НамагаючисьосягнутитаємницюСвятоїТрійці ,блаженнийАвгустинбагато днівпостивімоливсядляочищеннярозуму ,івсепросив уБоганапоумлення .Віндовго і боліснорозмірковувавпро цю велику таємницю ,алерозгадатиїї ніякне міг.Одного разувін вийшовнаберегморяі побачивхлопчика , якиймаленькимпосудиноютойчерпавводузморяівиливавїївямку ,зробленунаберезі ." Щотиробиш ?" -ЗапитавблаженнийАвгустин ." Хочувсе моревміститивцюямку " ,-відповівхлопчик."Алеце неможливо ", – вигукнувАвгустин .І хлопчиквідкривсяйому :" Я- ангелГосподній .Прийшовпоказатитобімарністьтвоїхстарань .ТаємницяСвятоїТрійціподібна цьомувеликомуморю ,арозумнашподібний доцієїямці .Чи можевінвміститиневмістиме ?" ТакблаженнийАвгустинзрозумів ,щоморе -це безмежнийБожественний розум ,аямка-це людськийрозум .Інаш обмеженийрозумне можевміститиБожественний розум .
ТРИОСОБИ.Зрозуміти ,хто такийБог ,- неймовірноскладно.Зрозуміти те ,щоВінщеі ЄдінвтрьохОсобах- взагаліз областіфантастики ." Зрозумітице можнатількивіроюі чистимсерцем ,-кажеієромонахАгафон ,насельникКиєво- Печерськоїлаври .-Віранаближаєнасдо Бога івказуєшляхдо Неба.АпостолПавлоговорить :" Віра – цедарБожий .Тепідстава ,наякому будуєтьсявсяжиттялюдини".ГосподьнашІсусХристосвідкривлюдямвелику таємницю ,щоБог Єдиний ,алеТроїчнийвОсобах .І немаєміж Нимині старшого ,ні молодшого .Святий КирилотакпояснювавтаємницюСвятоїТрійці :" Бачитенанебісонце ,і віднього народжуєтьсясвітло ітепло?БогОтець- цесонячне коло .ВідНьогонароджуєтьсяСинБожий ,яквідсонця- світло.І яквідсонцяразом зісвітлимипроменямийдетепло- такДухСвятий виходитьвід Отця.Мирозрізняємоокремоі сонце ,і світло ,ітепло ,алерозуміємо ,щовсеце -єдинесонце .Такі СвятаТрійця :триОсоби ,алеєдиною і нероздільноюБог".
БогОтець-вічний,Вінаксіомавидимогоіневидимогосвіту ."Вінні відкогоне народжуєтьсяі невиходить ,-пояснює отецьАгафон .-Яє Сущий ,АльфаіОмега(початок ікінець ) всього .СинБожийнароджуєтьсявідБогаОтця ,іДухСвятий виходитьвідБогаОтця .СамеХристосчерез розкриттятаємниціСвятоїТрійцінавчивнас нетількиістиннопоклонятисяБогу ,а йлюбити.Отець, Сині СвятийДухстоятимуть вічноодин з однимв безперервнійлюбові.Наблизитися до розумінняСвятоїТрійцідопомагаютьмолитви
" ОтчеНаш "і " Символвіри " ,зяких повиненпочинатисякоженденьправославногохристиянина" .
