Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Загибель Boeing МН-17: як просувається розслідування і чи змінюється поведінка Росії

24 липня, 07:11

Ігор Ветров

РФ не визнала провину в падінні Boeing, але нібито готова виплатити компенсації негласно

Трагедія. У катастрофі загинули майже 300 осіб, включаючи всіх пасажирів і членів екіпажу

Трагедія. У катастрофі загинули майже 300 осіб, включаючи всіх пасажирів і членів екіпажу / Фото: AFP

Реклама

Зовсім нещодавно виповнилося п'ять років з дня катастрофи пасажирського літака Boeing 777, що виконував рейс МН-17 з Амстердама до Куала-Лумпур. 17 липня 2014 року цей літак був збитий в небі над Донбасом. Як пізніше було встановлено декількома міжнародними розслідуваннями – з допомогою російської самохідної вогневої установки ЗРК "Бук-М1". Але РФ не визнає причетність до трагедії. 

Що сталося п'ять років тому

Літак впав в районі селища Грабове в Донецькій області, на території, яка контролювалася бойовиками "ДНР". Уламки лайнера були розкидані в радіусі 15 кілометрів. Загинули всі 298 осіб, які перебували на його борту, включаючи членів екіпажу.

Про те, що був знищений саме пасажирський літак, стало відомо не відразу. Спочатку ватажок бойовиків Ігор Гіркін ("Стрєлков") похвалився, що вони збили літак Ан-26 Збройних сил України, про що і поспішив повідомити в соцмережах. "У районі Тореза тільки що був збитий Ан-26, валяється десь за шахтою "Прогрес". Попереджали ж – не літати "в нашому небі", – написав Гіркін в соціальній мережі "ВКонтакте", запевнивши читачів, що "мирні жителі не постраждали".

Багато хто зберегли цей запис – і правильно зробили, тому що того ж вечора вона була видалена. Це сталося після того, як з'ясувалося, що зенітна ракета влучила не в Ан-26, а в пасажирський Boeing. При цьому загинули не просто мирні жителі, а громадяни інших держав, які взагалі не мали жодного відношення до збройного конфлікту на території України.

Версія про російський "Бук" виникла одразу ж. По-перше, лайнер був збитий в повітрі на висоті понад 10 тис. метрів – абсолютно недоступній для переносних зенітних ракетних комплексів. А по-друге, наступного дня після трагедії СБУ опублікувала матеріали, що свідчать про те, що самохідна вогнева установка (СВУ) ЗРК "Бук" разом з екіпажем була доставлена ​​з Росії. 

Сам Гіркін терміново став запевняти, що "ополченці" не причетні до знищення літака. А через три роки після катастрофи він взагалі поклявся, що не публікував нещасливий запис "ВКонтакте" про Ан-26.

Водночас саме Гіркін неодноразово просив Росію надати бойовикам конкретну військову допомогу. Як мінімум створити безпольотну зону над підконтрольними "ДНР" і "ЛНР" територіями, щоб убезпечити свої загони від дій авіації ЗСУ. Зокрема, російські ЗМІ зазначали, що Гіркін вимагав надати потужні засоби ППО саме з "готовими фахівцями".

Українська армія використовувала авіацію для перекидання військ в тил до бойовиків, здійснюючи перельоти на висотах, недосяжних для ПЗРК, і прагнучи відрізати бойовиків від постачання з РФ. Тому навіть з військової точки зору поява російського "Бука" у бойовиків була цілком зрозумілою. 

Парк пам'яті. 2017 року в Нідерландах відкрили меморіал на честь загиблих біля аеропорту Схіпхол

Парк пам'яті. 2017 року в Нідерландах відкрили меморіал на честь загиблих біля аеропорту Схіпхол / Фото: AFP

Висновки слідства

Розслідування обставин і причин трагедії велося як за офіційними, так і за волонтерськими каналами.

На офіційному рівні була створена Об'єднана слідча група (JIT) під керівництвом представників Нідерландів. На неофіційному – працювали розслідувачі з групи Bellingcat, що діє під керівництвом журналіста і блогера Еліота Хіггінса.

У попередній доповіді комісія дійшла висновку, що літак був збитий ракетою 9М38 ЗРК "Бук", запущеною з району селища Первомайський, яке на той момент перебувало під контролем "ДНР". При цьому, за даними слідства, СВУ ЗРК "Бук" прибула з Росії, а після обстрілу повернута назад на територію РФ.

Ще одна важлива доповідь JIT була випущена 24 травня 2018 року. Об'єднана слідча група оприлюднила фотографії деталей, знайдених в районі катастрофи і які, можливо, належать ракеті, що збила малайзійський Boeing. У доповіді були також підтверджені висновки групи Belligcat про те, що СВУ, з якої була випущена ракета, належить 53-й зенітній ракетній бригаді збройних сил Росії.

