Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

94 з 100 таксі нелегальні: що не так з цим ринком в Україні

14 грудня 2018, 07:51

Віталій Андронік

Українські закони застаріли. Через це таксисти пішли в тінь і більше не несуть відповідальності перед пасажиром


Таксі в Києві.

Таксі в Києві.

Реклама

Більша частина таксі в Україні працюють поза законом. Шість із ста перевізників платять податки до держбюджету і несуть повну відповідальність за пасажира. Решта – в тіні.

В чому причина? Насправді, закон про таксі в Україні давно застарів. Щоб легально таксувати, потрібно отримати ліцензію і платити податки. У підсумку, робота за законом призводить до збитків – таксисту простіше приєднатися до Uber, Uklon або іншим майданчиків. Вони теж не зареєстровані як служби таксі.

Таксистам не вигідно бути в законі

Олександр Прилипа кинув бізнес і став таксистом. Два роки тому у нього був невеликий продуктовий магазин у спальному районі Києва. Його довелося закрити – через дорогу відкрився великий супермаркет, який і переманив всіх покупців. Якраз тоді до Києва зайшов Uber, який і став основним заробітком колишнього бізнесмена.

"Я плачу тільки комісію компанії. Працюю по 12 годин на добу і за місяць заробляю навіть більше, ніж в магазині – близько 60 тисяч гривень. Все, що від мене потрібно було – відправити до Uber скани страхування, техпаспорта і посвідчення водія. Як підприємець не оформлявся. Особисто я податки не плачу, думаю, досить того, що віддаю відсоток, а з нього вже сплачуються податки ", – розповідає Прилипа.

Таких, як Олександр, – тисячі. За підрахунками Української таксомоторної асоціації, в режимі таксі працює 220 тисяч українців. Більшість працюють неофіційно, так як вимог до них мало. На цьому ринку крутиться 40 млрд грн щорічно, впевнені в Офісі ефективного регулювання BRDO.

В тіні 98% ринку. Сюди відносяться незареєстровані інформаційно-диспетчерські служби, або зареєстровані, але як інформаційні або консалтингові компанії – так, наприклад, працює UBER. А зареєстровані служби співпрацюють з неліцензованими таксистами. Середній заробіток таксистів, які працюють за законом, 2017-го становив 4,9 тис. грн на місяць. Це мінімум втричі менше, ніж таксисти, що працюють в тіні.

Через сірий ринок проблеми не тільки у держави (з податками), а й у пасажирів.

Пасажири таксі без прав

"Рік тому замовляла машину через додаток. Таксі приїхало швидко, але зовсім з іншим водієм і литовськими номерами. Потім я дізналася, що за такою схемою працюють шахраї. Я спізнювалася на потяг, тому не стала розбиратися. Розплачуватися я готівкою, і було в гаманці тільки 500 грн однією купюрою. Водій взяв гроші, але сказав, що здачі у нього немає. Запропонувала поміняти на дрібні в кіоску поруч, він сказав, що сам поміняє. І пішов. Чекала хвилин п'ять, а через три у мене відправляється потяг. Водій так і не прийшов. Довелося без грошей бігти на поїзд. Думала, розберуся через підтримку служби таксі, а з'ясувалося, що водій скасував замовлення. Тобто, за фактом, я нібито взагалі не користувалася послугами таксі", – говорить Олена Винниченко.

Дієвого механізму виявлення нелегалів немає, зазначають в Офісі ефективного регулювання. Тому пасажири отримують низьку якість послуг, починаючи з того, що на виклик приїжджають старі, несправні машини, в тому числі "євробляхи", непрофесійні водії, які створюють ДТП. Найголовніше – нелегальники не несуть відповідальності перед клієнтом.

Держава теж в мінусі. За підрахунками Офісу ефективного регулювання, держбюджет недоотримує близько 4 млрд гривень на рік.

Разом з тим, страждають і офіційні перевізники – нелегали не платять податки і не несуть витрат, пов'язаних з дотриманням ліцензійних умов. А базовою умовою безпеки пасажирів є наявність ліцензії у таксиста.

Справа в тому, що бізнес-модель таксі змінюється. Традиційна модель передбачає перевізника, диспетчера і технічну службу. Тепер же одна компанія через онлайн-додаток стає посередником між пасажиром і перевізником. При цьому контроль за станом перевізника, автомобіля не здійснюється.

"На ринку складається ситуація, коли нові бізнес моделі, з одного боку, не можуть використовувати послуги ліцензованих перевізників і не мають інтересів створювати таку операційну базу, а з іншого – потребують легальну модель праці перевізників і підстави для встановлення господарських відносин з ними", – йдеться в звіті Офісу ефективного регулювання "Ринок таксі".

Це призводить до того, що компанії посередників, інформаційно-диспетчерських служб, двояко трактують закони, а саме співпрацюють з нелегальними перевізниками, намагаються використовувати виключно готівкові розрахунки, працюють через інтернет з-за кордону, і т.п.

Що треба міняти на ринку таксі

Ліцензії треба скасувати, вважають експерти BRDO. Замість них – впровадити декларативний принцип роботи в таксі. Це не погіршить безпеку пасажирів, але зменшить поле для корупції, яка виникає при видачі ліцензії. Тоді всі перевізники зможуть називатися "таксі", а інформаційно-диспетчерські служби – рекламувати послуги таксі без обмежень.

Але дозвільні документи все-таки повинні бути, вважають експерти. Вони можуть бути платними і обмеженими в часі, наприклад, на один рік. Це дасть право контролюючим органам перевіряти таксі і встановлювати вимоги до водія і його автомобіля.

1176866Фото: А. Бойко

При цьому варто ввести одноразовий платіж за видачу дозволу. Цей платіж зараховуватиметься як сплата всіх податків і зборів за період дії дозволу без потреби реєструватися як підприємець. Так легально працювати в таксі стане простіше, вважають експерти.

Також в Офісі ефективного регулювання пропонують контролювати агрегатори замовлень, такі як Uber або Uklon і інші. У BRDO хочуть, щоб вони теж отримували дозволу або ліцензії.

А ще експерти пропонують зобов'язати агрегатори реєструватися в Україні та платити податки тут. Зараз такі платформи ніяк не звітують про те, з якими таксистами вони працюють. Такий обов'язок пропонують ввести. Крім того, звітність повинна бути і за отримані замовлення від пасажирів і їх передачу перевізникам.

Про те, що робити в разі аварії з таксі, читайте в матеріалі сайту "Сегодня": ДТП з таксі: як пасажиру захистити свої права і покарати винних.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, як українців обраховують в таксі при безготівкових розрахунках.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...