Книги на літо

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Вчені знайшли найбільшого "двійника Землі" розміром з половину Нептуна

Планета всього в 500 світлових роках від Землі

Астрономи знайшли в сузір'ї Овна "неможливу" планету BD +20594b, чия щільність – 7,89 грам на кубічний сантиметр – говорить про те, що вона є гігантським аналогом Землі, а не подобою Нептуна, як передбачає теорія, йдеться в статті, розміщеній в електронній бібліотеці Корнельського університету, – передає РІА Новини.

В останні роки вчені знайшли за межами Сонячної системи десятки і сотні великих екзопланет, чий діаметр в кілька разів перевищує аналогічний параметр для Землі. Їх відкриття породило масу суперечок про те, чим вони є – великими кам'янистими планетами, так званими "супер-Землями", або ж мініатюрними подобами Нептуна і інших газових гігантів.

Проблема, як пояснює Нестор Еспіноза (Nestor Espinoza) з Католицького університету Чилі в Сант'яго, полягає в тому, що точний вимір маси подібних планет вкрай складний.

Телескопи кшталт "Кеплера", що стежать за падіннями в яскравості зірки при проході планети по ній, не можуть робити це в принципі, а спектрографи начебто HARPS, що стежать за зрушеннями в спектрі світила під дією тяжіння планети, дають вкрай неточні оцінки або вимагають непомірно довгих спостережень .

Проте, якийсь набір даних все ж був зібраний за останні 10 років, на основі аналізу яких планетологи в минулому році уклали, що всі планети, чий радіус в 1,6 рази перевищує половину діаметра Землі, є міні-Нептун, а не супер-Землями.

Еспіноза і його колеги знайшли пряме спростування цієї теорії, перевіряючи дані, зібрані "Кеплером" вже після його "воскресіння", в ході спостережень за сузір'ям Овена навесні минулого року, за допомогою спектрографа HARPS.

У цих даних учені знайшли сліди існування незвично великої планети у сонцеподібної зірки BD +20594, розташованої всього в 500 світлових роках від Землі. Цей об'єкт, як показують розрахунки дослідників, має діаметр приблизно в два рази більше земного, а його маса приблизно в 16 раз вище, ніж у нашої планети.

921234071

Подібні показники означають, що щільність цієї планети, BD +20594b, помітно вище земної і складає приблизно 7,9 грама на кубічний сантиметр, що однозначно виключає можливість того, що вона є "міні-Нептуном", якимось іншим видом газового гіганта і планетою-океаном.

Життя на поверхні цієї гігантської планети навряд чи існує – у неї, як показують розрахунки Еспінози і його колег, повністю відсутня атмосфера, яка, ймовірно, була знищена ще під час народження цієї зоряної системи 3,3 мільярда років тому. Крім того, сама BD +20594b знаходиться дуже близько до світила і робить оборот за все за 423 дня, що виключає можливість існування рідкої води на її поверхні.

Що цікаво, відкриття BD +20594b повертає інтерес до дискусії про можливість існування так званих гіперземель – кам'янистих планет, чия маса в десятки разів вище земної. Її єдиним представником до сьогоднішнього дня була планета- "Годзілла" Kepler-10c, яка була відносно недавно "розжалувана" в міні-Нептун після повторного виміру маси. Як сподіваються Еспіноза і його колеги, паралельне вивчення BD +20594b і Kepler-10c допоможе вченим зрозуміти, чому схожі один на одного планети можуть виглядати настільки різне, і тим самим поліпшити наші шанси на виявлення повноцінного "двійника" Землі.

Нагадаємо, вчені зробили унікальне відкриття.