БОГОЯВЛЕННЯ.Інодіздається ,що булоб простіше-покажисьБоглюдям ,і всі питанняпро Його існуваннявідпадуть ." Людина неможепобачити Менеі залишитисявживих" ,-строгосказановСтаромуЗавіті ."Проблемавнашійзанепалоїприроді ,-пояснює отецьАгафон .-Коли нашіпрабатькипорушилизаповідьБогаівпустилигріхввидимий світ .НавітьпророкМойсей ,під часнаписанняП'ятикнижжя ,бачив лишеславуБожу ,світло ,але несамогоБога.І навітьпобачившисвіт Божий ,Мойсей ,спустившисьз гори зіскрижалямиЗавіту ,ще40днівзмушенийбув носитипокривало-такої силивідньогойшлосяйво .У Писанніє кількаприкладівявищаБога -явлення СвятоїТрійці .У СтаромуЗавітіСвята Трійцяз'явиласяАвраамуу вигляді трьохангелів."Одного разуАвраам ,сидячибіля входувсвій намет ,побачивтрьохмужів.Бачачитрьох,Авраамзвертається доНимяк до одного :"Владика ,-сказавАвраам ,-якщоязнайшов благоволінняпередочима Твоїми ,не проходьповзрабаТвого " .ВХVстоліттіцю зустрічзобразивпреподобнийАндрійРубльоввіконі" Свята Трійця " .
БільшявнимчиномСвята Трійцявідкриласьпід часхрещенняГосподаІсусаХриста.Цю подію називаютьБогоявленням- момент ,колиБогявивСебе світовівідразувтрьохОсобах .ПершеОсоба-БогОтець ,голосЯкогопочуливсі присутні :" Це СинМій Улюблений , що Його Явподобав" .Друга особаСвятоїТрійці-крестянГосподьІсусХристос ,СинБожий .Третя особа- СвятийДух ,якийзійшову виглядіголубанакрестянХриста.У вечірвоскресіння ,пройшовшикрізьзачинені двері ,Христоссказав своїмучням :" ПриймітьДухсвятий.Їмжевідпустите гріхи ,відпустяться ,їмжеудержите ,втримаються .Щозв'яжетеназемлі, будезв'язане наНебі .Щорозв'яжете наЗемлі ,тобудедозволено інаНебі" .
СПРАВЖНЯЛЮБОВ.Знатипро Бога- ще не означаєпізнатиБога.Пізнатикогось -значитьвступити зниму близькістосунки.Пізнатиж сутністьБожунеможливо.Святіотці кажуть ,що той ,хтобачивТрійцю , тойбачивлюбов .Тільки розуміннялюбовіу нас ниніспотворене." Людипідлюбов'юподразумеваюттількипоблажки ,думають ,що якщоБогє любов ,отже ,робищо хочеш ,- пишедокторбогослов'яОлексійОсипов .- Звідсистаєзрозумілим, чомунайвищою чеснотоювважаютьсправедливість .Вдитинствіякосьвзимкумамасказала ,щонаморозіне можнаязичкомторкатися додверноїзалізноїручці .Тількивонавідвернулася ,ятут желизнувїї .Бувдикийкрик .Алеятой випадокдобрезапам'ятав ,і з тихпіржодного разуне повторювавцього " гріха " .Такязрозумів ,що такезаповідіБожі ,іщо Бог єсаме Любов ,навітьколи дужеболяче .Не мамаменепокарала , чи не вонаприліпиламійязикдозалізноїручці ,ая незахотіввизнатизаконіві бувпокараний.Таксамо іБог-не карає ,аВін дає нагороду.Нашіскорботи- не місцеБога.БогзалишаєтьсяЛюбов'юі томупопереджаєнасзаздалегідь ,благає :"Неробіть так ,бозацим підутьваші страждання ,вашіскорботи " ."Богвелить сонцюСвоєму надзлимий над добримиіпосилаєдощнаправедних інеправедних " ,- йдетьсявПисанні.Трійцярозкриваєнампервообразтієї любові ,яка є ідеальноюнормоюлюдського життяі стосунків.Велика таємницяСвятоїТрійціівідкриталюдствудлятого ,щобмиусвідомили :тількибогоподібналюбов можезробитикожної людиничадомБожим ,Йогодитиною".
