їх в кузні викували молоді єврейські майстри.

Вул. Преображенська, 23
2390 м

МАТИЛЬДА КЕМПЕ. ПИВНА КОРОЛЕВА

6_09

Триповерховий будинок господині пивоварного заводу Матильди Кемпе з'явився на розі Старопортофранківської на початку XX століття на місці старого млина. Архітектор Розенфельд прикрасив будинок квітковим орнаментом і, що нечасто бувало в ті часи, встановив на розі будинку медальйон з профілем самої домовласниці. Цікаво, що один із сортів пива, яке варив завод, теж називався на честь господині – "Матильда Кемпе".

Вул. Тираспольська, 37
3890 м

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...