Антикорупційний суд: проект закону вже в Раді, але думки щодо необхідності органу розділилися

12 Березня 2017, 07:30

Проект закону щодо створення антикорупційних судів внесено до Верховної Ради України. Як заявив глава НАБУ Артем Ситник, до кінця 2017 року такий суд вже може запрацювати

<div id="gt-res-content">
<div id="gt-res-dir-ctr" class="trans-verified-button-small" dir="ltr"><span id="result_box" lang="uk"><span>До Верховної Ради внесено</span> <span>проект</span> <span>закону</span> <span>про антикорупційні</span> <span>суди</sp
До Верховної Ради внесено проект закону про антикорупційні суди
Днями глава представництва Європейського Союзу в Україні Хюг Мінгареллі заявив створення в Україні спеціалізованих антикорупційних судів. Раніше в світлі справи відстороненого голови ДФС Романа Насірова, підозрюваного в корупційних діях, про важливість такого органу заявляли і представники США. Законопроект про створення Антикорупційного суду вже зареєстрований в українському парламенті. "Сегодня" розбирався, ніж буде займатися такою суд, і чому думки щодо його доцільності розділилися.

Шо закладено в проекті закону

Створення Вищого антикорупційного суду передбачено Законом України "Про судоустрій і статус суддів", ухваленим 2 червня 2016 року. Проект закону, згідно з яким буде створено такий суд, зареєстрований у Верховній Раді 1 лютого 2017. Передбачається, що Антикорупційний суд буде здійснювати правосуддя як суд першої інстанції у справах, підслідним Національному антикорупційному бюро (НАБУ).

16388139_10206215488425804_8728595586940529574_n

Проект закону про антикорупційні суди був внесений в Раду 1 лютого 2017 року. Фото: facebook.com

За словами одного з авторів законопроекту народного депутата від "Самопомочі" Єгора Соболєва, 70 суддів цього суду матимуть право давати дозволу на "прослушку", відсторонення від роботи і арешт топ-чиновників, а також виносити їм вироки.

"Ще з 30 суддів пропонується створити спеціальну палату у Верховному суді - як апеляційну інстанцію. Всім антикорупційним суддям повинна бути встановлена висока зарплата і надана цілодобова охорона", – заявив Соболєв.

01_court_ok_final_front-01-655x463

Інфграфіка: "Центр протидії корупції"

За словами нардепа, автори проекту планують залучити до підбору суддів представників ЄС, США і Великобританії, щоб підібрати найбільш професійних і принципових фахівців.

Ще одним завданням Антикорупційного суду буде аналіз судової статистики, а також збір і узагальнення судової практики.

За словами керівника НАБУ Артема Ситника, створити Антикорупційний суд можна вже до кінця 2017 року. Як заявив глава НАБУ, 50 суддів першої інстанції для роботи в антикорупційному суді можуть бути відібрані вже до кінця року і "єдине, що для цього треба - це законодавство".

Думки розділились

Як показало дослідження міжнародної організації Transparency International "Барометр світової корупції", проведене в 2016 році, для України проблема корупції залишається в трійці найбільш актуальних - так заявили 56% респондентів. За даними організації, 61% українців вважає, що судді є найбільш корумпованими, поряд з держслужбовцями, парламентаріями і співробітниками податкової сфери. Як вважає виконавчий директор Transparency International Україна Ярослав Юрчишин, інформація про корупційні злочини стала доступна широкому загалу завдяки створенню антикорупційних інституцій та впровадження нових інструментів запобігання корупції.

"Корупційні правопорушення тепер все складніше приховати. Саме тому складається враження, що корупції в суспільстві стало більше. При цьому, повідомлень про вироки корумпованим посадовим особам до позбавлення волі мало. Зазвичай, єдиним наслідком корупційного злочину для чиновника є суспільний осуд і зіпсована репутація, – коментує Юрчишин, – Саме тому необхідно якомога швидше створити Антикорупційний суд, який розглядатиме справи корупціонерів. Адже через відсутність в Україні такого органу антикорупційна реформа не просувається, а корупціонери, незважаючи на всі докладені зусилля з боку держави і громадськості, залишаються непокараними".

"Судова система повинна бути максимально прозорою і зрозумілою ... На нашу думку, це зайва ланка (Антикорупційний суд. – Ред.)", – сказав він. "Мені здається, що це неправильний шлях для розгляду спеціальній категорії справ – створювати спеціальні суди ... Необхідності в цьому просто немає. Судова система досить велика, цілком здатна забезпечити розгляд усіх категорій справ, які є. Інша справа – треба укомплектувати систему", – підсумував Романюк. Він нагадав, що на сьогоднішній день суди першої інстанції на 35% не укомплектовані, а кількість заяв і справ зросла.