Треба сказати, що приналежність СВУ "Бук-М1" до 53-ї зенітної ракетної бригади розслідувачі Bellingcat встановили ще 2014 року. Спочатку, щоправда, представники Bellingcat не змогли встановити бортовий номер машини, яка прибула до України. Тому СВУ спочатку отримала назву "Бук3х2". Однак, порівнявши низку відмінних рис – характер підключення кабелів, вм'ятини на корпусі, будову ковзанок на гусеницях, – в Bellingcat змогли обчислити і номер – 332. Бойова машина саме з цим номером була виявлена ​​в тому районі, звідки був зроблений запуск ракети, яка збила Boeing.

У Bellingcat також встановили і причетність низки осіб до цього злочину. Крім російських офіцерів з числа командування 53-ої бригади, називалися прізвища лідерів бойовиків: Ігоря Гіркіна, Ігоря Безлера, Олександра Ходаковського (командира сепаратистського батальйону "Схід"), а також Сергія Дубинського ("Хмурий", Сергій Петровський). Останній, будучи начальником "розвідки ДНР", власне кажучи, і допоміг доставити "Бук" на Донбас.

І нарешті, 19 червня 2019 року JIT підтвердила, що Ігор Гіркін є одним з підозрюваних у справі про знищення Boeing.

Крім того, наприкінці червня 2019 року українські спецслужби затримали Володимира Цемаха. У липні 2014 року Цемах командував підрозділами "ППО ДНР" в місті Сніжне – саме через це місто і проїхала бойова машина, що збила Boeing. Є підозри, що саме Цемах допомагав ховати нещасливу СВУ. 

Російський опір

Незважаючи на тягар доказів, Росія не поспішає визнавати свою відповідальність за катастрофу лайнера, звалюючи провину на Україну. Для цього вигадуються всілякі фейки, генератором яких є цілком офіційні структури РФ.

Найяскравішим з них була заява про те, що Boeing був збитий українським штурмовиком Су-25 під керуванням льотчика Волошина. Але ж "сушка" не призначена для того, щоб ефективно збивати літаки, а крім того, просто не здатна підніматися на висоту понад 7 тис. метрів (МН-17, нагадаємо, летів на висоті понад 10 км). Фейк про штурмовик допоміг розігнати якийсь "іспанський диспетчер", який нібито працював у київському аеропорту "Бориспіль" і за кілька хвилин до трагедії бачив на радарі поруч з МН-17 два українських військових літаки. Як потім з'ясували самі російські журналісти, під виглядом "іспанського диспетчера" переховувався якийсь Хосе Карлос Барріос Санчес, який розміщував свої записи за гроші телеканалу Russia Today і не має жодного відношення до авіації.

Крім того, 2015 року виробник "Буків" держкорпорація "Алмаз-Антей" провела великий натурний експеримент, в ході якого спробувала довести, що літак був збитий українською ЗРК, а у вересні 2018 року Міноборони РФ випустило ще одну версію про те, що зенітна ракета мала українське походження і ще до розвалу СРСР була доставлена ​​до військової частини в Тернополі.

Але щось невловимо почало змінюватися. Російський політик, економіст, колишній радник президента РФ Андрій Ілларіонов повідомив, що Росія нібито негласно почала переговори про визнання своєї відповідальності за збитий Boeing. Такий висновок Ілларіонов зробив, ґрунтуючись на низці повідомлень дипломатів Росії, Нідерландів та Австралії.

"Поки тролі та боти можуть продовжувати засмічувати публічні майданчики байками про українські "Буки", льотчиків Волошиних, "іспанських диспетчерів", зелену "українську трубу" і т.п. Але їхні старші товариші з Кремля і МЗС вже давно ведуть змістовні переговори про розміри компенсацій родичам жертв і способи несення Росією державної відповідальності за збитий МН-17", – написав Ілларіонов. 

ННагадаємо, раніше новини "Сьогодні" повідомляли про те, що Євросоюз в черговий раз закликав Росію "прийняти на себе відповідальність і в повній мірі співпрацювати з розслідуванням" аварії Boeing 777 рейсу MH17 в Україні в липні 2014 року.

Також в червні 2019 року ЗМІ опублікували частину документів про забезпечення пересування російських військ, постановку військовослужбовців ППО на забезпечення і виділення їм сухих пайків влітку 2014 року. Вони підтверджують висновки міжнародних слідчих про те, що літак над Донбасом збив "Бук" Збройних сил Росії.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...