Дев'ятьголовнихсимволів" Трійці " АндріяРубльова
Историю явления Аврааму трех ангелов очень любили изображать художники Средневековья, причем обязательно с фигурами Авраама, Сарры, слуги, режущего теленка, и накрытым столом. Когда же в XV веке монахи Троице-Сергиевого монастыря попросили Андрея Рублева написать образ для своего собора, он создал нечто новое, ставшее хрестоматийным пониманием тайны Святой Троицы. Исследователи обнаружили в этой иконе более 300 символов и значений! Мы остановимся на девяти главных.
ЧАША. Символ страданий Христа, на которые он пойдет ради искупления грехов человечества. В чаше — голова тельца — символ жертвенности Бога Сына.
БОГ ОТЕЦ, сидящий слева, как бы задает вопрос: "Кого Мне послать? И кто пойдет для Нас ?" И благословляет Сына.
БОГ СЫН — в центре композиции. Его смиренно опущенная голова и правая рука, благословляющая чашу, свидетельствуют о готовности исполнить порученную миссию.
ДУХ СВЯТОЙ справа от чаши и гора над ним символизируют восхождение человека к Богу с помощью Духа Святого. Одновременно гора — прообраз Голгофы, на которую суждено было взойти Иисусу.
ДОМ над Богом Отцом символизирует христианскую церковь, подчеркивает Бога как домоустроителя, архитектора Вселенной.
ПОСОХ — символ послания. Изображается у тех, кто приносит весть. То, что он есть у всех, — означает равнозначность Троицы.
ДЕРЕВО над Христом — древо жизни, которое Бог посадил в Эдеме, а также символ будущего распятия Христа.
СТОЛ, за которым сидят ангелы, своей формой символизирует причастную чашу, в которой находится Христос. "Приимите, ядите: сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое, во оставление грехов".
ПОДСТАВКИ под ногами символизируют то, что Новый завет придет на Ветхий завет и станет основой.
ІсторіюявищаАвраамутрьохангелівдужелюбилизображатихудожникиСередньовіччя ,причомуобов'язково зфігурамиАвраама , Сарри ,слуги ,ріжучоготеляти ,інакритимстолом .КолижвXVстоліттіченціТроїце- СергієвогомонастиряпопросилиАндріяРубльованаписатиобраздлясвогособору ,вінстворив щосьнове,що сталохрестоматійнимрозуміннямтаємниціСвятоїТрійці .Дослідникивиявиливційіконібільше 300символіві значень !Мизупинимосянадев'ятиголовних .
ЧАША.СимволстражданьХриста ,наякі вінпіде зарадиспокутигріхівлюдства .У чаші-головатільця-символжертовностіБогаСина .
БОГОТЕЦЬ,що сидить зліва ,як бизадаєпитання:" КогоЯ пошлю,ІхтопідедляНас ?" ІблагословляєСина .
БОГСИН-вцентрікомпозиції .Йогосмиренноопущенаголова і праварука ,благословляючачашу ,свідчатьпро готовністьвиконатидорученумісію.
ДУХСВЯТИЙправоруч відчашіігоранаднимсимволізуютьсходженнялюдинидо Богаза допомогоюДухаСвятого .Одночасногора-прообразГолгофи ,наякусудилосязійтиІсусу .
ДІМнадБогомОтцемсимволізуєхристиянську церкву ,підкреслюєБогаякдомоустроітеля ,архітектораВсесвіту .
ПОСОХ-символпослання.Зображуєтьсяу тих,хтоприноситьзвістку.Те ,щовінє у всіх,-означаєрівнозначністьТрійці .
ДЕРЕВОнадХристом-древожиття ,якеБогпосадиввЕдемі ,атакожсимволмайбутньогорозп'яттяХриста.
СТІЛ,заяким сидятьангели , своєю формоюсимволізуєпричетнучашу ,вякій знаходитьсяХристос ." Прийміть,споживайте, цетіло Моє ,що за вас ламаєтьсяна відпущеннягріхів " .
Підставка підногамисимволізує те ,що НовийзавітприйденаСтарий заповіті станеосновою .