Більше того, Вища рада правосуддя в консультативному висновку заявила, що проект закону "Про антикорупційні суди" суперечить Конституції України і не узгоджується з іншими законами, тому приймати його парламенту Рада не рекомендує. Втім, з цим висновком вже сперечаються активісти. Так, керівник "Центру протидії корупції" Віталій Шабунін стверджує, що, зокрема, питання призначення суддів Антикорупційного суду не суперечить Конституції України, оскільки пропонований закон передбачає проведення конкурсу на посади антикорупційних суддів. Підсумковий список учасників конкурсу повинна затвердити спочатку Вища кваліфікаційна комісія суддів України, потім – Вища рада правосуддя, а потім президент України, що відповідає Конституції. Більш того, на думку Шабуніна, ця процедура підбору не порушує конституційний принцип єдиного статусу суддів (за рахунок її відмінності від подібних процедур), адже проект закону про антикорупційні судах передбачає, що ці судді будуть обиратися за процедурою кваліфікаційного оцінювання, як це передбачено законом.

"Єдина особливість процедури вибору антикорупційних суддів – введення додаткового фільтра у вигляді спеціальної конкурсної комісії, яка проводитиме інтерв'ю з кандидатами. Вона ж буде складати для Вищої кваліфікаційної комісії суддів список кандидатів", – вважає він.

При цьому, підкреслює він, чинний закон передбачає різні процедури для відбору суддів Верховного суду і суддів місцевих або апеляційних судів.

Зазначає Шабунін і те, що участь іноземців в підборі суддів теж не суперечить Конституції України. "Роль іноземців в підборі антикорупційних суддів обмежується тим, що він рекомендує третину складу комісії, рішення якої потім стверджують два органи влади і президент України", – вважає він.

Більш того, за словами Шабуніна, Закон України "Про судоустрій і статус суддів" вже передбачає створення Вищого антикорупційного суду як спеціалізованого суду, що також не суперечить Конституції України.

"Законопроект про антикорупційні суди не пропонує створення ніяких інших судів, крім Вищого антикорупційного, який вже передбачений законом про судоустрій. В якості апеляційної інстанції для справ топ-корупції цей законопроект передбачає лише створення палати в Касаційному кримінальному суді Верховного суду", – стверджує він.

Створення антикорупційних судів підтримують західні партнери України – експерт

Необхідність створення спеціалізованих судів, які займалися б тільки корупційними справами, обумовлена очікуваннями, що таких справ стане більше після створення спеціалізованих антикорупційних органів. Про це в коментарі "Сегодня" політолог Володимир Фесенко.

"Щоб не виникало ситуації затримки, тяганини або різного роду ігор, які ми, зокрема, бачили в Солом'янському суді (мається на увазі засідання з обрання запобіжного заходу усуненому голові ДФС Роману Насірову – Авт.), бажано, щоб був спеціалізований антикорупційний суд, який б займався тільки корупційними справами", – говорить Фесенко.

Друга причина – це необхідність створення принципово нового суду, в якому не було б "старих" суддів, яких можуть підозрювати в корумпованості або політичній ангажованості. Експерт зазначає, що це принципово важливий момент, пов'язаний з довірою до судів. Чи вдасться створити суд, заснований на таких принципах – питання відкрите, оскільки є ризик того, що нова інстанція нічим не буде відрізнятися від існуючих, крім як назвою, говорить він.

Фесенко зазначає, що з такої логіки виходять противники створення антикорупційних судів. Другий їхній аргумент – що для організації такої інстанції потрібен час, тому нехай поки корупційними справами займаються існуючі суди.

"На мій погляд, небажання створювати антикорупційні суди багато в чому пов'язано з тим, що є побоювання у багатьох політиків, і не тільки у політиків, що ці суди будуть занадто некеровані. Наведу аргумент, який зазвичай не наводиться противниками антикорупційних судів – побоювання, що антикорупційні суди можуть бути під впливом опозиції", – говорить Фесенко. При цьому, експерт зазначає, що ці побоювання надумані, хоч, неофіційно, вони і є.

Втім, як вважає експерт, подібні інстанції створити все-таки буде потрібно, в першу чергу тому, що цю ідею підтримують міжнародні партнери України.

"Для української політики важливе значення має те, що ідею антикорупційних судів підтримують наші західні партнери, вона все частіше з'являється в зобов'язаннях для України, – сказав Фесенко, – Тобто, так чи інакше повториться історія з НАБУ, з електронними деклараціями. Теж був опір, теж не подобалися ці ідеї, але, в підсумку, довелося це зробити. Так і тут – доведеться, все одно, приймати закон про антикорупційні суди, тому що цю ідею підтримують не тільки в ЄС, підтримують і американці, і МВФ", – сказав він.

На думку політолога, ті політики і представники влади, які зараз противляться створенню таких судів, здійснюють політичну помилку – замість того, щоб очолити процес, вони створюють проблеми, тим самим викликаючи підозри на свою адресу.

Тому, в разі наявності політичної волі, прийняти необхідний проект закону можна за кілька тижнів. Втім, поки такої волі немає, а є розбіжності серед представників різних фракцій в парламенті.
.

Ви зараз переглядаєте новину "Антикорупційний суд: проект закону вже в Раді, але думки щодо необхідності органу розділилися". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Дар`я Нинько

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...