Відразускажемо ,данатема- це питаннявіри ,яку неможливодовести.Томуспекуляційнаній ,псевдовченьілжепораднастількибагато, щобільшістьлюдейі обговорюватице нехочуть.Кажуть ,впадаючомулітакуабонавійні немаєатеїстів .Думкипро смерть- одиніз шляхівдо Бога.Разом знастоятелемхраму" Живоноснеджерело " ,ієромонахомІларіоном ,минамагалисярозібратися-щоговорить про життяпіслясмертіСвяте письмоі святіотціцеркви .
ПОНЕВІРЯННЯДУШІ .У православномусвіті вважається ,що першідва дніпіслясмертідушалюдини знаходитьсяна землі ,потімпроходитьмитарства ,потімпоклоняєтьсяБогові.Надев'ятийденьГосподьпоказує їйобителіРаюіПекла .На40деньпіслясмертідушаотримуєвизначення -де вонабуде :в РаючивПеклі .Змінити жце визначенняможливо буде тількинаСтрашномусуді.
" Христос неговоривпро митарства ,вінговоривпро РайіПекло ,про життяза заповідями ,-розповідаєотецьІларіон .-Авідомостіціз'явилися набагатопізніше, ідокладно описанівкнизі" МитарстваблаженноїФеодори " імістяться такожу творахІоаннаЗлатоуста ,МакаріяВеликого .Яб радивпрочитатипро митарствакожному,хтопіклуєтьсяпро свою душу .У книзіперераховуються20митарств-гріхів ,за якібуденаживання( пустослів'я ,брехня ,осуді наклеп , ненажерливість ,лінощі ,злодійство ,грошолюбствоі скупість , здирства,неправда ,заздрість ,гордість ,гнівілють ,злопам'ятність ,вбивство ,чарування іпризиваннябісів ,блуд ,перелюб ,гомосексуальнігріхи ,єресь ,немилосердяіжорстокосердість )" .У данійкнизіописується ,щобіси ,керуючіпоневіряннями ,надають списокгріхів-проступків ,аангели- добрісправидушіза життя .Якщодобрі справипереважуютьзлі- душапроходитьдо наступного випробування .Якщо кількістьзлихсправперевищуєдобрі ,іангеламнічого пред'явитидлявиправданнядуші ,бісизабираютьдушувпеклонапокару .Щобуникнутипокаризаскоєний гріх ,його потрібносповідувати(томуважливасповідь ) .Після проходженнямитарствдушайденапоклоніннядо Бога.
Третій, дев'ятий ,двадцятийісороковийденьдуже важливідлядуші.Аджевирішуєтьсяїїдоля.Томувці дніцерквапосилюєсвоїмолитви.Важливовідвідатихрамрідним ,помолитисязапомерлихзвірою ,щопонашихмолитвахГосподьпомилуєдушіпокійних .
ПРОТИ КРЕМАЦІЇ."Церквадужеблагоговійновідноситьсядо тілалюдини ,адже воно булонерозривнопов'язано здушею ,-каже отецьІларіон .- Черезнього людинабралавсе- ілюбов ,іласку ,і долучення до Святихтаїнств .Іввічностіцеоновленетілоповстанев славі .Тому ,зблагоговіннядо тілалюдини ,ми неблагословляємокремацію" .
КЛІНІЧНІСМЕРТІ."З одногобоку ,Господьібезклінічноїсмертівідкривавсвятимотцямцерквиістинупро життяпіслясмерті ,у видіннях ,снах ,-каже отецьІларіон .- Щобповіритивзагробне життя- достатньоспуститисявпечериКиєво- Печерськоїлавридо святих мощей .Чому цітіла незотліли ?ДеБог- тамнемаєтління .З іншогобоку ,якщолюдипережиликлінічнусмерть- їхнє життязхрамомзв'язуєтьсяназавжди.Їмвжене потрібнонічого доводити ,вонисамі можутьрозповістибагато чого.Думаю ,черезклінічнісмертіГосподьхоченамсказати :віримомивБогачи ні ,Вінвідцього неперестаєбути ,аосьнаше життябезвіриабсолютнобезглузде" .
ПАМ'ЯТЬДУШІ.ІєромонахСерафимРоузу книзі" Душапіслясмерті"поєднавбезлічвипадківклінічноїсмертізнавчаннямисвятих отців."Оскількидушапродовжуєжитипіслясмерті ,залишаєтьсядобро ,якене губитьсязі смертю ,алезростає.Душане утримуєтьсяніякимиперешкодами ,що ставитьсмерть ,алебільшдіяльна ,бо дієу своїй сферібезусякого зв'язку зтілом ,яке їйшвидшетягар ,чому користь" (св .Амвросій "Смертьякблаго").Преп .авваДорофейдодає:" І нічого незабуваєдушаз того ,щозробилавцьому світі ,алевсепам'ятаєповиході зтіла ,і притомукраще іясніше ,якзвільнилася відземногосьоготіла "( авваДорофей .Повчання12 ) .
ДРУГЕЖИТТЯСВЯТОГОЛАЗАРЯ
ЄвангельськуісторіювоскресінняЛазаряІсусомпам'ятаютьпофразіХриста :"Лазарю !Ідигеть" .Яким же булоподальшежиттяЛазаря ?АпройшловононаКіпрі ,де вінзнайшовпритулок ,рятуючисьвідпервосвящеників , які бажалиубитийого ,щоблюди неувіруваливІсуса .Лазарюбуло тодіблизько30років.В45апостолиПавлоіВарнавависвятилийоговсанєпископа ,післяцього18роківЛазар бувпастиремгромадиКітіона(нині -Ларнака) .ТамйоговідвідалаМатірБожаіподарувалаархієпископськумантію.За переказами ,Лазарпіслявоскресінняніколи непосміхався , приголомшенийвидом ,якийвідкривсяйомувПеклі ,де вінпровів4 дні.
ПРИТЧА.Христосчастоговорив зучнямипритчами ,втому числінатемупотойбічного життя :" Один чоловік був багатий ,одягавсявпорфіру йщоденно розкішно бенкетував .Був і вбогий ,ім'ямЛазар ,що лежав біля ворітйогоі бажавгодуватися кришками ,що зо столубагатія ,іпси ,приходячи ,лизалиструпийого .Помержебрак, івіднесли йогоангели на лоноАвраамове .Помербагач ,іпоховалийого .ІвПеклі ,будучивмуках ,вінпіднявочісвої ,та й побачив здаляАврааматаЛазаряі заволав :отчеАвраамезмилосердьсяіпошли Лазаря ,щобомочивпальця свогоу воді іпрохолодив,боямучусявполум'ї цім .АлеАвраамсказав :чадо ,згадай ,що ти отримав добре твоєв житті твоєму,аЛазар- зле ;тепер він туттішиться, ати мучишсяА крім того всього , поміж нами тавамивелика безодня ,такщоті, що бажаютьперейтизвідсидо васне можуть ,також ізвідтидо насне переходять .Тодісказаввін :такпрошу ,пішлийоговдім батькамого ,бо в мене п'ятьбратів ;хай він їм засвідчить ,щоб івонине прийшли на цемісце муки .Авраамсказав :Вони мають Мойсеяй Пророків,нехайслухаютьїх.Вінжесказав :отчеАврааме ,алеколи прийде хто змертвих до них ,то нехай покаються.ТодіАвраамсказав :Як Мойсеяй Пророків неслухають ,то ,коли тому, хто йіз мертвихвоскрес ,не повірять" ( Луки .XVI ,19-31 ) .